معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف


معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف

معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف

ژلوفن شکل ژله ای داروی ایبوپروفن است که معروف ترین برند آن ایبوپروفن است. این مسکن ها بخشی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند.

GELOFEN
ژلوفن یک کپسول ژلاتینی نرم از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است و در موارد زیر قابل استفاده است:

کاهش موقت سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مانند میگرن)، آرتریت روماتوئید، دردهای قاعدگی و تب. سایر مسکن ها مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و غیره. آنها همچنین به عنوان ژلوفن عمل می کنند.
این داروها می توانند باعث زخم معده شوند، بنابراین افراد مبتلا به زخم معده باید از مصرف این داروها خودداری کنند.

ژلوفن در سه ماهه اول بارداری نیز مجاز است اما در سه ماهه آخر بارداری که جزو گروه پرخطر است ممنوع است. این داروها باید در کوتاه مدت مصرف شوند و نباید در طولانی مدت مصرف شوند.

معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف

عوارض ژلوفن
هر دارو علاوه بر اثر درمانی مطلوب، می تواند عوارض جانبی نیز ایجاد کند. اگرچه همه عوارض جانبی زیر ممکن است در یک فرد دیده نشود، اما در مورد هر یک از موارد زیر با داروساز خود صحبت کنید:

سردرد شدید، اختلالات پوستی، اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، کاهش شنوایی، بی حسی یا ضعف در بازوها و پاها، احساس خستگی، اختلالات ادراری و افزایش وزن.

در صورت بروز هر یک از عوارض زیر، مصرف دارو را قطع کرده و فورا به پزشک اطلاع دهید:
درد و سوزن سوزن شدن شکم، مدفوع یا مدفوع خونی، درد و فشار قفسه سینه، تشنج، با یا بدون لرز، حالت تهوع، سوزش سر دل یا سوء هاضمه، لکه های قرمز کوچک روی پوست، جراحات، زخم ها یا لکه های سفید روی لب یا داخل دهان خونریزی بدون علت از بینی، خونریزی یا کبودی غیر معمول، استفراغ و خونریزی.

بیشتر بخوانید  در مورد رگ های واریسی چطور؟

سایر عوارض جانبی خفیف که نیازی به مراقبت پزشکی ندارند ممکن است شامل ایبوپروفن باشد، مانند درد خفیف شکم، سرگیجه یا خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، سوء هاضمه و رفلاکس معده.

این عوارض جانبی به تدریج در طول درمان ناپدید می شوند، زیرا بدن با دارو سازگار می شود، اما در صورت ادامه، به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید.
ژلوفن دارویی از دسته داروهای ضد التهابی غیر کورتونی است که متاسفانه به دلیل مصرف خودسرانه آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف

دیدگاه پزشک
دکتر احمد رهنمای چیت ساز، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: ایبوپروفن با نام تجاری پروفن به شکل دراگا موجود است که به صورت ژله ای به نام ژلوفن سه یا چهار تایی تهیه می شود. سال ها”.

وی خاطرنشان کرد: در فناوری جدید دارویی، تولید دارو به صورت ژله ای باز شده است، زیرا تولید دارو به صورت ژله ای عوارض قرص ها را به حداقل می رساند و دارو را سریعتر جذب می کند.
وی افزود: یکی از عوارض این دارو عوارض گوارشی از جمله تأثیر آن بر کبد است، زیرا این دارو در کبد متابولیزه می شود تا جذب شود، بنابراین مصرف زیاد آن به کبد فشار می آورد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از عارضه های جانبی اثر این دارو بر کلیه ها است، زیرا دارو از طریق کلیه دفع می شود و مصرف زیاد آن بر کلیه ها اثر می گذارد.
رهنما گفت: این دارو در بزرگسالان مصرف می شود و در کپسول های 200 و 400 میلی گرمی در بازار موجود است.
وی اذعان داشت: این دارو برای بیماری هایی مانند آرتروز، نقرس، دردهای شدید قاعدگی و دندان درد استفاده می شود.
وی ادامه داد: این دارو خاصیت ضد درد، ضد التهاب و تب بر دارد که کودکان از این دارو به صورت شربتی به نام ایبوپروفن استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  علت و درمان سندرم چرچ اشتراوس (گرانولوماتوز آلرژیک)

وی در خصوص مصرف این دارو در دوران بارداری گفت: به طور کلی توصیه می شود که همه داروها در سه ماهه اول بارداری استفاده نشود.
وی افزود: ژلوفن در بارداری جزو گروه B است یعنی برای جنین مضر نیست اما باید طبق دستور پزشک مصرف شود.
وی ادامه داد: اما در سه ماهه سوم بارداری این دارو جزء گروه D است که نباید مصرف شود و مصرف آن باعث اختلال در جنین می شود.

معرفی ژلوفن، مصرف، عوارض، موارد منع مصرف

** موارد منع مصرف ژلوفن
استفاده از ژلوفن در مواردی که عدم آگاهی در این زمینه باعث ایجاد مشکل شود منع مصرف دارد.
دکتر احمد رهنما، داروساز گفت: افراد مبتلا به آسم نباید از ژلوفن استفاده کنند.
وی افزود: افراد مبتلا به فشار خون نمی توانند از ژلوفن استفاده کنند زیرا حجم خون آنها افزایش می یابد.

وی افزود: افراد مبتلا به اختلالات خونی مانند هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز از مصرف ژلوفن خودداری کنند.
وی گفت: این دارو بر معده اثر می گذارد، بنابراین اگر افراد مبتلا به زخم معده یا کولیت باشند، ژلوفن نیز برای آنها مضر است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار دفع می شود، بیمارانی که مشکلات کلیوی بسیار شدید دارند نباید از این دارو استفاده کنند، همچنین از جمله موارد منع مصرف ژلوفن، افرادی هستند که به ترکیبات آسپرین حساسیت دارند.
وی با بیان اینکه این دارو با برخی داروها واکنش نشان می دهد، گفت: استامینوفن ژلوفن و همچنین داروهای ضد انعقاد با داروها تداخل دارند و نباید با این داروها استفاده شود.

بیشتر بخوانید  عوارض خطرناک اسپاسم شکستگی

راهنمای کلاهبرداران گفت: افرادی که داروهای ضد دیابت مصرف می کنند نباید ژلوفن مصرف کنند زیرا ژلوفن اثر ضد دیابتی داروهای آنها را افزایش می دهد و باعث افت ناگهانی قند خون و به دنبال آن شوک می شود.
این داروساز گفت: ژلوفن نباید همراه با دیورتیک ها استفاده شود زیرا اثر دارو را کاهش می دهد.

وی در پایان توصیه کرد: لازم است مصرف این داور به حداقل برسد و باید زیر نظر پزشک تهیه شود و خودسرانه مصرف نشود و زیر نظر پزشک تهیه شود و خودسرانه مصرف نشود تا باعث شود مشکلات ناشی از مصرف خودسرانه


دیدگاهتان را بنویسید