معرفت امامزاده زین العابدین دشتی



به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، امامزاده زین العابدین شهرستان دشتی مربوط به دوره ایلخانی و در بخش کاکی، روستای زیارتی ساحلی واقع شده است. این مکان در تاریخ 8 بهمن 1386 با شماره ثبت 17126 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده زین العابدین (علیه السلام) در دشتی، بخش کاکی، بخش کبگان واقع شده است. این بقعه زیبا که گنبد آن هر بیننده ای را مسحور خود می کند، در گذشته در شهر نیر یکی از شهرهای خلیج فارس قرار داشت و اکنون در روستای زیارتی ساحلی دشتی در 28 درجه و 10 دقیقه و در ارتفاع شانزده متر از سطح دریا. خوابیدن در این بقعه به امامزاده زین العابدینه (عبدالائمه) معروف است که برخی از نوادگان امام زین العابدین علیه السلام، گروهی از نوادگان امام محمد باکر، برخی از نوادگان امام صادق علیه السلام هستند. ) و برخی او را از اولاد امام موسی بن جعفر علیه السلام می دانند.

به گفته برخی محققین اصل این بنا مربوط به دوره ایلخانی (651-656) است و در دوره های بعد تعمیراتی انجام شده است. تاریخ برخی از این تعمیرات بر روی دیوار ساختمان درج شده است که آخرین آن به 27 بهمن 1387 اشاره دارد. مقبره از بیرون مستطیل شکل و در ضلع غربی حجره ای است. چهار گوشه را از بالا از گوشواره ساخته و به صورت هشت ضلعی به صورت دایره ای در می آوردند و سپس گنبدی بر روی آن می ساختند که از داخل مخروطی و از خارج پلکانی (قفسه Orčin) شبیه گنبد پیامبر (ص) بود. دانیال ش در شوش. زیر گنبد و داخل آن مقرنس و گچ بری و همچنین نام پنج تن از آل عبا دیده می شود. محراب دارای دو ردیف از شمال و جنوب است که هر کدام دارای روزنه هایی برای نور و هوا از بالا به پایین و شکل ماه و ستارگان و سپس یک طاقچه مستطیل شکل کوچک برای قرار دادن شمع و اشیاء دیگر است. شاید. در ضلع غربی حرم محرابی قرار دارد که در دو طرف آن دو فضای باریک به نام بهشت ​​و جهنم وجود دارد. در قسمت جنوبی بهشت، سنگ نسبتاً سنگین و سیاهی وجود دارد که برخی معتقدند اگر بتوان آن را تا کمر بلند کرد، نیاز آن را برآورده می‌کند. این سنگ شکسته چند سال پیش توسط دزدان عتیقه دزدیده شد، اما بلافاصله پس از شکسته شدن، مخفیانه به آن بازگردانده شد. روی دیوار این قسمت سنگی قرار دارد
نوع دیگری از یشم وجود دارد که دیدنی و ارزشمند است. در گذشته زائران پس از زیارت بقعه امامزاده هنگام زیارت هر دو مکان شمع روشن می کردند. در وسط اتاق و درست در زیر گنبد، آرامگاهی با نمای سنگی به ابعاد 70×170 و ارتفاع 55 سانتی متر قرار دارد که روی آن کتیبه سنگی وجود ندارد و پارچه های سبز رنگ روی آن کشیده شده است.

بیشتر بخوانید  دستور پخت شاورما به سبک لبنانی

ورودی بقعه از سمت شرق و داخل شبستان باز می شود. کف و پایه شبستان با سنگ تزئین شده و دیوارها با گچ کاری شده است. شمال غربی شبستان و سمت راست ورودی بقعه پلکانی است که در حال حاضر مسدود است. در داخل شبستان و در قسمت جنوب شرقی آن، صندوق چوبی قدیمی را می بینید که قبلاً بر روی مزار امامزاد نصب شده بود با این کتیبه: «بسم الله الرحمن الرحیم به نام عبدالامام امام زین العال. -عابدین، 1140، ساخته استاد حسنعلی قاسم. شبستان دارای دری آهنی به عرض 80 سانتی متر و ارتفاع 135 سانتی متر از سمت شرق است که به داخل اتاقی مستطیل شکل باز می شود. دیوارهای بیرونی بنای امامزاده به جز قسمت شرقی که سرامیک است، همگی از سیمان سفید است. کارهای سرامیک قسمت شرقی در آبان 1377 در زمان خادمی ناصر نوری بن مسلم به هزینه مرد مهربان و نیکوکار جناب آقای ابوالقاسم سلیمانی بحرانی انجام شد. زمین حرم 5000 متر مربع و زیربنای تاسیسات آن 400 متر مربع است. دور آرامگاه دیواری از سنگ و گچ با کف سیمانی و ورودی در ضلع جنوبی قرار دارد. در کنار بقعه گلزار شهدای روستا قرار دارد و در مجاورت آن از دیرباز گورستان عمومی وجود داشته و بسیاری از مربیان اجتماعی و فرهنگی و مشاهیر این منطقه در آن مدفون هستند.

نکته قابل توجه این است که در اطراف بقعه امامزاده به ویژه در قسمت غربی آن آثاری بر روی قبور، قبور، کوزه های شکسته و شیشه و آجر در محوطه بسیار وسیعی وجود دارد که همگی حکایت از وجود مکانی آباد و پر رونق در این قسمت دارد. خاک.زرهیز دشت دارد. پروفسور ایرج نبی پور محقق و پزشک بوشهری در اطراف این امامزاده تلاش های مفید و قابل تقدیری برای شناسایی شهر گمشده نیر دشتی انجام داده است که نتایج آن در هفته نامه نسیم جنوب منتشر شده است.

بیشتر بخوانید  گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره فولاد مبارکه نهایی نشده است

محل

شهر دشتی بخشی از کاکی روستای کبکان روستای زیارت ۶۵ کیلومتری شهر هوراموجه

دیدگاهتان را بنویسید