مقتدی صدر و فراز و نشیب های انتخابات / آنچه در پس تحریم انتخابات نهفته است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



خبرگزاری مهر– بین گروهها بین المللی؛ شهاب نورانی فر *: شهادت انتخاباتی به عنوان تنها مانع عادی سازی روابط بین عراق و رژیم صهیونیستی و سرانجام خروج مقتدی صدر از سه قسمت انتخابات در ماه گذشته معرفی شد.

اما آخرین قسمت کار انتخاباتی و تبلیغاتی وی توانست موجی مثبت ایجاد کند و حتی تأثیر منفی در برابر این روند پس از آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) که در قیر بودن.

قسمت اول

قسمت اول ، که شهادت انتخابات بود ، توسط مقتدا صدر در یکی از آخرین جلسات خود مورد بحث قرار گرفت. در این دیدار مقتدی الصدر در مورد احتمال شهادت وی برای اصلاحات و جنگ برای عراق صحبت کرد. جالب است که به محض بیان این سخنان ، طرفداران وی ، بدون هیچ مدرکی ، موجی از اتهامات را علیه ایران و نیروهای سیاسی آن در عراق مطرح کردند. اما جدا از آتش سوزی بیمارستان قیراز آنجا که این فعالیت های تبلیغاتی و ایجاد موج قبل از این حادثه تکان دهنده آغاز شده بود ، می توان گفت که عامل مشترک بین این سه تلاش ایجاد موجی از این موضوع بود: “کسب 80-100 کرسی پارلمان دشوار است برای نهایی کردن سوال “رسیدن به پست نخست وزیری عراق به یک رقم کامل.”

اگر می خواهیم این موضوع را بهتر توضیح دهیم ، باید به این واقعیت توجه داشته باشیم كه قانون انتخابات فعلی ، گرچه تقریباً به احساسات صدر نزدیك است و تحت فشار اعتراضات ماه اكتبر است ، اما تغییرات اساسی مانند پیروزی هر كاندیدا با اکثریت فرصت درخواست مستقل او به یک فرد تبدیل شد ، اما به دلیل خساراتی که همه احزاب سیاسی به دلیل اعتراضات اکتبر متحمل شدند و عملکرد ضعیف این احزاب ، این روند از این ضررها در امان نماند و اگرچه به دلیل پایگاه مردمی قوی تر از بقیه ، متحمل رنج شد ، اما به همان میزان این خسارت برای آسیب رساندن به قانون و جلوگیری از بدست آوردن صندلی های سادیست ها برای نخست وزیری کافی بود. البته طرح صدری ها برای جبران این امر امکان تشکیل ائتلاف با حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق و همچنین امکان ائتلاف با این حزب است.پیش رفتن“از مدیریت هولبوسی ای

اما شایعات حاکی از آن است که صدری ها تخمین می زنند که حداکثر قدرت آنها با توجه به شرایط و داده های فعلی بین 30 تا 40 کرسی باشد که حتی از تعداد کرسی های ائتلاف یعنی حدود 54 کرسی در انتخابات قبلی کمتر است. این بدان معناست که بعید است جریان به هدف خود برسد ، زیرا همان تعداد کرسی های پارلمان برای انتخاب نخست وزیر تمام عیار ، مقتدی صدر را بر آن داشت تا روی صحنه برود و اولین قدم تبلیغی را برای تحریک احساسات طرفداران فعلی بر دارد. یا طرفداران. اولی به او گفت که این مرحله فرصتی برای شهادتش است. اما مسئله این بود که چنین ادعایی چنان تکراری است که از ابتدا فقط ادعای انتخاباتی برای تحریک احساسات بخشی از جامعه شیعیان عراق قلمداد می شد و بنابراین اولین اپیزود تبلیغی مقتدی صدر نه تنها موفقیت آمیز بود. اینگونه نبود ، اما برای او در شرایط فعلی به یک نکته منفی تبدیل شد.

بیشتر بخوانید  سکه به ۱۵ میلیون تومان نزدیک شد

قسمت دوم

این وضعیت مقتدی صدر را بر آن داشت تا دومین قسمت از برنامه تبلیغاتی خود را انجام دهد و این بار او تلاش کرد تا بخشی از فشار واکنش های منفی نسبت به احتمال شهادتش را برطرف کند. بنابراین ، در اینجا دلیل احتمال شهادت وی مربوط به مسئله مخالفت وی و ممانعت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و وی تأکید کرد که تنها مانع تحقق این س questionال است و این س beال خواهد بود در صورت مرگ متوجه شدم. در اینجا بود که برخی از مخالفان وی مجبور به احتیاط در مورد اظهارات وی شدند ، یا حداقل در ابتدا با آنها موافقت کردند و از چنین اظهاراتی استقبال کردند ، زیرا این قسمت از مخالفان خود با مسئله عادی سازی روابط مخالفت کردند و از آن حمایت کردند. فلسطین. اما در واقع مقتدا صدر در این اقدام غیر مستقیم سعی در ضربه زدن به هواداران داشت جمعیت و این محور مقاومت بود که همیشه از آرزوی او برای آزادی فلسطین صحبت می کرد.

گویی مقتدی صدر می خواهد به آنها پیغام دهد که او به تنهایی مانعی برای عادی سازی روابط در عراق است و در غیر این صورت ، همه این گروه ها به عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی مرتبط می شوند.

قسمت سوم

اما قسمت سوم تلاش های تبلیغی مقتدt الصدر ، علاوه بر دلیل اینکه وی سعی در افزایش شانس این انتخابات داشت ، دلیل دیگری داشت و آن ایجاد جو علیه این جریان پس از حوادث اخیر بیمارستان بود. قیر و حملات شدید علیه این جنبش به دلیل تسلط آن در وزارت بهداشت است. این بار مقتدی صدر اعلام کرد که دولت فعلی و افرادی که در آن شرکت کرده اند را تأیید نمی کند و دولت بعدی را تأیید نمی کند و انتخابات آینده را تحریم خواهد کرد. ساعاتی پس از اعلامیه ، مقتدی الصدر سازمان سیاسی و رهبر سازمان را مسدود کرد ناسار الربیعی این کلید است اکثر و مهمترین چهره های جنبش صدر را به عنوان مشاور خود منصوب كرد.

سپس این شخصیت های عملیاتی مانند حسن در ارتباط با این جنبش قرار دارند الكعبی (معاون اول رئیس مجلس) ، غایب است ایالات متحده (از نمایندگان مشهور مرتبط با این جریان) حاکم شسته و ماها الدوری (از نامزدهای وابسته به جناح صدریا یا همان جرم سینه بند) همه در انتخابات آینده این را اعلام کردند از این رو آنها از سخنان رهبر خود ، مقتدا صدر پیروی نخواهند کرد.

واکنش کمیسیون انتخابات

جالب اینجاست که واکنش کمیسیون انتخابات این بود که صریحاً اعلام کرد اقدامات مقتدا صدر غیرقانونی است و درهای کناره گیری از انتخابات بسته شده و آنها هیچ درخواست رسمی برای کناره گیری از انتخابات دریافت نکرده اند. در واقع خنده دار در آن است درست است این جریان «جرم سینه بندوی در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد ، حتی اگر آنها واقعاً به دنبال ایجاد موجی از تبلیغات نبوده و همچنین ایجاد این موج برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد مخرب این روند در وزارت بهداشت. اقدامی که باعث دو فاجعه فاجعه بار در بغداد شد و قیر درست بود که با یک اعلامیه ، همه اعضای این لیست رسما از انتخابات کناره گیری کردند ، اگرچه در هر صورت اقدامات آنها طبق کمیسیون قانونی انتخابات انجام شد. نه بود ، اما نه کمتر این امر ماهیت سیاسی و تبلیغاتی آن را کمی کاهش داده است.

بیشتر بخوانید  تعطیلی آخر هفته ها ۲ روز می شود !؟

بی ثباتی در دیدگاه های سیاسی آنها

لازم به ذکر است که یکی از وجوه تمایز جنبش صدر از سایر جنبش های سیاسی شیعه در عراق ، علاوه بر داشتن پایگاه مردمی نسبتاً متحد و قوی نسبت به سایر جنبش های سیاسی عراق ، بی ثباتی رای و نظر است. رهبر آن مقتدی .صدر. به عنوان مثال مقتدا الصدر در سال 2013 اعلام کرد که سیستم و سیستم سیاسی عراق را تحریم خواهد کرد ، اما پس از آن در انتخابات 2014 شرکت کرد که در انتخابات 2018 نیز بخش بزرگی از دولت را تشکیل داد و اکنون بخشی از دولت پنهان است. . این خود عراق است.

در آستانه انتخابات 2018 ، مقتدا صدر نیز ریشه سیاسی دارد اسلام گرایی وی ژست تمدن و سکولاریسم را پذیرفت و حتی در این زمینه با کمونیست های عراق متحد شد و در انتخابات شرکت کرد و در آن روزها از گروه های مسلح طرفدار ایران حمایت می کرد. “پلیس “ناشایست” و نیاز به انحلال نامیده می شود جمعیت او پس از پیروزی در انتخابات با ائتلافی که از درجه یک حمایت می کند ، اما با ناباوری از همه جریانهای فکری ، از جمله سکولار و اسلامگرا صحبت کرد. جمعیت شعبی و به اصطلاح پلیس این به معنای ائتلاف فتح است ، ائتلافی به نام ائتلاف ساختمان (ساخت و ساز) تشکیل می شود و هر دو طرف برای انتخاب عادلانه دست به دست هم می دهند عبدالمهدی آنها به عنوان نخست وزیر عمل کردند!

در باره این معنی تحریم انتخابات آینده است درست است مقتدی الصدر تقریباً یک سال پیش گفت که وی کسانی را که از تحریم انتخابات صحبت می کردند ، مقصر مقصر آمدن مفسدان دانست!

