مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی جاذبه های گردشگری خلیج فارس

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مناطق دیدنی خلیج فارس




خلیج فارس یا خلیج پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره‌ عربستان قرار دارد. مساحت آن ۲۳۳٬۰۰۰ کیلومتر مربع است، و پس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان بشمار می‌آید. خلیج فارس از شرق از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و دریای عرب راه دارد، و از غرب به دلتای‌ رودخانه‌ اروندرود، که حاصل پیوند دو رودخانهٔ دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ختم می‌شود.




منطقه خلیج فارس در حدود 130 جزیره بزرگ و کوچک دارد که جزایر شمالی آن که همگی در مالکیت و حاکمیت ایران هستند کم‌وبیش مسکونی و آباد می‌باشند در حالیکه جزایر جنوب و شمال غرب که متعلق به کشورهای عربی‌اند غالباً مرجانی و سنگی و غیر مسکونی می‌باشند.




به اعتقاد زمین شناسان صورت نخستین خلیج فارس در کنار دشت‌های جنوبی ایران در حدود پانصدهزار سال پیش تشکیل شد و در اثر مرور زمان شکل ثابت کنونی خود را پیدا کرد .این خلیج و سواحل آن دارای معادن سرشار نفت و گاز می باشد و به همین دلیل، منطقه‌ای مهم و راهبردی به شمار می‌آید. از جزایر تاریخی آن می توان به هرمز، قشم، خارک، کیش، بحرین و فیلکه اشاره کرد .


خلیج فارس


جزیره کیش در خلیج فارس


سواحل کیش در شرق و شمال شرقی و جنوب از زیباترین سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربی آن در کنار کشتی یونانی زیباترین منظره غروب خورشید را می توان دید. از جمله نقاط دیدنی جزیره کیش آکواریوم بزرگ آن است که در گوشه شرقی جزیره، با معماری زیبا قرار دارد و گونه‌های مختلف ماهیان و آبزیان اطراف جزیره در آن به تماشا گذارده شده است.قریب هفتاد نوع ماهیهای تزئینی در این آکواریوم وجود دارد که از نظر شکل و رنگ پولک ‌ها و زیبایی ظاهری، کم نظیر و برخی از آنها نیز بسیار کمیاب هستند. علاوه بر این، مرکز پرورش و کشت مروارید ، یکی از جذاب ‌ترین دیدنی ‌های جزیره است و اسکله تفریحی با امکان گردش در روی آب با قایق کف شیشه‌ای که از بالای آن می‌توان عبور گروهی ماهی‌ ها و زیبایی ‌های دنیای زیر آب را مشاهده کرد و ‌همچنین امکانات ورزش اسکی ، تفریح غواصی ، فلای بورد ، شاتل، بانانا، چتر پاراسل و جت اسکی نیز از جمله تفریحات به یادماندنی است که در آب ‌های گرم خلیج فارس همراه راهنمایان مجرب امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید  برقع، پوشش زنان جنوب


جزیره هندورابی در خلیج فارس


از جزیره کیش می توانید به جزیره کوچک هندورابی بروید. بیشتر جذابیت این جزیره طبیعت بکر آن است. در هندورابی می توانید لاکپشت های تازه متولد شده را ببینید که به سمت دریا می روند. هندورابی همچنین زیستگاه یا محل توقف بسیاری از انواع پرندگان کوچک، پرندگان مهاجری نظیر باز و شاهین و انواع کمی از خزندگان و موش صحرایی می باشد و سواحل مرجانی بسیار غنی و زیبایی دارد. فعالیت اقتصادی اکثر اهالی در جزیره هندورابی، صید و غواصی است.


ساحل


جزیره قشم در خلیج فارس


قشم که تنها ژئوپارک طبیعی ایران و خاورمیانه است بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر وسعت دارد و شگفتی های آفرینش در سراسر آن گسترده شده اند.در خود شهر قشم، قلعه پرتغالی ها از آثار دوره صفوی و مسجد جامع قشم از دوره زندیه جزو آثار تاریخی این شهر هستند. در انتهای شمالی جزیره و در ۸۵ کیلومتری شهر قشم دره «چاهکوه» یا چاهو قرار دارد؛ دره ای که بر اثر فرسایش پدید آمده و منظره شگفت انگیزی دارد. روستای لافت که در شمال جزیره قرار دارد، با خانه های روستایی و بادگیرهای متنوع، قلعه پرتغالی ها، چاه های طلا و لنج های پهلو گرفته بسیار دیدنی می باشد . غار نمکی یا نمکدان قشم دومین غار بزرگ نمکی دنیا است. و جزایر زیبای ناز ، دره ستارگان ، غارهای خَربَس و… از شگفتی های این جزیره به شمار می روند .


جزیره هنگام در خلیج فارس


این جزیره در نزدیکی جزیره قشم قرار دارد و در سفر به قشم می توانید به آن هم سر بزنید هنگام شنا در ساحل مرجانی جزیره هنگام، به خاطر شفافیت بالای آب، می توانید شنای ماهی ها را در میان مرجان ها و اسفنج های دریایی ببینید. خاک نقره ای بخش هایی از هنگام واقعا دیدنی است. اگر بخواهید شنای گروهی دلفین ها را از نزدیک ببینید، باید سوار قایق شوید و ساحل غربی جزیره از هنگام جدید تا «غیل» حرکت کنید. در این جزیره مزرعه پرورش کروکودیل نیز وجود دارد و نوع متفاوتی از آهوی ایرانی به نام جبیر از حیوانات بومی جزیره هنگام هستند .

بیشتر بخوانید  معرفی جاذبه های گردشگری ارمنستان + عکس


دریا


جزیره هرمز در خلیج فارس


در هرمز پرتغالی ها حدود ۵ قرن پیش قلعه ای داشتند که امروز یکی از بناهای تاریخی جزیره است. در جنوب جزیره به سرزمین رنگین کمان خواهید رسید، یعنی جایی که کوه ها و تپه ها به رنگ های سفید و زرد و سرخ و نارنجی و سبز و قهوه ای صف کشیده اند. در هرمز نیز یک غار نمکی هست که می توانید به بازدید آن هم بروید. دیدن فرش خاکی هرمز را هم از دست ندهید.


جزیره لاوان در خلیج فارس


این جزیره از شمال شرقی به بندر مقام، از شرق به جزیره شتور و از جنوب به حوزه‌ های نفتی رسالت، رشادت و سلمان محدود می‌شود. وسعت این جزیره 76 کیلومتر مربع است و پس از قشم و کیش بزرگ ‌ترین جزیره ایران در آب ‌های خلیج فارس است. فاصله این جزیره تا بندر لنگه 91 و تا بندرعباس حدود 198 مایل دریایی است. جزیره لاوان دور ترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است. آب و هوای آن گرم و مرطوب و دمای آن در تابستان به حدود پنجاه درجه سانتی ‌گراد میرسد و رطوبت هوای آن نیز بسیار زیاد است.


یکی ازشگفتی‌های این جزیره وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آنها است که عسل آنها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می‌دهد، اما طعم آن مشابه عسل‌های معمولی است.


اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید می‌پردازند و تنها کالای صادراتی جزیره، مروارید آن است. این جزیره یک بندرگاه مناسب برای صدور فرآورده‌ های نفتی و یک اسکله فلزی جهت حمل و نقل دریایی دارد.

بیشتر بخوانید  آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری نوشهر


separator line


بیشتر بخوانید:


معرفی مناطق دیدنی شهرستان طارم


آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی صفادشت


مناطق دیدنی و تاریخی کرمان


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *