مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مقدمه ای بر روانشناسی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


نظم و انضباط کاملا کاربردی و البته منزوی و متاسفانه برخی آن را غیر ضروری می دانند! زندگی روشی است که ما محیط را تجربه می کنیم و واکنش ما به آن است.

مقدمه ای بر روانشناسی

روانشناس به بررسی چگونگی درک موجود زنده از محیط یعنی ما دانش آموزان از محیط خود و نحوه رفتار ما در موقعیت های خاص می پردازد.اگرچه موجود زنده شامل غیر انسان ها نیز می شود اما هدف اصلی این حوزه مطالعه انسان است. دولت.

تعریف

روانشناسی علمی کاربردی است که بر اساس یافته های علمی و پژوهشی به مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی می پردازد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اطلاق می‌شود که قابل مشاهده و اندازه‌گیری هستند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرآیندهای ذهنی به اعمال و فرآیندهایی اطلاق می‌شود که مستقیماً قابل مشاهده و درک نیستند و می‌توانند بر رفتار و سایر فرآیندهای درک شده تأثیر بگذارند، مانند تفکر یا هیجان و ترس. امروزه روانشناسی از دوران کودکی و نوجوانی به مرحله جوانی و بزرگسالی رفته و به درجه ای از ثبات و قدرت رسیده است (شاملو، 1370).

روانشناسی

روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و شناخت روح زمانه، امروزه اوج مطالعه پیچیدگی های بشری است. در تعریف ساختارشکنانه روانشناسی، «روانشناسی کشف دروغ هایی است که به خود می گوییم و نیز تحدید حدود حقوق.» در این تعریف، انسان موجودی است که ابتدا باید بر خود غلبه کند. در نتیجه صداقت کامل اساس روانشناسی است. این تعریف روانشناسی را با خودشناسی مرتبط می کند.

روندها

روانشناسی یک رشته نسبتاً جدید است که هنوز در حال تکامل است. اگرچه انجمن روانشناسی آمریکا تا کنون 53 حوزه مختلف روانشناسی را شناسایی کرده است، اما به دلیل تنوع رفتار انسان، زمینه های جدیدی به طور مداوم در حال ظهور است.

از آنجایی که روانشناسی با موضوعات دیگری مانند زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی مرتبط است، شاخه های جدید پژوهشی و کاربردی دائما در حال شکل گیری است.

برخی از حوزه های روانشناسی اکنون به طور کامل ایجاد شده اند و بسیاری از دانشگاه ها دوره ها و مدرک هایی را در آنها ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید  روز آبنبات چوبی در تقویم سال 99 چه روزی است ؟

مقدمه ای بر روانشناسی

این دوره ها شامل موارد زیر است:

روانشناسی کودکان استثنایی:

این شاخه ای از دانش روانشناسی است که همه مسائل مربوط به کودکان استثنایی را از طیفی از کودکان با استعداد گرفته تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی گفتاری و ذهنی و کودکان دارای معلولیت حرکتی تعریف می کند. . و اختلالات روانی.، و به کلیه مسائل و تعاریف مربوط به پیشگیری، شناخت و آموزش این کودکان می پردازد.

روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی شاخه ای از روانشناسی است که به درک، پیش بینی و درمان ناهنجاری ها، اختلالات شناختی، عاطفی، بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و رفتاری کمک می کند و در طیف وسیعی از جمعیت های متقاضی درمان استفاده می شود. شش نقش او عبارتند از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت روان درمانگران، پژوهش و مدیریت. بیشتر کار روانشناسان بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است.

زیست روانشناسی:

روانشناسی زیستی شاخه ای از روانشناسی است که چگونگی تأثیر مغز و انتقال دهنده های عصبی بر رفتار، افکار و احساسات را تجزیه و تحلیل می کند. این رشته را می توان ترکیبی از روانشناسی پایه و علوم اعصاب دانست. همچنین به عنوان روانشناسی زیستی، روانشناسی فیزیولوژیکی و علوم اعصاب رفتاری شناخته می شود. زیست روانشناسان مطالعه می کنند که چگونه فرآیندهای بیولوژیکی بر احساسات، شناخت ها و سایر فرآیندهای ذهنی تأثیر می گذارد. رشته زیست روانشناسی با رشته های دیگری مانند روانشناسی تطبیقی ​​و روانشناسی تکاملی مرتبط است.

روانشناسی رشد:

روانشناسی رشد شاخه ای از روانشناسی است که تغییرات در زندگی فرد را توصیف و توضیح می دهد و بر رشته های مختلف زیست شناسی، جامعه شناسی، آموزش و پرورش و پزشکی تکیه دارد. اگرچه روانشناسی رشد همه مراحل زندگی انسان را از تولد تا مرگ پوشش می دهد، اما بر دوران کودکی و نوجوانی تاکید دارد.

روانشناسی قانونی:

روانشناسی و پزشکی قانونی در مراحل رشد خود به یکدیگر نزدیک شده اند. در واقع هر دو رشته به موضوع انحراف اجتماعی می پردازند که باعث ایجاد امنیت در جامعه می شود. روانشناسی قانونی علل رفتار فردی و تغییر در آن رفتارها را در چارچوب قانون بررسی می کند و به دنبال بررسی رفتارهایی است که از نظر قانونی غیرعادی هستند.

بیشتر بخوانید  هل

روانشناسی مدرسه:

روانشناسان مدرسه در سیستم آموزشی برای کمک به دانش آموزان در زمینه های عاطفی، اجتماعی و تحصیلی کار می کنند. هدف روانشناسی مدرسه همکاری با والدین، معلمان و دانش آموزان برای ایجاد یک محیط آموزشی سالم است که بر نیازهای دانش آموزان تمرکز دارد.

روانشناسی مدرسه یک حرفه نسبتا جدید است. انجمن ملی روانشناسی مدرسه (NASP) در سال 1968 در ایالات متحده تاسیس شد و این رشته به طور رسمی توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) به عنوان یک تخصص دکترا شناخته شده است. روانشناسی مدرسه یکی از 10 حرفه برتر در ایالات متحده در سال 2002 بود و تقاضا برای روانشناس مدرسه همچنان رو به افزایش بود.

روانشناسی صنعتی – سازمانی:

یکی از شاخه های جدید علم و دانش که بر موضوع نیروی کار و سایر جنبه های مرتبط با دنیای کار تمرکز دارد، روانشناسی صنعتی و سازمانی است. این شاخه از علم به بررسی علمی رابطه انسان و دنیای کار پرداخته است. در واقع کاربرد و تعمیم اصول روانشناسی به مسائلی است که انسان در تجارت و صنعت با آن سروکار دارد. از آنجایی که شاخه روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از شاخه های کاربردی و فعال یکی از رشته های مهم روانشناسی است و همچنین کشور در آستانه توسعه اقتصادی و صنعتی قرار دارد، استفاده از روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از ضروریات است. دنیای تولید و کار خدمات تولید با کیفیت در دنیای پر رقابت امروزی مشکل ساز است. خدمات مشاوره ای با حل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف می تواند تخصص، انرژی و توانایی کارکنان را برای اهداف و ماموریت سازمان تامین کند.

روانشناسی اجتماعی:

روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسائل مربوط به روانشناسی و جامعه است. روانشناسی اجتماعی تأثیرات حضور دیگران را بر یک فرد یا رفتار تحت تأثیر گروه او مطالعه می کند. واضح است که تأثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین آنها و دیگران است، بنابراین در تعریفی دیگر، روانشناسی اجتماعی را علم مطالعه رفتار انسان یا مطالعه کنش متقابل انسانی می دانند.

بیشتر بخوانید  شعب بانک دی در شیراز به همراه آدرس و تلفن

روانشناسی در ایران

روانشناسی که روانشناسی یا اخلاق نامیده می شود، بیش از هزار سال است که به عنوان یکی از شاخه های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس می شود. از رازی و ابن سینا و ناصرخسرو گرفته تا ملاصدرا متفکرانی را می شناسیم که در آثار خود به این علم نپرداخته اند.

با وجود رونق و درخشش اولیه، تا اوایل دهه 1940 فعالیت قابل توجهی در روانشناسی وجود نداشت و این علم یا به عنوان بخشی از برنامه های علوم فلسفی و علوم تربیتی و یا به عنوان بخشی از دوره های تربیت معلم تدریس می شد. دهه چهل قرن سیزدهم را باید دهه رشد سازمانی روانشناسی در ایران نامید، زیرا در این ده سال اولین مدرک روانشناسی در دانشگاه تهران و بعدها در سایر دانشگاه های ایران اخذ شد. کارشناسی ارشد روانشناسی و موسسه روانشناسی در دانشگاه تهران تاسیس شده است. بخشی از این تحولات حاصل تلاش دکتر محمود سنایی بود که در همان دوره وارد عرصه روانشناسی ایران شد. خدمت بزرگ دکتر سنایی ترجمه کتاب اصول روانشناسی در سال 1342 بود.

در سال 1344 دکتر سعید شاملو، بنیانگذار روانشناسی بالینی در ایران، اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی را در دانشگاه تهران تأسیس کرد و بعدها به تدریج چنین مراکزی در دانشگاه های دیگر تأسیس شد. با گسترش دوره های روانشناسی در دانشگاه های کشور تلاش زیادی در زمینه نگارش و ترجمه برنامه های درسی مدارس در این زمینه صورت گرفته است. از جمله اصول روانشناسی عمومی (1348) دکتر سیروس عظیمی، کلیات روانشناسی علمی (1349) ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار و دکتر رضا شاپوریان. اصول روانشناسی (1352) ترجمه و اقتباس دکتر محمد ساچی.

منبع: تبیان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *