مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مجله دلگرم | گیاهان دارویی کابرد های فراوانی دارند و شما میتوانید از آن ها برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات سلامتی استفاده کنید. خیلی اوقات مردم تصور میکنند که دارو هایی شیمیایی تاثیر بیشتری دارند و زود تر بیماری آن ها را درمان میکند اما غافل از این هستند که این دارو ها عوارض بسیاری دارد که مدت ها بعد گریبانگیر آن ها خواهد شد. البته در برخی مواقع استفاده از دارو های شیمیایی الزامی است و دارو های گیاهی در این شرایط کاربرد چندانی ندارند. بهترین راه این است که قبل از دچار شدن به بیماری های متعدد، از گیاهان دارویی به عنوان عوامل پیشگیری استفاده کنید.

در ادامه لیست کامل گیاهان دارویی که بالغ بر 65 مورد است را برای شما آورده ایم. اگر موردی از قلم افتاده و فکر میکنید باید در این لیست حضور داشته باشد، از طریق قسمت کامنت ها به ما اطلاع دهید تا سریعا به این مقاله افزوده شود.

لیست کامل گیاهان دارویی

گیاه خرفه

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی

خرفه که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی (Global panacea) به آن داده شده است و متداول ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است.

خرفه دارای طبع سرد و تر است و قابض و مدر است، مسکن صفرا است و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می دهد. در رفع سردرد، تسکین عطش، قطع هر نوع خونریزی، قطع هر گونه چرکی که از سینه خارج می شود، خرد کردن سنگ مثانه و دفع سنگ و شن کلیه و کیسه صفرا، کاهش سرفه، رفع سوزش مجرای ادرار و روده و مثانه، بواسیر، تقویت اعصاب و مراکز عصبی مفید است و عامل موثری در کاهش کلسترول و فشار خون است.

تخم پرپهن یا خرفه، ضد کرم کدو است. عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری کبد و درد کلیه مفید است. برگ ها دارای ویتامین سی و امگا3 می باشند. برای اسهال، سوزاک و ترشحات سفید رنگ مهبل مفید است و برای بچه ها مسهل است.

خرفه تصفیه کننده خون، تب بر و ضد سم است. شیره گیاه یا له شده آن برای تحلیل ورم و تومور و التیام زخم های شدید سوختگی، بواسیر، بیماری ها پوستی (مانند خارش یا جرب)، تحلیل آبسه، گزیدگی نیش حشرات یا عقرب و مار گزیدگی مفید است.


آگریمونیا

گیاه آگریمونیا

گیاه آگریمونیا

نام علمی: Agrimonia eupatoria

نام های متداول: Common agrimony – church steeples و غافث

نژاد: گلسرخیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گلبرگ ها

زیستگاه: آگریمونیا متعلق به منطقه اروپا است اما در نواحی دارای آب و هوای گرم مانند اکثرا مناطق نیمکره شمالی زمین نیز یافت میشود.

چای آگریمونیا تسکین دهنده و برای زخم و ناراحتی های گلو مناسب میباشد. حتی برخی هنرمندان از چای آگریمونیا برای گرم کردن صدای خود استفاده میکنند. کاربرد اصلی این گیاه دارویی نیز آماده سازی صدا میباشد. همچنین از آگریمونیا برای درمان اسهال، تب، مشکلات سیستم گوارشی، سرفه و آسم نیز استفاده میشود. آگریمونیا بصورت موضعی برای درمان زخم های پوست نیز استفاده میشود.

هشدار! آگریمونیا در صورتی که بر روی پوست استفاده شود میتواند منجر به حساس شدن پوست در برابر آفتاب شده و ریسک آفتاب سوختگی را افزایش دهد. اگر باردار هستید و یا در بازه زمانی 2 هفته و یا کمتر عمل جراحی دارید نباید از آگریمونیا استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه دارویی آگریمونیا این مقاله را بخوانید: ۷ خاصیت استثنایی آگریمونیا برای درمان بیماری ها


یونجه

گیاه یونجه

گیاه یونجه

نام علمی: Medicago sativa (به معنی علف ماد ها)

نام های متداول: چمن بوفالو – شبدر شیلیایی – لوسرن

نژاد: باقلاییان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ – ساقه – جوانه

زیستگاه: یونجه اصالتا متعلق به مناطق جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا میباشد. یونجه همچنین در آمریکای شمالی و شمال آفریقا نیز رشد میکند.

به یونجه لقب “پدر همه غذا ها” را داده اند و انصافا که این لقب کاملا مناسب این گیاه میباشد. یونجه سرشار از ویتامین های مهم، مواد معدنی، مواد معدنی کمیاب و پروتئین میباشد. ریشه های گیاه یونجه تا 10 متر زیر زمین نفوذ میکنند تا مواد معدنی ارزشمند مورد نیاز گیاه را تامین کنند. یونجه بیشتر برای درمان آرتروز، مشکلات گوارشی و کاهش فشار خون استفاده میشود. یونجه منبعی بسیار غنی حاوی مواد غذایی با ارزش و قابل هضم است.

یونجه سرشار از بتا کاروتن میباشد و برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی است. یونجه شامل کلروفیل نیز میباشد که برای کاهش بوی بد دهان و بدن بسیار مناسب است.

هشدار! خانم های باردار نباید دانه های یونجه را بخورند چراکه میتواند منجر به قاعدگی و سقط جنین شود. بطور کلی هیچ کس نباید دانه یونجه را بخورد زیرا حاوی مقادیر زیادی از آمینو اسید های سمی میباشد. یونجه سر شار از ویتامین K است و میتواند خواص ضد انعقادی در خون ایجاد کند بنابر این نباید توسط افرادی که دارو های رقیق کننده خون میخورند استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه دارویی یونجه این مقاله را بخوانید: فواید بی نظیر یونجه که تا حالا نمی دانستید!


آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا

نام علمی: آلوئه ورا

نام های متداول: آلوئه – شنل – باربادوس

نژاد: سریشیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ ها

زیستگاه: آلوئه ورا اصالتا متعلق به منطقه مدیترانه میباشد. همچنین در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب نیز رشد میکند.

ژلی که در داخل برگ های آلوئه ورا وجود دارد میتواند بصورت موضعی برای درمان سوختگی های کوچک، آفتاب سوختگی، زخم و خراشیدگی استفاده شود. ژل آلوئه ورا برای مرطوب کردن پوست بسیار عالی است و یکی از مواد اولیه اصلی بسیاری از کرم ها و محصولات مراقبت از پوست میباشد. بسیاری از مردم از آلوئه ورا برای درمان آکنه و دیگر مشکلات پوستی استفاده میکنند.

هشدار! برخی از افراد آلوئه ورا را به عنوان یک ملین میخورند. متخصصان میگویند که این مسئله کار درستی نیست و میتواند منجر به دل درد و اسهال های شدید شود و همچنین میتواند تعادل الکترولیت های بدن را بر هم بزند که بسیار بسیار خطرناک است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آلوئه ورا این مقاله را بخوانید: خواص فوق العاده ی گیاه آلوئه ورا


جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی

نام علمی: Panax quinquefolius

نام های متداول: جینسینگ – ژی یانگ شن

نژاد: عشقه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ آمریکایی در شرق آمریکای شمالی و کانادا رشد میکند.

جینسینگ آمریکایی یک آداپتوژن (ماده ای که است به بدن در کنترل شرایط تنش زا روانی مثل استرس کمک میکند) است. این نوع از جینسینگ بیشتر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش قدرت و استقامت، درمان مشکلات گوارشی، درمان دیابت، درمان بیش فعالی و سلامت کلی بدن استفاده میشود. بسیاری اعتقاد دارند که بهترین نوع جینسینگ آمریکایی از ایالت ویسکانسین بدست میاید. جینسینگ آمریکایی طبعی نسبتا خنک دارد، در صورتی که جینسینگ کره ای طبعی گرم دارد.

هشدار! جینسینگ آمریکایی نباید توسط زنان باردار و یا افرادی که فشار خون بالا دارند استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره جینسینگ آمریکایی این مقاله را بخوانید: خواص باورنکردنی جینسینگ آمریکایی که نمیدانستید!


گلپر

گیاه گلپر

گیاه گلپر

نام علمی: سنبل ختایی

نام های متداول: گلپر باغی، گلپر نروژی، روح مقدس، کرفس وحشی و masterwort

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ ها، ساقه، دانه ها و ریشه

زیستگاه: گلپر در آسیا، اروپا و شرق ایالات متحده رشد میکند.

گلپر بطور سنتی برای درمان مشکلات یائسگی، نفخ شکم، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، بیماری های تنفسی و آرتروز استفاده میشود. همچون گلپر چینی، این گیاه توسط زنان برای درمان مشکلات باروری استفاده میشود. این باور وجود دارد که گلپر در متعادل کردن هورمون ها و رفع مشکلات رحم موثر است. همچنین از چای گلپر برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده میشود.

هشدار! زنان باردار نباید از گلپر استفاده کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه دارویی گلپر این مقاله را بخوانید: همه آنچه باید درباره گیاه دارویی گلپر بدانید


بادیان رومی (انیسون)

بادیان رومی ، گیاه انیسون

بادیان رومی ، گیاه انیسون

نام علمی: Pimpinella anisum

نام های انیس، رازیانه

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: دانه ها

زیستگاه: بادیان رومی اصالتا متعلق به مصر است.

چای بادیان رومی از دانه های این گیاه درست میشود. این گیاه طعم شیرین قوی دارد. از بادیان رومی برای تقویت سیستم گوارش و هضم، جلوگیری از نفخ، کاهش بوی بد دهان و درمان سرفه استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بادیان رومی این مقاله را بخوانید: گیاه دارویی بادیان رومی (انیسون) معجزه طب سنتی است!


آملا

آملا ، گیاه آملا

آملا ، گیاه آملا

نام علمی: آمله – Phyllanthus emblica

نام های متداول: انگور هندی

نژاد: نازبیابانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: هند

آملا بیشتر در طب سنتی هندی استفاده میشود. آملا سرشار از ویتامین سی و بسیاری از ویتامین های دیگر میباشد. همچنین دارای مقادیر بسیاری از مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. آملا معمولا در درمان عفونت مفاصل، تب، عفونت مجاری ادراری و کنترل قند خون استفاده میشود. آملا پر از فیبر است میتواند برای گوارش مفید باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آملا این مقاله را بخوانید: همه چیز درباره گیاه دارویی آمله


همیشه بهار کوهی

همیشه بهار کوهی

همیشه بهار کوهی

نام علمی: تنباکوی کوهی

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل

زیستگاه: همیشه بهار کوهی اصالتا متعلق به مناطق آسیای مرکزی، سیبری و اروپا میباشد اما در آمریکای شمالی نیز کشت میشود.

همیشه بهار کوهی بصورت موضعی به شکل پماد برای درمان زخم ها و کبودی ها استفاده میشود. همیشه بهار کوهی دارای مواد ضد درد و ضد عفونت میباشد.

هشدار! همیشه بهار کوهی اصلا نباید به هیچ شکلی وارد بدن شود و یا خورده شود. استفاده موضعی از این گیاه هم برای طولانی مدت توصیه نمیشود چراکه میتواند به پوست آسیب بزند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره همیشه بهار کوهی این مقاله را بخوانید: خواص شگفت انگیز همیشه بهار کوهی + عوارض و موارد منع مصرف


گیلاس زمستانی Ashwagandha

گیلاس زمستانی

گیلاس زمستانی

نام علمی: Withania Somnifera

نام های متداول: گیلاس زمستانی، جینسینگ هندی

نژاد: بادنجانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، برگ و دانه ها

زیستگاه: گیلاس زمستانی اصالتا در هند و آفریقا رشد میکند اما امروزه در سراسر جهان کشت میشود.

خیلی اوقات به گیلاس زمستانی جینسینگ هندی نیز میگویند چراکه خواص بسیار مشابهی دارند. این گیاه در طب سنتی هندوستان کاربرد زیادی دارد. گیلاس زمستانی به عنوان یک آداپتوژن بشمار میرود. از این گیاه دارویی برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده میشود. گیلاس زمستانی میتواند قدرت و استقامت بدن را افزایش دهد.

این گیاه در هندوستان برای 3 هزار سال به عنوان یک جوان کننده استفاده میشده است. دانه های این گیاه خواص دیورتیک دارد (عاملی که سطح پتاسیم و سدیم خون را تغییر میدهد) و برگ هایش خواص ضد التهاب، ضد درد و آرام بخش دارد. ریشه های گیلاس زمستانی نیز ویژگی های ضد میکروبی، ضد عفونی، ضد درد، تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و آرام بخش دارد. این گیاه توسط ورزشکاران و افرادی که نیاز دارند انرژی و قدرت خود را افزایش دهند استفاده میشود.

هشدار! گیلاس زمستانی آهن بسیار زیادی دارد و هرگز نباید توسط زنان باردار مصرف شود. همچنین این گیاه میتواند به میزان کمی افسرده کننده باشد و بنابراین نباید همراه با الکل یا آرام بخش استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیلاس زمستانی این مقاله را بخوانید: ۵ خاصیت جادویی گیلاس زمستانی


گون

گون ، گیاه گون

گون ، گیاه گون

نام علمی: Astragalus membranaceus

نژاد: باقلاییان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، ساقه های زیر زمینی

زیستگاه: گون اصالتا به منطقه مغولستان و چین تعلق دارد اما در آمریکا و کانادا نیز کشت میشود.

گون یکی از محبوب ترین دارو های گیاهی است که در طب سنتی چین استفاده میشود. برای 2000 سال است که از این گیاه استفاده میشود. از گون معمولا برای درمان فشار خون بالا استفاده میشود. خیلی از افراد برای درمان بیماری های همچون عفونت های تنفسی تا سرماخوردگی های ساده از این گیاه استفاده میکنند. بنظر میرسد که گون میتواند به افزایش تولید گلبول های سفید خون کمک کنند. بطور سنتی از گون برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش قدرت استفاده میشود. همچنین گون در درمان تعرق شدید، زخم ها و اسهال استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گون این مقاله را بخوانید: ۶ خاصیت معجزه آسای گون


نازباتلاقی

گیاه ناز باتلاقی

گیاه ناز باتلاقی

نام علمی: Bacopa Monnieri

نژاد: گل‌ میمونیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: همه ی گیاه

زیستگاه: هند

نازباتلاقی برای سالیان دراز است که در طب سنتی هند به عنوان یک گیاه تقویت کننده مغز استفاده میشود. نازباتلاقی برای حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مفید است. موادی که نازباتلاقی وجود دارد به نورون های مغز کمک میکند و باعث میشود تا فرد سریعتر فکر کند. بر روی نازباتلاقی تحقیقات زیادی جهت درمان بیماری های آلزایمر، پارکینسون و بیش فعالی در حال انجام است. نازباتلاقی در درمان افسردگی، آسم اضطرابی، آلرژی و برونشیت استفاده میشود. همچنین این گیاه دارویی اندکی خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نازباتلاقی این مقاله را بخوانید: با گیاه دارویی نازباتلاقی بیشتر آشنا شوید


انگور خرس

انگور خرس ، گیاه انگور خرس

انگور خرس ، گیاه انگور خرس

نام علمی: Arctostaphylos uva-ursi

نژاد: خلنگیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: انگور خرس در سراسر نیمکره شمالی زمین رشد میکند.

انگور خرس اغلب به عنوان چای استفاده میشود. این گیاه معمولا برای درمان عفونت مجاری ادراری استفاده میشود. انگور خرس دارای خواص مرطوب کننده، دیورتیک (جهت تنظیم فشار خون) و ضد عفونی کننده است.

هشدار! انگور خرس در دوز های بالا میتواند سمی باشد. زنان باردار و افرادی که بیماری های کلیوی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند. همچنین برای کودکان نیز ممنوع است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انگور خرس این مقاله را بخوانید: همه چیز درباره گیاه دارویی انگور خرس


نعناترنجی

گیاه نعناترنجی

گیاه نعناترنجی

نام علمی: Monarda didyma

نام های متداول: برگاموت قرمز

بیشتر بخوانید  گل اول ایران به عراق امروز

نژاد: نعنائیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: آمریکای شمالی

نعناترنجی اغلب توسط بومیان آمریکا برای درمان مشکلات روده ، قولنج و نفخ شکم استفاده میشده است همچنین چای که با این گیاه درست میشود برای درمان تعریق و تب استفاده میشده است. به علاوه بر موارد قبلی از نعناترنجی برای درمان سرماخوردگی و درمان گلودرد نیز استفاده میشود. برگ های این گیاه روغنی دارد که حاوی مقادیر بالایی از تیمول میباشد. تیمول یک آنتی بیوتیک است که در دهانشویه ها استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انگور خرس این مقاله را بخوانید: ۵ خاصیت اعجاب انگیز نعنا ترنجی


گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل

نام علمی: گرده آنتوموفیل

قسمت های مورد استفاده: گرده

زیستگاه: گرده زنبور عسل در همه قاره ها به غیر از قطب جنوب وجود دارد.

از لحاظ فنی گرده زنبور عسل یک گیاه دارویی نیست اما به دلیل خواص بسیاری که دارد برای هزاران سال است که برای درمان بیماری ها استفاده میشود. گرده زنبور عسل دارای مقادیر بالایی از ویتامین ها، مواد معدنی، آمینو اسید ها، آنزیم ها و مواد معدنی کم یاب است. گرده زنبور عسل منبعی عالی سر شار از مواد غذایی با هضم راحت است که برای افزایش انرژی استفاده میشود.

هشدار! اگر به نیش زنبور حساسیت دارید هرگز نباید گرده زنبور مصرف کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گرده زنبور عسل این مقاله را بخوانید: خواص باور نکردنی گرده زنبور عسل که تا کنون نمیدانستید!


زغال اخته

زغال اخته

زغال اخته

نام علمی: Vaccinium mytillus

نام های متداول: بلوبری اروپایی، هاکل بری، هورتل بری

نژاد: خلنگیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، میوه

زیستگاه: زغال اخته در مناطق گرمسیری نیم کره شمالی زمین رشد میکند.

صد ها سال است که طبیبان اروپایی از زغال اخته برای درمان بیماری هایی همچون دل پیچه، اسهال و دیابت استفاده میکنند. امروزه از زغال اخته بیشتر برای درمان شب کوری استفاده میشود. بنظر میرسد که زغال اخته میتواند از مویرگ ها در برابر آسیب های رادیکال های آزاد محافظت کند. این گیاه حاوی فلاونوئید هایی به نام آنتوسیانوسید میباشد که آنتی اکسیدان هایی قوی بشمار میروند. در زمان های گذشته از زغال اخته برای درمان رگ های واریسی، هموروئید و کبودی ها استفاده میشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره زغال اخته این مقاله را بخوانید: ۲۰ خاصیت معجزه آسای زغال اخته برای درمان بیماری ها


گیلاس سیاه

گیلاس سیاه

گیلاس سیاه

نام علمی: Prunus serotina

نام های متداول: پرنده گیلاس، گیلاس رام

نژاد: گلسرخیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: شاخه

زیستگاه: گیلاس سیاه اصالتا به منطقه آمریکای شمالی

مردم بومی آمریکا از گیلاس سیاه برای درمان سرفه استفاده میکردند. گیلاس سیاه بصورت چایی و یا شربت برای درمان زخم ها و سوختگی ها نیز استفاده میشده است. همچنین از کاربرد های دیگر این گیاه میتوان به درمان گلو درد، ذات الریه و درمان بی اشتهایی اشاره کرد. گیلاس سیاه شمال گلیکوزیدی به نام پروناسین است. این ماده در درمان اسپاسم های عضلانی و نایژک ها و کاهش سرفه موثر است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیلاس سیاه این مقاله را بخوانید: حقایقی باور نکردنی از خواص گیلاس سیاه برای سلامتی


توت مار

گیاه توت مار

گیاه توت مار

نام علمی: Cimicifuga racemosa

نام های متداول: سیاه شمشیری، ماکروتید، گیاه حشره کش، باگ بن

نژاد: آلالگان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، ساقه زیر زمینی

یستگاه: توت مار اصالتا به منطقه آمریکای شمالی است.

هندی های چروکی از توت مار به عنوان درمان برای خستگی و سل استفاده میکرده اند. بومی های آمریکا از این گیاه برای درمان بی نظمی قاعدگی، روماتیسم و گلو درد استفاده کرده اند. امروزه از توت مار برای درمان علائم پیش از یائسگی و دوران یائسگی همچون تعرق زیاد و افسردگی استفاده میشود.

هشدار! توت مار (Black Cohosh) با کوهوش آبی (Blue Cohosh) متفاوت است. کوهوش آبی سمی است و هنوز آزمایشی برای تایید سالم بودن آن انجام نشده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره توت مار این مقاله را بخوانید: ۵ خاصیت شگفت انگیز توت مار


یوپاتریوم

گیاه دارویی یوپاتریوم ، یوپاتریوم

گیاه دارویی یوپاتریوم ، یوپاتریوم

نام علمی: Eupatorium perfoliatum

نام های متداول: سیجیر هندی، تبخال، گیاه عرق

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ و گل

زیستگاه: یوپاتریوم اصالتا به منطقه آمریکای شمالی است.

یوپاتریوم توسط بومی های آمریکا برای تحریک تعرق و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، آرتروز، مشکلات هضم غذا، از دست دادن اشتها، یبوست، وبا، تب دنگی، تیفوئید و مالاریا استفاده میشده است. از یوپاتریوم هنوز هم برای درمان سرماخوردگی، آنفلونزا، تب و التهابات کوچک استفاده میشود.

هشدار! یوپاتریوم اگر در مقادیر زیاد استفاده شود ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. هرگز یوپاتریوم را بصورت تازه مصرف نکنید چراکه سمی است. یوپاتریوم قبل از مصرف حتما باید خشک شود. خانم هایی که باردار و یا شیرده هستند نباید از این گیاه استفاده کنند. افرادی که به کهنه‌واش حساسیت دارند نباید یوپاتریوم بخورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره یوپاتریوم این مقاله را بخوانید: گیاه دارویی یوپاتریوم


گل گاو زبان

گل گاو زبان

گل گاو زبان

نام علمی: Borago officinalis

نام های متداول: گل ستاره، گیاه زنبوری

نژاد: گاوزبانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل، روغن دانه

زیستگاه: گل گاو زبان اصالتا متعلق به منطقه اروپا است.

گل گاو زبان معمولا برای درمان تب، عفونت های ریوی و عفونت غشاهای مخاطی استفاده میشود. همچنین میتواند به عنوان آرام بخش و ضد افسردگی نیز استفاده شود که البته قدرت ضد افسردگی چندان زیادی ندارد. روغن گل گاو زبان منبعی غنی از گامالینولنیک اسید میباشد. گامالینولنیک اسید یک اسید چرب میباشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با التهابات نقش موثری دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گل گاو زبان این مقاله را بخوانید: ۱۵ خاصیت باورنکردنی گل گاو زبان در درمان بیماری ها که نمیدانستید


کندر

کندر

کندر

نام علمی: Boswellia serrata

نام های متداول: مجیک هندی، اولیبانوم هندی

نژاد: Burseraceae

قسمت های مورد استفاده گیاه: صمغ

زیستگاه: کندر زبان اصالتا متعلق به منطقه آفریقا و آسیا است.

کندر بیش از 2000 سال است که در طب سنتی هند استفاده میشود. طبیب های سنتی از کندر برای درمان آسم، تب، اختلالات قلب و عروق، روماتیسم و دیابت استفاده میکردند. امروزه این گیاه دارویی اغلب برای درمان التهاب و درد مفاصل استفاده میشود.

هشدار! کندر اگر در مقادیر بالا استفاده شود میتواند منجر حالت تهوع و اسهال بشود. خانم های باردار قبل از استفاده از این گیاه دارویی باید با پزشک خود مشورت کنند. کندر نباید توسط افرادی که بیماری های شدید کبد یا کلیه دارند استفاده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کندر این مقاله را بخوانید: ۱۵ خاصیت باورنکردنی کندر برای درمان بیماری ها


آگتوسما

گیاه آگتوسما

گیاه آگتوسما

نام علمی: Agathosma betulina

نام های متداول: بوچو، بوئگو، بوکو، دیوزما

نژاد: سدابیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: آگتوسما اصالتا متعلق به مناطق جنوب آفریقا است.

آگتوسما اغلب به عنوان یک محرک و دیورتیک (عاملی که سطح پتاسیم و سدیم خون را تغییر میدهد و بر فشار خون موثر است) استفاده میشود. امروزه از آگتوسما برای درمان عفونت مجاری ادراری استفاده میشود. در زمان های گذشته از آگتوسما برای درمان آرتروز، سنگ کلیه و نقرس نیز استفاده میشده است. همچنین میتوانید از آگتوسما بصورت موضعی برای درمان کبودی و زخم ها استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره آگتوسما این مقاله را بخوانید: با گیاه دارویی آگتوسما آشنا شوید!


بابا آدم (سرده)

گیاه بابا آدم ، بابا آدم

گیاه بابا آدم ، بابا آدم

نام علمی: Arctium Lappa

نام های متداول: بابا آدم وحشی، گوبو، بور

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: دانه، برگ و ریشه

زیستگاه: بابا آدم در آمریکا، اروپا، ژاپن و چین رشد میکند.

بابا آدم توسط یونانی های باستان برای درمان زخم ها و عفونت ها استفاده میشده است. این داروی گیاهی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی میباشد و اغلب برای درمان کبد و مشکلات گوارشی، عفونت های مجاری ادراری، زخم ها، اگزما، پسوریازیس و همچنین افزایش انرژی و استقامت استفاده میشود. بابا آدم همچنین دارای عوامل ضد قارچی و ضد باکتری میباشد که به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه خون عالی است.

بابا آدم یک سم زدای بسیار قوی میباشد و اگر برای درمان مشکلات پوستی استفاده شود، ممکن است قبل از اینکه روند بهبودی شروع شود، برای مدت کوتاهی علائم بیماری بد تر گردد. اما نگران نباشید، پس از این زمان کوتاه به سرعت روند درمانی شروع میشود. بابا آدم ممکن است که با بعضی از دارو ها مخصوصا دارو هایی که برای دیابت تجویز میشوند تداخل ایجاد کند. خانم های باردار قبل از استفاده از گیاه دارویی بابا آدم باید حتما با پزشک خود مشورت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بابا آدم این مقاله را بخوانید: ۳۵ خاصیت جادویی گیاه بابا آدم


سایبان

گیاه سایبان ، سایبان

گیاه سایبان ، سایبان

نام علمی: Petasites hybridus

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، ساقه های زیر زمینی
زیستگاه: سایبان اصالتا متعلق به منطقه آسیا و اروپا است.

سایبان بطور سنتی برای درمان سرفه، مشکلات ادراری، تب و خارج کردن انگل های داخل بدن استفاده میشده است. امروزه از این گیاه دارویی به عنوان عامل ضد التهابی و برای درمان سردرد های میگرنی استفاده میشود. همچنین سایبان برخی اوقات برای کاهش اسپاسم های عضلانی استفاده میشود.

برخی از تحقیقات انجام شده میگویند که گیاه سایبان میتواند در کاهش اسپاسم های برونشیتی در افرادی که برونشیت و آسم دارند موثر باشد. در اغلب موارد تاثیر گذاری گیاه سایبان در درمان آلرژی های بینی و تب یونجه برابر با دارو های آنتی هیستامین است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه سایبان این مقاله را بخوانید: ۶ خاصیت شگفت انگیز گیاه سایبان


گل همیشه بهار

همیشه بهار ، گل همیشه بهار

همیشه بهار ، گل همیشه بهار

نام علمی: Calendula officinalis

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل

زیستگاه: گل همیشه بهار اصالتا متعلق به منطقه مدیترانه است.

بطور سنتی گل همیشه بهار برای تنظیم قاعدگی، درمان تب، زردی، درمان زخم های باز و برای کبد و مشکلات شکم استفاده میشده است. گل همیشه بهار دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهاب میباشد که میتواند بصورت موضعی برای درمان آفتاب سوختگی و اگزما استفاده شود. امروزه از این گیاه دارویی به منظور سرعت بخشی به روند ترمیم زخم ها و بافت ها استفاده میشود.

هشدار! اگر باردار هستید نباید از گل همیشه بهار بصورت خوراکی استفاده کنید. خطر سقط جنین وجود دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گل همیشه بهار این مقاله را بخوانید: ۱۱ خاصیت بی نظیر گل همیشه بهار


ارجنگ

ارجنگ ، گیاه ارجنگ

ارجنگ ، گیاه ارجنگ

نام علمی: Frangula purshiana

نام های متداول: ارجنگ تلخ، ارجنگ کالیفرنیایی

نژاد: عنابیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: پوسته درخت

زیستگاه: ارجنگ اصالتا متعلق به منطقه شمال غربی اقیانوس آرام در آمریکای شمالی میباشد.
ارجنگ توسط بومیان آمریکا به عنوان ملین برای درمان یبوست، ورم مخاط روده بزرگ، دل پیچه، زردی و هموروئید استفاده میشده است. امروزه هم به ندرت به عنوان ملین استفاده میشود.

هشدار! ارجنگ توسط سازمان غذا و دارو آمریکا ایمن ارزیابی نشده است. ارجنگ به عنوان یک ملین بیش از حد قوی است که میتواند منجر به مشکلات شکمی و گوارشی شود. اگر باردار هستید به هیچ عنوان نباید از ارجنگ استفاده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گل همیشه بهار این مقاله را بخوانید: گیاه دارویی ارجنگ


نعناع گربه ای

نعنا گربه ای ، گیاه نعنا گربه ای

نعنا گربه ای ، گیاه نعنا گربه ای

نام علمی: Nepeta cataria

نژاد: نعنائیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل، برگ

زیستگاه: نعناع گربه ای اصالتا متعلق به منطقه آسیا و اروپا میباشد.

گیاه پزشکان قرون وسطی از نعناع گربه ای معمولا برای درمان سرفه، سوزش سر دل، کبودی، احساس خستگی و نفخ استفاده میکردند. پزشکان امروزی از این گیاه دارویی برای درمان مشکلات گوارشی، قولنج، سرماخوردگی، تب، آنفلونزا و اسهال استفاده میشود. برخی اوقات از این گیاه برای درمان التهابات و آلرژی ها استفاده میشود و یک آرام بخش نه چندان قوی نیز بشمار میرود.

هشدار! اگر باردار هستید نباید از نعناع گربه ای استفاده کنید. نعناع گربه ای ممکن است باعث تحریک رحم شده و جنین سقط شود. همچنین برای بچه ها ممنوع است و استفاده کردن از آن به عنوان سیگار ایمن نیست.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نعناع گربه ای این مقاله را بخوانید: با خواص شگفت انگیز گیاه نعناع گربه ای آشنا بشید


پنجه گربه

پنجه گربه ، گیاه پنجه گربه

پنجه گربه ، گیاه پنجه گربه

نام علمی: Uncaria tomentosa

نام های متداول: : پنجه شاهین

نژاد: روناسیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: پوسته درخت، ریشه

زیستگاه: ارجنگ اصالتا متعلق به منطقه جنوب و مرکز آمریکا است.

گیاه پنجه گربه برای قرن هاست که توسط بومیان اهل پرو برای درمان بیماری هایی همچون آسم، درد استخوان، آرتروز، عفونت مجاری ادراری، زخم و مشکلات روده استفاده میشده است. امروزه این گیاه اغلب برای تقویت سیستم ایمنی بدن به عنوان یک عامل ضد التهاب کاربرد دارد. پنجه گربه معمولا برای درمان روماتیسم استفاده میشود اما حتی برای درمان ایدز و سرطان نیز بکار برده شده است.

هشدار! اگر باردار هستید نباید از پنجه گربه استفاده کنید. استفاده از این گیاه دارویی برای کودکان ممنوع است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نعناع گربه ای این مقاله را بخوانید: ۶ خاصیت معجزه آسای گیاه پنجه گربه


فلفل تند (چیلی)

فلفل چیلی ، فلفل تند

فلفل چیلی ، فلفل تند

نام علمی: Capsicum annuum

نام های متداول: : فلفل قرمز

نژاد: بادنجانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: فلفل چیلی اصالتا متعلق به مناطق گرمسیری آمریکا است.

فلفل چیلی توسط بومیان آمریکا به عنوان مسکن و یک ضد عفونی کننده استفاده میشده است. همچنین برای دندان درد، آرتروز و تقویت سیستم گوارشی نیز مورد استفاده بوده است. این گیاه دارویی دارای خواص آنتی باکتریال است که میتواند محرک جریان خون باشد و همچنین دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها میباشد. اکثر مردم فلفل چیلی را برای سلامت قلب و عروق مصرف میکنند. برخی از تحقیقات میگویند که این گیاه دارویی میتواند سطح تری گلیسیرید در خون را کاهش داده و تراکم پلاکت های خون را افزایش بدهد.

هشدار! فلفل های قوی میتواند باعث حساسیت و واکنش پوستی شود. هنگام استفاده از فلفل ها حتما مراقب باشید. استفاده بیش از حد از فلفل چیلی میتواند مشکلات گوارشی زیادی بوجود آورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فلفل چیلی این مقاله را بخوانید: ۳۰ خاصیت باورنکردنی فلفل چیلی برای درمان بیماری ها

بیشتر بخوانید  واریز سهام عدالت از امشب ۲۶ مرداد

بابونه

بابونه

بابونه

نام علمی: Matricaria recutita

نام های متداول: بابونه آلمانی، بابونه وحشی

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: گل سر، روغن

زیستگاه: بابونه اصالتا متعلق به آسیا، آفریقا و اروپا است.

بابونه توسط مصریان باستان برای تب و سرماخوردگی استفاده میشده است. امروزه هم بابونه کاربرد های زیادی دارد. بابونه برای قولنج، مشکلات هضم غذا، نفخ شکم، سوزش سر دل و آرام کردن اعصاب استفاده میشود. بابونه دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد قارچی، آنتی باکتریال و ضد اسپاسم است. برخی از افرادی که دچار زخم معده بوده اند گزارش داده اند که با نوشیدن چای بابونه بهبود پیدا کرده اند.

هشدار! بابونه میتواند در افرادی که به کهنه واش و یا گیاهانی که به خانواده کاسنیان تعلق دارند ایجاد واکنش های آلرژیک شدید کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره بابونه این مقاله را بخوانید: ۵۴ خاصیت حیرت انگیز بابونه برای درمان بیماری ها


بوته قطران

گیاخ بوته قطران ، بوته قطران

گیاخ بوته قطران ، بوته قطران

نام علمی: Larrea tridentata

نام های متداول: کروزوت بوش، استینکوود

نژاد: قیچیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، شاخه

زیستگاه: بابونه اصالتا متعلق آمریکا و مکزیک است.

بوته قطران توسط بومی های آمریکا برای درمان روماتیسم، مشکلات روده، سرما خوردگی، آنفلونزا، برونشیت، اسهال و عفونت مجاری ادرای استفاده میشده است. همچنین جویدن شاخه های بوته قطران به منظور تسکین درد دندان رایج بوده است. امروزه بوته قطران به دلیل آنتی اکسیدان بسیار قوی که دارد شناخته میشود و میتواند یکی از گزینه های درمان سرطان بشمار رود.


پنج انگشت

گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت

نام علمی: Vitex agnus-castus

نام های متداول: فلفل راهبان، مرهم آبراهام

نژاد: شاه ‌پسندیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: درخت پنج انگشت اصالتا متعلق جنوب اروپا و شرق آسیا است.

برای بیش از 2500 سال از درخت پنج انگشت برای درمان مشکلات زنان مانند گرفتگی های قاعدگی، تنظیم قاعدگی و چندی دیگر از مشکلات قاعدگی استفاده شده است. امروزه هم برای درمان همین مشکلات از این گیاه دارویی استفاده میشود. اغلب از پنج انگشت برای درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده میشود.

هشدار! پنج انگشت برای زنان باردار ممنوع است و هرگز نباید با دارو های هورمونی مصرف شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره پنج انگشت این مقاله را بخوانید: خواص دارویی و درمانی پنج انگشت


کاسنی

کاسنی

کاسنی

نام علمی: Cichorium intybus

نام های متداول: کاسنی وحشی، علف قهوه

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: همه قسمت های گیاه استفاده میشود.

زیستگاه: درخت پنج انگشت اصالتا متعلق به آسیا، اروپا و آمریکای شمالی است.

کاسنی اغلب توسط بومیان آمریکایی برای پاکسازی خون استفاده میشده است. امروزه معمولا برای درمان مشکلات گوارشی همچون از دست دادن اشتها و مشکلات هضم غذا استفاده میشود.

هشدار! افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند نباید از کاسنی استفاده کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کاسنی این مقاله را بخوانید: ۱۰ فواید بی نظیر عرق کاسنی در دوران بارداری


دارچین

دارچین ، گیاه دارچین ، چوب دارچین

دارچین ، گیاه دارچین ، چوب دارچین

نام علمی: Cinnamonum verum

نام های متداول: کاسیا چینی، دارچین سیلان، دارچین سایگون

نژاد: برگ ‌بوئیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: پوسته

زیستگاه: دارچین اصالتا متعلق هند است اما در اندونزی، آفریقا و آمریکای جنوبی نیز کشت میشود.

دارچین اغلب برای تقویت قدرت هضم غذا، درمان سرما خوردگی، حالت تهوع و عفونت استفاده میشود. روغن دارچین خاصیت ضد قارچی دارد، ضد باکتری است و ضد اسپاسم نیز میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره دارچین این مقاله را بخوانید: ۱۸ خاصیت معجزه آسا روغن دارچین


پنجه‌ گرگی شاخ‌ گوزنی

پنجه کرکی شاخ گوزنی

پنجه کرکی شاخ گوزنی

نام علمی: Lycopodium clavatum

نام های متداول: آناناس زمینی، خزه گرگ

نژاد: پنجه‌ گرگیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: از همه ی قسمت های گیاه استفاده میشود.

زیستگاه: پنجه گرگ شاخ گوزنی در نیمکره شمالی و جنوبی رشد میکند.

پنجه‌ گرگی شاخ‌ گوزنی توسط طبیبان باستانی بیش از 2000 سال است که استفاده میشود. دروئید ها از این گیاه دارویی به عنوان ملین استفاده میکردند. بومیان آمریکا از پنجه گرگی شاخ گوزنی برای درد بعد از زایمان، تب، ضعف بدن و جلوگیری از خونریزی زخم ها استفاده میکردند.

امروزه از پنجه‌ گرگی شاخ‌ گوزنی برای درمان اختلالات کلیه و ادرار، ناراحتی های شکم، اسهال و مشکلات پوستی استفاده میشود. این گیاه دارای ماده ای به نام “هایپرزین” میباشد که ممکن است در بهبود بیماری آلزایمر و مشکلات حافظه موثر باشد. البته هنوز نیاز به انجام تحقیقات بیشتری برای شناسایی تاثیرات این گیاه بر روی مغز میباشد.


هماور طبی

هماور طبی

هماور طبی

نام علمی: Symphytum officinale

نام های متداول: ریشه لیز

نژاد: گاو زبانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، ریشه

زیستگاه: هماور طبی اصالتا متعلق به منطقه اروپا و آسیا است.

یونانیان باستان از هماور طبی برای متوقف کردن خونریزی استفاده کرده و آن را روی زخم قرار میدادند. همچنین به شکل چایی برای درمان اسهال و برونشیت نیز استفاده میشده است.

هشدار! هرگز هماور طبی را نخورید (استعمال داخلی) گرچه این گیاه قبلا توسط یونانیان باستان استفاده میشده است اما امروزه مشخص شده است که این گیاه میتواند به کبد آسیب های جدی وارد کند.


قارچ کرم ابریشم

قارج کرم ابریشم

قارج کرم ابریشم

نام علمی: Cordyceps sinensis

نام های متداول: قارچ کاترپیلار، ژیلینگ، سی اس-4

نژاد: Clavicipitaceae

قسمت های مورد استفاده گیاه: قسمت میوه ای

زیستگاه: قارچ کرم ابریشم بصورت وحشی در فلات هیمالیا رشد میکند.

قارچ کرم ابریشم برای مدت های طولانی در تب سنتی چین استفاده میشده است. این قارچ گزینه ای مناسب برای افزایش قدرت فیزیکی و استقامت بشمار میرود. ماده ای در قارچ کرم ابریشم وجود دارد که باعث میشود مجاری هوای شش ها بزرگ تر شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به خون برسد. به همین دلیل ورزشکاران از قارچ کرم ابریشم استفاده میکنند.

از این قارچ دارویی همچنین برای درمان آسم، سرفه و برونشیت استفاده میشود. قارچ کرم ابریشم دارای عوامل ضد التهاب میباشد و میتواند دیواره های برونشیتی را نرم کند. این قارچ گزینه ای عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.


قاصدک

قاصدک

قاصدک

نام علمی: Taraxacum officinale

نام های متداول: دندان شیر، تاج کشیشان

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، گل، ریشه

زیستگاه: قاصدک اصالتا متعلق به منطقه اروپا و آسیا میباشد اما در سراسر دنیا رشد میکند.

قاصدک در زمان های بسیار دور در طب سنتی چین استفاده میشده است. از قاصدک به عنوان یک دیورتیک (ماده ای که در تنظیم فشار خون موثر است) قوی و یک سم زدا استفاده میشده است. از دیگر کاربرد های دیگر این گیاه دارویی میتوان از درمان التهاب سینه، اختلالات گوارشی، آپاندیس و تحریک سینه ها برای شیر دهی نام برد. پزشکان اروپایی از قاصدک برای درمان بیماری های چشم، اسهال، دیابت و تب استفاده میکنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه قاصدک این مقاله را بخوانید: خواص اسرار آمیز چای قاصدک


جینسینگ مونث

جینسینگ مونث ، جنسینگ

جینسینگ مونث ، جنسینگ

نام علمی: Angelica sinensis

نام های متداول: جینسینگ چینی

نژاد: چتریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ مونث اصالتا متعلق به چین، ژاپن و کره میباشد.

جینسینگ مونث در چین بین خانم ها خیلی محبوب است. این گیاه دارویی برای درمان اختلالات قاعدگی و علائمی همچون خونریزی رحم و درد قاعدگی استفاده میشود. استفاده از جینسینگ مونث برای درمان خشکی واژن، احساس گرمای زیاد، تغییر سریع خلق و خو و سندرم پیش از قاعدگی رایج است.

هشدار! اگر باردار هستید هرگز نباید از جینسینگ مونث استفاده کنید. این گیاه میتواند منجر به انقباضات رحم شود که میتواند باعث سقط جنین شود.


سر خار گل

گیاه سرخارگل

گیاه سرخارگل

نام علمی: Echinacea purpurea

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، برگ، گل

زیستگاه: سر خار گل اصالتا متعلق به مرکز و شرق آمریکای شمالی میباشد.

سر خار گل به شدت برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده میشود. این گیاه دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق العاده است. خیلی از مردم چای سر خار گل را استفاده میکنند. برخی دیگر از کاربرد های این گیاه عبارت است از درمان گلو درد و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی. سر خار گل یک سم زدای قوی میباشد و از خواص ضد ویروسی و ضد التهاب بهره میبرد و آنتی بیوتیک میباشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه قاصدک این مقاله را بخوانید: فواید دارویی و درمانی سرخارگل


گیاه Fo-Ti

گیاه فو تی ، گیاه fo ti

گیاه فو تی ، گیاه fo ti

نام علمی: Polygonum Multiflorum

نام های متداول: گل چند ضلعی، گرگ و میش، ذرت چینی

نژاد: هفت ‌بندیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: گیاه Fo-Ti اصالتا متعلق به چین میباشد.

Fo-Ti یکی از گیاهان دارویی مشهور برای طول عمر میباشد که برای هزاران سال توسط چینی ها استفاده میشده است. این گیاه دارویی در میان مردان خیلی محبوب است و گفته میشود که میتواند که رنگ و ظاهر مو ها را همچون دوران جوانی شاداب کند. همچنین از گیاه Fo-Ti برای درمان درد کمر و زانو نیز استفاده میشود. این گیاه میتواند استخوان ها، تاندون ها و ماهیچه ها را تقویت کند.

هشدار! اگر Fo-Ti در دوز های بالا مصرف شود میتواند مشکلات گوارشی همچون اسهال بوجود آورد.


کهن ‌دار

گیاه کهن دار

گیاه کهن دار

نام علمی: Ginkgo biloba

نام های متداول: درخت مرجانی

نژاد: کهن ‌داریان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، دانه

زیستگاه: گیاه کهن دار اصالتا متعلق به چین است اما در ژاپن، فرانسه و جنوب ایالات متحده نیز کشت میشود.

کهن دار جریان خون به مغز را بهبود میبخشد و باعث میشود تا به سلول های مغزی اکسیژن بیشتری برسد. از این گیاه اغلب برای تقویت حافظه استفاده میشود.

گیاه دارویی کهن دار دارای خواص ضد انعقادی است و از تشکیل لخته های خونی جلوگیری میکند که در کاهش احتمال وقوع سکته بسیار موثر است. کهن دار دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی میباشد. ترپنوید ها و فلاونوئید های موجود در کهن دار از بدن در برابر رادیکال های آزاد و اکسیده شدن سلول ها جلوگیری میکند.

هشدار! گیاه کهن دار اگر در مقادیر بالا استفاده شود میتواند باعث سر درد و گیجی شود. اگر در حال استفاده از دارو های ضد افسردگی هستید نباید از کهن دار استفاده کنید.


آب‌ قاشقی

آب قاشقی

آب قاشقی

نام علمی: Centella asictica

نژاد: Mackinlayaceae

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، ساقه

زیستگاه: آب قاشقی در آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا، استرالیا و ماداگاسکار رشد میکند.

آب قاشقی بطور سنتی برای درمان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و سرما خوردگی و بهبود زخم ها بکار میرفته است. آب قاشقی برای درمان رگ های واریسی و بهبود حافظه خیلی مفید است.

هشدار! آب قاشقی را خانم هایی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند هرگز نباید مصرف کنند. همچنین خانم های باردار و یا شیرده نیز باید قبل از استفاده از این گیاه دارویی با پزشک خود صحبت کنند. آب قاشقی میتواند پوست را در برابر نور آفتاب حساس کند و افرادی که سرطان پوست دارند هرگز نباید از این گیاه استفاده کنند.


گیاه Gynostemma

گیاه Gynostemma

گیاه Gynostemma

نام علمی: Gynostemma Pentaphyllum

نام های متداول: جینسینگ جنوبی، گیاه طول عمر، چای جادویی

نژاد: کدوییان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ

زیستگاه: گیاه Gynostemma اصالتا متعلق به کشور های ژاپن، چین، کره و ویتنام میباشد.

گیاه Gynostemma یک آداپتوژن میباشد. میتواند بدن شما را به تعادل برساند. این گیاه دارویی برای افزایش قدرت و محافظت از بدن در برابر استرس فوق العاده است. Gynostemma میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و برای تقویت سیستم گوارش و قلب و عروق مناسب است.

هشدار! گیاه Gynostemma نباید همراه با دارو های سرکوب سیستم ایمنی بدن و لخته شدن خون مصرف شود.


ریحان مقدس

ریحان مقدس

ریحان مقدس

نام علمی: Ocimum Sanctum

نام های متداول: تولسی، سوراسا

نژاد: نعنائیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: برگ، ساقه

زیستگاه: گیاه ریحان مقدس اصالتا متعلق به هند میباشد.

ریحان مقدس برای کاهش استرس، اضطراب و افسردگی استفاده میشود. این گیاه دارویی به افزایش سلامتی بدن و تقویت مغز کمک زیادی میکند. همچنین گردش خون مغزی و حافظه را بهبود میبخشد.

هشدار! ریحان مقدس میتواند منجر به رقیق شدن خون شود و به همین دلیل نباید همراه با دارو هایی که باعث رقیق شدن خون میشوند مصرف شود. همچنین افرادی که هیپوگلیسمی دارند نیز نباید از این گیاه دارویی استفاده کنند. به علاوه ممکن است باعث ناباروری شود و بنابراین نباید توسط خانم هایی که در حال تلاش برای باردار شدن هستند استفاده شود. خانم های باردار و شیرده نباید از این گیاه دارویی استفاده کنند.


کاوا

گیاه کاوا ، کاوا

گیاه کاوا ، کاوا

نام علمی: Piper Methysticum

نام های متداول: آوا، فلفل آوا

نژاد: فلفل ‌سیاهیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه، ساقه زیر زمینی

زیستگاه: کاوا در جزایر اقیانوس آرام رشد میکند.

کاوا توسط مردمان اهل جزایر اقیانوس آرام برای صد ها سال به عنوان یک ضد اضطراب استفاده میشده است. گیاه دارویی کاوا آرام بخش قوی است و باعث میشود تا افراد حس و حال خوبی پیدا کنند. کاوا همچنین به عنوان یک دیورتیک و برای درمان مشکلات ادراری، آرتروز، آسم و مشکلات گوارشی استفاده میشده است. کاوا در آلمان خیلی محبوب است و اغلب اولین دارویی است که در این کشور برای مقابله با اضطراب تجویز میشود.

هشدار! برخی از تحقیقات میگوید که کاوا میتواند به کبد آسیب بزند. خانم های باردار نباید از گیاه دارویی استفاده کنند. کاوا اگر در دوز های بالا استفاده شود باعث خشکی دهان و سرگیجه میشود.


جینسینگ کره ای

جینسینگ کره ای

جینسینگ کره ای

نام علمی: Panax ginseng

نام های متداول: جینسینگ آسیایی، جینسینگ شرقی، ریشه جاودانگی، زنجبیل آسیایی

نژاد: عشقه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ کره اصالتا معلق به کره و چین میباشد.

جینسینگ کره ای یک آداپتوژن میباشد. آداپتوژن به بدن و ذهن شما در کنترل بهتر استرس کمک میکند. جینسینگ کره ای یک انرژی زا میباشد که اغلب برای از بین بردن خستگی، افزایش قدرت، استقامت و تقویت توانایی های ذهنی استفاده میشود. گفته میشود این گیاه دارویی میتواند کلسترول را پایین بیاورد و شاید در درمان دیابت و افسردگی نیز موثر باشد. جینسینگ کره ای سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. از آنجایی که جینسینگ کره ای طبع گرمی دارد بهتر است که در ماه های سرد سال مصرف شود.

بیشتر بخوانید  خودروهای جایگزین سمند و ۴۰۵ را بشناسید + مشخصات و تصویر

هشدار! مصرف طولانی مدت جینسینگ کره ای و یا دوز های بالا از این گیاه برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نمیباشد. استفاده از مقادیر بالای این گیاه دارویی میتواند باعث کج خلقی و زود رنجی مصرف کننده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گیاه جینسینگ این مقاله را بخوانید: فواید مصرف جینسینگ


علف لیمو

علف لیمو

علف لیمو

نام علمی: Cymbopogon citratus

نام های متداول: سر ابریشمی، علف تب

نژاد: گندمیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: علف

زیستگاه: علف لیمو اصالتا متعلق به مناطق گرمسیری آسیا و هند میباشد.

علف لیمو در درمان بسیاری از بیماری ها همچون: سرطان، مشکلات گوارشی، اختلالات اعصاب، تب، آرتروز، آنفلونزا، نفخ، درد و… استفاده میشود. چای علف لیمو یک نوشیدنی آرام بخش است که اضطراب را کاهش داده و یک خواب لذت بخش را به شما هدیه میدهد. اگر علف لیمو بصورت موضعی و بر روی پوست استفاده شود میتواند مشکلات پوستی را برطرف کرده و در تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست اثر گذار است.

هشدار! علف لیمو نباید توسط خانم های باردار استفاده شود چراکه میتواند رحم را تحریک کرده و به سقط جنین منجر شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره علف لیمو این مقاله را بخوانید: خواص معجزه آسا دمنوش علف لیمو


شیرین بیان

شیرین بیان ، گیاه شیرین بیان

شیرین بیان ، گیاه شیرین بیان

نام علمی: Glycyrrhiza Uralensis

نام های متداول: چوب شیرین، علف زیبایی، علف اِلف، علف صورتی

نژاد: بُنشن

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: شیرین بیان اصالتا متعلق به آسیا میباشد.

شیرین بیان در تب سنتی چین خیلی محبوب است. شیرین بیان به تعداد زیادی از دیگر گیاهان دارویی اضافه میشود تا خواص درمانی آن ها را تقویت کند. شیرین بیان برای سم زدایی بدن عالی است. این گیاه دارویی میتواند 1200 سم را از بین ببرد.

هشدار! افرادی که دارای فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی میباشند نباید از شیرین بیان استفاده کنند. همچنین خانم های باردار یا شیرده نباید شیرین بیان بخورند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شیرین بیان این مقاله را بخوانید: ۸ خاصیت دارویی درمانی ریشه شیرین بیان


قارچ یال شیر

قارچ یال شیر

قارچ یال شیر

نام علمی: Hericium erinaceus

نام های متداول: قارچ جوجه تیغی، ریش پیر مرد، سر گوسفند، سر میمون

نژاد: Hericiaceae

قسمت های مورد استفاده گیاه: قسمت میوه ای

زیستگاه: قارچ یال شیر در اروپا، آسیا و قسمت هایی از آمریکای شمالی رشد میکند.

قارچ یال شیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع مشکلات گوارشی و روده بزرگ، تقویت حافظه و از بین بردن اضطراب و افسردگی استفاده میشود. قارچ یال شیر همچنین برای کاهش فشار خون و تحریک رشد سنتز های عصبی بکار میرود. قارچ یال شیر به عنوان درمانی برای آلزایمر و زوال عقل بشمار میرود.

دیوخار

گیاه دیوخار

گیاه دیوخار

نام علمی: Lycium barbarum

نام های متداول: گوجی بری

نژاد: بادنجانیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: قارچ یال شیر در شمال غربی چین و تبت رشد میکند.

دیوخار برای صد ها سال در چین بخاطر طعم شیرین و فواید زیادی که دارد استفاده شده است. توت های گیاه دیوخار یکی از مغذی ترین غذا های روی کره زمین هستند. علاوه بر مقادیر بسیار بالای ویتامین و مواد معدنی که توت های دیوخار دارند، این گیاه اغلب به دلیل میزان زیاد آنتی اکسیدان هایی که دارد مصرف میشود. گفته میشود که اگر کسی هر روز دیوخار مصرف کند میتواند عمری بسیار طولانی داشته باشد.

هشدار! دیوخار برای افرادی که فشار خون پایین دارند مناسب نیست. این گیاه دارویی میتواند بر مدت زمانی که کبد برخی از دارو ها را تجزیه میکند تاثیر بگذارد.


جینسینگ پرویی (ماکا)

Lepidium meyenii

Lepidium meyenii

نام علمی: Lepidium meyenii

نژاد: شب بویان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ پرویی همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به پرو میباشد.

جینسینگ پرویی یا ماکا یک آداپتوژن است و به بدن در کنترل استرس کمک میکند. این ریشه گیاهی سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های خوب، استرول های گیاهی و آمینو اسید ها میباشد. حتی به ماکا لقب “ابر غذا” را داده اند. مردم پرو دریافته اند که ماکا میتواند به مقدار زیادی قدرت و استقامت و میل جنسی را افزایش دهد. بطور کلی ماکا یک انرژی زا قوی میباشد که بین ورزشکاران نیز خیلی محبوب است. ماکا برای تقویت سیستم عصبی و آرامش بیشتر خیلی مفید است. امروزه از این گیاه دارویی بیشتر برای افزایش انرژی و تنظیم تعادل هورمون ها استفاده میشود.

هشدار! ماکا مقادیر زیادی ید دارد و افرادی که مشکلات غده تیروئید دارند نباید این گیاه دارویی را مصرف کنند. همچنین جینسینگ پرویی یک محرک است و میتواند منجر به افزایش ضربان قلب شود. استفاده از مکمل های ماکا برای خانم های باردار ممنوع است.


خارمریم

گیاه خار مریم

گیاه خار مریم

نام علمی: Silybum marianum

نام های متداول: مارتیغال، خار شیری، خار اسکاتلندی

نژاد: کاسنیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: دانه

زیستگاه: خار مریم اصالتا متعلق به منطقه اروپا میباشد.

خار مریم یک محافظ عالی برای کبد کیسه صفرا است. خار مریم میتواند خون را از سموم پاکسازی کند و خیلی اوقات هم برای درمان سرطان استفاده میشود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خار مریم این مقاله را بخوانید: خواص دارویی خار مریم و نحوه مصرف آن


قارچ مرغ چوب

قارچ مرغ چوب

قارچ مرغ چوب

نام علمی: Grifola frondosa

نام های متداول: پادشاه قارچ ها، قارچ ابری، قارچ رقاص

نژاد: بزرگ ‌تاقچه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: قارچ مرغ چوب اصالتا متعلق به چین و ژاپن میباشد.

قارچ مرغ چوب حاوی مقادیر زیادی از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها میباشد. این گیاه دارویی به عنوان درمانی برای سرطان و یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بشمار میرود.


رودیولا

رودیولا

رودیولا

نام علمی: Rhodiola Rosea

نام های متداول: ریشه طلایی، ریشه شمالی، رز شمالی

نژاد: گل ‌نازیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: رودیولا اصالتا متعلق به منطقه سیبری میباشد.

رودیولا در بین ورزشکاران و فضانوردان روسی به دلیل تاثیراتی که در افزایش قدرت و استقامت دارد، خیلی محبوب است. همچنین رودیولا بدن را قادر میسازد تا در سطح سلولی بتواند با اکسیژن کمتری به فعالیت بپردازد. علاوه بر خواصی که رودیولا بر توانایی های فیزیکی بدن دارد، در تقویت حافظه و حفظ وضعیت ایده آل مغز نیز بسیار موثر است.

مدتی است که این گیاه دارویی به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی محبوب شده است. به علاوه رودیولا یک آداپتوژن است که به این معنی میباشد که میتواند از بدن در برابر هرگونه استرس محافظت کند.


گیاه نخل اره ای

نخل اره ای

نخل اره ای

نام علمی: Serenoa repens

نام های متداول: درخت خرما کوتوله آمریکایی

نژاد: نخل

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: نخل اره ای در جزایر غرب هند و جنوب شرقی ایالات متحده رشد میکند.

نخل اره ای در بین مردان بالای چهل سال خیلی محبوب است. اغلب از این گیاه دارویی برای درمان هایپرپلازی خوش ‌خیم پروستات و علائم این بیماری همچون ادرار دردناک و تکرر ادرار استفاده میشود. یکی دیگر از کاربرد های گیاه نخل اره ای درمان طاسی در مردان بوسیله کاهش سطح دی هیدروتستوسترون است. گفته میشود میزان بالای دی هیدروتستوسترون عامل ریزش مو میباشد.

