مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی و آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



در یک ساختمان هوشمند کلیه تجهیزات الکتریکال از کلیدها، ترموستاتها و سنسورها گرفته تا کنترلرها و نمایشگرهای لمسی همگی قابل برنامه ریزی نرم افزاری متناسب با نیاز کاربران می باشند. برای آشنایی بیشتر با امکانات و قابلیتهای سیستم و تجهیزات هوشمندسازی در یک ساختمان، یک پروژه نمونه را باهم بررسی میکنیم. فرض کنید ویلایی تمام هوشمند داریم که کلیه تاسیسات برق آن با سیستم هوشمند کنترل و نظارت میشوند.


تجهیزات هوشمند تابلو برق:


در سیستم هوشمند کابل کشی و سیم کشی با سیستم های رایج کاملاً متفاوت است. در این سیستم لازم است از محل روشنایی ها، سیستمهای سرمایش/ گرمایش، پرده برقی، سیستم صوتی و غیره، سیم کشی تا تابلو برق مرکزی صورت پذیرد. سپس در داخل تابلوبرق انواع کنترلرها و یا فعالسازها برای کنترل هوشمند تجهیزات برقی نصب می شوند. بدین ترتیب ارتباط بین کلیدها، سنسورها و ترموستاتها تنها از طریق یک کابل دیتا صورت می گیرد و دیگر برق پشت کلیدها برده نخواهد شد. لذا سیستم هوشمند بسیار ایمن بوده و با تنظیمات نرم افزاری می توان هر خواسته ای را برای کاربران تامین کرد.


فعالسازهای تابلویی تنوع زیادی دارند. در این ویلای هوشمند فعالسازهایی از نوع کومبو استفاده شده که امکان کنترل همزمان روشنایی ها از نوع سوئیچ و پرده های برقی را فراهم میسازد. همچنین نوع دیگری از فعالسازها برای تنظیم شدت نور (دیم) بکارگرفته شده که امکان تنظیم روشنایی ها و حتی چراغهای LED را نیز فراهم میسازد. تاسیسات این ویلا برای سرمایش/گرمایش فنکوئلهای سقفی هستند. برای کنترل اتومات این فنکوئلهای سه دور از فعالسازهایی مخصوص در داخل تابلوبرق استفاده شده است.


کنترل روشنایی:


در این ویلای هوشمند از کلیدهای چندمنظوره برای کنترل روشنایی استفاده شده است. این کلیدها قابلیت لیبل گذاری دارند تا آسایش و راحتی بیشتری را برای ساکنین فراهم سازند.


بر روی کلیدها شاستی سناریو تعریف شده است. برای مثال سناریو صرف شام؛ با زدن این کلید چراغهای سالن خاموش، چراغهای بالای میز غذاخوری روشن شده و چراغهای اتاق تلویزیون دیم و با میزان نور کمتری روشن باقی میمانند. ساکنین به دلخواه و با تغییر دکوراسیون میتوانند به راحتی برنامه این سناریوها را تغییر دهند.


همچنین بر روی کلیدها شاستی فرمان خاموشی سراسری نیز تعریف شده است. بدین ترتیب هنگام ترک اتاق یا ویلا با زدن این کلید کلیه چراغها خاموش می شوند.


معرفی و آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان


پرده های برقی:


در این ویلا کلیه پرده ها برقی هستند. بر روی کلیدهای چند منظور علاوه بر کنترل روشنایی امکان کنترل پرده های برقی نیز فراهم میباشد.

بیشتر بخوانید  آدرس و شماره تلفن دکتر وحید دهگان فوق تخصص جراحی دهان در تهران


می توان با اعمال زمان بندی هفتگی پرده ها را به گونه ای تنظیم کرد تا عملکردی خودکار داشته باشند.


همچنین برخی از پرده ها به سیستم هواشناسی متصلند. ایستگاه هواشناسی در بالاترین نقطه ویلا نصب شده و اطلاعات جوی نظیر دمای بیرون، سرعت باد، میزان نور خورشید (Lux) و بارشهای جوی را می سنجد و لذا به کمک آن می توان انواع سناریوهای مختلف را اجرا کرد. بدین ترتیب با افزایش شدت نور خورشید و یا تاریک شدن هوا، اتوماتیک پرده ها بسته میشوند.


فن کویل های سرمایش و گرمایش:


کلیدهای چندمنظوره این ویلا بعضاً ترموستاتیک نیز می باشند. یعنی کلیدهایی ترکیبی که امکان کنترل همزمان روشنایی و سیستمهای سرمایش/ گرمایش را فراهم میسازند. ساکنین ویلا ترموستات را در حالت اتومات قرار میدهند و صرفاً دمای مطلوب خود را تنظیم میکنند. حال همه چیز خودکار رخ میدهد. متناسب با دمای محیط و دمای تنظیمی فنکوئل ها به صورت خودکار در دورهای مختلف روشن شده و دمای اتاق و فضاها را به حد مطلوب می رسانند.


همچنین امکان اعمال زمانبندی هفتگی نیز برای ترموستاتها وجود دارد. لذا میتوان به گونه ای ترموستات سالن را تنظیم کرد تا قبل از رسیدن به خانه در وضعیت خودکار قرار گیرد و در دمای 25 درجه سانتی گراد ست شود.


معرفی و آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان


سرور هوشمند مرکزی:


در داخل این ویلا از یک سرور هوشمند مرکزی استفاده شده است. این سرور به کمک یک رابط تحت شبکه (IP Gateway) به شبکه داخلی ویلا و شبکه جهانی اینترنت متصل شده است. امکانات این سرور به شرح ذیل میباشد:


امکان کنترل و نظارت بر سیستم از طریق انواع تبلتها، نمایشگر لمسی و موبایل. بدین ترتیب با نصب یک اپلیکیشن گرافیکی بر روی موبایل میتوانید کلیه تاسیسات هوشمند ویلا را کنترل و نظارت کنید. مثلا قبل از رسیدن به ویلا کلیه فنکوئلها را روشن کرده و یا در هنگام خواب از روی تخت خود چراغهای داخلی ویلا را خاموش و چراغهای محوطه را روشن کنید.


مشاهده، کنترل و نظارت بر کلیه تجهیزات سیستم هوشمند از هر نقطه دنیا و تحت بستر اینترنت؛ این سرور به اینترنت وصل شده و لذا به کمک نرم افزار گرافیکی آن میتوان همیشه بر ویلا نظارت داشت.


ثبت و ذخیره سازی وقایع و اتفاقات مهم بر روی حافظه سرور؛ برای مثال زمان و تاریخ هرگونه تردد در داخل سرور ثبت میشود و یا دماهای نقاط مختلف ساختمان ثبت و نمودار تغییرات به صورت ماهیانه و یا سالیانه نمایش داده میشوند.

بیشتر بخوانید  نرم افزار متلب چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟


معرفی و آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان


سنسورها و چشمی ها:


نقاط مختلف ساختمان تحت کنترل خودکار چشمی های حرکتی و حضور میباشند. چند مثال جذاب از عملکرد این سنسورها:


در فضای بیرونی و محوطه ویلا سنسورهای دیواری ضدآب با درجه حفاظتی بالا (IP67) نصب شده اند. بدین ترتیب با تردد در شب روشنایی محوطه به صورت خودکار عمل میکند.


در داخل اتاقها از سنسورهای حضور سقفی استفاده شده است. سنسورهای حضور از مدلهای حرکتی حساسیت بیشتری داشته و لذا ترددها و تکانهای کم را نیز تشخیص میدهند. با ورود به اتاق و در صورت کم بودن نور محیط سناریو نوری ورود رخ میدهد و ترموستاتها در حالت اتومات قرار میگیرند. با ترک اتاق کلیه چراغها خاموش شده و ترموستات ها نیز قطع میگردند.


در داخل سرویسهای بهداشتی سنسورهای سقفی بکارگرفته شده اند. با ورود به سرویس چراغ و تهویه اتومات روشن شده و پس از ترک سرویس ابتدا چراغ خاموش و پس از 5 دقیقه تهویه خاموش میگردد تا تهویه هوا به صورت کامل اتفاق بیافتد.


پنلهای لمسی و سیستم آیفون تصویری:


در داخل سالن این ویلا یک پنل لمسی 10 اینچ نصب شده است. بر روی این پنل برنامه گرافیکی سیستم هوشمند نصب شده و لذا به صورت مرکزی میتوان همه چیز را با این پنل کنترل و نظارت کرد.


امکان مشاهده تصاویر زنده دوربینهای نظارتی ویلا نیز بر روی این پنل ممکن است. همچنین میتوان به نرم افزار مخصوص دوربینها مراجعه و آرشیو تصاویر را مشاهده کرد.


این پنل ها میتوانند به عنوان ایستگاه داخلی سیستم آیفون تصویری نیز عمل کنند. لذا در صورت مراجعه افراد این پنلها به صدا درآمده و امکان پاسخگویی و باز کردن درب نیز فراهم میشود.


سیستم آیفون تصویری این ویلا تحت شبکه بوده (TCP/IP) و امکان پاسخگویی به مراجعه کنندگان از طریق موبایل نیز مقدور است. با اتصال این سیستم آیفون تصویری به شبکه جهانی اینترنت میتوان از هر جای دنیا و به صورت تصویری با مراجعه کنندگان صحبت کرده، تصویر آنها را مشاهده و درب را باز کرد.


پنل بیرونی آیفون تصویری تمام لمسی بوده و بر روی آن دستگاه اثرانگشت (Finger- print) نصب میباشد. لذا با اسکن انگشتان میتوان بدون نیاز به کلید درب را باز کرد.


سیستمهای امنیتی و دوربینهای نظارتی:


بر روی دربهای ورودی، پنجره ها و گاوصندوق این ویلا مگنتهای بازشوی درب و پنجره نصب شده است. لذا هرگونه باز و بسته شدن در سرور مرکزی ثبت میشود و کاربر از وقایع مهم مطلع میگردد. با فعال شدن مد امنیتی این ویلای هوشمند، با باز شدن پنجره ها سیستم هشدار و آلارم به صدا درخواهد آمد و بر روی موبایل ساکنین پیغام هشدار ارسال میگردد.

بیشتر بخوانید  معرفی یاس رازقی نحوه کاشت یاس رازقی و تکثیر آن


سنسورهای هوشمند حرکتی در این ویلا چندکاره میباشند. این سنسورها علاوه بر اجرای سناریوهای نوری با فعالساری مد امنیتی به عنوان سنسور امنیتی عمل کرده و در صورت مشاهده هرگونه تردد، سیستم هشدار فعال میشود.


دوربینهای این ویلا تحت شبکه بوده و فضاهای بیرونی را کاملاً پوشش تصویری میدهند. دوربینهایی نظارتی که دارای سیستم دید در شب بوده و در تاریکی هوا نیز تصویری با کیفیت نشان میدهند. از طریق اپلیکیشنهای هوشمند میتوان تصاویر این دوربینها را از طریق موبایل و از راه دور کنترل و نظارت کرد.


دوربینها برای کاهش حجم تصاویر ذخیره شده به صورت هوشمند عمل کرده و مجهز به سنسورهای مادون قرمز (IR) میباشند و بدین ترتیب صرفاً در هنگام تردد یا حرکت در مقابل دوربین تصاویر آرشیو میشوند تا حجم تصاویر آرشیوی به نحو قابل توجهی کاهش یابد.


معرفی و آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی ساختمان


سیستم صوتی و تصویری:


در داخل این ویلا از یک سرور مولتی مدیا (Multimedia) برای ذخیره سازی تصاویر، فایلها، آلبومهای موسیقی و فیلمها استفاده شده است. بدین ترتیب هر فرد میتواند از طریق نرم افزار مربوطه بر روی گوشی همراه خود موسیقی خود را به صورت مستقل گوش دهد.


در داخل هر اتاق خواب، سالن و فضای ورزشی یک گیرنده بلوتوثی (Bluetooth Receiver) دیواری تعبیه شده است. لذا هر کاربر با اتصال گوشی همراه یا تبلت خود به این گیرنده میتواند موسیقی دلخواه خود را از روی باندهای سقفی و دیواری پخش کند و لذت ببرد.


سخن پایانی:


محصولات، خدمات و تجهیزات هوشمندسازی ساختمان بسیار متنوع و وسیع می باشند و لذا انتخاب محصولات مورد نیاز برای مصرف کنندگان کمی دشوار و پیچیده است. بر این اساس فروشگاه اینترنتی اسمارت شو تلاش کرده است تا با معرفی بهترین برندها موجود در بازار و امکان مقایسه و مشاهده مشخصات فنی هر محصول تصمیم گیری برای مصرف کنندگان و مشتریان را راحت تر سازد. همچنین میتوانید بدون هزینه و به سادگی با کارشناسان این فروشگاه تماس گرفته و سوالات و ابهامات خود را از آنها بپرسید. در سایت اسمارت شو تلاش خواهیم کرد تا محصولات را با بهترین قیمت عرضه کنیم و رهبری بازار را بدست بگیریم.


فروشگاه تجهیزات هوشمند سازی ساختمان http://smartsho.com/


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *