ملایعقوب طالبان کیست؟



آنچه دیگران می خوانند:



طبق اخبار شما: همزمان با تنش های ایران و طالبان بر سر حقوق حقاب هیرمند، نام «مولا یعقوب» در کانون توجه قرار گرفته است. اخیراً طالبان آهنگی را روی ویدیویی از رژه نظامی طالبان در ماه اوت 2022 در پایگاه نظامی بگرام ساخته اند.

زاید الوصاف در متن ترانه علاوه بر توهین و تهدید شیعیان، مشتاقانه می گوید: «انقلاب خونین بزرگی را در ایران به راه می اندازیم – رهبر ما ملا یعقوب ایران را اصلاح خواهد کرد». البته این جمله چندین بار در آهنگ تکرار شده است.

این کلیپ بازتاب گسترده ای در بین کاربران شبکه ها و رسانه های مجازی داشت. اما شاید برای بسیاری از مخاطبان این سوال پیش بیاید که «ملا یعکوب» که در این آهنگ از آن یاد شده و طرفداران طالبان در شبکه های اجتماعی از آن استفاده می کنند، کیست. در گزارش زیر، ملا یعقوب در چندین حوزه مطرح خواهد شد:

1- محمد ایاکوب آخوند معروف به مولوی محمد ایاکوب مجاهد متولد 1369 و در حال حاضر 33 سال سن دارد. او یک پشتون، یک گروه قومی از قبیله هوتک است که بخشی از شاخه بزرگتر Ćulji است.

2- او فرزند ارشد ملا محمد عمر ملقب به ملا عمر رهبر سابق طالبان است. ملا عمر به عنوان رهبر طالبان از سال 1996 تا پایان سال 2001 بر افغانستان حکومت کرد. پدر ملا یعقوب در آوریل 2013 پس از سقوط طالبان در سال 2001 در بیمارستانی در کراچی درگذشت.

بیشتر بخوانید  انتظار این ۷ مورد را از مردم نداشته باشید، تا شاد باشید

3- ملا یعقوب تا زمان مرگ پدرش چهره شناخته شده ای نبود و پس از آن در سال 2015 وارد شورای طالبان شد و حتی نام او برای مدتی به عنوان جانشین احتمالی پدرش به عنوان رهبر طالبان مطرح بود.

4- طالبان در سال 2016 یعقوب را در 15 ولایت از 34 ولایت افغانستان به عنوان مسئول کمیسیون نظامی منصوب کردند. یک کمیسیون نظامی به ریاست ابراهیم صدر در آن زمان مسئولیت نظارت بر تمامی امور نظامی طالبان را بر عهده داشت. علاوه بر این، یعقوب در شورای عالی تصمیم گیری طالبان یعنی شوراهای رهبری نیز حضور داشت.

4- ملا یعقوب مانند پدرش ملا عمر علاقه چندانی به حضور در اماکن عمومی و دیده شدن در انظار عمومی ندارد. در اکتبر 2021، او برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر شد و در طی بازدید از یک بیمارستان نظامی سخنرانی کرد.

5- ملا یعقوب پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان به عنوان سرپرست وزارت دفاع دولت جدید افغانستان منصوب شد. او قبل از به دست گرفتن کنترل کابل، از فرماندهان طالبان بود.

6- وی همزمان با ریاست وزارت دفاع یکی از دو معاون هبت الله آخوندزاده رهبر کنونی طالبان می باشد. البته او از سال 2016 تاکنون معاون رهبر طالبان بوده است.

7- اخیراً ملا یعقوب در عرصه دیپلماسی حضور فعال داشته است. وی در دسامبر 2022 با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور امارات متحده عربی در ابوظبی دیدار کرد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

8- از نظر سیاسی فکری، طرفداران ملا یعقوب او را به شاخه معتدل طالبان نسبت می دهند. ادعا می شود که او از راه حل مذاکره برای جنگ در افغانستان حمایت می کند و از حامیان سرسخت اختر منصور رهبر سابق طالبان است. در مقدمه یعقوب آمده است که وی معتقد است که اجرای قوانین شریعت باید با موازین اساسی بین المللی منطبق باشد.

بیشتر بخوانید  هالک ایرانی آبروی ایران را برد

دیدگاهتان را بنویسید