مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معنی ضرب المثل گدایی گاو دیگر از نان استفاده نمی کرد

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


این جمله که گدا نان خورد دیگر کاربرد نداشت


این ضرب المثل که گدا نان می خورد دیگر استفاده نمی شد: مردی که به نان مجانی عادت کرده و برای به دست آوردن آن تلاش نمی کند.

تاریخ و ضرب المثل گدایی نان دیگر مورد استفاده گاوها نبود

می گویند در زمان های قدیم یک کشاورز در روستا زندگی می کرد. روزی در زمینش گندم کشت می کرد. آن روز هوا بسیار گرم بود و دهقان مدام عرق پیشانی خود را پاک می کرد. در این هنگام مردی به او نزدیک شد و دعای دروغ خواند و گفت: خداوند به تو روزی فراوان دهد. باشد که مالت همیشه پر برکت باشد. من فقیر و نیازمندم. من گرسنه و درمانده هستم. به من گندم بده راه دوری نمی رود. خدا در عوض به شما می دهد. کشاورز به او گفت: باید گندمم را در زمین بکارم و هر روز آبیاری کنم تا بعد از چند ماه بتوانم گندم خوب درو کنم. بعد باید گندم را درو کنم و خودم استفاده کنم و به مردم بفروشم تا زندگی کنند. بعد از این همه حرف، من نمی توانم این دانه را به تو بدهم. چون برای استاد است و من حق ندارم به شما بدهم.

گدا صدای دهقان را شنید و دست از دعا برداشت و گفت: خیلی خسته ام و راه درازی را آمده ام. اگه مشکلی نیست استراحت میکنم و میرم. کشاورز موافقت کرد و سپس گاوهایش را رها کرد تا آب بنوشند. ناگهان یکی از گاوهایش به سراغ وسایل گدا رفت و نان خشک او را خورد.

بیشتر بخوانید  مسخره اش کن..!! عکس های خنده دار (35)

دهقان با دیدن این صحنه عصبانی شد و چوبش را گرفت و به گاو بیچاره زد. بیچاره از رفتار دهقان تعجب کرد و گفت: چرا این زبان بسته را می زنی؟ خوردن نان خشکم اشکالی ندارد. از قدیم گفته اند که فرقی نمی کند از گدا نان بگیری یا به او نان بدهی.

دهقان از اینکه گاو نان فقیر را خورد و با دو دست آن را کتک زد بسیار عصبانی شد.

گدا به حرکات کشاورز خندید و گفت: اتفاقی نیفتاده که ناراحتت کنه! فدای سرت که نان من را خورد. چه جور آدمی هستی! وقتی نمی پذیری که گاو تو نان دیگری را بخورد، چگونه نانی که با زحمت به دست آورده ای خرج زن و بچه ات می کنی؟

دهقان رو به گدا کرد و گفت: راست می گویی، اما به نماز ادامه می دهی، اما گاو من دیگر مثل گدایی نان کار نمی کند.

این داستان کم کم تبدیل به ضرب المثل شد و در واقع این جمله که گدا نان خورد دیگر کاربرد نداشت وی خاطرنشان می کند که برای امرار معاش نیاز به کار و کسب درآمد است.


جداکننده خط

ضرب المثل ستون به ستون به چه معناست؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *