معلوم نیست چنین پیشنهادهایی از کجا آمده است!



به گزارش سلام نو به نقل از شارک، در شرایطی که بحث حجاب به موضوعی حساس و بعضا بحث برانگیز در کشور تبدیل شده است، برخی مسئولان با اظهارنظرهای نابخردانه درصدد ایجاد دوقطبی در کشور هستند. در ویدئویی که در تاریخ 16 شهریور توسط محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد عمرو به معروف در شبکه های اجتماعی منتشر شد؛ او به وضوح توانایی دوربین‌های مترو را برای عکاسی و شناسایی زنان محجبه و تطبیق عکس‌ها با کارت ملی برای جریمه آن‌ها اعلام کرد. موضوعی که پلیس و مسئولان ذی صلاح تاکنون به آن اشاره نکرده اند، داشتن این فناوری در دوربین های شهری و امکان شناسایی چهره سارقان و مجرمان از این طریق است. با این حال، دبیر ستاد عمرو گفت که این فناوری باید برای شناسایی و مجازات زنانی که حجاب ندارند استفاده شود.

هرچقدر هم گفته فوق صحت داشته باشد، شایان ذکر است که عده ای با وارد شدن به دردسر و جریمه کردن جامعه سعی در ایجاد شکاف بیشتر در جامعه دارند. سوالی که واکنش های منفی زیادی به همراه داشت و حتی نمایندگان نیز چنین اظهارنظری را غیر منطقی و بدعت جدیدی دانستند که مبنای قانونی ندارد.

تعداد زنان محجبه در کشور به بیش از 50 درصد رسیده است

این اولین بار نیست که عمرو با معروفه، وزیر ستاد در واکنش به جریمه افرادی که معتقد است حجاب دارند، اظهاراتی می کند. وی پیش از این در گردهمایی تخصصی «اثربخشی طرح جامع عفاف و حجاب» مدیران، اساتید، معاونان و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور با گلایه از ناکارآمدی قانون و تندروهایی که بدحجابی را جرم می دانند، سخنانی را بیان کرد. و حبس و مجازات شدید برای آن پیچاند – حیا را «نقض و قابل مجازات» دانست و گفت: «گاهی فقط تذکر مؤثر است».

وی پیش از این گفته بود که «تعداد افراد باحجاب در کشور به بیش از 50 درصد رسیده است». بنابراین در طرح جدید، به گفته وی، حجاب «تخلف» تلقی شده و اعمال جریمه برای آن قابل اجرا است. در این صورت با توجه به نرخ «چشمگیر» جریمه های حجاب که به گفته وی «۵۰ درصد» جامعه را در بر می گیرد، رقم فوق العاده ای می شود.

نقطه عطف داستان

نقطه عطف مواجهه با حجاب ماجرای درگیری دو زن در اتوبوس بارت بود که درگیری زن محجبه با محجبه و انتشار تصویر او منجر به دستگیری سپیده رشنو شد. البته اکنون پس از نزدیک به دو ماه با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد است. البته پیش از آن نیز برخورد نامناسب گشت ارشاد با زنان واکنش های بسیاری را در جامعه به همراه داشت. اما پس از این اتفاق بود که برخی رسانه ها اخباری مبنی بر تعیین نرخ فرجه و آشکارسازی حجاب منتشر کردند که البته عمرو به معروف سخنگوی ستاد تعیین این مجازات را تکذیب کرد. اما او همچنان تاکید کرد که فحاشی جرم نیست. بلکه تخلف است و حجاب باید جریمه شود.

بیشتر بخوانید  پدر مهسا امینی چه کاره است

از این رو هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف، با این استدلال که «در طرح جدید حجاب، جرم افشای حجاب را به تخلف تقلیل داده ایم»، این طرح را در تعیین نرخ جریمه کارآمد و مؤثر می داند. از طریق پلاک خودرو و شناسایی عکس. از طریق دوربین اماکن عمومی مانند مترو و جفت شدن با کارت ملی افراد و قرار دادن کارت یک فرد قابل اعمال هستند. سخنانی که محمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح طلب و فعال سیاسی به آن واکنش نشان داد.

مجازات بدحجابی تعبیر شخصی است

بررسی کنید طرح جدید ستاد روابط عمومی که دبیرش صراحتاً از عکس گرفتن از یک فرد محجبه با دوربین در اماکن عمومی، تطبیق چهره فرد با کارت ملی و ارسال جریمه با شماره برای وی صحبت می کند، بررسی کنید. «موثر» تا چه حد امکان پذیر است و آیا قانونی است؟ با چند نماینده مجلس صحبت کردیم.

حسن نوروزی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: آنچه ما در برخورد با کتمان می خواهیم، ​​اجرای قانون اجرایی ستاد منع تخلف است. وی سپس به معرفی اعضای این ستاد در استان ها و شهرستان ها پرداخت و گفت: روسای ستاد امر به معروف در شهرستان ها متشکل از 5 نفر از امام جماعت شهرستان ها هستند و دبیران آنها فرماندهان سپاه هستند که حمایت مالی آنها با مسئولیت ستاد بر عهده استاندار است.»

نوروزی افزود: در استان ها نیز اعضای ستاد امر به معروف، امام جمعه مرکز استان و فرمانده سپاه ناحیه استان و استاندار محترم حضور دارند. در این ستاد خواهان اجرای هر چه بهتر قانون عفاف و حجاب هستیم که در مجلس نهم تصویب کردیم و برای اجرا ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید  ماجرای ریزش پودر سفید از آسمان آبادان چیست؟ + فیلم

این نماینده روحانی و اصولگرای مجلس یازدهم همچنین گفت: توصیه می کنیم مسئولان ستاد ملی امر به معروف و نهی از منکر برای اجرای هر چه بهتر و بهینه سازی آنچه در کشورمان شناخته شده و جامعه برای دور شدن از منکر مبارزه کنند. و جنایت.” که انجام می شوند».

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اظهارات دبیر ستاد می توان با پول و جریمه مشکل انکار را حل کرد؟ وی تصریح کرد: برای آنچه گفته شد راه حل قانونی ندارد و بحث جریمه یک تفسیر شخصی است. پس هیچکس نمی تواند بر اساس سلیقه و تفسیر شخصی به عنوان قاضی چنین چیزی را اجرا کند.

رباط کریم نماینده مردم چندین دوره در مجلس، در واکنش به این جمله که بر اساس دوربین مترو عکس زنان محجبه با کد ملی مردم تطبیق داده شده و مجازات های «چشمگیر» برای آنها در نظر گرفته شده است. آیا مجلسی هست که چنین اختیاراتی را به ستاد داده باشد؟ گفت: اینها حرف نیست و چنین چیزی صحت ندارد. اینطور نیست، این کلمه جایگاه قانونی ندارد. تاکید می کنم که تفسیر شخصی قابل اجرا نیست.

این سوالات را حل نکنید!

هر چند نایب رئیس کمیسیون حقوقی- حقوقی و قضایی مجلس چنین اظهاراتی را سلیقه و تفسیر شخصی دبیر ستاد فرماندهی دانست و به صراحت گفت که جریمه افراد باحجاب از نظر قانونی تایید نمی شود. اما غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از گفت‌وگو با «شرق» خودداری کرد و در بیانیه‌ای گفت: جریمه ای وجود ندارد. اما باید دید با بدحجابی چه کار می توانیم بکنیم.» او به خبرنگار «شرکا» توصیه کرد: «به این مسائل نپردازید!» در عین حال گفت باید با دبیرکل صحبت کنم. کارکنان برای یافتن مبنایی برای این بیانیه.

پرداخت جریمه مردم را به بهشت ​​نمی برد

غلامرضا نوری کزالجه نماینده بعدی بود که برای بررسی بیشتر این موضوع رفتیم. نماینده مردم بستان آباد در مجلس در واکنش به اظهارات دبیر ستاد عمرو به معروف درباره جریمه زنان بی حجاب در گفت و گو با «شرق» گفت: قطعا جریمه نقدی وجود دارد. راهی برای برقراری حجاب اسلامی نیست و نمی‌توان مردم را به درستی به این اقدامات سوق داد.»

این نماینده مجلس با ابراز تعجب از این گونه سخنان گفت: گاهی گمان می رود که این تصمیمات و سخنان واقعاً از سر دلسوزی برای اسلام و سعادت دنیا و آخرت مردم بوده و یا ناشی از افکار انحرافی است که از آن نفوذ کرده است. جایی.”

بیشتر بخوانید  تصمیمات جدید ستاد ملی سفرهای نوروزی 1401 منتشر شد.

نوری کزالجه افزود: هر چقدر با منطق و عقل بسنجیم این حرف ها درست نیست و نمی توانیم انسان را خوشحال کنیم و با جریمه به بهشت ​​بفرستیم. این سخنان با عقل مطابقت ندارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: گاهی به این افکار و ابتکارات شک می کنیم. این سخنان بدعت است و پشتوانه عقلی و قانونی ندارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا تصمیم قانونی یا اختیاری برای جریمه افراد باحجاب به کرسی امر به معروف داده شده است، گفت: هیچ اختیار قانونی در این زمینه به مسند عمرو به معروف داده نشده است و بعید است. که اصلاً چنین راه حل قانونی در مجلس تصویب می شود.» او وارد شد.

نوری کزالجه در ادامه انتقادات خود گفت: اگر طبق این صحبت ها جریمه ای برای نوع و مقدار حجاب زنان تعیین شود، افرادی که از شرایط مالی مناسبی برخوردار هستند با پرداخت جریمه، نوع پوشش را انتخاب می کنند و همچنان این محدودیت برای زنان اعمال می شود. لایه های باقی ماندن جوامع با درآمد کم که باز هم منجر به تشدید طبقه بندی اجتماعی می شود. یعنی جریمه را پرداخت کنید و نوع پوشش خود را انتخاب کنید و این به نفع افراد ثروتمند است».

این نماینده مجلس گفت که معلوم نیست چنین پیشنهادهایی از کجا می آید!

نوری کزالجه در مخالفت با این گفته تاکید کرد: من به عنوان نماینده مجلس مخالف این حرف هستم و از همین تریبون می گویم که راه و روش ترویج اسلام و رهبری مردم نیست. ما باید دیدگاه خود را صحیح و اسلامی کنیم و با تفکرات اسلامی و دیدگاه های اسلامی و راهکارهای اسلامی برای اجرای اسلام تلاش کنیم. و آن هم با هدف جلب رضایت مردم در شرع، نه دیدگاه تجاری.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس یازدهم تاکید کرد: این نگاه جامعه را طبقه بندی می کند و در مورد ابهامات ذهنی جوانان و کسانی که از نظر اعتقادی در حال رشد هستند، سردرگمی و پرسش ایجاد می کند. آنها در جهت مخالف و مخرب حرکت می کنند که بسیار خطرناک است.»

دیدگاهتان را بنویسید