مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف پلاکونیل و عوارض این دارو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


پلاکونیل (هیدروکسی کلروکین): مقدمه ای بر ویژگی ها و عوارض جانبی دارو

پلاکینیل (هیدروکسی کلروکین) این دارو متعلق به گروهی از داروها به نام است کینولون ها است. این دارو برای درمان یا پیشگیری از مالاریا استفاده می شود. مالاریا یک بیماری ناشی از آن است انگل هایی به نام پلاسمودیوم که از طریق نیش پشه وارد بدن می شود. مالاریا در مناطقی مانند آفریقا، آمریکای جنوبی و جنوب آسیا شایع است. این دارو لزوما علیه همه نیست سویه های مالاریا (Falciparum، Vivak، Oval و Malaria) موثر نیست. این دارو نیز جزو داروهای ضد شبکیه برای برای درمان علائم آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوز، لوپوس دیسکوئید یا سیستمیک استفاده می شود. در این بخش از دلگرم کننده ما این دارو را ارائه خواهیم کرد.

پلاکینیل (هیدروکسی کلروکین): مقدمه ای بر خصوصیات و عوارض جانبی دارو

اطلاعات مهم در مورد Plaquinil

مصرف طولانی مدت یا در دوزهای بالا این دارو می تواند آسیب جبران ناپذیری به شبکیه شما وارد کند. اگر در تمرکز مشکل دارید، مصرف این دارو را قطع کنید و در صورت لزوم در صورت مشاهده آثار نور و تابش خیره کننده در چشمان خود و یا مشاهده هرگونه تورم یا تغییر رنگ در چشمان خود، با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف داروی پلاکونیل، در صورت واکنش به هر دارویی آلرژیک، یا اگر پسوریازیس، پورفیری، بیماری کبد، مصرف الکل و الکل، یا کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G-6-PD) دارید. در این مورد به پزشک خود بگویید. از این دارو در طول درمان مالاریا تجویز شده استفاده کنید و از مصرف نامنظم آن خودداری کنید. علائم شما ممکن است قبل از از بین رفتن کامل عفونت بهبود یابد. بنابراین درمان را تا بهبودی کامل ادامه دهید و برای کاهش علائم، مصرف این دارو را قطع نکنید.در درمان لوپوس یا آرتریت (آرتریت روماتوئید) اگر علائم پس از 6 ماه درمان بهبود نیافت، به پزشک خود اطلاع دهید.

دوست پلاکونیل

نکاتی که قبل از استفاده از این دارو باید بدانید

اگر به این دارو حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.
پلاکونیل نباید برای درمان طولانی مدت کودکان استفاده شود.

برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما خطری ندارد، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

سابقه تغییر در بینایی یا آسیب شبکیه ناشی از مصرف داروهای ضد مالاریا.
• بیماری قلبی، آریتمی (مانند سندرم CT طولانی مدت).
• دیابت؛
• ناراحتی معده.
• آلرژی به کینین.
• بیماری کبد یا کلیه.
• پسوریازیس؛
• مصرف الکل
اختلالات ژنتیکی آنزیم هایی مانند پورفیری یا کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G6PD).

بیشتر بخوانید  زانو درد با سندرم لگن چگونه درمان می شود؟

مشخص نیست که آیا این دارو به نوزاد آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. احتمال مرگ مالاریا در زنان باردار بیشتر است. اگر باردار هستید، با پزشک خود در مورد خطرات سفر به مناطقی که مالاریا شایع است صحبت کنید، مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا ممکن است به نوزاد آسیب برساند. در صورت شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید این دارو برای افراد زیر 18 سال تایید نشده است.

دوست پلاکونیل

نحوه مصرف پلاکونیل

پلاکونیل را دقیقاً همانطور که پزشک توصیه کرده است مصرف کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. دستورالعمل های روی برچسب دستور پخت خود را بخوانید و دنبال کنید. این دارو گاهی فقط یک بار در هفته مصرف می شود. اگر قصد مصرف این دارو را دارید، هر هفته یک روز مشخص را برای مصرف این دارو در آن روز انتخاب کنید.

این دارو را با یک وعده غذایی یا یک لیوان شیر مصرف کنید.

برای پیشگیری از مالاریا

2 هفته قبل از ورود به ناحیه ای که مالاریا شایع است، مصرف پلاکونیل را شروع کنید. مصرف دارو را در طول اقامت خود و حداقل 8 هفته پس از ترک منطقه ادامه دهید.

برای درمان مالاریا

پزشک شما ممکن است یک دوز واحد یا یک دوز اولیه بالا را تجویز کند و سپس دوز کمتری را در طی 2 روز آخر درمان توصیه کند. دستورات پزشک خود را دنبال کنید. برای جلوگیری از نیش پشه که می تواند باعث مالاریا شود، از لباس های محافظ، اسپری های حشرات و پشه بند در اطراف تخت استفاده کنید. اگر در معرض مالاریا هستید یا اگر تب دارید و اگر علائم دیگری را در طول یا بعد از اقامت در منطقه ای که مالاریا شایع است تجربه کردید به پزشک خود اطلاع دهید. مالاریا

برای بهترین نتیجه، دارو را طبق دستور مصرف کنید. اگر در طول درمان تب، استفراغ یا اسهال داشتید، در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید.برای درمان لوپوس یا آرتریت، این دارو معمولاً به مدت هفته ها یا ماه ها روزانه مصرف می شود. برای بهترین نتیجه، دارو را دقیقاً همانطور که پزشک توصیه کرده است استفاده کنید. اگر علائم شما پس از 6 ماه درمان بهبود نیافت، در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. هنگام مصرف پلاکونیل ممکن است به آزمایش خون و آزمایش بینایی منظم نیاز داشته باشید. پلاکینیل باید در دمای اتاق به دور از گرما، رطوبت و دور از نور خورشید نگهداری شود.

بیشتر بخوانید  404 Not Found

نحوه استفاده از پلاکونیل

اگر یک نوبت از این دارو را فراموش کنید چه اتفاقی می افتد؟

به محض یادآوری دوز فراموش شده آن را مصرف کنید. اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است از مصرف نوبت فراموش شده خودداری کنید. از داروی اضافی برای جبران دوز فراموش شده قبلی با نوبت بعدی استفاده نکنید.

اگر بیش از حد از این دارو مصرف کنید چه اتفاقی می افتد؟

در صورت مسمومیت با فوریت های پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو به خصوص در کودکان می تواند کشنده باشد مصرف بیش از حد این دارو خطرناک است و باید فورا درمان شود. ممکن است از شما خواسته شود که فورا استفراغ کنید (در خانه، قبل از انتقال به اورژانس). علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل خواب آلودگی، تغییر در بینایی، ضربان قلب کند، درد قفسه سینه، سرگیجه شدید و غش باشد. یا تنفس کم عمق

هنگام مصرف این دارو از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

از مصرف آنتی اکسیدان ها یا پکتین کائولن در 4 ساعت قبل یا بعد از مصرف هیدروکسی کلروکین خودداری کنید. برخی از آنتی اسیدها می توانند جذب این دارو را برای بدن شما دشوارتر کنند.

اگر علائم واکنش آلرژیک به پلاکنیل را دارید، مانند:

بثورات پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ تنفس سخت؛ اگر متوجه تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو شدید، با آمبولانس تماس بگیرید.مصرف طولانی مدت این دارو یا در دوزهای زیاد می تواند باعث آسیب جبران ناپذیری به شبکیه شود. اگر در تمرکز مشکل دارید، مصرف این دارو را قطع کنید و در صورت لزوم در صورت مشاهده آثار نور و تابش خیره کننده در چشمان خود و یا مشاهده هرگونه تورم یا تغییر رنگ در چشمان خود، با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  علت ایجاد ویروس اچ پی وی (HPV) یا ویروس پاپیلوم چیست؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر فوراً به پزشک خود اطلاع دهید:

• سردرد، درد شدید قفسه سینه و سرگیجه، ضعف، ضربان قلب سریع یا تپش قلب.
• ضربان قلب بسیار آهسته یا ضعیف.
• ضعف، بی حسی یا گزگز عضلانی.
علائم قند خون پایین مانند سردرد، گرسنگی، تعریق، تحریک پذیری، سرگیجه، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و احساس اضطراب یا لرزش؛
علائم پایین بودن تعداد سلول های خون مانند تب، لرز، گلودرد، ضعف یا درد، لثه، زخم های دهان، زخم های پوستی، ضربان قلب سریع، پوست رنگ پریده، کبودی، خونریزی غیر معمول، سرگیجه.

دوست پلاکونیل

عوارض جانبی پلاکینیل

• سردرد، سرگیجه، وزوز گوش.
• تهوع، استفراغ، درد شکم.
• از دست دادن اشتها، کاهش وزن و کاهش وزن.
نوسانات خلقی، عصبی بودن یا تحریک پذیری؛
• خارش یا خارش پوست.
• ریزش مو.

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و ممکن است شرایط دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت مشاهده عوارض جانبی این موضوع را به FDA گزارش دهید.

چه داروهایی بر مصرف این دارو تأثیر می گذارد؟

مصرف این دارو می تواند مشکلات جدی برای کبد و قلب مصرف کننده ایجاد کند، به خصوص اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید، از جمله موارد زیر:

• سایر داروها برای درمان مالاریا.
• آنتی بیوتیک ها یا داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های قارچی.
• داروهای ضد ویروسی برای درمان هپاتیت یا اچ آی وی/ایدز.
• داروهای ضد افسردگی یا آسم.
• قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی جایگزین.
• داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان.
• داروهای کاهش دهنده کلسترول.
• داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری قلبی یا فشار خون بالا.
• مسکن ها یا ورم مفاصل از جمله آسپرین، تیلنول، ادویل و (Aleve).
• داروهای ضد تشنج.
• داروهای کاهش اسید معده.
• داروهای مورد استفاده برای درمان سل.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید دوست پلاکونیل

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *