مصرف بالای نمک در کشور باید کنترل شود


    مصرف بالای نمک در کشور باید کنترل شود

دکتر رسول دیناروند با بیان اینکه آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو در خاورمیانه رتبه اول را کسب کردند و این واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت، گفت: این واکسن مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته است. وی گفت: نظارت بر غذا، غذا، دارو، نوشیدنی، تجهیزات و زیست شناسی بر عهده این آزمایشگاه است.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص آبلیموهای تولیدی صنایع غذایی گفت: از آنجایی که آبلیموی طبیعی گران است، برخی شرکت های تولیدکننده این محصول به دلیل کاهش قیمت در رقابت سقوط کرده اند. آبلیمو مخلوط با 50 درصد طبیعی و 50 درصد آب، اسانس و رنگ تولید می کند و برخی از این شرکت ها از رنگ و اسانس کاملاً استفاده می کنند که البته تشخیص آن بسیار دشوار است و اگرچه این آب لیمو برای سلامتی خطرناک نیست، اما تولید و توزیع آنها نوعی تقلب هستند.

دکتر دیناروند در ادامه توضیح داد: آبلیمویی که از اسانس و رنگ استفاده می کند و غیرطبیعی و مصنوعی است به آن آبلیموی فرموله شده می گویند که خطرناک نیست اما از آنجایی که نحوه تولید آن نوعی سودجویی و کلاهبرداری است، درگیر هستیم. در تولید آنها هستند و از بازار جمع آوری می شوند.

وی با بیان اینکه بازار فروش لیموترش در ایران ایجاد شده است، به مردم توصیه کرد از آبلیموی تازه استفاده کنند در غیر این صورت از آبلیموی اصل در بازار استفاده کنند.

مصرف بالای نمک در کشور باید کنترل شود

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سموم موجود در میوه گفت: اگر این سموم در زمان توصیه شده روی محصولات اعمال شود و فاصله بین سم پاشی و برداشت رعایت شود، مشکلی پیش نمی آید.

بیشتر بخوانید  خواص دانه سبزیجات کولا + عکس

وی افزود: برخی محصولات نیز اپیلاسیون می شوند و آن موم روی پوست میوه باقی می ماند که در هنگام مصرف باید کاملا شسته یا پوست کنده شود.

دکتر دیناروند در مورد مارگارین یا کره گیاهی نیز گفت: از آنجایی که درصد اسیدهای چرب ترانس در این کره بسیار بالا است و اسیدهای چرب ترانس خطرناک ترین در بین اسیدهای چرب موجود در روغن ها هستند، طبق توصیه مجامع علمی، ترانس اسیدهای چرب باید در این محصولات گنجانده شود.» صفر است، به همین دلیل است که وزارت بهداشت توصیه می کند روغن های جامد ساخته شده از اسیدهای چرب ترانس حذف شود.

وی در مورد استفاده از نمک دریا گفت: نمک دریا خوراکی نیست و وزارت بهداشت مجوزی برای نمک دریا به عنوان خوراکی صادر نکرده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه نمک های خوراکی نمک های تصفیه شده و کریستالی با مجوز وزارت بهداشت هستند، از مردم خواست: با توجه به ارزان بودن قیمت نمک در کشور، نمک های خوراکی کریستالی و 99.7 را مصرف کنند. درصد خالص . .

وی افزود: مشکلی برای تامین نمک در کشور نداریم و نگران مصرف بالای نمک و فشار خون هستیم که باید کنترل شود.

منبع: وبدا


دیدگاهتان را بنویسید