مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی جاذبه های طبیعی و زیبای ونوش

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله





مناطق دیدنی ونوش مازندران




ونوش روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندران می باشد. ونوش روستایی زیبا و توریستی ، از شمال به سواحل زیبای خزر جنوب به سلسله جبال البرز و پوشیده از جنگل سرسبز، غرب به رودخانه کلرود منتهی می گردد. شالیزار های پر محصول باغهای مرکبات ودرختان صنوبر و . . . هر یک در آرایش هر چه زیبا و افسون کننده ونوش نقش داشته و محل عبور گردشگران جهت دسترسی به روستای نارنج بن ، پاشکلا، خزر تیره، عالم کلا، منوچهر کلا، عزت کاسگر محله ، تاشکو و سپس جاده کدیر و جنگل آب پری و یا به سمت ساحل و شهر رویان از جاده کمر بندی است. مجموعه آبشارهای ونوش در جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع شده اند. ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور-نوشهر قابل دسترسی است. همچنین فرعی منشعب از جاده رویان به آبشار آب پری به ونوش منتهی میگردد.


چشم‌انداز زیبای روستای جلگه‌ای ونوش که در جوار دریا واقع و از طرفی خانه‌های زیبا بنا شده در دامنه کوه و در ارتفاع تپه‌‌ها و میان درختان جنگلی و روستای نارنج بن برای هر گردشگر ، مسافر و رهگذر جلوه ای نو و زیبایی خاصی را داشته و بی‌شک باعث استقرار گردشگران برای مدت هر چند کوتاه خواهد شد.


ونوش


وجه تسمیه ونوش


از سابقه سکونت در ونوش اطلاعات دقیقی در دست ندارم تنها در چند کتاب به نام ونوش ده و ونوشه ذکر شده که برگرفته از نام گلی به گویش محلی می باشد که در زبان پارسی به بنفشه معروف است .ونوش از نظر تقسیمات کشوری در حوضه شهرستان نوشهر،بخش مرکزی ،و دهستان کالج می باشد.از شمال به آبهای دریای خزر از شرق به روستای عالم کلا و پاشا کلا از غرب به روستای صلاح الدین کلا واز جنوب به روستای نارنج بن و رشته کوهای البرزمحدود می باشد .خود روستا به محله هایی کوچک تر تقسیم شده که این تقسیم بندی از زمانهای خیلی دور صورت گرفته که دلیل این تقسیم بندی بیشتر برای حریم زمینهای کشاورزی بوده تا در تقسیم آب با مشکل مواجه نشوند البته بعضی از اسامی محله ها با توجه به پوشش گیاهی آن منطقه هم می باشد .نقاط فوق با نامهای خوشنوا ،بینوا ،جنگسو ،کلشار ،سرچال ،بالامحله ،تبدیلی،خرابه،سیکازمی،شارشم،کلیرگ ،میره،غازبنن،وجرکیله می باشند .

بیشتر بخوانید  6 مکان دیدنی و خنک ایران برای مسافرت در تابستان


موقعیت جغرافیایی ونوش


ونوش با ۷۲۰ خانوار که قریب به ۳۰۰۰ نفر می باشد بافت اجتماعی خود را تشکیل و ۸۰۰ الی ۹۰۰ خانوار غیر بومی نیز که مجذوب زیبایی‌های ونوش شده‌اند در منطقه بصورت دایم و یا فصلی سکونت دارند. نزدیک به ۲۰ شهرک در بافت جغرافیایی روستای ونوش قرار گرفته که از این جمله شهرک‌های : نوژن، احسان، ساحل آفتاب، دریا بیشه، ونوشه، البرز، بهاران، نارنج، دریا ویلا، رز ، بنفشه ، پامچال، سی‌بن، مروارید، آرش، یاس، کاج شماره یک و . . . گویای عظمت منطقه توریستی و قدرت گردشگری «ونوش» می‌باشد. برنامه احداث ۳ الی ۴ دریاچه مصنوعی در شهرک نوژن و احداث بر اساس اصول مهندسی فنی سازه و ضد زلزله در شهرکهای نوژن، احسان ، دریا بیشه و . . . شکوه و جلوه خاصی به منطقه بخشیده و باعث افزایش حضور گردشگران در روستای ونوش و استقرار در شهر کهای مذکور گردیده است.


آبشار


آبشارهای ونوش




مجموعه آبشارهای ونوش در استان مازندران واقع است. روستای زیبا و توریستی ونوش، از شمال به سواحل زیبای خزر جنوب به سلسله جبال البرز و پوشیده از جنگل سرسبز، غرب به رودخانه کلرود منتهی می‌گردد. شالیزا‌ر‌های پر محصول باغهای مرکبات ودرختان صنوبر و . . . هر یک در آرایش هر چه زیبا و افسون کننده ونوش نقش داشته و محل عبور گردشگران جهت دسترسی به روستای نارنج بن ، پاشکلا، خزر تیره، عالم کلا، منوچهر کلا، عزت کاسگر محله ، تاشکو و سپس جاده کدیر و جنگل آب پری و یا به سمت ساحل و شهر رویان از جاده کمر‌بندی است. مجموعه آبشارهای ونوش در جنوب روستا و در میان ارتفاعات جنگلی علوی کلا واقع شده اند. ونوش در فاصله ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان نور و در کنار جاده فرعی منشعب از جاده ساحلی نور-نوشهر قابل دسترسی است. همچنین فرعی منشعب از جاده رویان به آبشار آب پری به ونوش منتهی می گردد.

بیشتر بخوانید  از هزینه های سفر به وان ترکیه و جاذبه های توریستی آن بدانید


منطقه ونوش دارای آبشار های کوچک و بزرگ متعددی است که از میان ۳ آبشار معروفیت بیشتری دارند. این ۳ آبشار عموما مورد استفاده فرودهای فنی گروه های کوهنوردی قرار میگیرند. آبشار اول ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و عمق حوضچه ای در حدود ۱ متر است. آبشار دوم و بزرگترین آبشار ونوش دارای ارتفاعی در حدود ۴۰ متر و عمق حوضچه ۴ متر و آبشار سوم ۱۵ متر و عمق حوضچه ۱ متر است. در صورتی که برای فرودهای فنی به منطقه سفر رعایت نکات فنی همچون آشنایی با فنون شنا، چک کردن رول کوبها و طنابها و سایر موارد ایمنی ضروری است.


separator line


بیشتر بخوانید:


معرفی مناطق دیدنی و تاریخی قمصر


آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری چمستان


آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی رامیان


گردآوری توسط بخش گردشگری


مجله دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *