مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف کدام قرص و دارو با نوشابه خطرناک است ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



اگر شما هم از دسته اشخاصی هستید که دارو یا انواع قرص را با نوشابه میخورید به عواقب و عوارض پیش روی خوردن قرص با نوشابه خوب توجه کنید .


حل شدن دارو در نوشابه باعث افزایش حالت اسیدی آن می‌شود و بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو آب است. به خاطر این که یک مایع خنثی است. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده برای عوارض مصرف قرص و دارو با نوشابه شایان ذکر است که نوشابه‌ها حاوی میزان زیادی قند هستند که برای افراد دیابتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.


این نکته را در مورد خوردن هرگونه قرص با نوشیدنی گازدار بدانید که مصرف آب‌های گازدار برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند توصیه نمی‌شود. دارو‌ها حاوی نمک هستند و مصرف آن‌ها با آب گازدار احتمال افزایش آن را بیشتر و بیشتر می‌کند. علاوه بر این باید بدانید که الکل بیش‌ترین آسیب را به بدن و اثرگذاری دارو می زند. چون متابولیسم دارو را تغییر داده و اثر آن را به طور چشمگیری افزایش و یا کاهش می‌دهد.


مصرف آموکسی سیلین با نوشابه


کدام دارو را با نوشابه نباید خورد ؟


مصرف آنتی بیوتیک با نوشابه


به‌عنوان مثال می‌توان به داروی کتوکونازول (ضدقارچ) اشاره کرد؛ داروی کتوکونازول، ایتراکونازول (ضد قارچ)، آتازاناویر (در درمان HIV)، سفپودوکسیم (آنتی بیوتیک)، انوکسازین (داروی آنتی باکتریال در درمان عفونت‌های مجاری ادراری) و دیپیریدامول (داروی ضد تجمع پلاکت) از جمله دارو‌هایی هستند که مصرف آن‌ها با نوشیدنی‌های اسیدی بلامانع است.


بنابراین افرادی که دچار کاهش ترشح اسید معده هستند در جذب این دارو دچار مشکل می‌شوند؛ درنتیجه نوشیدن مایعات اسیدی مانند آب‌پرتقال و نوشابه‌های گازدار همراه با این دسته از دارو‌ها توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص های اورژانسی ( پیشگیری فوری از بارداری )


عوارض خوردن دارو با نوشابه


چرا نباید قرص را با نوشابه خورد ؟


چه نوشیدنی برای استفاده از داروها مناسب است ؟


بسیار مشاهده شده که خوردن برخی آنتی بیوتیک ها با شیر یا نوشیدن آبمیوه های ترش به علت اسیدی بودن آنها خاصیت درمانی دارو را از بین برده در مواردی موجب تخریب ساختار دارو گردد.


گرچه هدف اصلی از سفارش به مصرف قرص ها با آب بدلیل باز شدن ماده موثره آنها در معده و تاثیر در درمان می باشد اما مصرف بدون آب برخی قرصها به دلیل ساختاری که دارد ممکن است موجب ایجاد مشکلات زیادی در ناحیه مری فرد بیمار گردد.


از سویی استفاده از مواد دارویی با مایعاتی بجز آب، در مواردی که بدون تجویز پزشک یا توصیه داروساز صورت گیرد می تواند اثر قرص ها را از بین ببرد.


اگر در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها در محل کار خود یا در خانه آب موجود ندارید آب میوه های به غیر از آب انگور یا گریپ فروت یا چای میتواند جایگزین مناسب تری نسبت به نوشانه های گازدار باشد اما به هر حال نوشیدن آنتی بیوتیک با نوشابه های گازدار در ایام مریضی خیلی بهتر از مصرف نکردن آن است .


چند دارو مانند مکمل های کلسیم یا ویتامین D توصیه می شود که همراه با شیر مصرف شوند زیرا مصرف این قبیل داروها با شیر به جذب بیشتر آن ها در بدن کمک میکند.


قرص و با نوشابه میشه خورد ؟


چه چیزی اثر دارو را از بین میبرد ؟


آیا مصرف آنتی بیوتیک (آموکسی سیلین) همراه با نوشابه کار درستی است؟


نوشابه ها یا نوشیدنی های گازدار مانند ماءالشعیر یا نوشابه های انرژی زا و یا سودا دارای مقداری زیادی از قند و کربوهیدرات های مختلف هستند. اکثر آنها ماهیت اسیدی نیز دارند. آنها قادر به کاهش عملکرد قدرت ضد باکتریایی اکثر داروها از جمله آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیسیلین و … هستند.

بیشتر بخوانید  خواص درمانی و درمانی عرق پنیر تازه


نوشیدنی های گازدار در صورت ترکیب با داروهای خاص می توانند منجر به آلرژی یا عوارض جانبی در برخی از بیماران شوند. از این رو ، باید کاملاً از مصرف نوشابه ها و سایر نوشیدنی های گازدار با آن ها خودداری کرد. نوشابه های گازدار همچنین جذب آهن را محدود می کند. بنابراین اگر از مکمل های آهن یا داروهایی با آهن استفاده می کنید ، مصرف آنها با نوشیدنی های گازدار ایده خوبی نیست.


نتیجه :


بدانید که نباید دارو را با هر مایع و نوشیدنی مصرف کنید. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو آب است.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *