مقام پنتاگون: 95٪ خروج از افغانستان انجام شده است


به گزارش گروه بین الملل گروه خبری فارس ، یک مقام پنتاگون روز دوشنبه ، او گفت که 95 درصد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان انجام شده.

وزیر دفاع استرالیا نیز روز یکشنبه پایان حضور نظامی ارتش استرالیا در جنگ 20 ساله در افغانستان را اعلام کرد. در هفته های اخیر ، استرالیا به تدریج نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند.

دولت کانبرا در آوریل [فرودین] وی اعلام کرد که قصد دارد بقیه نیروهایش را تا ماه سپتامبر همراه با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان جنگ زده عقب بکشد.

دولت چین وی همچنین روز شنبه اعلام کرد که 210 نفر از شهروندان خود را قبل از عقب نشینی کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تخلیه کرده است. در بیانیه سرکنسولگری چین آمده است: “دولت چین به شهروندان خود توصیه می کند که برای محافظت از سلامتی خود در اسرع وقت افغانستان را ترک کنند.”

به دنبال حمله آمریكا به افغانستان ، سخنگوی پنتاگون روز یكشنبه در مصاحبه ای گفت كه دفاع افغانستان در دست مردم است.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریكا نیز پنجشنبه شب اعلام كرد كه مأموریت نظامی آمریكا از افغانستان در تاریخ 31 اوت (9 سپتامبر) پایان می یابد.

بایدن در سخنرانی خود گفت: “فرماندهان نظامی به من توصیه كردند كه بلافاصله افغانستان را ترك كنم.”

اگرچه دولت آمریكا قبلاً 11 سپتامبر را برای اتمام عقب نشینی نیروهای آمریكایی از افغانستان اعلام كرده بود ، اما رسانه های آمریكایی گزارش دادند كه تا كنون بیش از 90 درصد نیروهای آمریكایی این كشور را ترك كرده اند.

بیشتر بخوانید  قیمت خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا در آخرین روز دی ماه

پالتیکو همچنین به نقل از دو مقام آمریکایی گفت که روند خروج نیروها از افغانستان “عملاً کامل است”.

جنیفر ساکی سخنگوی کاخ سفید صبح پنجشنبه گفت: “رئیس جمهور صبح پنجشنبه (به وقت محلی) با تیم امنیت ملی خود دیدار می کند تا گزارشی دوره ای درباره پیشرفت کاهش نیروهای ما در افغانستان دریافت کند.”

پس از توافقنامه فوریه 2020 بین ایالات متحده و طالبان و امضای “توافقنامه صلح” بین دو کشور ، خروج نیروهای آمریکایی و متحدانش از افغانستان آغاز شد. با عقب نشینی نیروهای آمریکایی ، جنگنده های طالبان در هفته های گذشته حملات خود را افزایش داده و مناطق وسیعی را تحت کنترل خود درآورده اند.

ایالات متحده و سایر اعضای ناتو در پاسخ به حملات 11 سپتامبر به ایالات متحده در سال 2001 به افغانستان حمله کردند و از آن زمان به حضور نظامی و اشغال افغانستان ادامه دادند.

در همین حال ، شهاب الدین دیلاور سخنگوی هیئت طالبان اخیراً در یک کنفرانس خبری گفت که طالبان 85 درصد افغانستان را تحت کنترل خود دارند و گفت که فقط کابل و مناطق اطراف آن تحت کنترل طالبان نیستند.

انتهای پیام


دیدگاهتان را بنویسید