رشته کتابداری را معرفی می کنیم:ایران با حدود 70 میلیون نفر جمعیت که 48 میلیون نفر آن باسواد هستند، کمتر از 1500 کتابخانه عمومی دارد که تعداد بهترین و بزرگترین کتاب ها به زحمت به 500000 جلد می رسد. این در حالی است که کشور همسایه ما آذربایجان با حدود 60 درصد جمعیت ایران دارای 10 هزار کتابخانه است و در کشورهای پیشرفته کتابخانه ها برای شروع باید 600 تا 700 هزار جلد کتاب داشته باشند.
مقدمه ای بر رشته کتابداری
البته در کشور ما جمعیتی که از این حداقل ظرفیت ها استفاده می کنند بسیار اندک است و کتابخانه های ایران چندان فعال نیستند. در واقع کشور ما اگرچه زمانی مهد تمدن و دانش و دارای بزرگترین کتابخانه های جهان و عالی ترین کتاب ها بود، اما اکنون بر زمین مانده است. کتاب و کتابخوانی این کشور از فقر فرهنگی رنج میبرد و کتابخانهها مراکزی هستند که تنها در زمان امتحانات دانشجویی شلوغ میشوند.
بدون شک این یکی از دلایل اصلی این مشکل نبود کتابداران وی متخصص و علاقمند به کتابخانه های کشور است. متخصصان آگاه، مجرب و تحصیل کرده ای که توانایی نیازسنجی کتابخانه واحد خود را دارند و از انتشار کتاب های جدید و خرید کتاب مناسب مطلع می شوند. این افراد باید بتوانند منابع را با فهرست نویسی مناسب سازماندهی کنند تا بتوانند به کتب موضوعی دسترسی داشته باشند و افراد خاص مانند معلولان، نابینایان و سالمندان بتوانند از کتابخانه به خوبی استفاده کنند و در نهایت وضعیت را فراهم کنند. احساس نیاز مردم برای رفتن به کتابخانه ایجاد می شود. هدف از رشته کتابداری و اطلاع رسانی ارائه شده در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان، تربیت این گروه از متخصصان است.
در میان، کتابخانه مجموعه ای از فعالیت هایی است که یک فرد دوست دارد کتابدار و شبکه را به عنوان کتابدار مدیریت می کند تا محصولات آن یعنی. کتاب ها، مجلات، مجلات فیلم، صفحات موسیقی و دیسک های کامپیوتری به دست مشتری می رسد. به عبارت دیگر، کتابداری رابط بین بازار مصرف اطلاعات و تولید اطلاعات است.
کتابخانه دو عنصر اساسی دارد: «کتاب» (با همان معنای وسیع) و دیگری «انسان» (به عنوان خواننده یا خبره اثر) و کتابداری هموارسازی ارتباط بین دو عنصر کتاب و استفاده کننده از کتاب.
کلیه دروس پایه و تخصصی رشته کتابداری (مخصوصاً دوره کارشناسی) بر اساس این سه وظیفه است. یعنی دانشجوی این رشته منابع و متون را بشناسد، از ویژگیهای انواع مطالب منتشر شده آگاه شود، محتوای آنها را بفهمد و ایدهها را در ذهن نویسنده به پدیدهای عینی و قابل تشخیص تبدیل کند، احتمالات و امکانات را درک کند. امکانات رسانه ها به معنای محدود)، مجلات، روزنامه ها، نوارها، سی دی ها، اینترنت و غیره.
از سوی دیگر در برنامه این حوزه موضوعاتی وجود دارد که می توان از آنها برای ملاقات با مردم، نحوه شکل گیری دانش و دانش در ذهن آنها، تأثیر محیط، فرهنگ و جامعه، ادراکات و باورهای آنها استفاده کرد. مشتریان به درستی، با محیط زیست. فرهنگ آنها را بشناسید و نیازهای اطلاعاتی آنها را شناسایی کنید.
البته دانستن ویژگی های کتاب و خود خواننده برای او کار کتابدار را انجام می دهد این کافی نیست. برای این کار باید از فرآیند ارتباط آگاه باشیم و بدانیم که در چه شرایطی ارتباط آسان می شود و در چه شرایطی مختل می شود. پس باید کم و بیش با حوزه ارتباطات آشنا باشیم. به همین دلیل، سه ضلع مثلث، کتاب، خواننده و ارتباط سال ها موضوع مطالعه ذینفعان بوده است. برنامه های درسی کتابداری است.
به جرأت می توان گفت یکی از عوامل پیشرفت مسلمانان در قرون اولیه در عرصه علم و فرهنگ، توجه آنان به کتاب و کتابخانه بوده است. زیرا همیشه گردآوری کتابهای مفید و مفید یعنی کتابخانه های عظیم نشانه پیشرفت و توسعه یک ملت و جلوه واقعی توجه آنان به علم و دانش است. اما امروزه با وجود اینکه در عصر ارتباطات و خانواده جهانی هستیم، باید به آن توجه کرد کتابخانه ها آنها نمی توانند مرکز اصلی اطلاع رسانی باشند و ما نقش مهم و ارزشمند کتابخانه را در حد مخزن کتاب و کتابدار را در حد امانت دهنده کتاب تقلیل داده ایم. هدف رشته کتابداری یعنی کتابخانه ها جایگاه شایسته خود را گرفته اند و به توسعه فرهنگی جامعه کمک می کنند.
لازم به ذکر است که هست کتابداری پایه دو رشته «علوم انسانی» و «علوم پایه» وجود دارد که دانشجویان رشته های علوم انسانی حقوق، جغرافیای شهری، اقتصاد، تاریخ دین و مدیریت می خوانند و دانشجویان رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، آمار، زمین شناسی و فیزیولوژی اطلاعات اولیه را ارائه می دهند.
امکانات و ویژگی های لازم برای رشته کتابداری
کار کتابخانه در کشور ما به شغل بی دردسر و زحمت معروف است. زیرا در ذهن بسیاری از مردم، ایده یک کتابدار این برابر با شخصی است که بیشتر وقت کاری خود را صرف استراحت یا صحبت با دوستان و همکاران خود می کند و گاهی کتابی را به مشتریان قرض می دهد و نام او را در دفترچه یادداشت می نویسد. اما حقیقت این است کتابدار متخصص و علاقه مند به ساعات کار، فردی فعال و پویا است و تمام وقت خود را صرف مطالعه، تحقیق و برقراری ارتباط سازنده با مراجعان می کند. به همین دلیل، دانشجویان این رشته برای کسب دانش بیشتر باید خود را برای شغلی پر از فعالیت و تحقیق آماده کنند.
کتابداری به کسب دانش می پردازد. بنابراین هر فردی که حوزه وسیع تری دارد، امکان پیشرفت بیشتر در این زمینه را دارد، فردی که از همه و همه چیز درس می گیرد و آموخته هایش را در کارش به کار می گیرد. زیرا راضی بودن به دانش موجود و در نظر گرفتن خود بدون نیاز به ارتقا و ارتقاء دانش، آفت خطرناکی برای کتابداری است.
یادگیری آهسته و مستمر، صبر و حوصله در برخورد با دیگران و ممتحنین نیز دو ویژگی اصلی است که دانشجویان این رشته باید آن را پرورش دهند و بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند. همچنین اصرار بر تحمیل عقیده خود به دیگران و امتناع از شنیدن و تجزیه و تحلیل نظرات آنها، کتابدار او را به تدریج در یک قاب بسته بدون دریچه به دام می اندازد و باعث می شود دیگران نسبت به او بی تاب شوند و او نتواند دیگران را تحمل کند. بنابراین، پشتکار، صبر، تشنگی و تفاهم، پیگیری رابطه سازنده با دیگران از جمله ویژگی های کسی است که مایل است. رشته کتابداری در کسب و کار خود موفق و موفق باشید.
این رشته از هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و انسانی دانشجو می پذیرد.
آینده شغلی و بازار کار کتابداری
با توجه به رشد سریع جوامع بشری و افزایش نشریات در زمینه های مختلف دانش بشری، ایجاد و گسترش کتابخانه ها امری ضروری است. بنابراین کتابداری یکی از رشته هایی است که فرصت های شغلی آن بسیار مشخص است. کتابخانه های عمومی در سراسر کشور و در کتابخانههای مدارس در سطوح مختلف، کتابدارانی که دورههای دانشگاهی را گذراندهاند هنوز مورد تقاضا هستند. اکثر مشاغل در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی و تخصصی همچنان آماده پذیرش فارغ التحصیلان این رشته هستند.
در غیبت کتابدار فارغ التحصیلکارشناسان دیگر رشته ها مسئولیت ها و سمت هایی را بر عهده گرفته اند. علاوه بر این، هر چه کتابخانه ها بزرگتر و مجموعه های آنها گسترده تر و پیچیده تر باشد، بیشتر می شود کتابداران اشتغال در آنها نیز رو به افزایش است و همه اینها باعث می شود فارغ التحصیلان این رشته کمتر نگران یافتن شغل باشند. برنامه درسی در این زمینه به گونه ای است که به دانش آموزان اجازه می دهد در کتابخانه های مختلف و مراکز اطلاع رسانی مختلف مسئولیت پذیر باشند.
البته لازم به ذکر است که مراکز و کتابخانه هایی که به دنبال استخدام فارغ التحصیلان هستند افراد واجد شرایط تری را ترجیح می دهند و این بر عهده دانشجویان است که از ابتدای تحصیل دانش خود را بسازند و گسترش دهند و مهارت های خود را عمیق تر کنند. و بنابراین چشم انداز شغلی خود را از قبل ترسیم کنید.
دروس پایه کتابداری
– روانشناسی اجتماعی
– روانشناسی عمومی
– تاریخ تمدن
– مبانی جامعه شناسی
– تاریخ ادبیات ایران
تاریخ ادبیات جهان
– تاریخ عمومی فلسفه
متون اختصاصی انگلیسی 1 و 2
دروس اصلی کتابداری
کتابداری و کتابداری
– مجموعه 1 و 2
– مواد سازماندهی 1، 2، 3 و 4
– مراجع عمومی (فارسی و عربی)
ساختمان و تجهیزات کتابخانه
– مطالب صوتی و تصویری
– مواد خدمات کتابخانه ای برای بزرگسالان جوان با سواد
– مواد خدمات کتابخانه ای برای کودکان و نوجوانان
– ماشین تحریر فارسی
– ماشین تحریر لاتین
– مدیریت کتابخانه
– مراجع عمومی (لاتین)
– اصول کار مرجع
– نوشتن گزارش
– تمرینات 1، 2، 3 و 4
دروس تخصصی علوم انسانی و اجتماعی
– آمار و احتمالات اولیه
– مبانی محاسبات و برنامه نویسی
– مبانی سازمان و مدیریت
– مبانی فقه
– مبانی تاریخ اجتماعی ایران
– جغرافیای شهری و مطالعات روستایی
– مشخصات کلی اقتصاد
– روانشناسی کودک و نوجوان
– تاریخ دین
– آشنایی با بانک های اطلاعاتی
دروس تخصصی علوم پایه
– تاریخ علم
– زمين شناسي
– ریاضیات عمومی
– فیزیک عمومی
– شیمی عمومی
– آمار و احتمال
– فیزیولوژی عمومی
آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی علوم پایه
– مبانی محاسبات و برنامه نویسی
– برنامه نویسی کاربردی