مغز نیز متورم می شود


مغز نیز مانند سایر اعضای بدن بر اثر ضربه، جراحت، بیماری و علل دیگر متورم می شود، اما التهاب می تواند به سرعت باعث مشکلات جدی و حتی مرگ شود. درمان التهاب معمولا دشوارتر است.

تورم یا ادم پاسخ بدن به بسیاری از انواع صدمات است. بدن معمولا به سرعت متورم می شود و با استراحت، گذاشتن یخ، بلند کردن دست و پا، مصرف دارو و خارج کردن مایعات اضافی از بدن بهبود می یابد.

مغز نیز مانند سایر قسمت های بدن در اثر جراحات، بیماری ها و علل دیگر متورم می شود، اما التهاب می تواند به سرعت باعث مشکلات جدی و حتی مرگ شود. درمان التهاب معمولا دشوارتر است.

از آنجایی که مغز ارگان اصلی و مهمی است که بدن را کنترل می کند، باید همیشه کار کند و عملکرد آن حیاتی است.

یک جمجمه ضخیم و استخوانی از این اندام حیاتی در برابر آسیب محافظت می کند و فضای کمی برای التهاب مغز دارد.

آنسفالیت چیست؟

بسته به علت، التهاب می تواند در قسمت خاصی از مغز یا در کل مغز رخ دهد. التهاب باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود که به آن فشار داخل جمجمه یا ICP می گویند.
تورم بیش از حد مغز باعث تجمع مایع و ماندن آن در سر می شود

این افزایش فشار از جریان خون به مغز جلوگیری می کند. بنابراین، مغز از اکسیژن محروم می شود، در حالی که اکسیژن برای کار مغز مورد نیاز است.

تورم همچنین مانع از خروج مایعات دیگر از مغز می شود که تورم را بدتر می کند. این در نتیجه آسیب یا مرگ سلول های مغز رخ می دهد.

بیشتر بخوانید  حساسیت به ماهی و غذاهای دریایی را چگونه تشخیص دهیم ؟

علل آنسفالیت چیست؟

ضربه، بیماری های عفونی، تومورها و حتی ارتفاعات باعث التهاب مغز می شود.

در اینجا شایع ترین علل التهاب ذکر شده است:

مغز نیز متورم می شودشلیک

1- آسیب مغزی در اثر ضربه: در این صورت یک تصادف ناگهانی باعث آسیب مغزی می شود. مهمترین اتفاقاتی که باعث آسیب مغزی می شود عبارتند از: افتادن، سقوط، تصادف رانندگی، ضربه به سر، برخورد سر به سر، ضربه به سر و ضربه به سر در حین دعوا.

آسیب اولیه باعث التهاب بافت مغز می شود. علاوه بر این، جمجمه شکسته می تواند رگ های خونی سر را پاره کند. پاسخ بدن به آسیب نیز باعث افزایش التهاب می شود.

تورم بیش از حد مغز باعث تجمع مایع در سر می شود و از نشت مایعات به بیرون جلوگیری می کند.

2مغز نیز متورم می شود– سکته مغزی ایسکمیک: این نوع سکته در اثر لخته شدن خون یا انسداد یک رگ خونی در داخل یا نزدیک مغز ایجاد می شود. در نتیجه مغز نمی تواند خون و اکسیژن مورد نیاز برای عملکرد را دریافت کند. در نتیجه سلول های مغز می میرند و مغز ملتهب می شود.

3- خونریزی مغزی و سکته هموراژیک: خونریزی زمانی رخ می دهد که خون از رگ خونی نشت کند.

سکته مغزی هموراژیک مهم ترین نوع خونریزی مغزی است. هنگامی که رگ خونی در مغز می ترکد، خونریزی و سکته مغزی رخ می دهد و در نتیجه خونریزی، فشار داخل مغز افزایش می یابد.

فشار خون بالا شایع ترین علت سکته مغزی هموراژیک است.

ضربه به سر، مصرف برخی داروها و نقایص مادرزادی نیز می تواند باعث خونریزی مغزی شود.

بیشتر بخوانید  فنر قلبی (بالون آنژیوپلاستی) چیست و چه عوارضی دارد؟

4مغز نیز متورم می شود– بیماری های مسری: بیماری های ناشی از میکروب ها مانند باکتری ها یا ویروس ها نیز می توانند باعث انسفالیت شوند. نمونه هایی از این بیماری ها عبارتند از:

مننژیت: عفونت و التهاب پوشش داخلی مغز مننژیت نامیده می شود. باکتری ها، ویروس ها، سایر ارگانیسم ها و برخی داروها باعث ایجاد مننژیت می شوند.

آنسفالیت: عفونت و التهاب مغز آنسفالیت نامیده می شود. آنسفالیت اغلب توسط گروهی از ویروس ها ایجاد می شود و معمولاً از طریق نیش حشرات به دیگران منتقل می شود. عارضه مشابهی به نام انسفالوپاتی وجود دارد که در اثر سندرم ری ایجاد می شود.

توکسوپلاسموز: این بیماری توسط یک انگل ایجاد می شود. توکسوپلاسموز در جنین ها، نوزادان و افرادی که سیستم ایمنی آسیب دیده دارند شایع تر است.

آمپیم مغزی: این وضعیت زمانی رخ می دهد که بخشی از مغز دچار آبسه یا تجمع چرک می شود و معمولاً پس از یک بیماری عفونی مانند مننژیت یا سینوزیت رخ می دهد. بیماری عفونی به سرعت گسترش می یابد و باعث التهاب و احتباس مایعات می شود.

5مغز نیز متورم می شود تومورها: تومورهای مغزی به طرق مختلف باعث ایجاد آنسفالیت می شوند. با رشد تومور، به سایر قسمت های مغز فشار وارد می کند.

وجود تومور در برخی از قسمت های مغز از خروج مایع مغزی نخاعی از مغز جلوگیری می کند. رشد عروق خونی جدید در داخل و نزدیک تومور نیز باعث التهاب می شود.

6- ارتفاعات: ارتفاع بیش از 1500 متر باعث ایجاد آنسفالیت می شود، اگرچه محققان علت دقیق آن را نمی دانند.

بیشتر بخوانید  ۱۴ مزیت شگفت انگیز صابون روغن زیتون برای درمان مشکلات پوستی

این نوع التهاب اغلب در نتیجه بیماری ارتفاع حاد یا ادم مغزی یا در نتیجه بیماری ارتفاع رخ می دهد.

علائم آنسفالیت

علائم آنسفالیت متفاوت است و به شدت و علت آن بستگی دارد. این علائم معمولاً به طور ناگهانی شروع می شوند. این علائم عبارتند از:

مغز نیز متورم می شود– سردرد

– درد و خشکی گردن

– حالت تهوع یا استفراغ

– سرگیجه

تنفس نامناسب

– کاهش بینایی یا تغییر در بینایی

– کاهش حافظه

– ناتوانی در راه رفتن

– صحبت کردن سخت است

– بی حسی و گیجی

– تشنج

کاهش هوشیاری (بیهوشی)

منبع: تبجان


دیدگاهتان را بنویسید