مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مضرات شیرخشک برای بزرگسالان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


شیرخشک در دره غذای بزرگسالان

شیر و شیر خشک از دیرباز یکی از مواد غذایی اصلی مورد مصرف بدنسازان در ایران و سراسر جهان بوده است.
جانبازان ایرانی و خارجی در گذشته های نه چندان دور، زمانی که مکمل هایی مانند پودرهای پروتئینی به اندازه امروز رایج نبود، بیشتر پروتئین و کالری دریافتی روزانه خود را از شیر و شیر خشک تامین می کردند.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید مضرات شیرخشک آن ها ملاقات می کنند.

عوارض شیرخشک در بزرگسالان

مضرات واقعی مصرف شیرخشک

یکی از اعضای انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: بر اساس آئین نامه بازاریابی بین المللی جایگزین های شیردهی که محور مذاکرات سازمان بهداشت جهانی در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال 2006 است، جایگزین های تغذیه با شیر مادر شامل شیرخشک ها به ویژه شیرخشک ها و غذاهای کودک، نمی توانید در کشورهایی بدون مقررات تبلیغ کنید.

بر اساس این آیین نامه بین المللی، صاحبان صنایع غذایی و بهداشتی کودک موظف به رعایت قوانین برای ادامه فعالیت هستند. پرهیز از تبلیغات غیرواقعی مانند چاپ عکس های جذاب و شاداب کودکان بر روی قوطی شیرخشک مهمترین معیار بازاریابی این محصولات است.

تولیدکنندگان و یا واردکنندگان صنایع غذایی کودک موظفند برچسب اطلاعاتی و تصویری را بر روی قوطی های این محصولات تحت مجوز و نظر وزارت بهداشت و سایر مقامات بهداشتی هر کشور جهت اطلاع رسانی به مردم از محصولات خود درج نمایند.

به طور کلی صاحبان صنایع غذایی کودک نمی توانند هر چه در مورد مزایای این محصولات فکر می کنند به عنوان یک برچسب تبلیغاتی قرار دهند. به عبارت دقیق تر، آنچه به مردم ابلاغ می شود باید علمی، صحیح و منطقی باشد و از فیلتر نظام سلامت آن کشور عبور کرده باشد.

هدف از اعمال این قوانین افزایش آگاهی و هشدار به مردم برای عدم استفاده از شیرخشک است: اگر مادران از مضرات واقعی مصرف شیرخشک آگاه باشند و بدانند که استفاده از این شیر هرگز به اندازه این قوطی ها برای فرزندانشان با طراوت نیست. موثر است، تحت هیچ شرایطی استفاده نمی شود.

بیشتر بخوانید  کاهش وزن سریع بدن با رژیم انار

این قوانین در آذر 1351 در مجلس شورای اسلامی تا حدودی تصویب شد و به آنها اجازه استفاده از یک ساعت مرخصی شیردهی در روز کاری را دادند و متقاعد شدند که مادری که در مرخصی زایمان است باید در هنگام بازگشت در محل کار خود ایمن باشد.

قوانین بازاریابی جایگزین های شیر مادر به خوبی در کشور اعمال می شود و این فقط در مورد برخی از شیرخشک ها که بعضاً به صورت قاچاق وارد کشور می شود صدق نمی کند. قانون ترویج تغذیه با شیر مادر نیز در بسیاری از موسسات با تعداد اندک زنان شاغل اجرا شده است و امیدواریم به زودی این قانون در تمام مناطق کشور و در مراکز بهداشتی درمانی به طور کامل اجرا شود.

شیر مادر نقش مهمی در پیشگیری از سرطان اندام تناسلی مادر دارد که از مصرف بیشتر آن جلوگیری می کند و از ضررهای اقتصادی مختلف جلوگیری می کند، بنابراین آموزش مادران برای تغذیه نوزاد با این ماده بسیار مهم است.

در صورتی که مدت مرخصی زایمان در زایشگاه ها در ایران حداکثر تا یک روز افزایش یابد، زایشگاه ها و مراکز درمانی فرصت کافی برای ارائه این آموزش ها به مادران خواهند داشت. عدم تمایل بسیاری از کودکان به امتناع از شیردهی یکی از عواقب نبود این آموزش ها در بیمارستان ها و زایشگاه ها است، برای تغذیه نوزاد از آن استفاده نکنید، این شیر باید با دست و ماشین های برقی برای شوهر از بدن خارج شود. آلوده است.

بنابراین ترویج استفاده از شیر مادر و آموزش نحوه تغذیه آن به نوزاد برای سلامت عمومی مادر و نوزاد بسیار موثر است. خوشبختانه رسانه ها با پوشش گسترده و اعتماد مردم به مردم نقش بسیار موثری در ترویج شیردهی دارند چرا که تحقق این امر در واقع یک سنت الهی است و مهم ترین دین را در تامین سلامت مردم از آنها دارد. . زیرا اگر همه مادران از عوارض بسیار نامطلوب مصرف شیرخشک آگاه باشند، هرگز از دادن این شیر به نوزاد خود امتناع نمی کنند.

بیشتر بخوانید  7 روش موثر برای درمان آرتروز

مضرات واقعی مصرف شیرخشک

دستورالعمل های اساسی برای تغذیه با شیر خشک

1- با شیرخشک صبح و عصر کمی آب جوشیده سرد به کودک داده شود.

۲- آبی که برای تهیه شیر استفاده می شود باید جوشیده و ولرم باشد تا ویتامین های شیر از بین نرود.

3- شیر اضافی در یخچال (24 ساعت ته) نگهداری شود البته اگر درب قوطی باز نشود نیازی به یخچال نیست.

4- شیر بطری را برای جلوگیری از اسهال دور از دسترس حشرات نگهداری کنید.

از قرار دادن شیشه شیر در معرض نور خورشید خودداری کنید.

6- در هنگام خرید به تاریخ انقضای حک شده در قسمت پایین قوطی دقت کنید. همچنین بررسی کنید که قوطی سالم باشد (بدون فرورفتگی یا سوراخ).

7- به اطلاعات روی برچسب قوطی اعم از فرمولاسیون یا طرز تهیه، میزان مصرف و … توجه کنید.

8- بطری شیر را قبل از استفاده با شیشه پاک کن تمیز کنید.

9- برای تمیز کردن شیشه شیر می توانید از مواد استریل کننده و ضدعفونی کننده استفاده کنید.

10- باید حداقل 6 سر شیشه سیلیکونی و لاتکس را انتخاب کنید که شکل استاندارد و طبیعی داشته باشند. توصیه می شود سر شیشه آماده شده شبیه نوک سینه مادر باشد تا به جریان شیر نوزاد کمک کند.

11- شیر همچنین محیط مناسبی برای رشد باکتری ها و غذای اصلی کودک است، بنابراین شیر را با حفظ آرامش و در محیطی استریل تهیه کنید.

12- سعی کنید زمانی که کودکتان آرام است به او شیر بدهید و مکانی آرام را برای شیر دادن در نظر بگیرید.

13- قبل از شیردهی از سرد بودن شیر اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید  بیماری پارکینسون چگونه تشخیص داده میشود؟

14- فنجان را طوری بگیرید که هوا وارد دهان کودکتان نشود.

———————————————— ——————————

خطرات ناشی از شیر خشک

* ماندگاری شیرخشک 2 سال است، از خرید شیر تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید.

* در هنگام تهیه شیرخشک از مقدار درج شده روی برچسب قوطی استفاده کنید و برای صرفه جویی از مصرف کم پودر که باعث سوء تغذیه و کندی رشد کودک و همچنین مصرف زیاد عدم تحمل غذایی و اسهال می شود خودداری کنید.از استفراغ و بیماری های دستگاه گوارش خودداری کنید. .

پوسته کازئین موجود در شیرخشک بزرگتر از شیر مادر است و هضم آن برای نوزادان سخت تر است. نمک زیاد در آن باعث چاقی و افزایش اسمولاریته سرم می شود.

یکی دیگر از اختلالاتی که در افرادی که شیر خشک می خورند، بروز می کند، اسهال است که عمدتاً ناشی از کمبود مواد ایمنی در شیرخشک است. چاقی در این کودکان نیز می تواند در آینده منجر به بیماری های قلبی عروقی شود.

همچنین میزان آسم، اگزما و مرگ ناگهانی در شیرهای تغذیه شده با شیر خشک بیشتر است.

————————————————- ——————————

با یک متخصص اطفال مشورت کنید

اگر می خواهید به کودک خود شیر بدهید، اما دقیقا نمی دانید از کدام شیر خشک استفاده کنید یا می خواهید شیر خشک را برای نوزاد تغییر دهید، حتما با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. متخصصان اطفال با در نظر گرفتن وضعیت سلامتی کودک، سن و مواد مغذی مورد نیاز بدن می توانند بهترین توصیه ها را به شما ارائه دهند. متخصصان اطفال همچنین می توانند به نظارت بر واکنش کودک شما به شیر خشک و علائم کمک کنند. سعی نکنید خودتان حساسیت به شیر را تشخیص دهید، زیرا ممکن است متوجه مشکل جدی نشوید یا ممکن است از غذای کافی کودک خود محروم شوید.

کاربر گرامی نظر خود را در مورد مطالب تشویقی بفرمایید.

منبع: جام جم

————————————————- ——————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *