مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

معرفی آکواریوم اصفهان و اطلاعات مورد نیاز برای بازدید و خرید بلیط

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معرفی آکواریوم اصفهان


یکی از زیباترین آکواریوم های بزرگ خاورمیانه در اصفهان قرار دارد. آکواریوم اصفهان در پارک ناژوان واقع شده است. پارک طبیعی و ساحلی ناژوان مجموعه ای 1200 هکتاری است که آکواریوم ناژوان در مساحتی بالغ بر 3500 مترمربع در ارتفاع منهای 6 متر زیرزمین آن است.


شهرداری اصفهان به منظور تجهیز و توسعه مراکز فرهنگی و تفریحی اقدام کرده است و در حال حاضر گروه های مختلف سنی می توانند با مراجعه به مراکز تفریحی از این امکانات برخوردار شوند و از اوقات فراغت خود به درستی استفاده کنند.


این مجموعه کاملاً تفریحی در کنار رودخانه زاینده رود شامل جاذبه های زیادی است که از جمله آنها می توان به مجموعه باغ خزندگان ، باغ پرندگان ، باغ پروانه ها ، تله سیژ ناژوان ، شهربازی ، جاده سلامت که در شهریور سال گذشته راه اندازی شد و سایر خدمات تفریحی اشاره کرد.


آکواریوم اصفهان با مشارکت و همراهی شرکت اوشن آکواریوم ترکیه در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به تاسیس شد. این پروژه، با مشارکت ۵۰ درصد سهم آورده شهرداری اصفهان و ۵۰ درصد سهم آورده شرکت اوشن ترکیه به توافق انجامید. ضمن اینکه شهرداری اصفهان زمین و مجوزها را به عنوان آورده و اوشن آکواریوم، دانش و تکنولوژی را روی میز مذاکره قرار دادند.


هزینه راه اندازی آکواریوم ناژوان بالغ بر 25 میلیارد تومان بوده است. میزان خاکبرداری و پی کنی این آکواریوم بالغ بر 35 هزار متر مکعب، بتن ریزی آن بیش از 7199 متر مکعب و میزان آرماتوربندی آن 635459 کیلوگرم بوده است. یک دنیای 35 متری زیرآب ، حجم 1080 مترمکعب آب را در خود جای می دهد و شهروندان می توانند در کنار و بالای سر خود زیبا ترین و کم یاب ترین گونه های دریایی را ببینندو بودن در فضای اقیانوس را تجربه کنند.


آدرس و ساعات بازدید آکواریوم اصفهان


  • آدرس آکواریوم اصفهان: اصفهان ، پارک ناژوان ، بلوار الفت ، آکواریوم اصفهان

  • ساعات بازید: آکواریوم اصفهان، در تمام ایام هفته از ساعت 09:00 الی 19:00 (ایام نوروز تا 22:00) میزبان بازدیدکنندگانی است که در سفر به اصفهان به این مکان تفریحی مراجعه می کنند.

  • شماره تلفن روابط عمومی آکواریوم اصفهان: 03137780014

  • وبسایت: www.isfahanaquarium.com


گردشگرانی که قصد بازدید گروهی (دانشجویی، بسیج، دانش آموزی و غیره) از آکواریوم اصفهان را دارند، ابتدا باید برای انجام هماهنگی های مربوطه با روابط عمومی این مجموعه تماس حاصل نمایند و در صورت عدم هماهنگی قبلی با مجموعه و مراجعه به صورت گروهی به آکواریوم اصفهان، مسئولین مجموعه از پذیرش گروه مراجعه کننده معذور هستند.


هزینه و نحوه خرید بلیط آکواریوم اصفهان


برای خرید بلیط آکواریوم اصفهان در حال حاضر دو راه وجود دارد، اولین راه استفاده از خدمات گردشگری تور هتلی است که در آن اقامت دارید و راه دوم تهیه بلیط در محل آکواریوم است. البته گفتنی است در سایت آکواریوم اصفهان یک صفحه برای خرید آنلاین بلیط این مجموعه ایجاد شده که قرار است به زودی راه اندازی شود.


  • قیمت بلیط ورودی بزرگسال: مبلغ 25.000 تومان

  • قمت بلیط ورودی کودک: مبلغ 20.000 تومان

  • قیمت بلیط برای گردشگران خارجی: مبلغ 70.000 تومان


مکان های دیدنی اطراف آکواریوم ناژوان


شما می توانید در یک روز هیجان انگیز در پارک جنگلی ناژوان علاوه بر دیدن آکواریوم از مکان های اطراف آن هم لذت ببرید. از جمله مکان های گردشگری اطراف آکواریوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:


  1. باغ خزندگان در جوار آکواریوم اصفهان

  2. باغ پرندگان در فاصله 650 متری

  3. تله سیژ ناژوان در فاصله 650 متری


تفریح در آکواریوم اصفهان


بازدید از آکواریوم اصفهان تنها به دیدن ماهی ها و آبزیان ختم نمی شود بلکه در این مجموعه امکاناتی برای تفریحات به یاد ماندنی نیز وجود دارند که می توانید از آنها بهره ببرید:


1- لمس آبزیان و غذا دادن به آنها



یکی از امکاناتی که در این مجموعه برای شما فراهم شده، این است که می توانید با پستانک، شیشه شیر و دست، به ماهی ها غذا بدهید، آنها را لمس کنید و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. این کار به ویژه برای کودکان بسیار جالب است و آنها را با این دنیای متفاوت و جذاب بیشتر آشنا می کند.


تماشای دادن غذا به ماهی ها:


اگر به هنگام ظهر نیز به آکواریوم اصفهان بروید، غواصانی را در آکواریوم ها می بینید که در حال غذا دادن به آبزیان هستند و صحنه جالبی را به وجود می آوردند.


هزینه غذا دادن به آبزیان:


برای این کار لازم است تا به هنگام خرید بلیت ورودی، هزینه ای جداگانه به مبلغ 8000 تومان بپردازید.


2- عکس یادگاری در استودیو عکس آکواریوم اصفهان


در این مجموعه، بخشی برای ثبت عکس یادگاری تعبیه شده است که به شما امکان می دهد یادگاری خوبی را از آکواریوم اصفهان به همراه ببرید. در ایران تنها در این مرکز است که عکسی با بک گراند تونل آکواریوم، اقیانوس و انواع مختلف ماهیان اقیانوسی گرفته و چاپ می شود.


تصاویر ثبت شده در این مرکز به صورت کروماکی هستند که بهترین تروپاژ در امر سینما و عکاسی به شمار می روند و حضوری نزدیک به واقعیت در محیط اقیانوس و ماهیان و موجودات درون آن را به نمایش می گذارند. برای ثبت هر عکس 18000 تومان از شما دریافت می شود و در عرض 5 الی 7 دقیقه می توانید آن را دریافت کنید.


3- طعم های جذاب در کافی شاپ آکواریوم اصفهان


در مجموعه آکواریوم اصفهان کافی شاپی نیز برای استفاده بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده که می توانید لحظات خوشی را در آن سپری کنید و با نوشیدن چای یا قهوه در کنار همسفران تان خاطره ای فراموش نشدنی را بیافرینید.



4- خریدی متفاوت در فروشگاه هدایای آکواریوم اصفهان


در پایان مسیر بازدید از آکواریوم اصفهان، به فروشگاهی بر می خورید که محصولاتی نظیر عروسک های گوناگون و متنوع رنگی، پولیشی ،ماهیان مختلف تاکسیدرمی، پازل های سه بعدی، پازل های ساده و … را می توانید در آن بیابید. از جالب‌ترین محصولات این فروشگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:


تخم های شگفت انگیز که نحوه رشد و نمو یک موجود را در آب به نمایش می گذارند. زمانی که عروسک موجود در آنها به بزرگ ترین سایز خود رسید با خارج کردن از آب مدتی طول می کشد تا دوباره به کوچکترین سایز خود برسند.تخم های دایناسور که پازل دایناسورهای مختلف در آن قرار دارد و با کنار هم قرار دادن قطعات به نمونه کوچک شده آن دایناسور دست پیدا می کنید.


ماکت های حیوانات مختلف آبزی، حشرات، اماکنی همچون برج میلاد، برج ایفل، تاج محل و …مگنت ها یا اشیای مختلف آهنربایی از ماهیان و موجودات دریایی مناسب برای سطوح فلزی، تی‌شرت هایی با تصاویر مختلف از موجودات ساکن در اقیانوس ها، لیوان های سه بعدی و …


هزینه آکواریوم ناژوان اصفهان


امکانات رفاهی آکواریوم اصفهان


آکواریوم اصفهان به عنوان یک جاذبه متفاوت و پرطرفدار، امکاناتی را نیز برای بازدیدکنندگانش در نظر گرفته است که پیش از این در موردشان سخن گفتیم و در اینجا به آنها اشاره می کنیم:


  1. استودیو عکس آکواریوم اصفهان

  2. کافی شاپ

  3. فروشگاه هدایا

  4. سرویس بهداشتی

  5. پارکینگی به مساحت 3000 متر مربع


از آنجا که این جاذبه در پارک ناژوان قرار دارد می توانید بر روی امکانات این پارک نیز حساب باز کنید که عبارتند از: پارکینگ، بوفه، تله سیژ، کافه، رستوران، نمازخانه و ….


دسته بندی آکواریوم های موجود در مجموعه ناژوان


در این مجموعه، آبزیان مختلف، در 33 آکواریوم مختلف از پنج قاره جهان و در آب های شور و شیرین قرار دارند که در 3 بخش زیر و به صورت مجزا نگهداری می شوند:


  1. فلت آکواریوم یا آکواریوم قاب دیواری

  2. سیلندر آکواریوم یا آکواریوم استوانه ای

  3. تاچ آکواریوم یا آکواریوم لمسی


این بخش ها تشکیل یک تونل را می دهند که در آن آکواریوم های زیر یافت می شوند:


  1. سیزده آکواریوم دیواری به طول 4 متر

  2. ده آکواریوم کوچک شامل ماهی های خاص و گونه های نادر

  3. سه سیلندر آکواریوم بزرگ با گنجایش 2500 لیتر

  4. دو آکواریوم تاچ پول یکی شامل ماهی کپور ژاپنی و دیگری ستاره های دریایی

  5. یک آکواریوم با کانسپت آمازون برای نگهداری و نمایش ماهی های رودخانه های آمازون

  6. آکواریوم های بزرگ 5 الی 10 متری


تونل آکواریوم اصفهان تونلی عریض به طول 35 متر است که گنجایش 1.5 میلیون لیتر آب را دارد و برای نمایش بسیاری از گونه های آبزیان در اقیانوس ها به کار گرفته شده است. کناره ها و سقف تونل با شیشه های آکواریوم پوشیده شده و بودن در فضایی شبیه به اعماق اقیانوس ها را برای تان تداعی می کند.


این تونل آکواریوم، نخستین تونل آکواریوم کشور است که گونه های مختلف آبزیان آب های شور و شیرین، ستاره های دریایی و … را در خود دارد. برخی از آکواریوم های به کار رفته در این تونل نیز به موضوعی خاص اختصاص دارند و به اصطلاح تماتیک خوانده می شوند.


هر یک از انواع آکواریوم های این تونل برای نگهداری از آبزیان خاص و متناسب با نوع، اندازه، خوراک، محیط زندگی و… در نظر گرفته شده اند؛ به عنوان مثال:


  1. آکواریوم های تماتیک با ابعاد 4 در 10 متر شرایطی مشابه اقیانوس ها در مناطق دیگر را شبیه سازی کرده اند.

  2. آکواریوم های لمسی یک برش واقعی از رودخانه آمازون در آمریکای جنوبی هستند و برخی از ماهی های موجود در این رودخانه همچون گربه ماهی دم قرمز (ردتیل)، پاکو، اسکار، بوفالو و سفره ماهی آب شیرین در آنها دیده می شوند.

  3. سیلندر آکواریوم ها نیز، به خانواده دلقک ماهی ها، انواع مارماهی های مورن و ماهی کوپی باله بلند اختصاص دارند و محیط مناسبی را برای زیست آنها فراهم کرده اند.


آبزیان موجود در آکواریوم اصفهان


وقتی وارد تونل آکواریومی اصفهان می شوید آبزیان بسیاری پیش چشم شما قرار می گیرند. 6500 موجود زنده و بالغ بر 300 تا 350 گونه از ماهی های پنج قاره جهان در این آکواریوم زندگی می کنند که حدود 100 قطعه از آنها به عنوان خطرناکترین، نادرترین و عجیب ترین گونه از ماهیان شناخته می شوند.


جالب است بدانید که 6 نوع کوسه در تونل آکواریوم اصفهان زیست می کنند که بسیار جالب توجه هستند. در ادامه به میان جانداران این آکواریوم می رویم و با برخی از شاخص ترین آنها آشنا می شویم:


1. اسب دریایی


اسب‭ ‬دریایی‭ ‬نوعی ماهی از خانواده سوزن ماهیان است که تقریبا همه ما با آن آشنایی داریم. این ماهی ‬که‭ ‬در‭ ‬آب های‭ ‬حاره ای‭ ‬و‭ ‬معتدل‭ ‬جهان‭ ‬یافت‭ ‬می شود‭ ‬طولی برابر 16 میلی متر تا 35 سانتی متر دارد و دارای ظاهری متفاوت از سایر ماهیان است. ‬


اسب دریایی، با قد بلند و سری به شکل اسب، به سمت بالا شنا می کند و در بسیاری از اوقات با گیر دادن دم خود به مرجان ها و جلبک های دریایی، بدون‭ ‬حرکت‭ ‬باقی‭ ‬می ماند. البته این حرکت اسب دریایی به هنگام احساس خطر در مقابل دشمنان، استتار خوبی را برای وی ممکن می کند.


آکواریوم اصفهان

اسب دریایی


2. خرچنگ آبی


خرچنگ‭ ‬آبی، یک آبزی زیبا و متفاوت است که ‬در‭ ‬خلیج‭ ‬مکزیک،‭ ‬اقیانوس‭ ‬اطلس‭ ‬و‭ ‬مدیترانه‭ ‬وجود دارد. ماده این نوع خرچنگ تنها یک بار در طول عمر خود جفت گیری می کنند و در طول یک سال بیش از 8 میلیون تخم در بدن آن جمع می شود.


بعد از جفت گیری، در ماه نوامبر یا دسامبر (اواسط آذر تا اواسط بهمن) تخم گذاری انجام می شود و ماده‭ ‬ها وظیفه نگهداری از‭ ‬تخم‭ ‬های‭ ‬آبی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬مدت‭ ‬دو‭ ‬هفته‭ ‬بر عهده می گیرند تا نوزادان متولد شوند. انواعی از این خرچنگ در‭ ‬سواحل‭ ‬دریای‭ ‬عرب‭ ‬و‭ ‬خلیج فارس نیز دیده می شود که حدود‬‭ ‬23‭ ‬تا‭ ‬24‭ ‬سانتیمتر‭ ‬طول دارد.


آکواریوم ناژوان

خرچنگ آبی


3. خروس ماهی | یکی از خطرناک ترین ماهی ها


خروس‭ ‬ماهی یکی از انواع آبزیان و از خانواده‭ ‬عقرب‭ ‬ماهیان‭ ‬است‭ ‬که به عنوان یکی از خطرناک ترین ماهیان شناخته می شود و‭ ‬در‭ ‬سواحل‭ ‬مرجانی‭ ‬اقیانوس‭ ‬هند‭ ‬و‭ ‬اطلس زندگی می کند. یک تماس کوچک با با‭ ‬باله‭ ‬های‭ ‬بلند‭ ‬و‭ ‬تیز‭ ‬آن‭ ‬برای انسان کافیست تا سم‭ ‬خطرناکی‭ ‬که از آن منتشر می شود، وارد بدن شده و باعث مرگ شود.


این‭ ‬ماهی قسمت های عمیق و در حدود 50 متری زیر سطح آب را برای زندگی انتخاب می کند و‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬صخره‭ ‬ها‭ ‬مخفی‭ ‬می‭ ‬شود. این جاندار قادر است در‭ ‬هر‭ ‬تخم‭ ‬ریزی‭ ‬تا‭ ‬15‭ ‬هزار‭ ‬عدد‭ ‬تخم‭ ‬را تولید کند.


آکواریوم اصفهان

خروس ماهی


4. عقرب ماهی | خطرناک و زهرآگین


خطرناک ترین ماهی زهرآگین جهان نیز در این آکواریوم یافت می شود که عقرب ماهی نام دارد. کافیست تنها برای چند لحظه بدن تان با این ماهی تماس پیدا کند تا تیغه های زهر دار این آبزی، باعث تورم و قرمزی پوست تان شوند.‬ اگر با‭ ‬دست‭ ‬خالی‭ ‬تلاش کنید تا این گونه را نگه دارید، در اثر برخورد با تیغه ها درد شدیدی احساس خواهید کرد که تنها با آمونیاک درمان می شود. این التهاب به این راحتی ها دست از سرتان بر نمی دارد و ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬روزها‭ ‬باقی بماند.


به جز زهرآگین بودن، این ماهی استعداد زیادی در استتار خود در محیط دارد و به نوعی، استاد این کار محسوب می شود بنابراین به سختی می توانید آنها را تشخیص دهید.


آکواریوم اصفهان

عقرب ماهی


5. کپور گلگون


کپورهای گلگون ماهی هایی هستند که احتمالا بارها آنها را در فضای باز باغ ها، استخرها و حوضچه ها دیده ایم و تقریبا با آنها آشنایی داریم. این نوع ماهی در دهه 1820 و در نتیجه پرورش و اصلاح نژادی کپور معمولی به وجود آمده و دارای رنگ های گوناگونی است که رایج ترین آنها سفید، قرمز، سیاه، زرد، آبی و خامه ای هستند.


کپورهای گلگون هنوز هم در ژاپن به عنوان پرطرفدارترین ماهی به شمار می روند و از آنها به عنوان نماد عشق و دوستی یاد می شود. شاید به همین علت است که به این نوع ماهی ها، کپور ژاپنی نیز می گویند.


ادرس آکواریوم اصفهان

کپور گلگون


6. کوسه آب شیرین (پنگوسی)


کوسه آب شیرین یا پنگوسی، از انواع گربه ماهیان به شمار می رود که دارای گونه های گوشتخوار و گیاهخوار است و حداکثر تا 2.5 متر رشد می کند. باله پشتی طویل و نوک تیز نشانه گونه شکاری آن است که ظاهری زیبا و جذاب دارد.


زیستگاه اصلی این ماهی، جنوب شرق آسیا به ویژه کشورهای ویتنام، تایلند و کامبوج است و تنها در آکواریوم های بزرگ می توان آن را نگهداری کرد. لازم است ذکر کنیم که این جادار، شرایط حساسی دارد و افراد مبتدی به هیچ وجه از پس آن بر نمی آیند.


آدرس آکواریوم اصفهان

کوسه آب شیرین


7. کوسه ماهی باله سیاه


کوسه ها جاندارانی با بیش از 400 میلیون سال قدمت هستند که همچنان به عنوان فرمانروایان آب های اقیانوس ها و دریاهای کره زمین شناخته می شوند. اغلب گونه های کوسه ماهی، همچون یک ماشین شکار عمل می کنند و در راس چرخه غذایی دریاها قرار دارند. البته لازم است ذکر شود که بر خلاف شایعات و باورها، حمله کوسه ها به انسان در موارد بسیار نادری اتفاق می افتد.


کوسه های باله سیاه معمولا آب های کم عمق را برای زندگی انتخاب می کنند و اندازه آنها به 160 تا 180 ساتی متر می رسد. هیچ گونه رفتار تهاجمی در این نوع کوسه مشاهده نمی شود و معمولا رفتار محتاطانه ای از خود نشان می دهد.


بلیط آکواریوم اصفهان

کوسه ماهی باله سیاه


8. گاو ماهی (جعبه ماهی)‬‬‬‬


گاو ماهی که با نام جعبه ماهی هم شناخته می شود، گونه‭ ‬ای‭ ‬متفاوت‭ ‬با‭ ‬سایر‭ ‬ماهیان است ‬که‭ ‬در‭ ‬اقیانوس‭ ‬ها‭ ‬یافت‭ ‬می‭ ‬شود. این ماهی ها باله های کوچکی دارند و بسیار آهسته حرکت می کنند. رنگ های شفاف و زیبای آنها بسیار چشم نواز است؛ اما با افزایش سن، رنگ خود را به تدریج از دست می دهند و کمرنگ می شوند.


طول‭ ‬بیشتر گاو ماهی ها‭ ‬به‭ ‬40‭ ‬الی‭ ‬50‭ ‬سانتی‭ ‬متر‭ ‬می‭ ‬رسد؛ اما برخی از انواع آنها تنها 5 تا 10 سانتی متر طول دارند.


ساعت بازدید آکواریوم اصفهان

گاو ماهی


9. ماهی خاویار


در میان ماهی های آکواریوم اصفهان ماهی خاویار یا تاس ماهی نیز به چشم می خورد که از خانواده تاس ماهیان است. این ماهی ها در مجموع دارای حدود 20 گونه هستند که همگی در معرض خطر انقراض قرار دارند. زیستگاه این ماهیان به صورت عمده در رودخانه ها و دریاچه های روسیه و آمریکای شمالی است و طول آنها به 5.5 متر می رسد.


آدرس آکواریوم اصفهان

ماهی خاویار


10. ماهی کمانگیر


شاید نام ماهی کمانگیر کمی برای تان غریبه باشد؛ اما شیوه خاص این ماهی برای شکار باعث شده تا لقب های کمانگیر،‭ ‬شکارچی و‭ ‬ماهی‭ ‬آب‭ ‬پاش‭ ‬را به خود اختصاص دهد.


زیستگاه این ماهی بیشتر در آب‭ ‬رودخانه‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬محل هایی است که رودخانه و جنگل در کنار هم قرار دارند و شاخه های درختان در نزدیکی آب هستند. این شاخه ها محلی برای کمین ماهی‭ ‬کمانگیر محسوب می شوند. او در این مکان منتظر شکار (حشره) می ماند و سپس با رفتن به نزدیکی آن، آب را با فشار به سمتش شلیک می کند. این ماهی به سبب فرم خاص دهانش می تواند آب را تا 3 متر به بالا پرتاب کند و در اثر آن حشره کشته شده و روی آب می افتد.


 آکواریوم اصفهان

ماهی کمانگیر


11. جراح ماهی ناسو | پزشک متخصص مرجان ها


یکی از ماهی های شگفت انگیزی که در آکواریوم اصفهان وجود دارد، جراح ماهی ناسو یا همان جراح ماهی لب ماتیکی است که کار جالبی انجام می دهد. این ماهی با تست کردن مرجان ها درباره اینکه آنها قابل سکونت هستند یا خیر، تصمیم می گیرد و آبزی خوبی برای کنترل رشد جلبک ها در آکواریوم به شمار می رود.


اگر این جاندار، مرجانی را غیر قابل سکونت تشخیص دهد آن را از محیط زندگی اش بیرون می کند تا دچار بیماری های پوستی و حساسیتی نشود. جراح ماهی ها نسبت به این بیماری ها حساس هستند و به راحتی تسلیم مرگ ناشی از آن می شوند.


این ماهی ها بدنی خاکستری تا قهوه ای رنگ دارند و دوکی شکل و کشیده هستند. یک نوار زرد زیبا بر روی بدن این ماهی دیده می شود که از بالای سر ماهی آغاز شده و تا اطراف لب ها امتداد دارد. باله دمی این ماهی پوشیده از خطوط افقی سیاه و سفید است. در انتهای این خطوط یک خط عمودی زرد رنگ به چشم می خورد که از انتهای باله دمی به سمت بیرون با دو رشته دراز و باریک گسترش پیدا کرده است.


رنگ نارنجی لب های این ماهی باعث شده تا به آن ناسوی لب ماتیکی نیز بگویند. استفاده از نام جراح برای این ماهی ها نیز به وجود یک تیغه در انتهای بدن و بر روی ساقه دمی آنها مربوط می شود که از ستون فقرات ماهی نشات گرفته و حاوی سمی است که بر روی شکارچیان کوچک، اثر فلج کنندگی دارد؛ اما در انسان فقط درد ایجاد می کند.


این تیغ در یک شیار در زیر پوست ماهی قرار دارد و جاندار به محض احساس خطر به وسیله ماهیچه هایی به ستون فقراتش متصل شده، آن را باز می کند و در این زمان این تیغه بسیار شبیه به تیغ جراحی به نظر می رسد. این ماهی ها دارای قابلیت تغییر رنگ نیز هستند و به عنوان مثال زمانی که در معرض استرس شدید هستند به پشت صخره ها می روند و رنگ شان مشکی و لکه های خاکستری بر روی بدن آنها پدیدار می شود. به همین دلیل از رنگ این جاندار می توان به حالات درونی آن پی برد.


آکواریوم اصفهان

جراح ماهی ناسو


12. ماهی ماندارین


ماهی‭ ‬ماندارین، یک‭ ‬ماهی‭ ‬کوچک با رنگ روشن و‭ ‬از‭ ‬تیره‭ ‬‬بچه‭ ‬اژدها‭ ‬ماهیان است که از آبزیان ‬بومی‭ ‬اقیانوس‭ ‬آرام‭ ‬و‭ ‬محدوده‭ ‬جزایر‭ ‬ریوکیو در ژاپن‭ ‬به شمار می رود. نوع نر این ماهی‭ ‬توسط‭ ‬باله‭ ‬پشتی‭ ‬ستون‭ ‬فقراتش‭ ‬که‭ ‬بسیار‭ ‬بلندتر‭ ‬و‭ ‬زیبا‭‬تر‭ ‬از‭ ‬ماهی‭ ‬ماده‭ ‬است‭ ‬به راحتی تشخیص داده می شود.


این ماهیان، مرداب‭ ‬های نزدیک سواحل را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می کنند و از آنجا که معمولا در کف دریا به دنبال غذا هستند، به راحتی دیده نمی شوند.


آنها بسیار کوچک هستند و حداکثر تا 6 سانتی متر رشد می کنند. سخت‭ ‬پوستان‭ ‬و‭ ‬بندپایان لذیذترین غذا برای آنها محسوب می شوند. بدن این ماهی ها به جای پولک پوشیده از یک‭ ‬لایه‭ ‬لجن‭ ‬بد‬بو‭ ‬و‭ ‬تلخ‭ ‬است که‭ ‬باعث‭ ‬دور‭ ‬کردن‭ ‬شکارچیان‭ ‬و‭ ‬مریضی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬می‭ ‬شود.


آکواریوم اصفهان

ماهی ماندارین


13. ماهی پیرانا



500 گونه ماهی پیرانا در دنیا وجود دارد که 20 گونه از آنها گوشتخوار و مابقی گیاهخوار هستند. از 20 گونه گوشتخوار این ماهی، تنها 4 یا 5 گونه، بسیار خطرناک هستند که بیشتر در آمریکای جنوبی و رودخانه آمازون زندگی می کنند.


خطرناک ترین این گونه ماهی، پیراناهای قرمز هستند که در زمان حمله به شکار، به صورت گروهی عمل می کنند. دندان های بسیار تیز و آرواره های قوی به آنها این امکان را می دهد که شکار خود را به راحتی تکه تکه کنند. سرعت خوردن گوشت در این ماهی ها به حدی است که اگر یک گاو زخمی را در آب بیاندازید در مدت تنها 15 دقیقه چیزی به جز استخوانهایش را روی آب نخواهید دید!


گوشت ماهی های کوچک و بیمار، پرندگان و لاشه حیوانات زنجیره غذایی این ماهی را تشکیل می دهند.


آکواریوم اصفهان

ماهی پیرانا


14. ماهی های آب لب شور


آبِ لب شور آبی است که میزان نمک در آن از آب شیرین بیشتر و از آب دریا کمتر باشد و ماهیان آب لب شور، آبزیانی هستند که در دریای سرخ، جنوب شرقی آسیا، استرالیا، غرب و شرق سواحل آفریقا، محل برخورد اقیانوس هند و آرام و به طور کلی در آب های لب شور، زندگی می کنند.


آنها در آب های لب شور به صورت گله ای یافت می شوند؛ اما وارد شدن به آب های شیرین نیز در میان گونه هایی از آنها مشاهده شده است. این ماهی ها هم گوشتخوار و هم گیاهخوار هستند و از ماهی های کوچک گرفته تا میگوها، صدف های دریایی و جلبک ها، همه و همه جزو تغذیه آنها به شمار می روند.


آکواریوم اصفهان

ماهی های آب لب شور


15. هشت پا


هشت‭ ‬پا‭ ‬یا‭ ‬اختاپوس، جانداری‭ ‬از‭ ‬رده‭ ‬سرپایان‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نقاط‭ ‬گوناگونی‭ ‬از‭ ‬اقیانوس‭ ‬های‭ ‬جهان زندگی می کند. این جانداران هشت بازو دارند‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬روی‭ ‬آن‌ها‭ ‬دو‭ ‬ردیف‭ ‬کلاهک‭ ‬مکنده‭ ‬وجود‭ ‬دارد. هشت‌پاها‭ ‬اسکلت‭ ‬درونی‭ ‬ندارند‭ ‬و‭ ‬بدنشان‭ ‬کاملا‭ ‬نرم‭ ‬است. تنها قسمت سفت بدن آنها، ‬یک‭ ‬منقار،‭ ‬شبیه‭ ‬به‭ ‬منقار‭ ‬طوطی است که ‬به‭ ‬هشت پاها‭ ‬امکان می دهد تا ‬به‭ ‬هنگام‭ ‬گریختن‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬شکارچیان به‭ ‬لای‭ ‬شکاف‌های‭ ‬باریک‭ ‬بین‭ ‬صخره‌های‭ ‬زیرآبی بروند و پنهان شوند.


هشت‭ ‬پاها دو‭ ‬نوع‭ ‬سمی‭ ‬و‭ ‬غیر‭ ‬سمی دارند و اندازه‭ ‬آنها‭ ‬معمولا بیش از 130 سانتی متر ‬نمی‭ ‬شود. ‬نکته‭ ‬جالب درباره این جانداران این است که‭ ‬از‭ ‬زمان‭ ‬تخم‭ ‬ریزی‭ ‬تا‭ ‬تولد‭ ‬بچه، ‬بی حرکت می مانند و چند‭ ‬بازوی‭ ‬خود را می خورند.


آکواریوم اصفهان

هشت پا


16. دلقک ماهی | همجوار با شقایق های سمی


دلقک‭ ‬ماهی‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬گونه‌های‭ ‬ماهی‭ ‬و از خانواده‭ ‬شقایق‌ماهیان‭ ‬است. این ماهی به سبب وجود ‬نوعی‭ ‬ماده‭ ‬‬مخاطی‭ ‬ناشناخته‭ ‬در‭ ‬پوست‭ ‬خود، نسبت‭ ‬به‭ ‬بازوهای‭ ‬سمی‭ ‬شقایق‭ ‬دریایی‭ ‬مقاوم بوده و به همین سبب همزیستی مسالمت آمیزی با آن دارد. این درحالی است که‭ ‬اگر‭ ‬ماهی‭ ‬دیگری‭ ‬با‭ ‬بازوهای‭ ‬شقایق‭ ‬دریایی‭ ‬تماس‭ ‬پیدا‭ ‬کند،‭ ‬به طعمه ای لذیذ برای او تبدیل می شود. ‬


دلقک‭ ‬ماهی‭ ‬نمی‭ ‬تواند‭ ‬سریع‭ ‬شنا‭ ‬کند و به همین سبب به پناهگاهی در برابر خطرها احتیاج دارد. شقایق‭ ‬دریایی نقش پناهگاه را برای این ماهی بازی می کند و در عوض دلقک ماهی‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬حرکات‭ ‬خود‭ ‬و جابه جایی آب،‭ ‬رسوبات‭ ‬روی‭ ‬بدن‭ ‬شقایق‭ ‬دریایی‭ ‬را‭ ‬برداشته‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نوعی‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬مراقبت‭ ‬می‭ ‬کند. حتا ممکن است به همدستی برای شقایق دریایی تبدیل شود و ماهی های دیگر را به دام آن بیاندازد.


نکته دیگری که درباره این ماهی بسیار جالب توجه به نظر می رسد این است که ‬دلقک‭ ‬ماهی‭ ‬ها‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬تولد‭ ‬همگی‭ ‬نر‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬بلوغ، ‬بزرگترین‭ ‬و‭ ‬غالب‭ ‬ترین‭ ‬گروه‭ ‬از‭ ‬نر‭ ‬به‭ ‬ماده‭ ‬تغییر‭ ‬جنسیت‭ ‬می‭ ‬دهند‭.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬


آکواریوم اصفهان

دلقک ماهی


17. کوسه نهنگ


کوسه نهنگ گونه ای از کوسه هاست که بسیار کند رو است و بزرگترین مورد ثبت شده از آن 12.65 متر طول و 21.5 تُن وزن دارد. این آبزی دارای تغذیه فیلتری است به این معنی که آب اقیانوس را از فیلترهای خاصی که در بدنش وجود دارد، عبور داده و پلانکتون های موجود در آب را جذب می کند.


این کوسه یکی از ده ها نوع کوسه ای است که به انسان حمله نمی کند و به سبب داشتن جثه بزرگ، لقب وال کوسه را به خود اختصاص اده است.


سواحل اسکاتلند و فیلیپین شاهد بیشترین پراکندگی این جاندار هستند و آب‌های خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس‌های هند و اطلس و قسمتی از اقیانوس آرام نیز تعدادی از این جانداران را در خود دارند.


ساعت بازدید آکواریوم اصفهان

کوسه نهنگ


18. گاو کوسه


گاوکوسه که با عنوان کوسه زامبزی نیز شناخته می شود، کوسه‌ای است که معمولا در آب‌های گرم و کم عمق در سراسر جهان، یافت می شود و در طول سواحل و در رودخانه‌ها نیز به چشم می خورد.


از ویژگی های این آبزی می توان به طبیعت پرخاش‌گر، میل به آب‌های گرم و کم عمق و تمایل به حضور در سیستم آب های شور و آب‌های شیرین شامل مصب رودها و رودها اشاره کرد. کارشناسان، گاوکوسه‌ها را مسوول اکثر حملات نزدیک ساحل از جمله حمله به گونه‌های دیگر می دانند.


مکان آکواریوم اصفهان

گاو کوسه


19. کوسه سر چکشی


گونه ای از کوسه وجود دارد که سرش به دو طرف پهن شده و به دلیل همین ساختار غیر متعارف، به کوسه سرچکشی معروف است. این کوسه ها، در طول روز به صورت گروهی شنا می کنند و شب ها به صورت تنها به شکار می پردازند. برخی از دسته های این نوع کوسه را می‌توان در نزدیکی جزایر کوکو در کاستاریکا، جزیره مالپلو در کلمبیا و نزدیکی مولوکای در هاوایی یافت و در آب های جنوبی و غربی آفریقا دسته های بزرگتری از آنها را می توان دید.


این جانور طولی میان ۰.۹ تا ۶ متر دارد و وزن آن بین 3 تا 580 کیلوگرم است. این نوع کوسه معمولا به رنگ خاکستری روشن است و رنگ آنها کمی متمایل به سبز به نظر می رسد.


شکل چکشی سر این جاندار بینایی خارق العاده ای برای او ایجاد می کند و موقعیت چشم‌ها به کوسه اجازه می‌دهند مانند یک دوربین دوچشمی ،یک محدوده ۳۶۰ درجه‌ای را مورد بررسی قرار دهد و این یعنی که آنها می‌توانند در یک زمان هم بالا هم پایین خود را ببینند.


بلیط آکواریوم اصفهان

کوسه سر چکشی


20. کوسه بلک تیپ


کوسه بلک تیپ یا نوک سیاه، نوعی آبزی است که در آب های ساحلی نواحی گرمسیری سرتاسر دنیا، از جمله زیستگاه های آب شور یافت می شود و طول آن به 1.5 متر می رسد. نوک باله های پشتی، فوقانی، تحتانی یا انتهایی این کوسه به رنگ تیره است و همین امر باعث شده تا به این نام معروف شود.


این کوسه، جثه ای ستبر و مخروطی شکل دارد و پوزه آن تیز است. شکاف های آبشش این کوسه نیز دراز هستند و بین باله های پشتی این کوسه برآمدگی مشاهده نمی شود. رفتار این کوسه به گونه ای است که می توان آن را در مقایسه با سایر کوسه ها، محجوب و خجالتی در نظر گرفت.


  قیمت بلیط آکواریوم اصفهان

کوسه بلک تیپ


21. جوجه تیغی ماهی خالدار


رنگ قهوه ای متمایل به زرد و وجود لکه های تیره کوچک و خارهای تیز پراکنده بر روی بدن، نشانه های یک نوع ماهی به نام جوجه تیغی ماهی خالدار است که رفتاری شبیه به جوجه تیغی دارد. در حالت عادی خارهای بدن این ماهی، بر روی سطح بدن آن خوابیده اند؛ اما به محض احساس خطر، خودش را به صورت توپ در می آورد و خارهای نوک تیز آن قابل مشاهده می شوند. این ماهی از سخت پوستان و نرم تنان کوچک تغذیه می کند و بومی آب های گرم اقیانوس های هند، اطلس و آرام است.


تصاویر اکواریوم اصفهان

جوجه تیغی ماهی خالدار


22. ماهی مولا مولا


ماهی مولا مولا یا خورشید ماهی اقیانوس، سنگین ترین ماهی استخوان دار شناخته شده در جهان است که نوع بالغ آن بین 247 تا 1000 کیلوگرم وزن دارد. رژیم غذایی عجیب این ماهی یکی از تفاوت های جالب آن با سایر آبزیان است. مولا مولا عمدتا از عروس دریایی تغذیه می کند اما به دلیل غنی نبودن آن مجبور است برای حفظ حجم بزرگ خود، مقادیر زیادی از آن را مصرف کند.


گونه ماده این جانور با تولید بیش از 300 میلیون تخم، بیشترین میزان تولید تخم را در میان مهره داران دارد. شکارچیان عمده این جاندار، شیر دریایی، وال قاتل و کوسه ها هستند و در کشورهایی مانند ژاپن، کره، و تایوان انسان ها نیز آن را مصرف می کنند.


هزینه بلیط آکواریوم اصفهان

مولا مولا


23. کوسه سفید


کوسه سفید بزرگ که با نام سفید بزرگ، کوسه سفید، یا سفید مرگبار نیز شناخته می شود، گونه ای از کوسه های در معرض خطر انقراض است که در سطوح مرجانی اقیانوس ها دیده می شود و بیشترین حمله را به انسان ها داشته است.


جثه بزرگ این کوسه بارزترین مشخصه آن است و طول بالغ آن به 6.4 متر و وزن آن به 3324 کیلوگرم می رسد. بلوغ این کوسه در 15 سالگی اتفاق می افتد و با 70 سال عمر، به عنوان یکی از مسن ترین ماهیان غضروفی اقیانوس شناخته می شود. این آبزی می تواند با سرعت 56 کیلومتر بر ساعت شنا کند و از پستانداران دریایی تغذیه می کند. تنها شکارچی این جاندار، وال قاتل است و هیچ آبزی دیگری توانایی مقابله با آن را ندارد.


آکواریوم اصفهان

کوسه سفید


24. ماهی سنگی | هیولای اعماق آب ها


پوست پوشیده از زگیل و دهان گشاد، ویژگی ظاهری یکی از سمی ترین ماهی های جهان است که ماهی سنگی نام دارد و در تپه‌های مرجانی و دیگر جاهای کم‌عمق در اقیانوس آرام و اقیانوس هند زیست می کند.


زگیل‌های موجود بر روی بدن این ماهی باعث می شوند تا مانند یک سنگ ناصاف به نظر برسد. پوست این ماهی دارای پوششی لجنی است که سنگریزه‌ها و تکه‌های ریز ‌مرجانی را به خود جذب می‌کند و استتاری عالی را برای او ممکن می سازد.


این ماهی برای شکار از روش مکیدن طعمه استفاده می کند. زمانی که ماهی‌های کوچک بر فراز آن در حال شنا هستند، سنگ‌ماهی هیچ حرکتی از خود نشان نمی دهد و در فرصتی مناسب طعمه اش را می مکد. این حرکت تنها پانزده هزارم ثانیه طول می‌کشد و ماهی فرصتی برای دفاع پیدا نمی کند.


البته شکارچیان نیز بخت زیادی برای شکار این ماهی ندارند چرا که ظاهر سنگ مانند آن، تشخیصش را سخت می کند و از سوی دیگر تیغ‌های تیزی که در پشت‌ این ماهی وجود دارند به غده‌هایی سمی متصل هستند که می‌توانند مهاجمان را از پای در آورند.


هزینه آکواریوم اصفهان

ماهی سنگی


دنیای زیر آب مملو از پدیده های عجیب و غافلگیر کننده است که سفر به آن همواره رویایی است که هر فرد در ذهن می پروراند. اما سفر به دنیای زیر آب دریا ها و اقیانوس ها ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، به همین خاطر در جهان آکواریوم های بسیاری به دست بشر ساخته شده و این امر را شبیه سازی کرده اند.


آکواریوم اصفهان نیز این امکان را به گردشگران تور اصفهان می دهد که با پرداخت هزینه ناچیز سفری به دنیای زیر آب داشته و از تماشای شگفتی های دنیای زیر آب لذت ببرند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


آکواریوم اصفهان


بیشتر بخوانید:


مکان های زیبا و دیدنی اصفهان + تصاویر


معرفی ۲۰ هتل لوکس شهر اصفهان + آدرس و تلفن


معرفی خانه تاریخی ملاباشی در اصفهان


بنای تاریخی ارزشمند ایلخانی در اصفهان ؛در معرض خطر‌ نابودی !!


بیشتر بخوانید  مرکز خرید قم از بازار قدیم تا بازار جدید به همراه آدرس
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *