مصوبات دولت و مجلس غیرعلمی است/ بسیاری از اساتید دانشگاه خواهان خروج از کشور هستند



به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبات دولت و مجلس غیرعلمی است و اگر قرار باشد در اشتغال، نوآوری و دانشگاه تغییری ایجاد شود تا نگاه تغییر نکند، بعید است. اتفاق خاصی در حال رخ دادن است.”

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا مقام معظم رهبری امسال شعار «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» را مطرح کردند، گفت: اما فکر می کنم مسئولان در اجرای این شعار دچار مشکل شوند. زیرا مصوبات مجلس اکثر دانشگاه ها را با مشکل مواجه کرده است. مکانیسم‌های پرداختی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده محدودکننده است و از این رو محدودیت در اعمال این شعار مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

پزشکان گفتند: نمی‌توان کسانی را که می‌فهمند، می‌دانند و می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند و نمی‌فهمند مقایسه کرد. یعنی در جامعه‌ای که دنیا و غیر دنیا می‌خواهند با هم برابر باشند، فارغ از اینکه شما کار می‌کنید یا نه، اگر مکانیزم پرداخت یکی باشد، البته بعید است که انگیزه‌هایی برای کار در جامعه وجود داشته باشد. کشور. . به همین دلیل، تا زمانی که چشم انداز تغییر نکند، مشکلات به این راحتی حل نمی شوند.

حضرت فرمود: «آقایان هر روز در مورد پیام رهبری سخنرانی می کنند، اما آن سخنرانی ها کار را تمام نمی کند. زیرا بحث شعار و سخنرانی نیست، بلکه در مورد اعتقادات است. اعتقاد انگیزه می خواهد و انگیزه بدون تشویق حرفه ای و خردمندانه ممکن نیست. شما نمی توانید یک مکانیزم پرداخت برای کسی که کار می کند و کسی که کار نمی کند طراحی کنید. وقتی به همین روش پرداخت می کنید، مشکل خواهید داشت. بنابراین در این زمینه دولت و سایر نهادها باید نگاه خود را به دانشگاه تغییر دهند.

بیشتر بخوانید  بهار صمیمی غمگین اصفهان

مسعود پزشکیان در پاسخ به این سوال که برای عملیاتی شدن شعار امسال چه راهکارهایی باید در نظر گرفته شود، گفت: راه حل بازده است. پرداخت ثابت نیست. یعنی اونی که کار می کنه باید حقوقش درست باشه و اونی که اصلا کار نمی کنه. خداوند در روز قیامت در قرآن می فرماید: «الیوم علی علی موهمه خوابیده است و تل علم و تما و کانوا مسس در دهانشان فرو رفته و دستشان با ما سخن می گوید و شهادت می دهد. ما را و به پای آنها شهادت دهند. یعنی روز قیامت دهان و دست و پای خود را می بندند و می گویند چه کردی؟ اگر کاری کردی به بهشت ​​برو و اگر کاری نکردی به جهنم خواهی رفت.

وی همچنین با ذکر آیه ای از قرآن می افزاید: یعنی برای انسان نتیجه ای جز تلاش او نخواهد داشت. اما در سیستمی که داریم، چه امتحان کرده و چه نه، مکانیزم پرداخت ثابت است و فرقی نمی کند. در نتیجه هیچ تفاوتی بین کسی که تلاش می کند و کسی که تلاش نمی کند وجود ندارد. وقتی تفاوتی وجود ندارد، چگونه می توان آنها را برای انجام این کار تشویق کرد؟

پزشکان همچنین به غیرعلمی بودن سازوکار امروز دولت و مجلس اشاره کردند. از نظر اعتقادی جای اگر و اگر زیاد است. در نتیجه، اگر قرار است در اشتغال یا از طریق صنعت، نوآوری و دانشگاه تغییری ایجاد شود، باید چشم انداز تغییر کند. بعید است اتفاق خاصی بیفتد مگر اینکه دیدگاه تغییر کند.

این پزشکان می‌گویند: «امروز بسیاری از اساتید دانشگاه ما درخواست بازنشستگی کرده‌اند یا می‌خواهند از کشور خارج شوند. به این دلیل که این نگاه به دانشگاه و فضای دانشگاه وجود دارد، مشکلات دانشگاه های علوم پزشکی از دانشگاه های دیگر بدتر است. در قانون آمده است که دانشجویان این دانشگاه باید در نظام می ماندند نه اینکه سر کار بروند و از مردم پول نگیرند. اما با مصوبات و کارهایی که انجام داده اند، هیچکس حاضر به ماندن در دانشگاه نیست. مجلس، دولت و قوه قضائیه هم رفتند با بخش خصوصی قرارداد بستند، بعد رفتند سراغ دستگاه دولتی و گفتند شما باید اینطور باشید.

بیشتر بخوانید  پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آقای حاج محسن لبّانی

وی افزود: اگر آقایان درست می گویند بیایند از دستگاه دولتی خدمات بگیرند. اگر اینها انقلابی هستند، سر سفره ای که برای مردم پهن می کنند بنشینید. بعد که دارو نمی گیرند، در صف می ایستند، دکتر جایشان را نمی دهد، آن وقت می دانند چگونه قانون بنویسند.

دیدگاهتان را بنویسید