مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معنی ضرب المثل این است که اگر آب نرسم نان می گیرم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ضرب المثل: اگر آب به من نرسد، نان به تو می رسد


ضرب المثل: اگر آب به من نرسد، نان به تو می رسد. کسی که انجام کاری را که به نفعش است توجیه می کند، می گوید چرا این کار را نمی کنی؟ اگر آب برای من نبود، برای تو نان می‌داشتم.

حکایت ضرب المثل اگر آب نروم برات نان می گیرم

آب آشامیدنی و کشاورزی ایران در گذشته از قنات ها به دست می آمد. یکی از کارهای خیر خیرین حفر چاه آب و حفر قنات برای تامین آب مردم بود.

یک روز خیریه ای تصمیم گرفت قنات بسازد و با حفر چند چاه آب مورد نیاز مردم را تامین کند. او چاهکن ماهری را استخدام کرد و تپه ای در اختیار او گذاشت تا کارش را انجام دهد.

در چاه چند نفر مشغول به کار شدند و همگی شروع به حفر چاه قنات کردند. روزها و هفته ها کار کردند و چاه حفر کردند اما به آب نرسیدند. مرد نیکوکار هر روز غروب از چاه و همکارانش بازدید می‌کرد، حقوق روزانه به آنها می‌داد و نمی‌پرسید که آیا چاه‌ها به آب رسیده یا نه؟

چاهکان در روزها و هفته هایی که شروع می شد، پاسخ های پر امید می داد و می گفت: «به زودی به آب می رسیم» اما به مرور زمان امیدش به ناامیدی تبدیل شد. دست و قلبش دیگر استفاده نمی شود.

چاهی که حفر کردند به هیچ چاهی نرسید، اگرچه چاه هایی که حفر کردند از چاه های دیگر قنات ها عمیق تر بود، اما هیچ کدام به آبخوان نرسید.

بیشتر بخوانید  چرا حسن یزدانی در بیمارستان بستری شد ؟

کم کم چاهکن شروع به زمزمه کرد و از نامناسب بودن تپه و زمینی که مرد نیکوکار برای حفر قنات انتخاب کرد، صحبت کرد.

اگرچه یک مرد خوش نیت باید به جای چاه ناامید می شد، اما این اتفاق نیفتاد. او و همکارانش هر شب پس از پرداخت هزینه چاه می گفتند: «به خدا توکل کن و به کارت ادامه بده. باید به آب رسیده باشد. ”
چاه ها به کار خود ادامه دادند تا اینکه روزی چاه به صاحبش گفت: «فکر نمی کنم این چاه ها به آب برسد.

و ما آهن سرد را می شکنیم و جان خود را از دست می دهیم و شما پول را دور می اندازید. بهتر است بیشتر از این ضرر نکنید، این عملیات را متوقف کنید و مکان بهتری را برای ساخت قنات انتخاب کنید. ”

نیکوکار گفت: این تپه خوبی است. آبادی های زیادی در این نزدیکی وجود دارد که به آب نیاز دارند. بهتر است کار را ادامه دهیم و به امید خدا شکر. ”

چاهکن گفت: تاکنون ده قنات ساخته ام. هیچکدام آنقدر کار نکردند و آنقدر به آب نرسیدند. من دیگر از دست و قلبم استفاده نمی کنم. مرد خوش اخلاق گفت: چاه های قنات هر چه دیرتر به آب برسد، بهتر است، زیرا به سفره های زیرزمینی که در عمق زمین هستند راه پیدا می کند و آب بهتر به دست مردم می رسد. ناامید نشوید و با کارت ها ادامه دهید.”

چاهکن گفت: «آقا، کار من حفر چاه است و می دانم که از چاه های این تپه آبی نمی آید. تعطیل کنیم و برویم، خسته شدیم. ”

بیشتر بخوانید  شناسایی سلطان خانه ی خالی با 605 واحد مسکونی خالی

مرد خوش اخلاق گفت: «درست است، چیزهایی را ندیده است! من که هر روز هزینه می کنم و نتیجه نمی گیرم باید خسته و ناامید باشم نه شما.

این چاه ها به آب می رسند یا نمی رسند، شما کار خود را انجام می دهید و پول خود را می گیرید؟ چرا خود به خود سرتان را تکان می دهید؟ اگر از این چاه ها آب نداشته باشم، نان تو نیست. سرت رو بیار پایین و کارت رو انجام بده این کلمات ناامید کننده را دیگر تکرار نکنید. ”

چاهکان و همکارانش چاره ای نداشتند. مرد خوش اخلاق حق داشت. به هر حال ضرر نکردند و هر روز حقوق می گرفتند. دوباره شروع به حفر چاه کردند. آهسته کردند تا به آب رسیدند. بسیار آبی، شیرین و با طراوت.

از آن زمان، کسی که انجام کاری را که به نفعش است توجیه می کند، می پرسد: «چرا این کار را نمی کنی؟» اگر آب برای من نبود، برایت نان می داشتم. “


جداکننده خط

ضرب المثل آتار هفت شهر عشق شد یعنی چه؟

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که ضرب المثل همه را متمایز نمی کند یعنی چه؟

ضرب المثل در بقالی کجا رفت؟


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *