مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مصرف قرص سیکلوسپورین و عوارض این دارو

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سیکلوسپورین سیکلوسپورین

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید قرص سیکلوسپورین فرض کنید سرکوب کننده بیشتر بدانید.

سیکلوسپورین

استفاده از سیکلوسپورین

سیکلوسپورین از رد پیوند کلیه، کبد، قلب یا سایر اعضای بدن توسط کورتیکواستروئیدها جلوگیری می کند. صرف کرد. همچنین برای درمان رد پیوند مزمن (در بیمارانی که قبلا با داروهای سرکوب کننده ایمنی درمان شده اند، درمان آرتریت روماتوئید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس شدید (در صورت عدم پاسخ خوب یا عدم تحمل به داروهای سیستمیک قبلی) و درمان سندرم نفروتیک استفاده می شود.

————————————————- ——————————————-

مکانیسم اثر سیکلوسپورین

با مهار برگشت پذیر و اختصاصی لنفوسیت ها در فاز GO و G1 چرخه سلولی، لنفوسیت های کمکی و بازدارنده را مهار می کند و همچنین از تولید فاکتورهای رشد لنفوسیت IL-2 و T جلوگیری می کند.

————————————————- ——————————————-

فارماکولوژی قبل از مصرف نحوه انجام اقدامات احتیاطی عوارض جانبی

سیکلوسپورین برای درمان رد مزمن پیوند (در بیمارانی که قبلاً درمان سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت کرده اند) استفاده می شود. هنگامی که یک عضو پیوندی وارد بدن می شود، گلبول های سفید خون سعی می کنند عضو پیوند شده را پس بزنند. اما سیکلوسپورین با سرکوب سیستم ایمنی از پس زدن اندام های پیوندی توسط گلبول های سفید جلوگیری می کند.سیکلوسپورین همچنین برای درمان آرتریت روماتوئید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس شدید و همچنین برای درمان سندرم نفروتیک استفاده می شود.

سیکلوسپورین یک داروی بسیار قوی است و به همین دلیل می تواند عوارض جانبی جدی مانند بیماری کلیوی ایجاد کند همچنین مصرف این دارو باعث کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها می شود. در مورد عوارض جانبی حین مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

————————————————- ——————————————-

این دارو باید زیر نظر پزشک تجویز شود و به اشکال زیر در بازار موجود است:

هنگام تصمیم به مصرف، بهتر است خطرات مرتبط با این دارو را در نظر بگیرید و فواید آن را بسنجید. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو باید نکات زیر را در نظر گرفت:

آلرژی و حساسیت

اگر تا به حال واکنش غیرعادی یا آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه همه آلرژی های دیگر، مانند در مورد آلرژی های غذایی، مواد نگهدارنده و حساسیت های حیوانی به پزشک خود بگویید. برای محصولاتی که تزریق نمی شوند، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیب دارو را به دقت مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید  بیماران مبتلا به فشار خون باید در مصرف اسفناج و کرفس احتیاط کنند

فرزندان

مطالعات تا به امروز هیچ مشکل یا محدودیتی را در استفاده از این دارو در کودکانی که پیوند اعضا دریافت می کنند نشان نداده است، اگرچه ایمنی و کارایی دارو ثابت نشده است.
مطالعات اخیر در مورد اثرات سیکلوسپورین بر کودکان مبتلا به آرتریت روماتوئید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس، هیچ محدودیتی در استفاده از آن برای کودکان نشان نداد. اما استفاده از این دارو تا به امروز مشکل خاصی را برای کودکان نشان نداده است.

سالمندان

تحقیقات قبلی هیچ مشکل یا محدودیتی را در مورد مصرف این دارو در افراد مسن نشان نداده است و در بیماران کلیوی، کبدی و فشار خون باید با احتیاط و تا حد امکان کمتر مصرف شود.

دوره بارداری

مطالعات روی نمونه های حیوانی نشان داده است که این دارو در دوران بارداری عوارض خطرناکی دارد، اما هیچ مطالعه ای در مورد تأثیر آن بر نمونه های انسانی در دوران بارداری انجام نشده است.

مادران شیرده و شیرده

مطالعات تا به امروز هیچ مشکل یا محدودیتی در استفاده از این دارو در زنان شیرده نشان نداده است. هنگام تصمیم به مصرف، بهتر است خطرات مرتبط با این دارو را در نظر بگیرید و فواید آن را بسنجید. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود.

تداخلات دارویی

اگرچه برخی از داروها را نباید همزمان مصرف کرد، اما مواردی وجود دارد که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است آنها را همزمان مصرف کرد. در چنین مواردی، پزشک به بیمار توصیه می کند که دوز دارو را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگر را انجام دهد. با این حال، در مورد سایر داروهایی که مصرف می کنید (تجویز شده یا بدون نسخه) به پزشک خود اطلاع دهید.

————————————————- ——————————————-

دستورالعمل مصرف

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما برای شما تجویز شده است. این دارو را بیش از حد یا بیشتر از زمانی که تجویز شده است، مصرف نکنید. این دارو معمولاً همراه با سایر داروها تجویز می شود. هر دارو را به طور منظم و در زمان تجویز شده طبق دستور پزشک مصرف کنید.فقط از داروهای مارکدار تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.مارک های مختلف ممکن است به اندازه این دارو موثر نباشند.

بیشتر بخوانید  آیا خوردن گوشت خرگوش مجاز است؟

دارو را در ساعات معینی از روز مصرف کنید. اگر به طور منظم آب گریپ فروت می خورید با پزشک خود در این مورد صحبت کنید مصرف زیاد آب گریپ فروت می تواند منجر به مشکلات کلیوی شود در صورت استفاده از محلول این دارو از شربت با قاشق غذاخوری یا سرنگ مخصوص استفاده کنید.ممکن است دوز مصرفی به کودکان ممکن است به داروی بیشتری نیاز داشته باشند افزایش فشار خون ناشی از مصرف این دارو را می توان با تجویز داروهای کاهنده فشار خون کاهش داد.

مصرف دارو را خودسرانه بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، ممکن است برای جلوگیری از رد پیوند لازم باشد دارو را طبق دستور پزشک یا دستورالعمل روی برچسب دارو مصرف کنید. میزان مصرف دارو به شدت بیماری و اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد داروهای مصرف شده در طول روز، فاصله زمانی بین هر بار استفاده از کپسول و دوره زمانی مجاز برای استفاده از دارو تا حد زیادی به شدت بیماری و نوع دارو بستگی دارد.

————————————————- ——————————————-

مصرف خوراکی (کپسول و قطره)

بزرگسالان و کودکان

(Immuneral) مقدار دارو توسط پزشک تعیین می شود.4 تا 12 ساعت قبل از پیوند عضو یا بعد از پیوند. در صورت نیاز و تحمل بیمار مقدار دارو افزایش می یابد (ساندیمون) مقدار داروی مصرفی بر اساس وزن بدن و دستور پزشک تعیین می شود و در ابتدا معمولاً روزانه 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف می شود. 4 تا 12 ساعت قبل یا بعد از پیوند. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو افزایش می یابد.

سیکلوسپورین

برای درمان پسوریازیس

در صورت فراموش کردن یک دارو چه باید کرد؟

اگر بیمار یک نوبت را فراموش کرد، باید به محض اینکه به او یادآوری شد، آن را مصرف کند. اگر نوبت بعدی نزدیک است، باید نوبت بعدی را رها کند و به برنامه منظم دارویی خود بازگردد. دوز نباید دو برابر شود.

در صورت استفاده بیش از حد و شرایط اضطراری چه باید کرد؟

در این صورت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید و اگر وضعیت بیمار وخیم شد و نتوانست نفس بکشد با آمبولانس تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید  آشنایی با داروی ترکیبی آسپرین و متوکلوپرامید  

هنگام استفاده از دارو چه مسائل غذایی را باید در نظر گرفت؟

تا زمانی که پزشک رژیم غذایی خاصی را توصیه کند به رژیم معمول روزانه خود ادامه دهید.

  • نحوه نگهداری دارو

  • از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید.
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • از داروهای قدیمی خودداری کنید.
  • و دارو را در یخچال نگهداری کنید.
  • از پزشک خود در مورد نحوه دور انداختن داروهای بدون نسخه سوال کنید.

اقدامات پیشگیرانه

  • مصرف کننده دارو باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبودی خود را تحت نظر داشته باشد.
  • اگر دچار سوزش سر دل، سردرد، تب، مدفوع رنگ پریده، تیره شدن ادرار، بی اشتهایی، حالت تهوع، ضعف و خستگی جسمی، زردی پوست و چشم شدید، این دارو را مصرف کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید، اینها ممکن است علائم کلیه باشد. خسارت.
  • مصرف سدیم (نمک) و پتاسیم و محصولات حاوی پتاسیم را محدود کنید. از پزشک خود بخواهید دستورالعمل های غذایی به شما بدهد یا شما را به متخصص تغذیه معرفی کند.
  • قبل از مصرف دارو فشار خون خود را اندازه گیری کنید اگر متوجه تغییرات جدی در فشار خون خود شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت درمان پسوریازیس از قرص های واکنش دهنده ایمنی استفاده نکنید مصرف این دارو ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد از نزدیک شدن به بیماران مبتلا در حین مصرف این دارو خودداری کنید.
  • این دارو می تواند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر کرده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. هنگام خروج از منزل از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  • مصرف این دارو می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم عصبی شود، در صورت مشاهده علائم زیر سریعاً با پزشک مشورت کنید: غش، از دست دادن هوشیاری، تغییر صدا، تغییرات ذهنی، گیجی.
  • در حین مصرف سیکلوسپورین از داروهای دیگر، از جمله داروهای تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی، بدون مشورت با پزشک خود استفاده نکنید.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید سیکلوسپورین

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ——————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *