“معجزه مدیریت حوضه آبریز” شخم ، عمود بر شیب ؛ توصیه مدیریت آبگیر برای تولید بیشتر و کاهش سیل – اخبار کشاورزی – اخبار اقتصادی تسنیم


طبق گزارش ها آژانس تسنیم «پرونده معجزه برای مدیریت حوضه آبریز»؛ یکی از تکنیک های مدیریت حوضه آبریز برای حفاظت از خاک و آب و کنترل سیل ، خاک ورزی و بهبود شخم در زمین های خشک است. تغییر کاربری اراضی مرتعی به سمت کشاورزی بارانی ، همراه با شخم در جهت شیب ، تلفات خاک ناشی از فرسایش آب را افزایش می دهد. افزایش تلفات خاک به دلیل شخم زدن در جهت شیب با درجه شیب زمین ارتباط مستقیم دارد. تعیین شیب مجاز زمین می تواند ملاک و شاخصی برای کاهش فرسایش خاک در زمین های خشک به عنوان یک اقدام مدیریتی و کشاورزی باشد.

خاک ورزی علاوه بر تهیه بستر مناسب برای رشد بذر در مناطق نیمه خشک ، می تواند مزایای زیر را داشته باشد:

نفوذ بارش را در خاک افزایش داده و رواناب را کاهش دهید

حفظ و افزایش مواد آلی در خاک

کاهش تبخیر از سطح خاک و کنترل علف های هرز و کاهش مصرف آب از آنها.

با توجه به افزایش جمعیت و نیاز انسان به منابع غذایی بیشتر ، هر ساله مناطق قابل توجهی از جنگل ها و مراتع به کشاورزی زمین تبدیل می شوند و صرف نظر از پتانسیل چنین زمین هایی آنها را کشت می کنند. این امر منجر به از بین رفتن مقادیر زیادی خاک حاصلخیز می شود که به دلیل شرایط آب و هوایی ، روند خاک معمولاً قادر به جایگزینی خاک فرسوده نیست و پس از مدتی چنین زمین هایی رها می شوند.

** کاهش 90 درصدی فرسایش خاک با اصلاح روش شخم

بیشتر بخوانید  پشت پرده ازدواج و طلاق تتلو و سحر قریشی را در یوتیوب ببینید

با توجه به مساحت قابل کشت 11.3 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در سال 95-96 ، که از این میزان 45.8 درصد است. حدود 5 میلیون هکتار بارانی است و اهمیت توجه به مدیریت روشهای خاکورزی در این زمینها روشن است. طبق مطالعات انجام شده در ایستگاه تحقیقاتی سهرین-غراچاریان ، دو روش شخم در جهت شیب و عمود بر جهت شیب در تولید فاضلاب ، لجن و تولید گندم خشک در شیب 8 درصد مقایسه شد. بر اساس این مطالعه ، مزایای زیر برای شخم عمود بر جهت شیب نشان داده شده است:

  • کاهش 90 درصدی فرسایش خاک
  • افزایش 23 درصدی در تولید محصولات کشاورزی
  • نفوذ آب را 83٪ افزایش دهید و رواناب را کاهش دهید

توضیح بیشتر این است که هنگام شخم زدن در جهت شیب سالانه از هر هکتار از این زمین ها 85.9 متر مکعب آب استحصال می شود که با فرسایش 2.2 تن در هکتار خاک حاصلخیز را از بین می برد. در حالی که در روش شخم ، عمود بر شیب ، فقط 14.4 متر مکعب آب از مزارع خارج می شود (83٪ یا 6 برابر کمتر) و ما اختلاف 71.5 متر مکعب را در خاک نفوذ کرده و رطوبت خاک را افزایش می دهیم. به همین دلیل ، میزان فرسایش خاک و تولید لجن به 0.2 تن در هکتار کاهش می یابد (90٪ یا 11 برابر کمتر). در چنین شرایطی ، عملکرد گندم خشک در منطقه از 924 کیلوگرم به 1136 کیلوگرم در هکتار (23 درصد) افزایش یافته است.

ادامه این پرونده را بخوانید:

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید