مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مضرات واکسن آنفولانزا و سرماخوردگی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا که باید جدی گرفته شود

همزمان خنک کننده هوا، اگر جزو افرادی هستید که خیلی زود سرما می خورند سرماخوردگی یا آنفولانزا برای شما سخت است، احتمالا بارها واکسن آنفولانزا را تجربه کرده اید، واکسن آنفولانزا با تمام فوایدی که برای محافظت از بدن دارد.، همچنین در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد می کند که مهمترین آنها عبارتند از:با دلگرم کننده با من باش.

واکسن آنفولانزا و عوارض آن

چه کسی واکسن آنفولانزا زد؟

واکسن آنفولانزا بیشتر برای کودکان و افراد مسن یا بیمارانی که بدنشان قادر به مقابله با آنفولانزا نیست، مانند کسانی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، توصیه می شود. افراد بین 15 تا 50 سال نیازی به تزریق واکسن ندارند زیرا نباید از آنها پیشگیری کرد. بزرگسالان سالم معمولاً توانایی مبارزه با بیماری را دارند. اما اپیدمی‌های آنفلوآنزا که در سال‌های گذشته در کشور ما وجود داشته، برای کسانی که می‌خواهند از این واکسن بی‌خطرتر استفاده کنند، این احتیاط را می‌طلبد، زیرا در زمان شیوع آنفولانزا کمترین آسیب را متحمل می‌شوند.

همچنین لازم به ذکر است که هیچ محدودیتی برای عدم استفاده از واکسن وجود ندارد، مگر در افراد دارای سیستم ایمنی معیوب. این افراد باید با متخصص مشورت کنند و با نظر متخصص می توانند اقدام کنند. در صورت مراجعه به پزشک می توانید نسخه ای برای این واکسن دریافت کنید. اما مانند برخی دیگر از داروهای بدون نسخه در ایران، می توانید این واکسن را بدون نسخه دریافت و تزریق کنید.

بهترین زمان برای تزریق واکسن

از آنجایی که فصل آنفولانزا از ابتدای مهر شروع می شود و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، بهترین زمان برای واکسیناسیون مهر و آبان است. با این حال، می توان در ماه دسامبر یا حتی بعد از آن اقدام کرد، اگرچه اقدام سریعتر ممکن است در پیشگیری موثرتر باشد.

بیشتر بخوانید  تزریق تستوسترون و عوارض خطرناک آن 

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا که باید جدی گرفته شود

انواع واکسن آنفلوانزا

دو نوع واکسن آنفولانزا برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد. نوع اول یک واکسن سنتی آنفولانزا است که حاوی ویروس زنده نیست و باعث آنفولانزا نمی شود. این واکسن حاوی یک ویروس غیرفعال است که به صورت تزریقی تزریق می شود. نوع دیگری از واکسن آنفولانزا، اسپری بینی است که به آن اسپری آنفولانزا می گویند. واکسن حاوی یک ویروس ضعیف شده است که معمولاً به جز در برخی موارد باعث آنفولانزا نمی شود. این نوع واکسن فقط برای افراد غیر باردار، افراد سالم و افراد 2 تا 49 ساله تجویز می شود.

نحوه عملکرد واکسن ها

هر دو نوع واکسن در بدن آنتی بادی تولید می کنند. این آنتی بادی محافظت لازم را در برابر ویروس آنفولانزا فراهم می کند. این واکنش به آنتی بادی ها می تواند باعث خستگی و درد عضلانی در برخی افراد شود. هر سال، واکسن آنفولانزا حاوی چندین نوع مختلف ویروس است. ویروس هایی که محققان معتقدند در آن سال ها می توانند موثرتر باشند. اگر انتخاب این ویروس ها درست باشد، می توان گفت که واکسن 70 تا 90 درصد در پیشگیری از آنفولانزا در افراد زیر 65 سال مفید است.

چه کسی باید واکسن بزند؟

واکسن سالانه آنفولانزا برای افرادی که می خواهند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهند توصیه می شود. با این حال، این واکسن به ویژه برای افرادی که مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند توصیه می شود. مانند افراد مبتلا به ذات الریه. سایر افرادی که مستعد ابتلا به آنفولانزا هستند عبارتند از:

  • همه کودکان از 6 تا 18 سال
  • افراد بالای 50 سال
  • زنانی که در فصل آنفولانزا قصد بارداری دارند
  • افرادی که در آسایشگاه ها و بیمارستان های خصوصی کار می کنند
بیشتر بخوانید  علت درد در ناحیه چپ شکم چیست؟

بزرگسالان مبتلا به بیماری مزمن قلبی و ریوی مانند آسم یا هر بیماری که سیستم ایمنی را ضعیف کرده باشد.
خانواده و مراقبان نوزادان زیر 6 ماه (کودکان در این سن برای دریافت واکسن بسیار کوچک هستند)
تمام افرادی که با افراد مستعد آنفولانزا مانند کارکنان بیمارستان و غیره در تماس هستند.

چه کسانی نباید این واکسن را دریافت کنند؟

طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، این افراد عبارتند از:

همه افرادی که به تزریق آنفولانزا واکنش آلرژیک داشتند.
همه کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند!
افرادی که ۶ هفته پس از دریافت واکسن آنفولانزا به سندرم جولین بار (بیماری شدیدی که در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی حمله می کند) مبتلا می شوند.

عوارض جانبی احتمالی واکسن آنفولانزا که باید جدی گرفته شود

چه کسی اسپری بینی این واکسن را دریافت کرده است؟

این نوع واکسن فقط برای افراد سالم 2 تا 49 سال توصیه می شود. از آنجایی که این نوع واکسن توسط ویروس ضعیف شده است، برای نوزادان، سالمندان، زنان باردار و سایر افراد مبتلا به بیماری های بالینی توصیه نمی شود.

عوارض جانبی اسپری بینی واکسن آنفولانزا

عوارض جانبی این نوع واکسن در کودکان عبارتند از: ترشحات بینی، سردرد، استفراغ، درد عضلانی، تب
عوارض جانبی این نوع واکسن در بزرگسالان عبارتند از: ترشحات بینی، سردرد، گلودرد

اگر سوال یا نظری در مورد واکسن آنفولانزا دارید، لطفا

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

==================================================

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *