مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی گیاه چمن شاد و خواص درمانی آن

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



روش تکثیر چمن شاد


چمن مبارک گیاهی است علفی و چند ساله از خانواده گل سرخ که در مکان های سایه دار، در سایه درختان یا سایر گیاهان اروپا و آسیای مرکزی می روید.

چمن شاد گیاهی است علفی و چند ساله که از خانواده گل سرخ است ارتفاع این گیاه به 30-70 سانتی متر می رسد. این گیاه دارای ریشه های عمیق و قوی است که بوی میخک می دهد. ساقه های گیاه کرک دار و برگ ها دندانه دار و رگبرگ های پایینی برجسته، کرک دار، خاکستری است.

گلهای آن در اواخر بهار تا اواخر تابستان ظاهر می شود. میوه این گیاه فندقی و دارای موهای قلاب دار با موهای قلابدار است. علف های شاد در مکان های سایه دار، در سایه درختان یا سایر گیاهان در اروپا و آسیای مرکزی رشد می کنند.

گل

گیاه شناسی چمن شاد


این گیاه شکلی چند ساله با ریشه های عمیق و قوی با رایحه ای شبیه میخک است. ارتفاع آن به 30-70 سانتی متر (12-28 اینچ) می رسد و دارای ساقه هایی با کرک های نرم است.

اکتینومورف، زرد کم رنگ، 10-15 میلی متر عرض (0.4-0.6 اینچ)، با پنج گلبرگ، بیضوی، 4-7 میلی متر طول (0.16-0.28 اینچ). کاسه گل دارای پنج لوب با تعداد زیادی تاژک و چندین ماده است.

برگها در ابتدا متناوب و روی ساقه گلگون هستند. برگ های روزت با یک تا چهار جفت برگچه و یک برگچه نهایی پر به نظر می رسند. برگهای نهایی معمولاً 3 لوب و برگها دارای لبه یا لبه های دندانه دار هستند. رگه های پایین برجسته، مودار، خاکستری هستند. گوشواره های بزرگ مانند برگها دارای لبه دندانه دار هستند میوه آن فندقی و دارای کرکهای قلابدار با کرکهای قلابدار است.

بیشتر بخوانید  مخوف ترین و ترسناک ترین زندان های دنیا

شرایط محیطی شاد برای رشد چمن

این گیاه در هر نوع خاکی که به خوبی آبیاری شود به راحتی رشد می کند. همچنین مکان های سایه دار و خاک های غنی از مواد آلی را ترجیح می دهد. این گونه در قرن شانزدهم به طور گسترده به عنوان گیاه گلدانی کشت می شد. ریشه برشته یا خشک آن خوش طعم است و بوی میخک دارد. این گیاهان خودکشتی هستند و بذرها پس از افتادن در هر مکان مناسب جوانه زده و نهال جدیدی تولید می کنند. این نوع هیبریداسیون دارای آزادی با سایر اعضای این جنس است.

چمن مبارک

روش تکثیر چمن شاد

این گیاه به راحتی با کاشت بذر در بهار یا پاییز کاشته می شود شاسی سرد تکثیر می شود. وقتی نهال ها به اندازه کافی بزرگ شدند، در تابستان به گلدان های جداگانه منتقل می شوند. این کار باید هر 3 تا 4 سال یکبار انجام شود تا استحکام گیاه حفظ شود. گیاهان بزرگتر و قوی تر را می توان مستقیماً به موقعیت های دائمی خود منتقل کرد، اگرچه بهتر است ابتدا آنها را در گلدان های کوچکتر بکارید و برای مدتی در یک شاسی خنک نگهداری کنید تا ریشه های بیشتر و قوی تری داشته باشند.

خواص درمانی و کاربرد صنعتی چمن شاد

گیاه خوش شانس در گذشته برای شفابخش سموم گاز گرفتن سگ قبلا استفاده شده. همچنین برای درمان بیماری های کبدی، عفونت ها و بیماری های معده توصیه می شود.

این گیاه در طب سنتی اتریش به عنوان چای برای درمان روماتیسم، نقرس، عفونت و تب استفاده می شود. گیاهان دارویی مدرن از آن برای درمان اسهال استفاده می کنند. بیماری قلبی، هالیتوزیس و زخم های دهان و برای از قولنج جلوگیری کنید برای استفاده. اما همه این کاربردها با شواهد علمی پشتیبانی نمی شوند.

بیشتر بخوانید  لیست شرکت های کارگزاری بورس در اصفهان به همراه آدرس و تلفن

نکات بیشتر در مورد چمن شاد

در گذشته این گیاهان مثل عطر از آن استفاده می شود که بوی آن شبیه به میخک است و مطبوع است و به عنوان اسانس و نگهدارنده در نوشیدنی ها نیز استفاده می شود. بیشتر گیاهان در خاک کمی خشک رشد می کنند و بیشتر توسط مگس ها و حشرات گرده افشانی می شوند.

گیاه چمن مبارک

سایر خواص دارویی این گیاه

  • درمان سرماخوردگی و سرماخوردگی: در زمان های قدیم از ریشه این گیاه برای درمان سرماخوردگی و سرماخوردگی استفاده می کردند.
  • درمان روماتیسم: این گیاه در طب سنتی اتریش به عنوان چای برای درمان روماتیسم استفاده می شده است.
  • درمان بوی بد دهان (بوی بد دهان) و زخم های دهان
  • درمان عفونت و بیماری های شکمی
  • درمان سم ناشی از گاز گرفتن سگ
  • درمان اسهال، بیماری قلبی
  • درمان بیماری کبد

جداکننده خط

بیشتر بخوانید:

نحوه کاشت میخک

راهنمای کاشت گل همیشه بهار

آموزش کاشت و تکثیر گیاهان چای معطر

جداکننده خط


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *