معرفی داستان ضرب المثل گرگ!



ضرب المثل سر گرگ یعنی چه؟


هرگاه کسى در مقام دعوا یا شکایت یا سمع و مناظره سند قطعى و دلیل محکم و غیرقابل انکارى را که متأثر از مخاطب و طرف دعوا باشد ارائه مى دهد، اطرافیان مى گویند: فلانى سر گرگ را نشان داد یعنى چنین نیست. اصلا امکان پذیر است


ریشه های تاریخی ضرب المثل گرگ


پسندیدن سر گرگ بیشتر در بین مردم عادی به خصوص چوپانان و چوپانان استفاده می شود ریشه تاریخی بدین شرح است: همانطور که می دانیم حیات و سرنوشت دامداران به ویژه چوپانان و شبانان در گرو وجود گوسفندان و سلامت و پروار شدن گوسفندان و در نهایت استفاده بیشتر و بهتر از همه گوسفندان است.

دامداران در اثر تجربه و ممارست از درمان و بیماری ها علیه این آفات و بیماری های حیوانی استفاده کردند و تا حدودی از مرگ گله و گله گوسفندان جلوگیری کردند.

اما دشمن اصلی گوسفندان گرگ های گرسنه بودند که در نیمه های شب سگ های چوپان را گرفته یا بدرقه کرده و به گوسفندانی که در خواب بو می کشیدند حمله کردند و تعداد زیادی از این حیوانات مظلوم و بی آزار را ربودند و دریدند. . .

از بین بردن گرگ گرسنه ای که با سگ های چوپان حل نمی شد با نیروی چماق و چماق چوپان در نیمه های شب و تاریکی ظلم کاری از پیش نمی برد.

در واقع برای شبانان و شبانان دشمنی خطرناکتر از گرگ وجود نداشت، زیرا او ابزار دفاعی و پیشگیری مؤثری نداشت و در روز روشن حمله نمی کردند تا چاره ای بیابند.

بیشتر بخوانید  باربی مسلمان شد .. !!!

در این صورت، اگر چوپان موفق به کشتن گرگ می شد، سر گرگ را روی چوب خود می گذاشت و به سراغ گله های دیگر می رفت.

صاحبان هر گله طولانی این فتح و آشوب که دشمن خطرناک را از سر راه گله دور می کردند، موظف بودند که یک گوسفند یا چوپان به عنوان ثواب داشته باشند، به اصطلاح. سر گرگ آن را به چوپان بدهید و در نتیجه چوپان پیروز در عرض چند روز صدای قابل توجهی در می آورد.

کشتن گرگ مختص چوپانان و چوپانان نبود، بلکه هر شکارچی که به چنین موفقیتی دست می یافت، با چرخاندن سر گرگ در میان چوپانان، یک شبه صاحب گله ای از گوسفندان می شد.

صاحبان گله موظف بودند به محض دیدن سر گوسفند گرگ یا قیمت آن عنوان سر گرگ تسلیم صاحبش


جداکننده خط


بیشتر بخوانید:

خر ما دم نداشت یعنی چی؟

این که مو هرگز از کف دست شما رشد نمی کند چیست؟

ضرب المثل حکیمانه یعنی چه؟

ضرب المثل «نه بیا نه برو» به چه معناست؟


دیدگاهتان را بنویسید