معرفی ۱۰ نمونه از مهم ترین مساجد اصفهان



یکی از زیبایی های سفر به اصفهان دیدن مساجد تاریخی اصفهان است که یکی از جاهای دیدنی اصفهان بوده و در جای جای شهر ساخته شده و نشانی از تاریخ گهر بار این شهر هستند.


این مساجد هر کدام در بازه های زمانی مختلفی و به سبک معماری خاصی ساخته شده است. اصفهان به لحاظ تاریخ پر از ایمان و زندگی مذهبی مردم، از مساجد و ابنیه تاریخی بیشتری به نسبت شهرها و استان های دیگر برخوردار است.


بر اساس اعلام کارشناسان میراث فرهنگی، در شهر اصفهان بیش از 730 مسجد تاریخی که به نوعی جزء آثار تاریخی به شمار می آیند، وجود دارد.


مساجد تاریخی شهر اصفهان


1. مسجد جامع اصفهان


مسجد جامع یکی از مساجد تاریخی اصفهان است که به خوبی تغییرات و تحولات هنر معماری اسلامی در آن مشاهده می شود. این مسجد در حال حاضر بزرگترین مسجد اصفهان است.


بخش های بسیار دیدنی مانند گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان های گرد، مدرسه مظفری و محراب اجایتو را در خود جای داده است. معماری اصیل اسلامی در بنای این مسجد با زیبایی معماری بیزانس روم آمیخته شده و زیبایی منحصر به فردی را به نمایش گذاشته است.


به اعتقاد بسیاری از تاریخ شناسان قدمت این مسجد به زمان ال بویه و صفویان باز می گردد. مسجد جامع اصفهان در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران و همینطور میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.


آدرس مسجد جامع اصفهان: این مسجد در خیابان مجلسی واقع شده است.


مساجد تاریخی اصفهان


ویژگی های مسجد جامع اصفهان


2. مسجد امام اصفهان


وقتی در میدان نقش جهان اصفهان قدم می زنید قطعا مناره های بسیار زیبای مسجد امام شما را جذب خواهد نمود. این مسجد یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان است که با نام مسجد سلطانی و مسجد شاه هم شناخته می شده است. ساخت این مسجد به دستور شاه عباس بزرگ در سال ۱۰۲۰ هجری قمری انجام شده است.


هنر معماری استاد علی اکبر اصفهانی که یکی از معماران بزرگ آن زمان بوده است در تک تک بخش های مسجد به چشم می خورد. خطوط بسیار زیبای هنرمندان دیگری همچون عبدالباقی تبریزی و محمدرضا امامی در تمام تزئینات انجام شده بر روی دیوارهای مسجد خود را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید  آخرین روزهای تابستان و یک سفر به یادماندنی


کاشی کاری های اصیل دوران صفویان نیز یکی از زیبایی های این مسجد است. مسجد امام در سال به عنوان آثار ملی ایران ثبت شد.


آدرس مسجد جامع اصفهان: این مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده است.


قدیمی ترین مسجد اصفهان


مساجد تاریخی اصفهان: مسجد امام


3. مسجد شیخ لطف الله اصفهان


مسجد شیخ لطف الله هم یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان، واقع در میدان نقش جهان است. این مسجد که یکی از آثار تاریخی معماری زمان صفویان است به دستور شاه عباس اول ساخته شده است.


کاشی کاری ها و خطوط برجسته ای که به دستان هنرمندان بسیار گرانقدر آن زمان طراحی شده است، از جمله زیبایی های این مسجد می باشند. این مسجد در سال ۱۳۱۰ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.


آدرس مسجد شیخ لطف الله: این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان، مقابل عمارت عالی قاپو قرار گرفته است.


آدرس مساجد اصفهان


مساجد میدان نقش جهان اصفهان


4. مسجد سید اصفهان


اگر می خواهید یکی از باشکوه ترین مساجد تاریخی اصفهان را مشاهده نمایید، سری به مسجد سید اصفهان بزنید. این اثر هنری برجای مانده از دوران محمد شاه قاجار بناهای تاریخی را در خود جای داده که نظیر آن کم پیدا می شود.


دو چهل ستون بی نظیر، دو شبستان بزرگ، گنبد مزین و آراسته، ایوان و حجره های بزرگ مه همگی در این مسجد واقع شده اند بر زیبایی این اثر تاریخی تاثیر گذاشته اند.


آدرس مسجد سید اصفهان: این مسجد در خیابان بیدآباد اصفهان واقع شده است.


مساجد مهم اصفهان


مسجد سید اصفهان یکی از قدیمی ترین مساجد اصفهان


5. مسجد حکیم اصفهان


مسجد حکیم یکی از مساجد تاریخی اصفهان است که با طرح چهار ایوانی خود، شکوه معماری اصیل صفویان را به نمایش می گذارد. این مسجد در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و پس از سال ها هنوز هم شکوه معماری تاریخ اصفهان، کاشی کاری و گره کشی های هنرمندان، آجرکاری های حرفه ای آن زمان را به نمایش می گذارد.

بیشتر بخوانید  سفر به پرتغال و دیدن جاذبه های توریستی آن


این مسجد مناره ای ندارد و به مشابه سایر مساجد دوران صفویان باشکوه نیست اما طرح چهار ایوانی آن را خاص و منحصر به فرد کرده است. مسجد حکیم در سال ۱۳۱۳ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.


آدرس مسجد حکیم اصفهان: این مسجد قدیمی در باب الدشت اصفهان،انتهای بازار رنگرزان واقع شده است.


قدیمی ترین مساجد اصفهان


مسجد حکیم اصفهان چه ویژگی هایی دارد ؟


6. مسجد صفا اصفهان


یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان که متعلق به دوره قاجاریان می باشد، مسجد صفا است که شکوه و جلال بسیار زیادی دارد. این مسجد دارای محراب بزرگی است که بر روی آن عبارات مذهبی و آیات قرآنی به چشم می خورد.


در مورد تاریخ دقیق ساخت این مسجد ابهاماتی وجود دارد. برخی آن را متعلق به سال ۱۲۹۰ و عده ای آن را متعلق به سال ۱۲۸۹ می دانند. این مسجد در سال ۱۳۷۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.


آدرس مسجد صفا اصفهان: این مسجد در محله شهشهان اصفهان، مجاور بقعه شهشهان واقع شده است.


مساجد زیبای اصفهان


مساجد معروف اصفهان: مسجد صفا


7. مسجد رحیم خان اصفهان


یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان، مسجد رحیم خان است که متعلق به دوره قاجاریان می باشد. این مسجد در سال ۱۲۹۰ هجری قمری تا سال ۱۳۰۴ ساخته شده و سبک معماری بسیار زیبا قاجاریان در آن به چشم می خورد.


از آنجا که رحیم خان اولین فردی بوده که برای ساخت مسجد اقدام نموده است، این مسجد هنوز هم با نام وی شناخته می شود. مسجد رحیم خان دارای خطوط و طراحی بسیار زیبایی است که دیواره های مسجد را مزین نموده است. این مسجد در سال ۱۳۷۷ به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.


آدرس مسجد رحیم خان: این مسجد در خیابان طالقانی، خیابان مسجد رحیم خان واقع شده است.

بیشتر بخوانید  چگونه در سفر عکاسی کنیم؟


مسجد قدیمی در اصفهان


مسجد رحیم خان اصفهان کجاست ؟


8. مسجد مقصود بیک اصفهان


مقصود بیک نام یکی از مساجد تاریخی اصفهان است که در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. این مسجد با کاشی های سفید معرق و خطوط ثلث بسیار زیبا آراسته شده و آرامگاه خوشنویس بزرگ صفویان مرحوم میر عماد حسنی را در بخش شرقی خود جای داده است.


آدرس مسجد مقصود بیک اصفهان: این مسجد در ضلع شمال شرقی میدان نقش جهان واقع شده است.


مهم ترین مساجد اصفهان


تحقیق درباره مسجد مقصود بیک اصفهان


9. مسجد آقا نور اصفهان


با ورود به مسجد آقا نور شاهد یکی از زیباترین معماری های دوران صفوی خواهید بود. این مسجد که یکی از مساجد تاریخی اصفهان است شبستان بسیار زیبایی را در خود جای داده که ستون های آن اطراف محراب را به زیبایی مزین کرده اند.


این مسجد در زمان شاه عباس اول و به دست نورالدین محمد اصفهانی یکی از خیرین بزرگ اصفهان ساخته شده است. مسجد آقا نور در سال ۱۳۷۷ به عنوان آثار ملی اصفهان ثبت شده است.


آدرس مسجد آقا نور اصفهان: این مسجد در محله تاریخی دردشت، کوچه مسجد آقا نور واقع شده است.


تحقیق درباره مساجد اصفهان


آشنایی با مسجد آقا نور اصفهان


10. مسجد نو اصفهان


یکی دیگر از مساجد تاریخی اصفهان که در دوران صفویان ساخته شده است، مسجد نو می باشد. این مسجد به دستور دو آیت الله بزرگ حاج شیخ محمد باقر نجفی و مجدالعلما مزین ساخته شده است.


دو شبستان بخش غربی مسجد که دارای سقف ضربی هستند زیبایی بسیار خاصی به مسجد داده اند. مناره مسجد دارای ارتفاع ۱۲ متر است و مقرنس کاری بسیار ماهرانه ای در آن بکار رفته است.


آدرس مسجد نو اصفهان: این مسجد در ضلع غربی بازار بزرگ اصفهان، مابین سه راهی باغ قلندرها و سه راهی نیماورد واقع شده است.


معروف ترین مسجد اصفهان


پیشینه مسجد نو اصفهان


دیدگاهتان را بنویسید