معرفی همه انیمه‌های هایائو میازاکی | از بدترین فیلم تا بهترین


میازاکی به عنوان یکی از بزرگترین فیلمسازان ۵۰ سال گذشته شهرت دارد، و با نگاهی به مجموعه آثار او، می توان علت این شهرت را متوجه شد. هیچ فیلمی به کارگردانی میازاکی وجود ندارد که به بد بودن نزدیک شود، و تماشای همه آنها برای طرفداران انیمیشن ضروری است.

همانطور که گفته شد، اگرچه هر ۱۱ فیلم حداقل خوب هستند، برخی از آنها حتی بهتر از بقیه هستند. آنچه در ادامه می‌آید تلاشی دقیق برای رتبه‌بندی آن فیلم‌ها است. 

از بدترین فیلم میازاکی تا بهترین‌ها

۱. “پورکو روسو”

در سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

پورکو روسو، یکی از فیلم های هایائو میازاکی است که باید به عنوان “بدترین” معرفی شود. راستش را بخواهید، ساده‌ترین راه برای انتخاب یک فیلم «بد» ممکن است انتخاب نام آن باشد. اما با این وجود فیلمی که در آن یک خوک در حال پرواز به عنوان قهرمان داستان آن نقش آفرینی می‌کند، هنوز هم انیمه‌ی خوبی است.

۲. “قلعه کاگلیوسترو”

در سال ۱۹۷۹ منتشر شد

دومین انیمه ی بد میازاکی قلعه کاگلیوسترو است. اما با توجه به اینکه بیش از ۴۰ سال از عمرش می‌گذرد، هنوز هم سبک قابل توجهی دارد و عالی به نظر می‌رسد. این یکی از کمدی ترین فیلم های این کارگردان است که در آن عناصر فیلم های ماجراجویی و جنایی فراوانی نیز دیده می شود.

ماجرا دنبال دزدی است که قصد دارد یک سرقت خطرناک را انجام دهد که می تواند گنج عظیمی برای او به ارمغان بیاورد.

۳. “پونیو”

در سال ۲۰۰۸ منتشر شد

تعداد زیادی از فیلم‌های میازاکی خانواده پسند هستند، اما خوب یا بد، پونیو یکی از کودکانه‌ترین فیلم‌ها است. این یک فیلم فانتزی بسیار رنگارنگ و نشاط آور است و در آن یک پسر پنج ساله در یک شهر ساحلی در حال یافتن موجود جادویی است که او معتقد است ماهی قرمز است.

بیشتر بخوانید  بورل و غنی در مورد روند صلح افغانستان و ثبات منطقه ای گفتگو کردند

۴. “باد برمی‌خیزد”

در سال ۲۰۱۳ منتشر شد

اگرچه زمانی به نظر می‌رسید که باد برمی‌خیزد آخرین فیلم هایائو میازاکی باشد، اما از زمان معرفی How Do You Live دیگر اینطور نیست. با توجه به اینکه این فیلم کمی جدی تر از بسیاری از فیلم های دیگر او است، اما به اندازه کافی احساسی است و از جهاتی احساس نوستالژیک دارد که متناسب با افکار یک کارگردان ۷۰ ساله است.

۵. “خدمات تحویل کیکی” (۱۹۸۹)

سرویس تحویل کیکی، فانتزی را با روایتی در سن بلوغ ترکیب می‌کند تا اثری به خصوص داشته باشد. کیکی یک جادوگر جوان است که برای اولین بار در زندگی خود زندگی مستقل را آغاز می‌کند، فقط برای اینکه بفهمد دنیا همیشه به او راحت نمی‌گیرد، حتی اگر از قدرت جادویی و یک جارو پرنده برخوردار باشید.

۶. ‘قلعه ای در آسمان’

در سال ۱۹۸۶ منتشر شد

قبلاً مشخص شده است که میازاکی قلعه‌ها (که توسط The Castle of Cagliostro نشان داده شده است) و چیزهایی که در هوا هستند (که توسط سرویس تحویل کیکی، باد برمی‌خیزد، و Porco Rosso نشان داده شده‌اند) را دوست دارد. بنابراین اینکه در یک انیمه فیلم میازاکی هر دوی این موارد را با داشتن قلعه ای در آسمان ترکیب می‌کند، نباید خیلی تعجب آور باشد.

۷. “نائوشکا از دره باد”

در سال ۱۹۸۴ منتشر شد

Nausicaä of the Valley of the Wind اولین فیلم بلندی بود که هایائو میازاکی کارگردانی کرد که کاملاً با ژانر فانتزی مطابقت داشت و آن را به یک ورودی قابل توجه در فیلم‌شناسی او تبدیل کرد. تخیل نمایش داده شده در اینجا در فیلم‌های بعد از آن همسان بود (و گاهی اوقات فراتر از آن)، که تضمین می‌کند Nausicaä of the Valley of the Wind طبیعتاً فیلم خوبی برای تماشای کسانی است که تازه وارد دنیای میازاکی شده‌اند.

بیشتر بخوانید  کف قیمت طلا مشخص شد !

۸. ‘همسایه من توتورو’

در سال ۱۹۸۸ منتشر شد

فیلمی کوتاه و شیرین که به عنوان یکی از معروف‌ترین آثار هایائو میازاکی شناخته می‌شود. همسایه من توتورو یک فیلم انیمیشنی است که در این مرحله فراتر از افسانه است. حتی کسانی که فیلم را ندیده‌اند نیز احتمالاً با شخصیت اصلی آشنا هستند، با توجه به اینکه توتورو به طلسم استودیو گیبلی تبدیل شده است، که شرکت انیمیشن سازی میازاکی در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد.

۹. “قلعه در حال حرکت هاول”

در سال ۲۰۰۴ منتشر شد

سومین فیلم هایائو میازاکی که کلمه “قلعه” را در عنوان خود دارد. قلعه متحرک هاول یکی دیگر از انیمیشن های کلاسیک این کارگردان بزرگ است. خلاصه داستان زنی جوان را دنبال می‌کند که در تلاش برای شکستن نفرینی است که به او وارد شده است، که باعث می شود با یک جادوگر جوان غیرعادی دوست شود که در قلعه ای با پا زندگی می‌کند.

۱۰. ‘شاهزاده مونونوکه’

در سال ۱۹۹۷ منتشر شد

پرنسس مونونوکه طولانی ترین – و شاید حماسی ترین – فیلم هایائو میازاکی تا به امروز است. مانند دیگر فیلم‌های مجموعه آثار او، طرح اصلی آن حول یک نفرین مرموز می‌چرخد که شخصیت اصلی باید از شر آن خلاص شود، و همچنین پیامی محیطی مشابهی به Nausicaä of the Valley of the Wind دارد.

۱۱. “شهر اشباح”

در سال ۲۰۰۱ منتشر شد

رتبه‌بندی فیلم‌شناسی هایائو میازاکی تا زمانی که فرد به رتبه اول نرسد دشوار است، زیرا سخت است استدلال کنیم که باید چیزی غیر از Spirited Away باشد. پس از انتشار در سال ۲۰۰۱، مخاطبان ژاپنی را مسحور خود کرد، و سپس در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ در کشورهای دیگر نیز محبوبیت مشابهی در سطح بین‌المللی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید  آب مشترکان پرمصرف پایتخت توسط مدیر عامل شرکت آب قطع شده و

نظرات خود را در رابطه با این انیمه‌ها با ما به اشتراگ بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید