مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی تپه باستانی کوریم در اردبیل

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


به گزارش سلام نو، یکی از مهم ترین محوطه های باستانی واقع در شهر کوریم، شهر نیر تپه، قلعه کوریم است که به صورت تپه ای در منطقه ای نسبتاً هموار قرار گرفته است.

تپه باستانی کورائیم

محوطه باستانی قلعه کوریم تپه ای مدور به ابعاد 75 در 80 متر به وسعت حدود 10000 متر مربع در شهر کوریم و در غرب رودخانه قوریچای واقع شده است. قبل از اسلام و به ویژه در هزاره اول پیش از میلاد به عنوان یک قلعه مهم نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار می گرفت. این تپه از نظر گستردگی و تنوع آثار یکی از مهمترین محوطه های باستان شناسی استان اردبیل است و می تواند کمک شایانی به تکمیل گاهشماری استان و ارتباط آن با فرهنگ های همجوار و بررسی گستره جغرافیایی اردبیل در دوران اورارتویی مانایی تمدن و ورود قبایل کوچ نشین.

با توجه به سفال ها و بقایای این تپه متعلق به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد در دوران اسلامی است. علیرغم اهمیت تاریخی و باستان شناسی تپه، متاسفانه تاکنون مطالعه علمی باستان شناسی در این منطقه انجام نشده است. وجود انواع سفال های مربوط به دوره های مختلف قبل و بعد از اسلام در رنگ های مختلف که حکایت از تداوم استقرار این منطقه باستانی دارد و همچنین لایه هایی از خاکستر و سوخته که در قسمت های تشکیل شده در ضلع شرقی به وضوح نمایان است. تپه بارزترین ویژگی های این محوطه باستانی.

آرامگاه کورائیم - سایت ایرانگردی

نام نام

در مورد نام، طبق روایات و روایات محلی، کوراجیم و هوراجیم دو برادر بوده اند که در قدیم دو روستای همجوار به نام های کوراجیم و هوراجیم را به نام خود ساخته اند. لازم به ذکر است که به گفته اهالی در نزدیکی این شهر کوچک روستای هوراویم وجود دارد. برخی دیگر بر این باورند که قریم نام طایفه ای بود که به این مکان آمدند و آن را سکنی گزیدند و بنا کردند. کورائیم از نظر لغوی کلمه ای مرکب است که از دو کلمه ترکی {slep} و یم im {مهم تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید  فال انبیا امروز | دعاهات به لطف خدا مستجاب شد! | از این معجزه خدا غافل نشو + تفسیر دقیق

موقعیت جغرافیایی

ارتفاع تپه از سطح دریای آزاد حدود 1575 متر و از سطح زمین های اطراف در مرتفع ترین قسمت حدود 15 متر است و در عرض جغرافیایی 37 درجه و 57 دقیقه و 41 ثانیه از دریا واقع شده است. خط کامل در قسمت شرقی این تپه و در فاصله حدود 110 متری رودخانه گوریچای قرار دارد. تپه بارزترین قسمت زمین واقع در شهر کورائیم است که با شیب جزئی در مناطق بریده نشده به زمین های اطراف منتهی می شود.

جاذبه های تاریخی کورائیم ☀ جاذبه ها

چالش ها و مسائل

متأسفانه فعالیت‌های عمرانی و کشاورزی اهالی کوریم در نقاط مختلف محوطه باستانی به‌ویژه در بخش‌های شمال غربی و ایجاد جاده ارتباطی در جنوب شرقی آن، منجر به قطع بخشی از منطقه تپه‌ای از شاخص‌ترین آنها شد. و خسارت آشکار مربوط به تهاجم و اشغال. همچنین محوطه باستانی کورائیم بدون مجوز توسط جویندگان آثار باستانی در نقاط مختلف کاوش شد که آثار آن در سطح و دامنه تپه مشهود است. با حذف خاک تپه برای مصارف مختلف ساختمانی و کشاورزی، دامنه های تپه بریده و به سطوح شیب دار تبدیل شد. علاوه بر عوامل مخرب انسانی، عوامل جوی و اقلیمی نیز در تخریب و فرسایش محوطه باستانی نقش بسزایی داشتند. با توجه به اینکه تپه در محدوده شهر کورایما واقع شده و از هر طرف توسط زمین های کشاورزی و ساختمان های مسکونی احاطه شده است، به منظور جلوگیری از تخریب و تعرض غیرمجاز، تعیین منطقه و انجام تحقیقات باستان شناسی ضروری است.

محل

این تپه در 21 کیلومتری مرکز نیره و 34 کیلومتری مرکز استان اردبیل قرار دارد.

بیشتر بخوانید  فال کائنات امروز | معجزه‌ای که منتظرش بودی اتفاق افتاد! | از این غافله عقب نمونی + تفسیر دقیق

منبع: تریپ یار

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *