مطالبی از ضرورت مبارزه با تعاونی‌نماها تا امید به آینده بازار مسکن ایران خصوصا برای مستاجران



آنچه دیگران می خوانند:

به گزارش خبرنگار شمانیوز ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمران استان تهران در نشست های قبلی خود با خبرنگاران به بررسی مشکلات بازار مسکن و راهکارهای پیش رو برای بهبود این صنعت و چشم انداز ایران پرداخت. بازار مسکن. وی برنامه های ارائه شده در دولت سیزدهم را مشروط به همکاری و کمک همه بخش ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه های عمرانی نیز از قوانین و مقررات اتحادیه شهرستان ها مستثنی نیستند، گفت: در فرآیند نظارت به مواردی برمی خوریم که باید اطلاع رسانی و در اختیار رسانه ها قرار گیرد. در جلسات گذشته راهکارهایی برای همکاری و عبور از بحران در تفکر رسانه ای داشتیم. در جلسه آبان ماه همچنین در مورد مشارکت جهانی در تولید مسکن و پروژه هایی که سال گذشته محقق شد صحبت شد.

لزوم بسترسازی برای توسعه تعاونی ها

خشایار باقرپور افزود: پس از جلسه آبان ماه 1400 که در آن بحث عدم اجرای سند توسعه تعاون مطرح شد، 5 روز بعد شاهد تغییراتی در وزارت تعاون بودیم که رهبری جهادی با رویکرد تعاملی در حال ایجاد است. با سایر وزارتخانه ها.» مقدمات توسعه تعاونی ها فراهم می شود. موضوعاتی مانند مشارکت 25 درصدی تعاونی ها در اقتصاد کشور، مشارکت 50 درصدی شرکت های مسکن در توزیع واحدهای مسکونی مورد نیاز کشور که با داده های جلسه آبان ماه 1400 بسیار متفاوت است. می توان امیدوار بود که تغییرات و تحولاتی نسبت به قبل به ویژه در محل نظارت صورت گیرد و تقویت شود.

وی با اشاره به تحلیل وضعیت موجود در بازار مسکن، تهدیدها و فرصت هایی که در نتیجه بخش تعاونی در حوزه مسکن وجود دارد، افزود: آمارهای بازار مسکن رکود تورمی را با شیب کمتری نسبت به سایر بازارها نشان می دهد. وی ادامه داد: دلیل آن کاهش قدرت خرید جمعیت در بخش مسکن و در نتیجه از طریق سوء استفاده و کلاهبرداری شکل گرفته است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، اما تورم نهاده‌های تولید مسکن همچنان بسیار بالاست و این بدان معناست که که اگر تنها مسکن گران تر نیست، اما اجزای آن در حال حاضر تورم بالایی دارند.

بیشتر بخوانید  معاون وزیر دفاع عربستان سعودی در واشنگتن ؛ امنیت منطقه ای در حال مذاکره است

دلیل رونق بازار مسکن ترکیه نسبت به ایران

باقرپور با مقایسه بازار مسکن ایران و ترکیه افزود: بر اساس آمار و گزارش های بانک مرکزی و مرکز آمار مجلس، ماهانه حدود چهار هزار معامله مسکن در تهران انجام می شود. اگر کشور را ده برابر تهران تخمین بزنیم، در طول ماه حدود 40 هزار معامله مسکن در ایران خواهیم داشت، در حالی که در ترکیه به طور میانگین بیش از 110 هزار واحد مسکونی در بخش مسکن معامله می شود. البته سهم 5 تا 6 هزار واحدی از این آمار معاملات ترکیه برای فروش واحدهای مسکونی به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است و در صورت کسر، معاملات داخلی بین اتباع ترکیه بیش از 100 هزار واحد است. ترکیه در سال گذشته بیش از ایران کاهش ارزش پول ملی خود را تجربه کرده است و نرخ تورم رسمی اعلام شده در ترکیه 1.5 برابر ایران است. این در حالی است که از نظر جمعیتی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و در رنکینگ جهانی ایران در رتبه هفدهم و ترکیه در رتبه هجدهم قرار دارند. جایگاه صنعت ساختمان در مقایسه با ایران بسیار بسیار کمتر از سایر صنایع ترکیه است، زیرا نزدیک به 16 سال است که در بخش صنعت با مشکلات بزرگ بسیاری مواجه هستیم، بنابراین صنعت ساختمان باید سهم بیشتری در کشور ما داشته باشد. توجه به این نکته ضروری است که ترکیه بیشتر به نهاده های صنعت ساختمان مانند سیمان، آهن و فولاد وابسته است، در حالی که ایران در این زمینه ها بسیار خودکفا است و نباید مشکل بزرگ تری در این زمینه داشته باشیم. اما چه شد که ترکیه بازار املاک و مستغلات پررونقی از ایران دارد؟

علاوه بر این حجم معاملات غیرمقیم در ترکیه 1.5 برابر حجم معاملات مسکن آنهاست به طوری که 150 هزار تراکنش غیرمقیم دارند اما در ایران سیاست غلط موسسه مسکن باعث عقب ماندن ما شده است. در این منطقه.

مشکل مسکن یک بعدی قابل حل نیست

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمران استان تهران با انتقاد از عملکرد مسئولان در صنعت مسکن گفت: بارها گفته ایم که موضوع مسکن تک بعدی حل نمی شود و نیاز به هماهنگی همه دستگاه ها توسط کمیسیون ها دارد. واقعیت تلخ این است که در حوزه مسکن بسیار عقب هستیم و هر روز سهم بخش خصوصی و تعاونی ها کمتر می شود و این فضا تبدیل به مهمان نوازی برای افرادی شده است که از آن برای کلاهبرداری و فریب استفاده می کنند. موضوعی که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران و اتحادیه بارها نسبت به آن هشدار داده اند.

بیشتر بخوانید  استراتژی محرمانه ریاض برای حمله به انصارولای یمن - خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهانی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مدنی استان تهران با اشاره به مصوبه مجلس برای ساماندهی پیش فروش مسکن از حدود 12 سال پیش، گفت: قبل از تصویب این قانون، تعدادی طرح در جامعه مطرح شد که در آن مردم پیش خرید شده واحدهای مسکونی .. چندین سال معلوم شد که در آن دوره یک واحد را به چند نفر پیش فروش می کردند و بعد قانونی وجود نداشت که آن را کنترل کند. به ویژه اینکه بسیاری از پروژه ها متعلق به فردی به نام جی.ف بود که کل دارایی او توسط دادگاه انقلاب مصادره و به سازمان اموال کشور بازگردانده شد.

تعاونی های متقلب و سوء استفاده از جهل مردم عادی

باقرپور افزود: در 3 تا 4 سال گذشته تعداد زیادی تعاونی پیدا شده و معاملات و مبایعه نامه های رسمی و عجیبی امضا شده است. عجیب است زیرا این معاملات توسط اشخاص غیر رسمی (یعنی سایر اشخاص در جایگاه فروشنده) انجام می شود که حتی بدون هیچ گونه پروانه ساختمانی در اسناد، معاملات غیر واقعی را روی این مبایعه نامه انجام می دهند. اکثر این معاملات به دو دلیل اول در منطقه 22 انجام می شود. دارایی های آقای جی اف بیشتر در این حوزه متمرکز است و ثانیا تعاونی ها در مکان هایی مستقر هستند که مورد استقبال مردم قرار می گیرد. متاسفانه حداکثر سوء استفاده از ناآگاهی افراد جامعه توسط آنها انجام می شود.

وی تصریح کرد: اکنون در منطقه 22 برای ساخت و ساز به ازای هر مترمربع مساحت واقعی با احتساب قیمت زمین و پروانه ساختمانی از 14 تا 15 میلیون تومان کمتر نیست. یعنی اگر بخواهید در انتهای منطقه 22 سهم ساختمانی در زمین و پروانه ساختمانی پیدا کنید از مبلغ ذکر شده کمتر نخواهد بود. ضمناً هزینه واقعی ساخت در گمرک منطقه 22 کمتر از این مبلغ نخواهد بود. اما مردم عادی ناآگاه قیمت پایین را ارزان می دانند در حالی که تعاونی ها از روش های تبلیغاتی در فضای مجازی و محیطی که حتی حضور آنها در سایت های خبری و خبرگزاری ها دیده می شود استفاده می کنند و با ترفند و الفاظ قانونی مردم را به فریب وادار می کنند.

بیشتر بخوانید  شانس برنده شدن کدام یک از محصولات ایران خودرو در ثبت نام جدید بیشتر است؟

خشایار باقرپور با تاکید بر اجاره رابطه این افراد گفت: حتی در مراکز و ادارات هم افراد دارند و یا با لطیف الحیل اجازه تعمیر و تخلیه زباله از شهرداری را می گیرند و به نام به مردم نشان می دهند. فرآیندهای ساخت و ساز و گودبرداری و در نتیجه منحرف کردن افکار عمومی و فریب مردم عادی.

لزوم تغییر نگاه مردم به بازار مسکن

وی با اشاره به نگاه سرمایه داری مردم به مسکن گفت: تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی نگاه و نگاه مردم از خانه سرمایه داری به خانه مصرف است چرا که کالای مصرفی است. یک پروژه 13 میلیونی چهار میلیونی مسکن دولتی می تواند این طرز تفکر را تغییر دهد و می توان امیدوار بود که مستاجری باقی نماند. این امر مستلزم همکاری همه بخش ها و دستگاه ها به ویژه بخش تعاونی با دولت است. باید بدانیم که دولت به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و شاید دلیل شفاف نبودن آمارهای اعلام شده برای این پروژه همین باشد.

مدیر عامل شرکت تعاونی عمران تهران در نهایت در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تضمین سرمایه گذاری مردم در تعاونی های مدنی که سرمایه آنها دور ریخته نشود، گفت: ببینیم. اقداماتی در خصوص ساختار همکاری در وزارتخانه و ادارات کل در حال انجام است و امیدواریم کمتر از یک سال دیگر همه فرآیندها مانند تشکیل همه نهادهای ذی صلاح تغییر کند و به توسعه همکاری ها بسیار خوشبین هستیم. پیش رفتن.


دیدگاهتان را بنویسید