مفاد قطعنامه تونس پیشنهادی به شورای امنیت در مورد صدر النهضه – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان


طبق گزارش ها خبرگزاری مهر به گفته القدس ، العربی تونس پیش نویس قطعنامه ای را به شورای امنیت ارائه داده و از اتیوپی خواسته است تا ساخت سد عناهدا را متوقف کند.

منابع دیپلماتیک می گویند در پیش نویس قطعنامه از تونس تأکید شده است: شورای امنیت از مصر ، اتیوپی و سودان می خواهد ظرف شش ماه به درخواست رئیس اتحادیه آفریقا و سازمان ملل متحد توافقنامه لازم را در مورد ساخت و بهره برداری از سد عناهدا بدست آورند. دبیرکل

این توافق نامه باید به اتیوپی اجازه تولید برق از سد النهدا را بدهد ، در حالی که از آسیب قابل توجه به امنیت آب سودان و مصر جلوگیری می کند.

در این پیش نویس همچنین از سه کشور خواسته شده است از هرگونه اقدامی که می تواند روند مذاکره را به خطر بیندازد ، خودداری کنند و اتیوپی نیز باید به طور یک جانبه از ادامه برداشت آب از سد عناهدا خودداری کند.

واکنش مصر و سودان نسبت به آغاز مرحله دوم آرام بخشی چگونه بود؟

به دنبال جلسه ای در نیویورک ، وزرای خارجه مصر و سودان نسبت به اقدام اتیوپی برای آغاز مرحله دوم سیل بند اناخدا واکنش نشان دادند و آن را اقدامی پرخطر و پرتنش خواندند.

در این نشست اعلام شد که سامه شکری وزیر امور خارجه مصر با ماریام صادق المهدی ، همتای سودانی خود دیدار کرده و پیش از نشست شورای امنیت که قرار است روز پنجشنبه برگزار شود ، تحولات اخیر در پرونده سد عناهدا را بررسی کند.

در این بیانیه افزوده شده است كه دو طرف باید به هماهنگی و مشورت با اعضای شورای امنیت ادامه دهند تا آنها را ترغیب به حمایت از مواضع مصر و سودان در مورد لزوم دستیابی به توافق لازم الاجرا در مورد آبگیری و استقرار رودخانه صدام كند ، كه آنها تأكید كردند كه این منافع سه كشور و حقوق آب آنها است و به سودان و مصر آسیب نمی رساند.

بیشتر بخوانید  ورود جهاد دانشگاهی به حوزه استراتژیک تولید بذرهای هیبرید

وزارت امور خارجه مصر گفت: “آنها همچنین با اعلام رسمی آغاز مرحله دوم ساخت سد اناخدا از اتیوپی به شدت مخالفت کردند و آن را مغایر توافق های قبلی امضا شده بین سه کشور در سال 2015 و نقض صریح آب بین المللی دانستند. معاهدات “این اقدام خطرناکی برای محاکمه طرفین در نظر گرفته شد و اتیوپی به طور یک جانبه عواقب منفی و تلفات فاز دوم سد عناهدا را نادیده گرفت.

مشاوره های سامه شکری

اسکای نیوز گزارش داد که سامه شکری که قبل از جلسه شورای امنیت در پرونده سد النهدا برای مشاوره های لازم به نیویورک سفر کرده بود ، با نمایندگان اعضای غیر دائمی شورای امنیت ، استونی ، ایرلند ، مکزیک و نروژ رایزنی کرد.

شروع مرحله دوم آرام بخشی

محمد عبد العتی ، وزیر آب مصر گفت که او بیانیه ای رسمی از همتای اتیوپیایی خود مبنی بر آغاز مرحله دوم سد نهدا دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه قاهره رسماً به این اقدام اتیوپی اعتراض کرده است ، افزود: این یک نقض آشکار توافق نامه های قبلی است و در نهایت تهدیدی خطرناک برای امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی است.

مفاد قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت تونس درباره صدام حسین

مصر 90 درصد آب آشامیدنی خود را به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم این رود از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ویرانگری برای مصر به همراه خواهد داشت ، در حالی که آدیس آبابا معتقد است که سد النهدا 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد تا کشور را به طور م turningثر تبدیل کند در مرکز انرژی منطقه و علاوه بر درآمدزایی ، می تواند منجر به کاهش فقر در این کشور شود.

بیشتر بخوانید  29 استان درگیر در دلتا / بستری شدن تاج در حال افزایش هستند

در همین حال ، اختلافات بین سه کشور در میزان آب تخلیه شده از اتیوپی در صورت کمبود آب است. با بهره برداری از این سد ، اتیوپی می تواند به بزرگترین صادرکننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد عناهدا در 20 کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران کاهش سهم آب است. آبی که برای آشامیدن ، کشاورزی و صنعت استفاده می کند. تصمیم دولت اتیوپی برای شروع فاز دوم سد النهدا با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه است. دو کشوری که به شدت از نظر تأمین آب به رود نیل وابسته هستند.

دیدگاهتان را بنویسید