بقای مقتدی صدر در سیستم سیاسی عراق یک مشکل بزرگتر است و بیرون آمدن از آن یک مشکل بزرگتر است.

یکی از مهمترین و مهمترین موضوعات سخنرانی مقتدada الصدر در روز پنجشنبه ، پرچمهای پشت سر وی بود که پرچم سرایا السلام است. لواء ایوم موعوداین ارتش مهدی و همچنین پرچم عراق بود. در واقع می توان گفت که وجود سه پرچم شاخه های نظامی مرتبط با مقتدی صدر این پیام را می رساند که عدم حضور وی در سازوکار سیاسی کشور به معنای هرج و مرج و رویارویی نظامی و مسلحانه در جامعه شیعه و اولین نیروهای با هدف با این تفاوت که نیروهای مسلح با مقدسات متصل هستند.

به طور هم زمان ، این باعث شده است که بیشتر نیروهای سیاسی ، از نزدیک به محور مقاومت در برابر سکولارها ، نزدیک به عمار حکیم و حتی نخست وزیر عراق ، به نوعی از مقتدا صدر بخواهند که تصمیم اخیر خود را لغو کند ، زیرا مشکل این درست است اگر جریان صدر در کل سیستم حکومتی و سیاسی وجود داشته باشد ، امکان فساد مالی و اقتصادی وجود نخواهد داشت (البته سایر جریان های سیاسی از این نظر کمتر از آنها نیستند) ، اما اگر این جریان خارج از سیستم سیاسی باشد ، نتیجه هرج و مرج و درگیری مسلحانه خواهد بود ، به همین دلیل همه نیروهای سیاسی حضور این جریان را به نبود آن ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید  خبر مهم میرتاج‌الدینی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کارت یارانه کالایی به مردم

آیا ائتلاف های فتح و حاکمیت قانون از این فرصت استفاده خواهند کرد؟

البته این نکته نیز قابل ذکر است که ائتلاف هایی مانند فتح و حاکمیت قانون بارها خواستار استیضاح دولت شده اند. القدم آنها صحبت کردند ، اکنون با اعلام عدم حمایت مقتدا صدر از دولت فعلی ، باید دید که آنها آماده ایستادن در کنار مردم هستند ، بنابراین دولت در این زمینه القدم استیضاح و نمایندگان ائتلاف پیاده روی دو راه دشوار برای حمایت از استیضاح به دلیل عدم حمایت مقتدا صدر از دولت فعلی یا اطرافیان آن القدم یا اینکه این دو ائتلاف به طور کلی زنده مانده اند القدم با توجه به پرونده هایی که از این دولت دارند آیا آنها این کار را دوست دارند؟!

اهداف مقتدی صدر از اقدام اخیر

در باره اهداف مقتدی الصدر در اعلامیه اخیر نیز باید مورد توجه قرار گیرد ، برخی آن را به تعویق انداختن انتخابات (آوریل 2022) خواندند ، در حالی که برخی دیگر برای بقای دولت فراتر از این اهداف است. القدم به عنوان کابینه ای بر سر دولت خارق العاده و به طور موقت برای مدتی نه آنها می دانند ، اما آنچه در این دو نظریه مشترک است این است که جنبش صدر می خواهد جامهای خود را از نظر موقعیت های کلیدی در دولت فعلی تحت حداقل شرایط حفظ کند و در هر صورت ، در کل این شرایط ، این جنبش از مکانیسم سیاسی اگر انتخابات سال 2022 به تعویق بیفتد ، وی در انتخابات شرکت خواهد کرد ، اگرچه بیشتر نیروهای سیاسی به جلو حرکت کرده و بر انجام انتخابات اکتبر 2021 به طور مستقیم یا غیرمستقیم تأکید کرده اند. و و این را نیز نباید فراموش کرد جرم سینه بند وی رسما از انتخابات کناره گیری نکرده و به طور کلی قانون اجازه آن را نمی دهد.ممکن است این اقدام مقتدی صدر با هدف پاکسازی زمینه فساد وی از افراد مرتبط با جریان وی بوده باشد.

نتیجه جیری

به طور کلی ، مقتدی صدر باید مقصدی داشته باشد ، اما با توجه به آماده سازی آره و کار سازمانی که در این انتخابات از سایر جریانات قویتر است و با توجه به بی ثباتی آن در رای گیری و تصمیمات سیاسی ، بسیار بعید به نظر می رسد که وی از این انتخابات دست بکشد ، اما باید دید چه امتیازاتی در مقابل باطل کردن این تصمیم اخیر با این وجود ، درجه قدرت وی بر موقعیت اجتماعی ، قدرت بازار وی را در دریافت امتیازات از نیروهای سیاسی ، به ویژه نیروهای نزدیک به محور مقاومت تعیین خواهد کرد.

*تحلیلگر مسائل عراق

دیدگاهتان را بنویسید