مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مقدمه ای بر چاپ

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چاپ؛ یعنی تمدن; نشان دهنده پیشرفت است؛ یعنی عامل رشد و شکوفایی و گسترش و حفظ علم و فرهنگ و ادب. صنعتی که گذشته را با حال و آینده پیوند داده است. صنعت چاپ در دهه های اخیر رشد و گسترش فزاینده ای را تجربه کرده است. به خصوص در طول دهه 1980، زمانی که انقلاب چاپ الکترونیکی باعث ایجاد هجوم در دیجیتالی شدن فرآیند صنعت چاپ شد.

مقدمه ای بر چاپ

در واقع دیجیتالی شدن هنر گرافیک پتانسیل بیشتری را در صنعت چاپ نشان داده است. نوآوری های جدید و مهم در حوزه فناوری دیجیتال، مسیر انتقال و تکامل صنعت چاپ را از مهارت های اصیل و فعلی آن به فناوری های جدید کوتاه کرده است.

سیستم‌های چاپ دیجیتال، ماشین‌های چاپ مستقیم به مستقیم، فناوری چاپ بدون ضربه، چاپ بر اساس تقاضا و غیره همگی نشان‌دهنده تجهیزات و امکانات جدید و بازارهای جدید در صنعت چاپ هستند. بنابراین امروزه صنعت چاپ را نمی توان مانند گذشته به عنوان معلم و شاگرد مطالعه کرد و لازم است رئیس چاپخانه یا رئیس چاپخانه این فعالیت مهم و حیاتی را که هم فنی و هم فنی دارد بیاموزد. جنبه های هنری ، علمی.

بر اساس همین نیاز، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال گذشته رشته چاپ را به عنوان یکی از حوزه های گروه آزمایشی هنر دانشگاه هنر معرفی کرد و با یکدیگر آشنا شده و احتمالاً محتوای گرافیکی یا تصویری را بر روی آن پیاده سازی کرد. یک محصول فیزیکی

به عبارت دیگر فارغ التحصیلی در این رشته در مرحله پیش از چاپ; یعنی مرحله ای که طراح آماده چاپ است، با طراح برای اطمینان از طرح مناسب برای چاپ همکاری می کند. زیرا گاهی اوقات یک طراح گرافیک طرحی را ارائه می دهد که بر روی کاغذ یا کامپیوتر بسیار جالب است اما اجرای آن یا غیرعملی است یا مقرون به صرفه نیست و یا در کوتاه مدت مورد نظر مشتری امکان پذیر نیست.

بیشتر بخوانید  SpaceX و بوئینگ فضانوردان آمریکایی را روانه‌ی فضا می‌کنند

دانشجوی این رشته همچنین می داند که چگونه پارامترهای مختلف را رعایت کند تا با رعایت کیفیت و کارایی بالا، کاهش زمان آماده سازی و جلوگیری از ضایعات و با نازلترین قیمت برای نیازهای مختلف مشتریان، کار با کیفیت مطلوب را مرحله به مرحله تولید کند. باید پاسخ داده شود.
محل کار محوطه چاپ:
فارغ التحصیل این رشته در مرحله پس از چاپ نیز مجموعه ای از فعالیت های این مرحله از جمله لاک زدن، سلفون، دیکته، برش، شکل دهی، تذهیب و مواد مصرفی آنها را مدیریت و نظارت می کند.
مهارت های مورد نیاز:
در تمام کشورهای جهان، بخش‌های چاپ در دانشکده‌های هنر مستقر هستند. زیرا آنچه دانشجویان در زمینه چاپ می آموزند، ساختن ماشین های چاپی است که در دانشکده های فنی تدریس می شود.

یک متخصص چاپ نحوه تولید یک اثر چاپی را از مرحله پیش چاپ یاد می گیرد. یعنی مرحله ای که طرح مشخص می شود تا مرحله نهایی چاپ و زمانی که کار آماده توزیع است با کیفیت انجام شود. کاری که نیاز به دانش طراحی و گرافیک دارد. یعنی مدیر چاپخانه زمانی که طرح به او ارائه می شود باید بتواند آن را درک کند و به آن رجوع کند.

به عبارتی فارغ التحصیل این رشته باید زبان مشترکی با فارغ التحصیلان سایر رشته های هنری داشته باشد. اما این بدان معنا نیست که چاپ یک هنر است. چاپخانه مجموعه ای از کاردستی های هنری است و هنرجویان هر پنج گروه آزمایشی در صورت علاقه به فرآیند چاپ و داشتن تحصیلات هنری می توانند در این رشته موفق شوند.
دفتر چاپ در ایران:
چاپخانه داران فارغ التحصیل با شناخت ویژگی های هر یک از سیستم های چاپ و مزایا و تأخیر در عملکرد هر یک از آنها، تأثیر بسزایی در کیفیت محصولات چاپی و در نهایت در ارتقای توسعه اجتماعی خواهند داشت. چرا که صنعت چاپ به عنوان یک صنعت بین رشته ای به نوعی با کلیه فرآیندهای صنعتی و محصولات کشاورزی و همچنین بازاریابی داخلی و خارجی و نیز تمامی ابعاد توسعه اجتماعی سروکار دارد و در واقع یکی از پایه های اساسی موفقیت در این حوزه ها و انواع مختلف است. جنبه های زندگی اجتماعی است.

بیشتر بخوانید  علائم، پیشگیری و درمان سریع شپش، جرب و کنه در سگ

به عبارت دیگر فارغ التحصیلان چاپخانه می توانند در زمینه های مختلف صنعتی و فرهنگی فعال باشند. به عنوان مثال در سال تحصیلی 84-83 تعداد 797 عنوان کتاب درسی در تیراژ بیش از 167 میلیون جلد منتشر شد که در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. بدون شک فرآیند چاپ این کتاب ها که اکثراً به صورت تمام رنگی هستند و هر ساله اندکی تغییر می کنند بسیار پیچیده و تخصصی بوده و نیازمند مدیران تولید و کارشناسان چاپ مجرب و مجرب است.

زیرا فرآیند چاپ باید به گونه ای انجام شود که در کمترین زمان و با کمترین قیمت، کتاب ها بدون خطا، با کیفیت و یکنواخت و در تیراژ میلیونی چاپ شوند، می توان به این نکته اشاره کرد که چاپ روزنامه و نشریات یک کار صنعتی است. مدیران چاپ این گونه رسانه ها و همچنین مدیران چاپ باید در زمینه چاپ متخصص باشند تا چاپخانه ها بهترین کارایی را داشته باشند. نیازی که اکنون کاملا احساس شده است.
دروس این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
ریاضی و آمار، شیمی عمومی، طراحی پایه، فیزیک، مبانی کامپیوتر و اینترنت، مبانی هنرهای تجسمی، نقشه کشی فنی و نگرشی عمومی، روش تحقیق، عکاسی پایه، دانش هنر و تمدن ایران، آشنایی با هنر و تمدن جهان
دروس اصلی:
کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه گرافیک، گرافیک کامپیوتری، طراحی صفحه، طراحی بسته بندی، طراحی و چاپ اوراق بهادار، تمرین،
دوره های تخصصی:
آزمایشگاه مواد، تاریخچه فناوری چاپ، استانداردسازی صنعت چاپ، مروری بر روش های چاپ، زبان تخصصی، فناوری بسته بندی، فناوری صحافی، کارگاه چاپ افست، لیتوگرافی، تشخیص کاغذ و مرکب، اقتصاد و بازاریابی چاپ، قوانین و مقررات چاپ، دیجیتال کارگاه چاپ کارگاه چاپ فلکسو، کارگاه چاپ خاتم، کارگاه چاپ صفحه، طراحی و پایان نامه.

بیشتر بخوانید  معرفی 5 نوع حیوانی که تولید مثل بالایی دارند

منبع: motaleat.sanjesh.org


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *