مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مفهوم حجم کودکان را یاد بگیرید و درک کنید

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مفهوم حجم را به کودکان آموزش دهید

آموزش مفاهیم ریاضی مانند مفهوم حجم به کودکان پیش دبستانی و خردسالان کار ساده ای نیست. زیرا کودکان در این سن باید همه مفاهیم را با چشم ببینند و با دست لمس کنند.
پس بهترین راه برای آموزش این مفاهیم به کودکان آموزش مفاهیم حجم با کمک بازی و شعر است.
بنابراین، اگر به دنبال راهی برای آموزش مفهوم مشکلی مانند حجم به کودک خود هستید، خود را تشویق کنید.

حجم چیست؟

حجم، مقدار فضایی است که یک جسم اشغال می کند. مفهوم حجم اغلب با مفهوم ظرفیت و ظرفیت اشتباه گرفته می شود و تشخیص این دو برای کودکان بسیار دشوار است. ظرفیت در واقع ظرفیتی است که یک تاسیسات می تواند حفظ کند. اشیای دیگری در آن وجود دارد. مثلاً یک کوزه آب ممکن است 4 فنجان گنجایش داشته باشد، اما 4 فنجان حجم کوزه نیست.
بنابراین، شما که در حال خواندن این مقاله هستید، ابتدا باید تفاوت این دو مفهوم مهم را درک کنید تا بتوانید به راحتی آنها را به فرزند خود منتقل کنید.


یادگیری مفهوم حجم

روش های آموزش مفهوم حجم به کودکان

راه های زیادی برای آموزش مفهوم حجم به کودکان وجود دارد. آنها از روش هایی که اکنون در بهترین مهدکودک ها و مدارس کشورهای توسعه یافته دارند استفاده می کنند. در این مقاله شما را با یک روش ساده آشنا می کنیم.

مفهوم حجم را با پر کردن ظرف یاد بگیرید

چند لیوان اندازه گیری درست کنید و جلوی کودکتان بگذارید تا بتواند با آنها بازی کند و آب بنوشد.
بازی و نوشیدن آب در لیوان باعث می شود که چشمان آنها کم کم با معنی اعداد و حجم لیوان ها آشنا شود و بفهمد هر بار که آب می نوشند چقدر آب زیاد شده است.

بیشتر بخوانید  علائم عفونت لثه کودکان چیست و چطور آن را تشخیص دهیم ؟


راه دیگری هم هست:

شما به 4 لیوان پلاستیکی شفاف با همان اندازه، یک لیوان اندازه گیری پلاستیکی شفاف و 3 فنجان آب نیاز دارید. شما همچنین می توانید از ماسه خشک یا برنج استفاده کنید!
فنجان ها را بردارید و به مقدار زیر در آن آب بریزید:


حجم چیست؟

1/3 فنجان، 1/2 فنجان، 3/4 فنجان و 1 فنجان.
از بچه ها بپرسید که آیا مقدار موجود در هر فنجان با فنجان های دیگر یکسان است یا متفاوت است. بپرسید کدام لیوان آب بیشتری دارد و کدام آب کمتر؟
به یک لیوان آب اضافه کنید تا 3/4 پر شود. برابر باشید. فنجان ها را طوری قرار دهید که از هم فاصله نداشته باشند. حالا از فرزندتان بپرسید که کدام یک از چهار لیوان آب یکسانی دارد؟
وقتی فرزند شما می تواند به درستی به این مفهوم پاسخ دهد. می توانید تعداد لیوان ها را افزایش دهید و سوالات خود را سخت تر کنید!
حالا از ظروف شفاف با اندازه های مختلف که حجم یکسانی دارند استفاده کنید.
از کودک خود بپرسید کدام ظرف بزرگ‌ترین و کدام کوچک‌ترین ظرف است. برای یک گل آرایی مدرن، یک لیوان مهمانی بزرگ را پر کنید. در کاسه بعدی آب بریزید و به کودک نشان دهید که مقدار آب هر کاسه می تواند یکسان باشد.
سپس می توانید بقیه ظروف را نشان دهید و به کودک بگویید که یک ظرف می تواند شکل های متفاوتی داشته باشد اما حجم خاصی دارد و حجم چندین ظرف شکل نگرفته می تواند یکسان باشد!


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *