مقابله با بحران کم آبی را از مدیریت مصرف خانگی آغاز کنیم


هر چند خشک سالی ها و کمبود ذخایر آب رابطه مستقیمی با عدم مدیریت منابع و بی تدبیری ها دارد اما باید پذیرفت بی مبالاتی در مصرف آب و هدر رفت آن نیز در بحران کم آبی مؤثر است و برای برطرف کردن این بحران در سطح کشور به عزم ملی نیاز داریم.

– : در بسیاری از کشورهای جهان در رابطه با مدیریت صحیح مصرف و شیوه های نوین در تصفیه پساب ها و شیرین سازی آب های شور، تجربه های خوبی وجود دارد که می تواند تا حد زیادی در مقابله با بحران کم آبی مؤثر باشد اما باید پذیرفت در برخی از استان های کشور وضعیت تأمین آب بسیار وخیم است و باید برای رفع این بحران، صرفه جویی و مدیریت مصرف را در جهت حفظ ذخایر در پیش گرفت.

بر اساس آمار و ارقام، منابع آب در قم کاهشی بالغ بر 60 درصد نسبت به سال های قبل را نشان می دهد و به گفته محمدحسین احمد پور مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قم وضعیت خشک سالی در قم دائمی است هر چند هنوز به مرحله بحرانی نرسیده اما باید بپذیریم که قم در حاشیه کویر قرار دارد و اگر نگرش ها در بهره وری بهینه از آب تغییر نکند، می تواند به زودی منتهی به وضعیت بحرانی شود.

 قم از 40 درصد میانگین بارندگی در کشور برخوردار است   شرایط اقلیمی قم موجب شده تا تنها از 40 درصد از میانگین بارندگی در کشور برخوردار باشیم و اگر راهبردی اساسی در اصلاح سطح زیر کشت در قم ات

بیشتر بخوانید  ماجرای ساخت خانه‌های ۲۵ متری در کرج چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید