مصرف دگزامتازون و عوارض این دارو


عوارض جانبی دگزامتازون

  • دگزامتازون
  • دسته درمانی: کورتیکواستروئیدها.
  • اشکال دارویی: آمپول، قرص، قطره، شربت، پماد
  • عملکرد: التهاب را کاهش می دهد، سیستم ایمنی را ضعیف می کند

مکانیسم اثر دگزامتازون

در غلظت‌های موضعی بالا، کورتیکواستروئیدها تأثیر مستقیمی بر غشاء دارند. کورتیکواستروئیدها ترشحات سلولی و فیبرین و نفوذ بافت را کاهش می دهند. مهار کلاژن سازی و تشکیل بافت همبند، تاخیر در بازسازی سلول های اپیتلیال، کاهش تشکیل رگ های خونی جدید پس از التهاب و کاهش نفوذپذیری مویرگ های متورم از دیگر اثرات این دارو است. دلگرم کننده به روز باشید موارد مصرف و عوارض دگزامتازون بیشتر بدانید.

عوارض جانبی دگزامتازون خوراکی

موارد مصرف دگزامتازون

درمان وضعیت بیماری های التهابی و آلرژیک، خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز، آلرژی، پمفیگوس، آسم، کهیر، درمان آرتریت روماتوئید، نارسایی آدرنال و شوک آنافیلاکتیک، التهاب چشم، پوست و مفاصل.تجربه نشان داده است که مصرف این دارو در بیماران مبتلا به ام اس و ALS به معنای پیشرفت به ناتوانی عمومی و شدید است و از سال 1375 مصرف این دارو در ورزش های قهرمانی به عنوان داروی انرژی زا و دوپینگ ممنوع شد. گاهی گفته می شود دکسا یکی از داروها به اشکال مختلف است (شربت، قرص، قطره، آمپول و پماد و محلول) یکی از داروهای پرمصرف است و در نتیجه ابهامات و سوالات زیادی در مورد آن وجود دارد.

دگزامتازون دارویی از کورتیکواستروئیدها. سایر داروهای شناخته شده در این دسته ممکن است bتاماتازون – کورتیزون – پردنیزولون و هیدروکورتیزون او بیان کرد. کورتیکواستروئیدها یا کورتون ها در قسمت های مختلف بدن تاثیرات گسترده ای دارند و این اثرات گسترده علاوه بر مفید بودن در درمان طیف وسیعی از بیماری ها می تواند عوارض زیادی نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید  بخور سرد و گرم چه فوایدی دارد؟!

عوارض جانبی دگزامتازون خوراکی

1. تاثیر دگزامتازون بر اشتها و چاقی چیست؟

پاسخ: دگزامتازون باعث افزایش اشتها می شود. علاوه بر این، شما را چاق تر می کند و در بدن شما ورم ایجاد می کند. در واقع یکی از عوارض مصرف زیاد کورتون تورم تدریجی در بدن و افزایش چربی است که باعث تورم فرد می شود یا علامتی به نام صورت ماه! (به این معنی که صورت گرد و متورم است) ایستگاه ها در نتیجه بیمار احساس چاق و قوی می کند. اما درست است که تمام کورتیکواستروئیدها در استفاده مداوم باعث از دست دادن عضلات و پوکی استخوان می شوند، در واقع دگزامتازون بدن شما را رسما به یک پفک تبدیل می کند.

2- هر بار که سرما می خورم خوب نمی شوم تا دچار کم آبی نشوم. چرا؟

پاسخ: اثر دگزامتازون در سرماخوردگی بیشتر علامتدار است. یعنی واکنش های ایمنی را سرکوب می کند و در نتیجه علائم بیماری را می پوشاند. این مشکل در سرماخوردگی های ویروسی نیست، اما در سرماخوردگی های همراه با عفونت های باکتریایی (مانند گلودرد تب دار یا چرکی) سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند، به باکتری ها توانایی سازماندهی نیرو و تکثیر می دهد و به همین ترتیب می تواند حتی برای عفونت های تنفسی شدید.

3- آیا می توان از دگزامتازون در دوپینگ و افزایش وزن استفاده کرد؟

پاسخ: کورتیکواستروئیدها می توانند شرایطی به نام سرخوشی ایجاد کنند. آنها همچنین باعث تغییرات لحظه ای در سطح قند خون می شوند و می توانند برخی از توانایی های فیزیکی را در کوتاه مدت افزایش دهند. البته این داروها در درازمدت هم باعث پوکی استخوان می شوند و هم باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند، بنابراین استفاده مکرر حتی به قصد دوپینگ نتیجه معکوس خواهد داشت.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض داروی تزریقی تتراکائین

توجه: دگزامتازون یکی از داروهای ممنوعه دوپینگ است.

آیا مصرف دگزامتازون در بارداری مجاز است؟

پاسخ: دگزامتازون بعد از مصرف در بارداری در گروه c قرار می گیرد. یعنی نه داروی بی خطر است و نه داروی خطرناک. بنا به صلاحدید پزشک در برخی موارد می توان از این دارو برای پذیرش برخی عوارض استفاده کرد. مصرف خودسرانه به خصوص در دوران بارداری اکیدا ممنوع است. زیرا می تواند غدد فوق کلیوی در جنین را سرکوب کند.

5. مدت زیادی است که با تجویز پزشک برای تسکین درد مفاصل از دگزامتازون استفاده می کنم. الان حسش میکنم

الان بهترم. آیا می توانم مصرف دارو را قطع کنم؟

پاسخ: در مصرف طولانی مدت کورتون یک اصل کلی داریم. کورتیکواستروئیدها به تدریج افزایش می یابند و این به تدریج با قطع دارو انجام می شود. قطع تدریجی مصرف، افزایش فاصله مصرف و کاهش مقدار مصرف دارو در هر بار است. هرگز مقادیر زیادی کورتیکواستروئید را به طور ناگهانی یا ناگهانی مصرف نکنید.

عوارض جانبی دگزامتازون خوراکی

کاربردهای اصلی دگزامتازون:

1- ضد التهاب (به ویژه در بیماری های روماتیسمی-حساسیت موضعی یا عمومی-کنترل کننده عوارض بعد از عمل دندانپزشکی و…)

2- کاهش ادم مغزی یا ریوی

3- در درمان برخی از اختلالات غده فوق کلیوی

4. ونیز در بسیاری از بیماری های دیگر به عنوان درمان اصلی یا تکمیلی

عوارض جانبی دگزامتازون خوراکی

عوارض جانبی رایج و مهم کورتیکواستروئیدها:

برای استفاده موضعی (به صورت پماد و قطره یا محلول)

آسیب به پوست با استفاده طولانی مدت، لکه های روی پوست و خشکی پوست، تشدید عفونت های قارچی

در مصرف سیستمیک (خوراکی یا تزریقی)

بیشتر بخوانید  11 روغن سنتی و درمانی برای از بین بردن انواع سلولیت

شادی، عوارض گوارشی، بدتر شدن عفونت ها، بی خوابی، پوکی استخوان (با استفاده طولانی مدت)، ضعف سیستم ایمنی، اختلالات هورمونی (مانند ریزش مو، اختلالات قاعدگی) بدتر شدن آکنه، نوسانات خلقی (مانند سرخوشی یا تحریک پذیری عصبی)

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید عوارض جانبی دگزامتازون

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— — —————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید