معرفی کاربردی ترین ویتامین ها برای درمان و جلوگیری از ریزش مو



درمان ریزش مو


از جمله ویتامین های مهم برای جلوگیری از ریزش مو می توان به موارد زیر اشاره کرد :


1. ویتامین A ویتامبن مورد نیاز رشد مو


تمام سلول های بدن برای رشد نیاز به ویتامین A دارند. این نیاز شامل مو که سریع ترین بافت رو به رشد در بدن انسان است نیز می شود.


ویتامین A هم چنین به غدد پوست در ساخت چربی (سبوم) مورد نیاز کمک می کند. سبوم با تمیز نگاه داشتن پوست سر، به داشتن موی سالم کمک می کند.


رژیم هایی که در آنها ویتامین A کمی گنجانده شده است، ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود.


مصرف به اندازه و کافی ویتامین A بسیار حائز اهمیت است و زیاده روی در استفاده از این ویتامین ممکن است خطرناک باشد. تحقیقات نشان می دهد که میزان زیاد ویتامین A ممکن است باعث ریزش مو شود.


سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم همه دارای بتا کاروتن بالا هستند که به ویتامین A تبدیل می شود.


ویتامین A در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست یافت شود. روغن ماهی یک منبع بسیار خوب از ویتامین A است.


2. ویتامین B


یکی از بهترین ویتامین های شناخته شده برای رشد مو، ویتامین B است که بیوتن نامیده می شود. مطالعات نشان می دهد کمبود بیوتین با ریزش مو در انسان ارتباط دارد. اگرچه به طور کلی بیوتن برای درمان ریزش مو تجویز می شود، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، با مصرف آن نتایج بهتری می گیرند.


با این حال، به ندرت پیش می آید که بدن با کمبود بیوتن مواجه شود؛ زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از مواد غذایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید  از بین بردن سریع کک و مک با پماد ژانولوما


با وجود همه آنچه که گفته شد، اطلاعات زیادی در مورد این که آیا بیوتن تأثیری در رشد موی افراد سالم دارد یا خیر، در دست نیست.


از دیگر خواص ویتامین های گروه B، کمک به ساخت گلبول های قرمز است که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو وارد می کنند. این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند. شما می توانید ویتامین های B را از بسیاری از غذاها، از جمله غلات کامل، بادام، گوشت، ماهی، غذاهای دریایی و سبزیجات دریافت کنید.


3. ویتامین C ویتامبن مورد نیاز رشد مو


وجود رادیکال آزاد می تواند اثرات مخربی همچون توقف رشد مو و کم کردن عمر موهای فرد را در پی داشته باشد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.


علاوه بر این، بدن انسان برای ساخت کلاژن که بخش مهمی از ساختار مو را تشکیل می دهد، به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین در جذب آهن که یک ماده معدنی ضروری برای رشد مو است، به بدن کمک می کند. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات همه منابع خوب ویتامین C هستند.


4. ویتامین D


سطح پایین ویتامین D به آلوپسی، که یک اصطلاح فنی در ریزش مو ست، ارتباط دارد.


تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید – منافذ کوچکی در پوست سر که محل رویش موهای جدید هستند- کمک کند.


به نظر می رسد ویتامین D در رشد مو نقش داشته باشد، اما تحقیقات پژوهشگران اغلب بر روی گیرنده های ویتامین D تمرکزمتمرکز شده است و هنوز نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته مانده است.


گفته شده است که اکثر مردم با کمبود ویتامین D مواجه هستند و این امر می تواند عاملی باشد که افراد را به سمت افزایش مصرف این ویتامین سوق دهد.

بیشتر بخوانید  خواص پوست پرتقال برای زیبایی و سلامت پوست


بدن انسان قادر است ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید به دست آورد. مواد غذایی که حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D هستند، عبارتند از ماهی چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده.


5. ویتامین E ویتامبن مورد نیاز رشد مو


ویتامین Eنیز همچون ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان است می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.


در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از تکمیل ویتامین E به مدت 8 ماه ، رشد مویی معادل 34.5٪ را تجربه کردند. این در حالی است که درمان دارویی فقط یک درصد در افزایش رشد مو مؤثر است. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.


6. درمان ریزش مو با آهن


آهن کمک می کند که گلبول های قرمز اکسیژن را به سلول های شما منتقل کند. به همین دلیل این ماده معدنی بر بسیاری از عملکردهای بدن، از جمله رشد مو مؤثر است. کمبود آهن، که باعث کم خونی می شود، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است. این امر خصوصا در زنان رایج است. غذاهایی که حاوی آهن بالایی هستند شامل صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس می باشند.


7. روی از منابع مناسب برای درمان ریزش مو


روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین کمک می کند که غدد لنفاوی اطراف فولیکول ها به درستی کار کنند. ریزش مو یکی از علائم شایع کمبود روی است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های روی باعث کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی می شوند. با این حال، برخی از گزارش ها حاکی از این هستند که مصرف بیش از اندازه مکمل زینک ممکن است باعث ریزش مو شود. به همین دلیل بهتر است که روی مورد نیاز بدن، از مواد غذایی تأمین شود. غذاهایی که حاوی مقادیر مناسب روی هستند شامل صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس است.

بیشتر بخوانید  شاداب جلوه دادن پوست با ماسک و بخور گیاهی


8. پروتئین


مو تقریبا به طور کامل از پروتئین ساخته شده است. مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که کمبود پروتئین می تواند باعث کاهش رشد مو و حتی ریزش مو شود.


آیا باید مکمل های مو را مصرف کنید ؟


مواد غذایی بهترین منبع دریافت ویتامین های لازم برای رشد مو به شمار می رود. با این حال، اگر بدن با رژیم غذایی موفق به دریافت مقادیر لازم ویتامین نشود، مکمل ها ممکن است مفید باشند. بر طبق تحقیقات انجام شده، مکمل ها در افرادی که با فقر ویتامین مواجه هستند، بهتر عمل می کنند .علاوه بر این، اگر میزان کمبود ویتامین ها و مواد معدنی زیاد باشد، ممکن است به بدن آسیب برسد؛ بنابراین فرد می بایست با مراجعه به پزشک، چک کند آیا بدن وی با کمبود مواجه است یا خیر.


در پایان، بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی، داشتن یک رژیم متعادل و مبتنی بر مواد غذایی است که حاوی مقادیر مناسبی از مواد مغذی باشد.


بیشتر بخوانید :


کدام رژیم غذایی میتواند به تقویت مو کمک کند ؟


خواص بی نظیر آب پیاز برای تقویت مو


معرفی ۴ ماسک حیرت آور سیر برای تقویت مو


دیدگاهتان را بنویسید