معرکه است؛ روستای کوچکی که پذیرای گردشگران است


سلام جدید – خدمات گردشگری: جایی بین کویر مرکزی و مرکز ایران، روستای کوچک گرمه قرار دارد که چند سالی است میزبان گردشگران زیادی است. این روستا یکی از مکان های دیدنی هور است که در شرق استان اصفهان و در کویر مرکزی ایران قرار دارد.

معرکه است؛  روستای کوچکی که پذیرای گردشگران است

روستای زیبا و چند هزار ساله گرمه به دلیل جاذبه های متعدد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. نخلستان های خرما، بافت روستا، قلعه، امامزاده، چشمه آب معدنی، کویرهای وسیع و شنزارها که شن های آن با باد می رقصد از دیدنی های روستای گرمه است.

گرمه روستایی در شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است که با پایتخت و شهر پرتردد آن 720 کیلومتر فاصله دارد. این روستا نخلستان های بسیار زیبایی دارد. از نشانه های این روستا، باتلاق ایجاد شده توسط سرچشمه این روستا و احاطه شده توسط درختان بلند نخل را برجسته می کنیم. یکی دیگر از نقاط دیدنی روستا قلعه ساسانی است که در مرکز روستا خودنمایی می کند.

خیابان های باریک و پر پیچ و خم گرمه در کنار ساباط های فراوان توجه سینماگران را به خود جلب کرد و قسمت هایی از سریال جابریان حیان در گرمه فیلمبرداری شد. برکه های تابستانی در زمستان و بهار پر از اردک و اردک و تپه های اطراف آن پر از کبک و باقرقره است. منبع آب معدنی آن هزاران سال است که از دل کوه می جوشد و ماهی های زیادی در آن زندگی می کنند. کوهی فیل مانند با خاک قرمز در پایه خود دارد و این خاک سرخ توجه مهندسان معدن را به خود جلب کرد. بیشه او چنان زیبا و پر درخت است که ورود به این دنیای پر از زیبایی دشوار است. باغ های او پر از درختان پرتقال، انگور، انجیر و بادام است. در اطراف گرما بیابان ها و مزارع است که گله های شتر در هر گوشه ای در آن رژه می روند و دشت های وسیعی که شن های آن در باد می رقصد تماشایی است. همچنین غارهای زیادی وجود دارد که در برخی از آنها گنجینه هایی پیدا شده است.

بیشتر بخوانید  کوفتی به این لذیذی نه کسی دیده نه خورده! | طرز تهیه کوفته لذیذ و آبدار +ویدئو

معرکه است؛  روستای کوچکی که پذیرای گردشگران است

جاده های دسترسی به منطقه

برای دسترسی به روستای گرمه دو راه وجود دارد:

مسیر اول: مسیر شهرخور به سمت مهرنجان و یزد که پس از طی مسافتی در حدود 27 کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می رسد. پس از گذشت هشت کیلومتر تابلوی نخلستان گرمه را خواهید دید.

مسیر دوم: مسیر شهر حورا به سمت جزد است. پس از طی مسافتی حدود 10 کیلومتر به جاده ای خاکی می رسید و در صورت ورود به آن پس از طی مسافتی حدود 15 کیلومتر وارد روستای گرمه می شوید.

شب های زیبا و پر ستاره گرما و سکوت دلنشین، صدای آبشارها، خش خش برگ های خرما و کاج های انار، گردشگران بی شماری را از سراسر جهان وادار کرده است که به او مراجعه کنند. صنایع دستی گرمه که همگی از برگ درخت خرما است به اقصی نقاط جهان رسوخ کرده و هر گردشگری آن را به یادگاری با خود می برد. مردم فهیم و باسواد گرمه به زبان پهلوی صحبت می کنند که قدیمی ترین و معتبرترین زبان ایرانیان است. موسیقی سنتی با نواختن تنبور حال و هوای معنوی به جمع مسافران می بخشد.

معرکه است؛  روستای کوچکی که پذیرای گردشگران است

روستای مصر

روستای مصر در اطراف گرمه است که بیابان های شن روان آن صحنه فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک بود. آب گرم (آب معدنی) اطراف گرمه برای پا درد، کمردرد و آرتروز مفید است. مردم بی شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده مجاور آن به این روستا می آیند.

بیشه روستایی

از آنجایی که می توان خرما را از یک درجه گرما به بالا تحمل کرد و کویرهای مرکزی ایران زمستان های سردی دارند، خرمای مرغوب در آن وجود ندارد. اما گرمه از معدود روستاهای هور و بیابانک است که زمستان آن چندان سرد نیست. به همین دلیل نخلستان های فراوان و خرمای بسیار خوبی وجود دارد. جالب و عجیب است که اینجا در کنار درختان زردآلو، درختان خرما می رویند. نخلستان های آن به قدری زیبا و پر درخت است که ورود به این دنیای پر از زیبایی دشوار است.

بیشتر بخوانید  استوری شب دوم محرم ۱۴۰۱

منبع آب معدنی روستای گرمه

چشمه آب معدنی روستای گرمه هزاران سال است که از دل کوه می جوشد و در گذشته ماهی های زیادی در این چشمه زندگی می کردند. این آب گرم درد ساق پا، کمر و ورم مفاصل را تسکین می دهد و همه ساله افراد بی شماری برای استفاده از این چشمه و زیارت امامزاده ها به این روستا می آیند.

معرکه است؛  روستای کوچکی که پذیرای گردشگران است

سوغاتی از روستای گرمه

صنایع دستی گرمه از برگ خرما تهیه می شود که شامل سبدهایی بافته شده از برگ خرما است که می توانید به عنوان سوغاتی از گرمه به خانه ببرید. علاوه بر این شیره خرما و سایر محصولات باغی نیز از سوغات این روستا محسوب می شود.

بهترین زمان برای سفر به روستای گرمه

دمای هوای این روستا در تابستان تا 60 درجه و در زمستان تا 7- درجه متغیر است. بنابراین بهترین زمان سفر به گرمه و بازدید از این روستا فصول بهار، پاییز و زمستان است. در این روستا هوا در تابستان گرم است.

دیدگاهتان را بنویسید