معرفی رژیم فشار خون DASH



ایسنا / خوزستان یک متخصص ارشد تغذیه در مورد رژیم DASH با اشاره به توصیه های رژیم غذایی برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا اظهار نظر کرد.

معصومه تهرانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: تغییر عوامل سبک زندگی مانند تغذیه مناسب ، کاهش وزن در اضافه وزن یا چاقی ، فعالیت بدنی منظم ، ترک سیگار و مدیریت استرس ، در پیشگیری اولیه یا کنترل فشار خون بالا آنها مثر هستند.

وی افزود: برای جلوگیری و کنترل فشار خون بالا ، مصرف سدیم نباید بیش از 2300 میلی گرم در روز باشد (معادل 6 گرم نمک در روز یا حدود یک قاشق غذاخوری نمک). اگر این توصیه فشار خون را کاهش نمی دهد ، مصرف سدیم باید کمتر از 1600 میلی گرم در روز (حدود یک قاشق چای خوری نمک در روز) همراه با رویکردهای رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا (DASH) باشد.

وی گفت: جایگزینی چربی های پیوندی دوگانه مانند اسید اولئیک از منابع غذایی مانند روغن زیتون به جای چربی های اشباع شده و کربوهیدرات ها فشار خون را کاهش می دهد.

وی افزود: رژیم DASH فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

“از آنجا که رژیم DASH سرشار از فیبر است ، مصرف میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل باید به تدریج و با گذشت زمان انجام شود تا از اثرات دریافت فیبر مانند نفخ و مشکلات گوارشی جلوگیری شود و مطمئناً با افزایش مصرف فیبر ، 8 تا 10 لیوان مایعات در روز.

وی افزود: اگر فعالیت بدنی و کاهش وزن را با رژیم DASH ترکیب کنید ، این رژیم در مقایسه با دنبال کردن رژیم DASH به تنهایی ، تأثیر بهتری در کاهش فشار خون و بهبود عملکرد رگهای خونی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  ۳ ایرانی در جمع نامزدهای بهترین بازیکن‌ ۲۰۲۱ فوتسال جهان

یکی از اعضای گروه تحقیقات آموزش بهداشت دانشگاه حسینستان گفت: خطر فشار خون در افراد دارای اضافه وزن دو تا شش برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی است. به طور کلی ، ترکیب سه عامل برای کاهش وزن ، فعالیت بدنی و رژیم غذایی بر اساس مواد گیاهی مانند رژیم DASH در کنترل فشار خون کاملاً مثر است.

وی گفت: یکی دیگر از مزایای کاهش وزن در بیماران مبتلا به فشار خون افزایش اثر دارو و بالعکس است. این بدان معنی است که کاهش وزن منجر به کاهش دوز دارو و تعداد داروهای مورد نیاز برای کاهش فشار خون می شود. از طرف دیگر ، مصرف داروهای ضد فشار خون منجر به کاهش وزن بیشتر می شود.

تهران افزود: کاهش وزن حتی بدون رسیدن به وزن دلخواه فشار خون را کاهش می دهد.

وی گفت: خطر ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند 30 تا 50 درصد بیشتر از افراد فعال است. حداقل 40 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​، مانند پیاده روی ، در بیشتر روزهای هفته (سه تا چهار روز در هفته) توصیه می شود.

این متخصص تغذیه گفت: “معمولاً در ابتدا توصیه می شود برای کنترل فشار خون بالا ، شیوه زندگی خود را به مدت شش تا 12 ماه تغییر دهید.” اگر فشار خون شما بعد از این مدت بالا بماند ، ممکن است داروهای ضد فشار خون علاوه بر درمان تغذیه ای تجویز شود.

وی افزود: آب گریپ فروت یا گریپ فروت حتی در درمان نارسایی قلبی بر روی گروهی از داروهای كاهش فشار خون مانند مسدود كننده های كانال كلسیم مانند فلوئیدپین ، نیكاردیپین ، نیفدیپین و وراپامیل و برخی از بتا بلاك ها مانند كارودیلول تأثیر دارد. با دارو توصیه می شود. در هنگام مصرف داروهای فشار خون از مصرف این میوه یا آب آن خودداری کنید. مصرف منظم آب گریپ فروت یا میوه های آن منجر به افزایش غلظت این داروها در بدن به میزان علائم مسمومیت دارویی می شود.

بیشتر بخوانید  شگرد جدید قاچاقچیان سوخت در گمرک باشماق لو رفت

تهران گفت: برخی از مواد مغذی یا غذایی که در کاهش فشار خون موثر هستند کوآنزیم Q10 و منابع غذایی آن مانند مرغ و ماهی ، پرتقال ، توت فرنگی ، کلم بروکلی و اسفناج است.

وی گفت: ویتامین D که منبع اصلی تابش نور خورشید است در کاهش فشار خون نیز مثر است و منابع غذایی آن شامل زرده تخم مرغ ، ماهی های چرب و غذاهای غنی شده با ویتامین D است.

یکی از اعضای گروه تحقیقات آموزش بهداشت دانشگاه خوزستان گفت: سیر ، زالزالک ، غذاهای سرشار از کوئرستین مانند مارچوبه ، اسفناج ، پیاز قرمز ، زغال اخته ، میوه ها ، آلو خشک ، انگور قرمز ، فلفل و بامیه آب پز نیز فشار خون را کاهش می دهد. آنها موثر هستند.

وی با اشاره به اجزای رژیم DASH گفت: گروه نان و غلات شامل یک مشت نان ، 8 قاشق غذاخوری برنج یا ماکارونی یا غلات پخته شده ، گروه غذاهای سبزیجات شامل یک فنجان سبزیجات خام یا نصف فنجان سبزیجات پخته شده ، گروه غذایی میوه ها شامل میوه های متوسط ​​بزرگ ، یک چهارم فنجان میوه خشک ، نیمی از فنجان میوه تازه تکه شده یا نصف فنجان شیر کم چرب یا بدون چربی و لبنیات ، از جمله یک لیوان 240 میلی لیتر شیر یا ماست یا 45 گرم پنیر معادل یک جعبه کبریت اجزای رژیم غذایی DASH است.

تهرانی افزود: گروه گوشت با تأکید بر ماهی و طیور و محدودیت گوشت قرمز شامل 30 تا 60 گرم گوشت قرمز به اندازه یک تا دو جعبه کبریت یا نصف ران مرغ یا یک سوم سینه مرغ متوسط ​​(بدون پوست) ، یا یک B این رژیم غذایی شامل یک تکه ماهی به اندازه یک کف دست و بدون انگشت است.

بیشتر بخوانید  تحقیق درباره شب قدر نوزدهم رمضان » ۲۰ فروردین ۱۴۰۲

وی گفت: آجیل ، دانه های روغنی و حبوبات یک تا سه واحد در هفته هستند که شامل یک فنجان سوم آجیل یا دو قاشق غذاخوری کره بادام زمینی یا یک قاشق غذاخوری دانه های روغنی به عنوان دانه یا نصف فنجان حبوبات است. حالت

وی گفت: گروه غذایی چربی ها و روغن ها شامل یک قاشق غذاخوری کره یا مربای روغن نباتی ، یک قاشق غذاخوری سس مایونز یا دو قاشق غذاخوری سس سالاد و گروه شیرینی جات شامل یک قاشق غذاخوری شکر ، یک قاشق مرباخوری یا ژله است. یک لیوان شربت نیز در رژیم DASH است.

وی افزود: لوبیا یک ماده غذایی با ارزش برای کاهش چربی و کاهش قند خون است و می تواند بیش از حد توصیه شده در رژیم غذایی DASH مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید