معرفی آفت کش کنفیدور 


کنفیدور یا ایمیداکلوپراید

کنفیدور (Confidor SC35%) و گاچو ( Gaucho WS70%) نام تجاری سم آفت کش ایمیداکلوپراید است که در بازار وجود دارد. ایمیداکلوپراید جزء حشره کشهای شبه نیکوتینی (Neonicotinoid) و از گروه شیمیایی ایمیدازولها بوده که دارای اثر تماسی، گوارشی و خاصیت سیستمیکی بسیار زیاد می باشد. این ترکیب به صورت سوسپانسیون(SC35%) برای محلول پاشی و پودر خیس شونده (WS70%) برای ضد عفونی بذر فرموله می‌شود.

کنفیدور به منظور کنترل تریپس پنبه، حشرات ناقل بیماریهای ویروسی سیب زمینی، کرم مفتولی ریشه، شپشک ریشه گندم، موریانه، لارو آبدزدک، ملخ، جیرجیرک و سایر آفات بذر قابل استفاده است. این ترکیبات برای زنبورعسل و ماهی ایجاد حساسیت می کند.

ایمیداکلوپراید در برنامه مبارزات تلفیقی آفات (IPM) کاربرد زیادی دارد. بهترین زمان مصرف این آفتکش بطور کلی به محض ظهور آفت یا مشاهده خسارت است. این ترکیب به همراه سیستم آبیاری قطره ای نیز قابل استفاده است.

سم

مکانیسم اثر آفت کش کنفیدور

ایمیدا درگیاه بصورت سیستمیک از ریشه جذب و به صورت اکروپتالی درگیاه منتشر می‌شود. ایمیدا چربی دوست است ولی تا حدی نیز در آب حل می‌شود. خاصیت چربی دوستی به آن، این اجازه را می‌دهد که از قشر مومی سطح برگ عبور کند(خاصیت نفوذی) و خاصیت آبدوستی سبب می‌شود که در شیره گیاه به جریان بیفتد.

خاصیت سیستمیک ایمیدیا در گیاه نیز باعث می‌شود که اثر آن با بارندگی و شسته شدن در سطح گیاه از بین نرود. خاصیت تماسی ایمیدا برای آفات مختلف و حشرات مفید (حشرات گرده افشان و بند پایان شکارگر) خطرناک است. ایمیدا روی سیستم عصبی حشره بصورت مهار(Blocking) تقریبا کامل و غیر قابل برگشت در ناحیه پس سیناپسی در گیرنده های نیکوتینیک استیل کولین اثر می‌کند، خاصیت آبگریزی (Hydrophobicity) این ترکیب برای نفوذ آنها به سیستم عصبی مرکزی حشرات اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید  آیا می دانید بلدر چین گونه ای کوچک از کبک و افسانه ای است + آلبوم

موارد مصرف آفت کش کنفیدور

آفت کش کنفیدور روی حشرات مکنده( شته، عسلک پنبه، مگس سفید گلخانه، پسیل، شپشک، زنجره و زنجرک)، تریپس، لارو پروانه ها، حشرات خاکزی، سر خرطومی برنج، سوسک کلرادو، موریانه ها و آفات بهداشتی مثل کک ها و سوسکهای سوسری کارایی بسیار خوبی دارد. این ترکیبات روی غلات، برنج ، ذرت ، پنبه، آفتابگردان، توتون، سویا، چای، چغندر قند، سیب زمینی، گیاهان جالیزی، مرکبات، کیوی، پسته، انگور، درختان میوه دانه دار و هسته دار و گیاهان زینتی قابل استفاده است.

این ترکیب بهمراه سیستم آبیاری قطره ای نیز قابل استفاده می باشد، همچنین می توان با قلم مو آن را روی تنه درخت آغشته نمود. مقدار آب مورد نیاز برای گیاچو به منظور ضد عفونی بذر 1/5 برابرمقدار سم مصرفی است، برای ضدعفونی بذر با این ترکیب مقدار توصیه شده بذر را در آب(1/5 برابرمقدار سم مصرفی) ریخته 10 دقیقه صبر می کنیم تا سم کاملا خیس بخورد، سپس هم می زنیم تا محلول یکنواخت بدست آید بعد بذور را دربشکه دوار ریخته و بدنبال آن محلول سم را ریخته و 5-4 دقیقه دستگاه را می چرخانیم تا بذور کاملا به سم آغشته گردد.

سازگاری و اختلاط آفت کش کنفیدور

آفت کش کنفیدور به مقدار توصیه شده به خوبی با گیاه سازگار بوده و هیچ اثر سوئی روی نباتات سم پاشی شده دیده نشده است. همچنین تاکنون هیچ مشکلی در اختلاط با سایر سموم وجود نداشته و به راحتی قابل اختلاط با آنها می ‌باشد.

کونفیدور

مقدار مصرف آفت کش کنفیدور

موارد و میزان مصرف:

۱- پسیل پسته ۴۰۰ سی سی در هزار
۲- پروانه مینوز برگ مرکبات ۳۵ سی سی + ۳۰۰ سی سی روغن در ۱۰۰لیتر آب
۳- شته پنبه ۲۵۰ سی سی در هکتار
۴- شته سبز هلو و شته قرمز توتون ۲۵۰ سی سی در هکتار

بیشتر بخوانید  آیا میدانستید

نکات مورد توجه درباره آفت کش کنفیدور

این ترکیب به همراه سیستم آبیاری قطره ای و همچنین محلول پاشی قابل استفاده می باشد، بعلاوه می توان با قلم مو آن را روی تنه درخت آغشته نمود.

دوره کارنس آن در گیاهان مختلف متفاوت و بین 14-21 روز می باشد. از این سم نصف قاشق چایخوری در یک لیتر آب استفاده می شود و این محصول حاوی 150 سی سی سم می باشد.

بهترین زمان مصرف کنفیدور

به محض مشاهده آفات و بدلیل مایع و حالت اسپری، براحتی قابل استفاده می باشد و بعد از پاشیدن روی شاخ و برگ گیاهان سریعاً جذب و به تمام نقاط برگ گیاهان انتقال می یابد.

هشدار در رابطه با سم کنفیدور

  • از خوردن سم و تماس با چشم، پوست و لباس و استنشاق ذرات سم خودداری کنید.
  • در هنگام استفاده از عینک، ماسک، دستکش پلاستیکی غیر قابل نفوذ استفاده کنید.
  • قبل از مصرف تکان دهید.

separator line

بیشتر بخوانید:

آفت کش چیست و باعث چه بیماریهایی می شود؟

آشنایی با موارد کاربرد حشره کش دیازینون

سم سوین و موارد مصرف این سم

separator line


دیدگاهتان را بنویسید