هشدار! اگر از دارو های رقیق کردن خون استفاده میکنید و یا هموفیلی (کم خونی) و زخم دارید و یا اینکه قرار است بزودی تحت عمل جراحی قرار بگیرید نباید از گیاه دارویی نخل اره ای استفاده کنید. مصرف این گیاه میتواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.


شیساندرا

گیاه شیساندرا

گیاه شیساندرا

نام علمی: Schizandra chinensis

نام های متداول: اسچیساندرا، توت پنج طعم، شراب ماگنولیا

نژاد: بادیان ‌های ستاره‌ای

قسمت های مورد استفاده گیاه: میوه

زیستگاه: شیساندرا اصالتا متعلق به شمال چین میباشد.

شیساندرا یک آداپتوژن است. استفاده از این گیاه دارویی میتواند از لحاظ فیزیکی و روانی به شما در کنترل بهتر استرس کمک کند. شیساندرا سرشار از مواد مغذی میباشد و انرژی زیادی دارد. همچنین این گیاه برای پوست خیلی مفید است.

هشدار! افرادی که دچار بیماری بازگشت اسید به مری نباید از این شیساندرا استفاده کنند. همچنین مبتلایان به بیماری صرع، زخم معده و فشار درون ‌جمجمه ‌ای نیز نمیتوانند از این گیاه دارویی مصرف کنند.


مومیا

گیاه مومیا

گیاه مومیا

نام علمی: Asphaltum

نام های متداول: هلو معدنی، آسفالت سبزیجات

قسمت های مورد استفاده گیاه: صمغ

زیستگاه: مومیا در منطقه هیمالیا، نپال و تبت یافت میشود.

مومیا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین و مواد معدنی میباشد و اغلب برای افزایش طول عمر استفاده میشود.

هشدار! اگر از نقرس رنج میبرید نباید از مومیا استفاده کنید. مومیا میتواند اوریک اسید بدن را بال ببرد. کودکان، خانم های باردار و مادران شیرده حتما باید قبل از استفاده از مومیا با پزشک خود مشورت کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مومیا این مقاله را بخوانید: ۱۰ خواص دارویی و درمانی مومنایی که تا به حال نمی دانستید!


جینسینگ سیبری

جنسینگ سیبری

جنسینگ سیبری

نام علمی: Eleutherococcus senticosus

نژاد: عشقه‌ایان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: جینسینگ سیبری اصالتا متعلق به روسیه، چین و کره میباشد.

جینسینگ سیبری به عنوان یک انرژی زا و کاهنده استرس بشمار میرود. این گیاه صد ها سال به دلیل اثر تقویت کننده خود مشهور بوده. جینسینگ سیبری یک آداپتوژن بسیار قوی است که میتواند تعادل بدن را برقرار کند.

جینسینگ سیبری در میان ورزشکاران و فضانوردان روسی به دلیل توانایی هایش در محافظت از بدن و ذهن در برابر استرس و افزایش ظرفیت بدن برای کار های سخت فیزیکی و ذهنی بسیار محبوب است. حتی تعداد زیادی از دانش آموزان نیز از این گیاه دارویی استفاده میکنند. گفته میشود جینسینگ سیبری میتواند تاثیر زیادی بر قدرت مغز و تقویت حافظه بگذارد.

هشدار! افرادی که فشار خون بالا دارند باید قبل از استفاده از این گیاه دارویی حتما با پزشک خود صحبت کنند.


قاشقک

گیاه قاشقک

گیاه قاشقک

نام علمی: Eleutherococcus senticosus

نام های متداول: سگ دیوانه، رازیانه آبی

نژاد: نعنائیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: همه ی قسمت های گیاه

زیستگاه: قاشقک در اروپا، آسیا کانادا و ایالات متحده رشد میکند.

قاشقک از زمان باستان به عنوان یک خواب آور استفاده میشده است. میتواند به شدت اضطراب و عصبی بودن را از بین ببرد. حتی لقب “آرامبخش طبیعت” را نیز به قاشقک داده اند. علاوه بر کاربرد قاشقک به عنوان یک خواب آور افراد زیادی از این گیاه برای از بین بردن اسپاسم های عضلانی و گرفتگی ها، پایین آوردن فشار خون و کلسترول استفاده میکنند. قاشقک همچنین خواص ضد التهابی دارد و ممکن است در درمان آرتروز و مفاصل نیز موثر باشد.

هشدار! اگر باردار هستید نباید از قاشقک استفاده کنید چراکه میتواند منجر به سقط جنین شود. همچنین اگر در دوز بالا استفاده شود میتواند به کبد آسیب های جدی وارد کند.


گل راعی

گل راعی ، گیاه راعی

گل راعی ، گیاه راعی

نام علمی: Hypericum perforatum

نام های متداول: علف بز، یونجه سخت

نژاد: گل ‌راعیان

زیستگاه: گل راعی در اروپا، ایالات متحده و استرالیا رشد میکند.

به گل راعی لقب ضد افسردگی طبیعی را داده اند. اغلب از این گیاه دارویی برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده میشود. گل راعی به عنوان یک بازدارنده‌ باز جذب سروتونین عمل میکند. این عملکرد باعث میشود تا سروتونین در جایی که بدن نیاز دارد بماند و همین امر منجر به کاهش اضطراب و افسردگی میشود. همچنین گل راعی برای ترک کردن سیگار نیز مورد استفاده قرار میگیرد. گل راعی ضد ویروس است و بصورت موضعی برای درمان زخم میتواند استفاده شود.

هشدار! استفاده از این گیاه میتواند آفتاب سوختگی را تشدید کند.


سوما

گیاه سوما

گیاه سوما

نام علمی: Pfaffia paniculata

نام های متداول: جینسینگ برزیلی

نژاد: تاج ‌خروسیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: سوما اصالتا متعلق به منطقه آمریکای لاتین، اکوادور، برزیل، پرو، پاناما و ونزوئلا میباشد.

سوما بخاطر توانایی اش در افزایش قدرت و استقامت به جینسینگ برزیلی معروف شده است. مانند همه آداپتوژن ها، سوما در کاهش استرس موثر است. این گیاه دارویی هورمون ها را تنظیم میکند و اغلب برای تقویت غدد فوق کلیوی مصرف میشود. سوما حاوی ژرمانیم میباشد و به همین دلیل میتواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این گیاه دارویی حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی میباشد و همچنین از خواص ضد التهابی نیز بهره میبرد.

هشدار! سوما اگر در مقادیر زیاد استفاده شود میتواند باعث حالت تهوع گردد.


زردچوبه

گیاه زردچوبه

گیاه زردچوبه

نام علمی: Curcuma longa

نام های متداول: زعفران هندی

نژاد: زنجبیلیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: زردچوبه اصالتا متعلق به هند میباشد.

زردچوبه دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام کورکومین میباشد و یک سم زدای قوی برای کبد است.

هشدار! اگر باردار و یا شیرده هستید نباید زردچوبه مصرف کنید چراکه ممکن است رحم را تحریک کند و یا باعث قاعدگی گردد. زردچوبه را افرادی که از دارو های رقیق کننده خون استفاده میکنند نباید مصرف کنند. زردچوبه اگر در دوز های بالا استفاده شود میتواند مشکلات گوارشی، سوزش سر دل و یا حالت تهوع بوجود بیاورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره زردچوبه این مقاله را بخوانید: ۱۶ خاصیت دارویی و درمانی زردچوبه


سنبل ‌الطیب

گیاه سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب

نام علمی: Valerian officinalis

نام های متداول: ریشه واندال، ریشه معطر، والرین انگلیسی

نژاد: سنبل‌ الطیبیان

قسمت های مورد استفاده گیاه: ریشه

زیستگاه: زردچوبه اصالتا متعلق به اروپای غربی، آسیا و آمریکای شمالی میباشد.

سنبل ‌الطیب یک درمان خوب برای بیخوابی و از بین بردن استرس است. همچنین بسیاری اعتقاد دارند که این گیاه برای درمان اضطراب نیز بسیار عالی میباشد. مواد فعال موجود در این گیاه دارویی میتواند تولید گاما آمینوبوتیریک اسید را افزایش دهد. مغز به گاما آمینوبوتیریک اسید برای سریع تر خوابیدن و یک خواب با کیفیت نیاز دارد.

هشدار! مصرف سنبل ‌الطیب برای خانم های باردار و کودکان ممنوع است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره سنبل ‌الطیب این مقاله را بخوانید: سنبل الطیب و ۱۱ خاصیت شگفت انگیز آن


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

<p>The post معرفی خواص و فواید ۷۰ گیاه دارویی first appeared on زود نیوز.</p>

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *