مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصوبه جدید دولت وضعیت مسکن را بهبود نمی بخشد

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره تأثیر تصمیم دولت مبنی بر افزایش حداکثر 25 درصدی اجاره بها در سال، گفت: این تصمیم می تواند آثار موقت و موقت داشته باشد. مقررات، اما کدورت و تعارض بین موجر و مستاجر وجود دارد. تیم اقتصادی دولت باید برای اقتصاد کلان کشور برنامه ریزی کند تا تورم فزاینده را مهار کند. پیش بینی کاهش ارزش پول ملی و گفتن به صاحبخانه که اجاره بها را افزایش ندهد، متناقض است.

مصوبه دولت مبنی بر تعیین حداکثر افزایش اجاره بها در هر سال به 25 درصد در تهران و 2 درصد در شهرهای سراسر کشور به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیروهای مسلح رسید.

بر این اساس، سران سه قوه خاطرنشان کردند: سیاست ها و اقدامات لازم برای مدیریت حوزه مسکن باید سریعتر اجرا شود و همزمان دو فوریت طرح پیشنهادی در مجلس در اولویت قرار گیرد.

حسن محتشم در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا چنین مصوبه ای می تواند مانع رشد اجاره بهای مسکن شود، گفت: اقتصاد دستوری کار نمی کند و با دستور نمی توان شرایط اقتصادی را بهبود بخشید. این مصوبه ممکن است تأثیر موقت و موقتی بر تعدادی از مستاجران بگذارد که می گویند طبق یک مصوبه دولتی تخلیه نمی شوند، اما بین موجر و مستاجر سردرگمی و درگیری وجود دارد. از سوی دیگر موانعی در تولید و عرضه ساختمان های مسکونی ایجاد می کند که ممکن است کوتاه مدت نباشد اما در بلندمدت قطعا نمایان خواهد شد.

بیشتر بخوانید  تلاش عجیب مردم برای رفتن به شمال را ببینید!

وی گفت: هر فردی که در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند انتظار دارد ارزش پولش حفظ شود و در نهایت حداقل سودآوری داشته باشد. اما اگر قرار است یک نفر در شرایط تورم بالای پنجاه و چند صد درصد سرمایه گذاری کند و بعد دولت بگوید صاحبخانه حق دارد اجاره بها را تا 25 درصد افزایش دهد، یعنی باید سرمایه گذاری در مسکن را متوقف کنیم. بخش اگر بخواهیم ساخت و ساز مسکن وارد بخش تولید شود، با تدابیر پیشگیرانه ای که دولت دارد، عده کمی حاضرند وارد آن شوند. به ناچار سراغ ارز و سکه می روند یا نقدینگی خود را از کشور خارج می کنند».

محتشم تاکید کرد که تصمیم دولت می تواند برای تعدادی از مستاجران امیدوارکننده باشد، اما واقعیت این است که بسیاری از مستاجران و مالکان درگیر آن هستند. وی گفت: ممکن است بسیاری از مالکان نیز با این تصمیم تصمیم به فروش ملک خود بگیرند. در این صورت طبق قانون مستاجر موظف به ترک ملک به دلیل تخصیص خانه است. «شرایط اقتصادی با احکام و محدودیت ها بی فایده است.

این کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال که دولت باید در این خصوص چه کند، گفت: در وهله اول تیم اقتصادی دولت باید برای مهار تورم افسارگسیخته اقتصاد کلان کشور را برنامه ریزی کند. کاهش ارزش پول ملی و گفتن به صاحبخانه که اجاره بها را افزایش ندهد، ناسازگار است و اصلا امکان پذیر نیست. اوایل انقلاب می گفتند هرکس می خواهد در تهران زندگی کند و خانه بخرد باید مجوز و شرایط خاص و سخت داشته باشد، در ماشین هم همین کار را می کردند اما در هیچ کدام موفق نشدند. . «در دعوای مسکن یک بار آمدند و به اداره کل مسکن و شهرسازی تحویل دادند که شما حق فروش مسکن را ندارید اما هرکسی با وکالتنامه و شخصی کلید ملک خود را به کلید فروخت. قرارداد. “

بیشتر بخوانید  خواسته های هیئت های مذهبی از دولت ها چیست؟ / نشست مدیران هیئت های منتخب کشور در قم + گزارش تصویری - اخبار دین ، ​​قرآن و اندیشه - تسنیم

یکی از اعضای هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با تاکید بر اینکه محدودیت ها تاثیرگذار نیست و دولت باید واقعیت را ببیند، گفت: رهن و اجاره عاملی برای گرانی ملک است. در شرایط تورم رشد قیمت مسکن قطعی است. البته قیمت نهاده های ساختمانی، زمین، خدمات و نیروی کار نیز در حال افزایش است. فاکتور قیمت ملک، رهن است که در کشورهای پیشرفته به این معناست که رهن وجود ندارد و باید اجاره داده شود. «حالا این ضریب است که رهن را تعیین می کند و بخشی را به اجاره تبدیل می کند.

محتشم افزود: بسیاری از خانواده ها ناتوان از کار هستند، بازنشسته هستند یا حقوق کافی ندارند، اما اموالی که از آن زندگی می کنند را دارند. الان که این قانون را تصویب می کنند و از طرفی تورم 50 درصد و گاهی 100 درصد افزایش پیدا کرده است، مخل زندگی چنین خانواده هایی هستند. «در واقع دستورات اجباری پیامدهای زیادی دارد و فکر نمی‌کنم به جایی برسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید متقاعد شود که افزایش اجاره بها به دلیل افزایش قیمت ها طبیعی است. صاحبخانه صلاحیت تامین مسکن مستاجر را ندارد، اما این دولت است که باید با افزایش درآمد سرانه ملی و درآمد مردم، تورم را مهار کند تا مردم از شرایط معیشتی مناسبی برخوردار شوند. اما با این تصمیم دولت به صاحبخانه فشار می آورد که در صورت خرید ملک از اجاره ای که دریافت می کند سود چندانی نبرد و فقط ارزش پول خود را حفظ کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *