مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی پرنده خجالتی به نام یلوه حنایی +گالری تصاویر

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



یلوه حنایی پرنده‌ای از خانوادهٔ یلوه‌ایان است که در تابستانها در محدودهٔ وسیعی از اروپا تا شرق آسیا جفت‌گیری کرده و در زمستان به آفریقا مهاجرت می‌کند. یلوه حنایی در علف‌زارهای مرطوب و مزارع غلات، تغذیه و جفت‌گیری می‌کند. طول بدن پرنده حدوداً ۲۶ سانتی‌متر و رنگ بال‌هایش به رنگ قهوه‌ای است. دانه‌های غلات، حشرات، جوندگان و پرندگان کوچک، غذای اصلی این پرنده هستند.


با این که این حیوان در طبقهٔ کمترین نگرانی فهرست قرمز قرارگرفته‌است؛ احتمال این می‌رود که نسل این پرنده در معرض خطر باشد. زیرا به دلیل طبیعت پنهان‌کار این پرنده، اطلاعات کمی از آن موجود است.


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


مشخصات یلوه حنایی


این پرنده، 29 سانتیمتر طول دارد. خشکی زی و خجالتی و اندکی بزرگتر از بلدرچین است و به واسطه ی مشخصات ظاهریش از سایر یلوه ها تمیز داده می شود. به ندرت بیرون از پوشش گیاهی دیده شده ،مگر هنگامی که به طور ناگهانی می پرد. پرهای پوششی بال بلوطی، شاهپرها و روتنه قهوه ای مایل به خاکستری یا لکه های سیاه و سر و سینه خاکستری است که در پهلوها و پوشپرها ی زیر دم، راه راه عرضی قرمز بلوطی دیده می شود.


نرو ماده همشکل پرنده ای است کوچک از خانواده یلوه که متعلق به راسته درناسانان می باشد . بسیار محتاط است و معمولا خود را از انظار مخفی میدارد پاهایی بلند و پنجه ای با انگشتانی بلند دارد. پرنده نر، صدایی خشن و جیغ مانند دارد و اغلب در هنگام غروب و یا طلوع آفتاب بیشتر شنیده می شود که حضورش را در لابلای علفزارها مشخص می کند.

بیشتر بخوانید  آدرس و تلفن شعبه های تیپاکس در شهر اراک


رنگ پروبالش، نخودي مايل به زرد است كه درسطح پشتي لكه‌هاي سياه دارد ، سينه و سرش خاكستري است ، پهلوها و پوشپرهاي زير دمش راهراه عرضي بلوطي رنگ دارد . پاهایش قهوه ای مایل به صورتی است و چشمانش قهوه ای عسلی است. نر وماده تقریبا همشکل و منقاری کوتاه به رنگ صورتی دارند.


البته پرنده نر کمی بزرگتر از ماده به نظر میرسد. رنگ بال‌ها بلوطي است که در وضعیت پرواز به خوبي ديده مي شوند. نشانه تشخيص اين پرنده از همه يلوه‌هاي ديگر اندازه بزرگتر و ظاهر نخودي‌ رنگ‌ آن است . بدن جوجه ها پوشیده ازکرکهای سیاه و پرنده نابالغ به پدر و مادر شبیه است با این تفاوت که قسمت های خاکستریش به رنگ نخودی است.


یلوه حنایی پرنده ای است مهاجر ، بال هایی کو تاه و گرد دارد. پروازش سریع وکم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه های بلندش به صورت آویزان در زیر بدنش قرار می گیرند..


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


گالری تصویر یلوه حنایی


نامهای دیگر یلوه حنایی









دسته (خانواده)

پرنده ، درسانان

نام فارسی

یلوه حنایی

نام علمی

Crex crex

نام انگلیسی

Corn Crake

نامه عربی

مرعة البر


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


صدا یلوه حنایی:


صدای پرنده ی نر در هنگام تولید مثل، دوسیلابی و خشن، به صورت «آررپ- آررپ، آررپ- آررپ» مکرر، شبیه صدای شانه ای که بر ناخن کشیده شود، بخصوص در شب شنیده می‌شود.


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


زیستگاه یلوه حنایی:


این پرنده، در مناطق چمنزاری ، پوشش گیاهی متروکه و گندمزار به سر برده و از آب های ایستاده دوری می گزیند. در ایران ، تابستان ها نسبتا فراوان و نیز به صورت مهاجر عبوری دیده می شود.


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


یلوه حنایی را در کدام مناطق میتوان پیدا کرد


یلوه حنایی از جمله پرندگانی است که تابستان‌ها نسبتا فراوان است و به صورت مهاجر عبوری هم دیده می شوند و اما یلوه حنایی از گونه هایی است که دائما در مهاجرت بوده و به صورت چرخشی از اروپا به آسیا، از آسیا به افریقا و همین گونه به مهاجرت دائمی خود ادامه می دهد


کارشناسان معتقدند یلوه حنایی می بایست بیش از هر گونه دیگری مورد حفاظت قرار گیرد زیرا مزارع کشاورزی در اکثر نقاط جهان جزو مناطق حفاظت شده قلمداد نمی شوند و از آنجا که زادآوری نیمی از یلوه ها در منطقه روسیه انجام می پذیرد، به دلیل صنعتی شدن کشاورزی در این کشور مجموعه لانه گذاری ها توسط این گونه نادر با ناکامی مواجه می شود، این اتفاق در کشورهایی مانند الجزایر، مصر و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی به شکل دیگری تکرار می شود و نهایتا اینکه در ایران نیز فشار شکار و صید بی رویه علی الخصوص با استفاده از روش غیر قانونی «لال دام» باعث تقلیل این گونه می گردد


بطور کلی تعداد یلوه حنایی به دلیل پنهان کاری شدید در رفتار اکولوژیک خود عمدتآ نامشخص است ، در سالهای اخیر به سبب تخریب نیزارهای محل زیست و شکار بی رویه این پرنده ! جمعیت این پرنده کاهش بسیاری پیدا کرده و در سطح جهان درمعرض تهدید می باشد، لذا کنترل شکار و حفاظت ازمحل های تولید مثل این پرنده ضروری است.


معرفی پرنده یلوه حنایی ، خشک زی و خجالتی


معرفی پرنده به نام یلوه آبی با منقار قرمز و دراز +گالری تصاویر


کاربر گرامی چنانچه درمورد “یلوه حنایی” سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید . و با مجله دلگرم همراه شوید و از نگهداری تا بیماری های و دانستنی های حیوانات آشنا شوید.


تهیه و گردآوری مجله دلگرم


جهان باورصاد


بیشتر بخوانید  غذای زنده ماندن ماهی قرمز چیست؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *