مضرات استحمام در دوران قاعدگی


حمام کردن خوب یا غلط در دوران قاعدگی؟

چه زمانی دوره زمانی نمی دانم حمام کردن برای من مشکل دارد یا نه؟ قاعدگی زنان در مورد درست یا غلط بودن بحث خواهیم کرد. با دلگرم کننده با ما همراه باشید تا متوجه شوید آیا استحمام در دوران قاعدگی عوارض جدی و خطرناکی دارد؟!

حمام کردن در دوران قاعدگی

8 نکته مهم سلامتی در دوران قاعدگی

استحمام در دوران قاعدگی برای خانم ها خطرناک نیست، بنابراین همه پزشکان توصیه می کنند که خانم ها در این دوران روزانه حمام کنند.متخصص اورولوژی استحمام و شستن محل ادرار در دوران قاعدگی را بیان کرد مهم است:

به زنان توصیه می شود که روزانه حمام کنند. درباره اخبار منتشر شده در شبکه های مجازی مبنی بر اینکه استحمام زنان در دوران قاعدگی باعث می شود عفونت رحم، ناباروری، سرطان رحم و سینه وی گفت: این یک باور بسیار غلط و غیرعلمی است که متأسفانه در بین برخی از زنان رایج است و در این دوران از استحمام و شستشوی ترشحات قاعدگی خودداری می کنند. شستن ناحیه تناسلی با آب ساده و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس راحت بهترین راه برای پیشگیری از عفونت قارچی است.

استحمام در دوران قاعدگی هیچ خطری برای زنان ندارد، زیرا همه پزشکان توصیه می کنند که زنان در این دوران روزانه استحمام کرده و ادرار خود را به خوبی شستشو دهند. زیرا اگر ترشح در قسمتی از بدن از جمله کشاله ران جمع شود باعث رشد باکتری و قارچ در بدن می شود. به زنان توصیه می شود از مصرف داروهای واژینال و رابطه جنسی در دوران قاعدگی خودداری کنند. زیرا دهانه رحم در این دوره باز است و خطر عفونت افزایش می یابد.

بنابراین، استحمام در دوران قاعدگی نه تنها بی خطر است، بلکه ضروری است. البته باید از نشستن روی کف وان خودداری کنید و تا حد امکان استحمام کنید تا بدن به آلودگی های میکروبی کف وان آلوده نشود. اما لازم است بدانید که در دوران قاعدگی باید از شنا در استخر یا دریا خودداری کرد.

عفونت های قارچی در زنان

دکتر الهام سادات هاشمیان نائینی متخصص زنان و زایمان گفت:

خارش ناحیه تناسلی در زنان اغلب به دلیل عفونت های قارچی در این ناحیه ایجاد می شود. عفونت با علائمی مانند ترشحات سفید و پنیری ظاهر می شود. در مواردی که دسترسی به پزشک امکان پذیر نیست، خانم ها می توانند با استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون و کرم واژینال کلوتریمازول که به راحتی و بدون تجویز پزشک در هر داروخانه ای به راحتی تهیه می شود، این مشکل را به طور موقت برطرف کنند.

در بسیاری از موارد خارش ممکن است زمینه عصبی داشته باشد که در این صورت استفاده از مسکن های ضعیف بهبود می یابد. با وجود بهبود نسبی این داروها، بیماران مبتلا به این مشکل باید برای معاینات و آزمایشات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند. این جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به استفاده روزانه از برخی شوینده های زنانه برای حفظ بهداشت دستگاه تناسلی گفت: استفاده مکرر از این مواد محیط طبیعی واژن را مختل می کند و خطر ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید  خواب راحت با کپسول نوتری اسلیپ 

شستن ناحیه تناسلی با آب ساده و خشک نگه داشتن آن و پوشیدن لباس راحت بهترین راه برای پیشگیری از عفونت قارچی است. حتی استفاده از محلول های ضدعفونی کننده مانند بتادین یا صابون زیاد نه تنها بی فایده است، بلکه به خودی خود می تواند عامل مستعد کننده ای برای عفونت های قارچی باشد.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از لباس های زیر نخی برای پیشگیری از این مشکل، گفت: خانم ها به ویژه در مسافرت ها باید تا حد امکان لباس راحت بپوشند و از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنند و خشک نگه داشتن ناحیه تناسلی مهمترین نکته در پیشگیری است. این یک عفونت قارچی است. برای پیشگیری از عفونت قارچی، پوشیدن لباس زیر، خشک کردن و تعویض لباس‌های خیس یا مرطوب هنگام دستشویی و استفاده از لبنیات به‌ویژه ماست توصیه می‌شود.

8 نکته مهم سلامتی در دوران قاعدگی

قاعدگی یکی از مهم ترین دوره های زندگی هر خانمی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا معمولاً یک هفته در ماه خانم ها را درگیر می کند، ظهور اولین قاعدگی در دختران جوان نباید باعث ترس و اضطراب آنها شود. این نشان می دهد که آنها سالم هستند و آماده مادر شدن در آینده هستند. علاوه بر این، مادران و پرستاران بزرگتر، والدین مدارس و معلمان بهداشت می توانند با نوجوانان درباره این پدیده صحبت کنند و نگرانی و ترس آنها را برطرف کنند و به آنها توضیح دهند که قاعدگی نه تنها یک بیماری است، بلکه یک امر ضروری و طبیعی برای بدن است. اگرچه به نظر می رسد باعث ناراحتی می شود، اما باید بدانید که رعایت بهداشت فردی در این دوران بسیار مهم است و بی احترامی به آن می تواند منجر به عفونت ها و عوارضی مانند ناباروری در آینده شود. این عوارض می تواند فرد را از مزایای مادر شدن محروم کند و زندگی خانوادگی آینده او را پیچیده کند، بنابراین توجه به نکات بهداشتی و رعایت آنها ضروری است:

لباس زیر مناسب

از لباس های نخی استفاده کنید و زود عوض کنید. لباس های زیر را باید جدا از لباس های دیگر شسته و در آفتاب خشک کنید. هرگز از لباس زیر دیگران استفاده نکنید.

ورزش ها

انجام فعالیت ها و ورزش های معمولی و سبک در این دوران نه تنها ممنوع نیست، بلکه مفید بوده و به شل شدن عضلات کمک می کند. باید بدانید که بدترین چیز این است که روی تخت دراز بکشید و آرام بمانید.

تغذیه

برای جبران خون از دست رفته در این دوران می توانید از غذاهای مقوی مانند از شیر، گوشت، حبوبات، سبزیجات، محصولات لبنی، میوه های تازه و غیره استفاده کنید. برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی توصیه می شود یک هفته قبل از شروع قاعدگی یک رژیم غذایی غنی از ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات کامل شروع کنید. مصرف کردن.

بیشتر بخوانید  خطرات پروتز سینه را میدانید؟!

غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت، تخم مرغ، جگر، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری تازه، حبوبات مانند عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار، آجیل، آجیل مانند برگ، برگ آلو و هلو و زردآلو، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .

ویتامین B6 در نان و بیسکویت سبوس دار، مالت، جوانه گندم، مرغ، ماهی، جگر، میوه هایی مانند موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مانند هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و آجیل وجود دارد.

حمام کن

حمام کردن در دوران قاعدگی نه تنها بی خطر است، بلکه ضروری است. البته باید حتی الامکان از نشستن روی کف سرویس بهداشتی و استحمام در حالت ایستاده خودداری کنید تا بدن شما به آلودگی های میکروبی کف سرویس بهداشتی آلوده نشود. اما باید بدانید که در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا خودداری کرد.

نوار بهداشتی

سعی کنید در دوران قاعدگی از نوار بهداشتی استفاده کنید و به طور مرتب و در اسرع وقت آن را تعویض کنید. اهمیت این موضوع به ویژه زمانی که خونریزی بیشتر باشد مشخص می شود. به این ترتیب علاوه بر رعایت سلامت بدن، از آلودگی سایر لباس ها نیز جلوگیری می شود. هنگام تعویض نوار بهداشتی، آن را در کاغذ بپیچید و دور بیندازید.

مراقب باشید نوار بهداشتی را مستقیماً داخل توالت نیندازید، زیرا به خوبی توالت را مسدود می کند. اگر نمی توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید می توانید از پارچه های معمولی و قابل شستشو استفاده کنید و سپس با آب سرد و صابون بشویید و در آفتاب خشک کنید و در صورت امکان اتو کنید. سعی کنید تا حد امکان از حوله های نخی یا کاغذی استفاده نکنید و اگر چنین است، گاز استریل را روی پنبه قرار دهید، زیرا تکه های خرد شده دستمال و پنبه جذب می شود و باعث عفونت می شود. از آنجایی که قاعدگی در اوایل بلوغ نامنظم است، می توانید با ذکر تاریخ قاعدگی در تقویم این موضوع را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی مخصوصاً به مدرسه ببرید تا مشکلی ایجاد نشود.

استفاده از مسکن

درد در روزهای اول قاعدگی طبیعی است. این به دلیل انتشار موادی در مخاط رحم است که باعث انقباضات رحمی می شود که منجر به درد می شود. اگر درد شدید است، می توانید از مسکن های تجویزی استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت قبل از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. استفاده از حوله یا پارچه گرم روی محل درد نیز مفید است، زیرا گرما باعث شل شدن عضلات می شود و می تواند انقباضات را متوقف کند. استراحت مناسب و تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای نیز می تواند در تسکین درد موثر باشد.

بیشتر بخوانید  عوارض تنفس دهانی در خواب چیست ؟

بهداشت دستگاه تناسلی

در خانم ها به دلیل نزدیک بودن مقعد به فرج و مجرای ادرار، امکان انتقال میکروب های مختلف به اندام تناسلی وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از عفونت ابتدا باید فرج یا قسمت جلویی اندام تناسلی خارجی را بشویید و سپس مقعد در دوران قاعدگی بعد از هر بار شستشو مخصوصاً بعد از اجابت مزاج به روش فوق شسته و بعد از شستشو در صورت امکان با پارچه تمیز خشک کنید. حتی الامکان سعی کنید از آب سرد برای تصفیه استفاده نکنید زیرا باعث انقباض و درد در ناحیه زیر شکم می شود. مراقب باشید هرگز خود را با دست های کثیف یا کثیف تمیز نکنید.

آکنه

یکی از شایع ترین عوارض دوران نوجوانی آکنه یا جوش است که در اثر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود و در دختران به خصوص قبل از شروع قاعدگی تشدید می شود. آکنه عمدتاً در افرادی با پوست چرب و تغذیه نامناسب بروز می‌کند، بنابراین درمان آکنه رایج، بهداشت پوست، شستشوی منظم صورت با صابون‌های غیر محرک و پرهیز از دست زدن است.

8 نکته مهم سلامتی در دوران قاعدگی

کاربران گرامی سوالات دلگرم کننده است

سلام
اگر دختری در دوران قاعدگی به توالت برود چه اتفاقی می افتد؟
دوستم میگه معمولا تو قاعدگی میره توالت و میگه دوست ندارم. (البته 10 دقیقه طول می کشد).
وقتی بهش میگم میتونه خطرناک باشه میگه طاقت ندارم و مشکلی نیست !!!! اگر بداند خطرناک است!
می توانید آن را توضیح دهید؟

سلام رفیق
زیاد نگران نباش …….. 10 دقیقه بایستی مشکلی نیست ……. امروز کدوم دختری رو میشناسی که یه هفته بدون حمام بره ؟؟؟؟؟ ??
چند یادداشت
1- هنگام استحمام بایستید و از نشستن خودداری کنید
2- از وان استفاده نکنید
3- آب را به سمت واژن فشار ندهید.

استحمام و شستن تمام بدن در دوران قاعدگی بدون وقفه است
در روزهای قاعدگی و هنگام خونریزی، استحمام روزانه نه تنها بی خطر است بلکه ضروری است و بوی بدن را از بین می برد و خستگی و کسالت را برطرف می کند.
مراقب باشید هنگام استحمام و استحمام در حالت ایستاده روی زمین ننشینید.

به نظر من چون بعضی از خانم ها در دوران قاعدگی احساس بدی دارند مثل بی حوصلگی و افسردگی و … اتفاقا چند دقیقه استحمام با آب گرم به گفته دوستان کلینیک مشکلی ندارد و برعکس. اول احساس می کند همونطور که گفتم داره از بین میره…

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید حمام کردن در دوران قاعدگی

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید