معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف


 معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

فاموتیدین برای مهار تشریح اسید معده برای پیشگیری و درمان زخم معده و اثنی عشر و همچنین بیماری ریفلاکس معده به مری تجویز می شود. فاموتیدین یک مسدودکننده گیرنده H2 (هیستامین نوع 2) است.

نحوه استفاده:
فاموتیدین را می توان با یا بدون غذا با معده خالی مصرف کرد. معمولاً یک یا دو بار در روز تجویز می شود. مقدار نسخه بسته به دارو (که دارای مجوزهای مختلف است) و دلیل استفاده از آن متفاوت است. هرگز بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. درمان با فاموتیدین معمولاً حدود 8 هفته طول می کشد، اگرچه علائم شما ممکن است پس از یک یا دو هفته ناپدید شوند.

حتی اگر احساس بهبودی کردید به مصرف دارو ادامه دهید. در هفته اول یا دوم اگر همچنان احساس درد می کنید می توانید از داروهای ضد اسید استفاده کنید به شرطی که حداقل یک ساعت بین مصرف دارو و مصرف آنتی اسید فاصله باشد. در صورت عود درد به پزشک خود اطلاع دهید. دستورالعمل های پزشک خود را به دقت دنبال کنید. اگر نوبتی را از دست دادید، به محض اینکه به یاد آوردید بروید. اگر تقریباً زمان معاینه بعدی فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمول خود بازگردید. دوز را دو برابر نکنید.

    معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

– هشدارها و عوارض جانبی:
در صورت داشتن هر یک از علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید: آگاهی از بثورات، خس خس سینه، تنگی نفس، سفتی قفسه سینه، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا آهسته، گلودرد، کبودی یا خونریزی.

بیشتر بخوانید  کاربرد آمالگام و کامپوزیت چیست و چه تفاوتی با هم دارند ؟

علائم زیر ممکن است رخ دهد، اما فقط در صورت بروز مشکل باید گزارش شود: یبوست، اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع یا استفراغ، کاهش میل جنسی، یا تورم سینه ها.

    معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

– اقدامات پیشگیرانه:

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر، قبل از مصرف فاموتیدین به پزشک خود اطلاع دهید:
1. حساسیت به رانیتیدین، سایمتیدین، فاموتیدین یا نیزاتیدین.

2. بارداری یا شیردهی

3. استفاده از داروهای دیگر، به ویژه کتوکونازول (داروهای ضد قارچ)، داروهای ضد دیابت (داروهای کاهش دهنده قند خون)، ضد انعقاد خوراکی (رقیق کننده خون)، داروهای قلب، فشار خون بالا، متیل فنیدات، فنی توئین، فشار خون بالا (داروهای ضد صرع) یا الکل.

4. سابقه یا بیماری کبد یا کلیه.

    معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

توصیه می شود: فاموتیدین:
1. به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند بهبودی شما را تحت نظر داشته باشد.

2. از پزشک خود در مورد غذاهایی که باید در رژیم غذایی شما محدود شوند، راهنمایی بخواهید. به عنوان مثال، نوشیدنی های گازدار، قهوه، آسپرین و محصولات مرکبات می توانند برای معده شما مضر باشند.

3. فاموتیدین ممکن است با اسید معده، تست های پوستی یا تست های اندازه گیری تداخل داشته باشد. در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

4. فاموتیدین را دور از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم و گرمای مرطوب نگهداری کنید (در این صورت فاموتیدین فاسد می شود).

5. فاموتیدین را دور از دسترس کودکان در توالت نگهداری کنید.

    معرفی فاموتیدین، مصرف، عوارض جانبی، موارد منع مصرف

توجه داشته باشید:
1. هنگام مصرف فاموتیدین نباید الکل مصرف کنید.

2. هنگام مصرف فاموتیدین نباید سیگار بکشید. سیگار باعث کاهش اثر این دارو می شود. سیگار را قطع کنید یا تا پایان روز، حداقل پس از آخرین دوز فاموتیدین، سیگار نکشید.

بیشتر بخوانید  مزایای مصرف ویال خوراکی آلرهلپ مارنیز


دیدگاهتان را بنویسید