مصرف آب در کشاورزی باید مدیریت شود / اولویت اصلی آب دولت سیزدهم چیست؟



به گزارش هبرونلاین ، محمد ابراهیم نیا در جلسه باشگاه خبرآنلاین چرا خوزستان هم خیس شده و هم کم آب است؟ وی تاکید کرد: باید از نظر کارشناسی به مشکلات نگاه کنیم. استراتژی همه شهرهای ما این است که در همه زمینه های معدن ، کشاورزی ، صنعت و … اول باشد و رویکرد به گونه ای است که در این رقابت هر شهر باید بتواند به توسعه کشور کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه این دیدگاه اشتباه بود ، ادامه داد: در قانون توزیع عادلانه آب ، مسئولیت توزیع آب فقط بر عهده وزارت نیرو است. در مثالهای مختلف ، از جمله رودخانه زاینده رود ، ما با معادلات اصفهان – چهارمحال و بختیاری طرف هستیم. درباره سفیدرود مسافت پیموده شده 700 کیلومتر را داریم. این طور نیست که کسی که خانه خود را باز کند و رودخانه را ببیند ، آب متعلق به او باشد.

وی به آمار مهم آب اشاره کرد و گفت: جغرافیای ایران سالانه 25 سانتی متر آب در هر کیلومتر مربع جمع می کند که 75 درصد آن تبخیر می شود و مطالعات نشان می دهد که ما سالانه حدود 110 هزار میلیارد متر مکعب آب داریم. “

وی ادامه داد: وقتی حجم بارش 370 میلی متر است ، مانند سال 1998 و در بعضی از سال ها میزان بارش به 152 میلی متر می رسد. با 70 میلیون نفر جمعیت در سال 1987 ، ما برای هر ایرانی 1000 مترمكعب آب داشتیم. این رقم اکنون به 1325 متر مکعب رسیده است ، اما لازم به ذکر است که این تعداد در کانادا 12000 متر مکعب است.

نیاز به بررسی شیوه های کشاورزی

وی با اشاره به مسئولیت وزارت نیرو در مدیریت منابع آب گفت: وزارت نیرو در حال تحقیق در مورد میزان تولید آب بر اساس هر حوضه آبریز است. ما با چه جمعیتی در آنجا زندگی می کنیم و میزان محرومیت از افق 1420 درجه چقدر است. همه این موارد در نظر گرفته می شود و آب با توجه به این م amongلفه ها بین استان ها توزیع می شود.

بیشتر بخوانید  غیر واقعی بودن نرخ‌های اجاره بها در فضای مجازی

وی افزود: این به معنای ثابت بودن توزیع آب نیست. استان های بالادستی نیز حق توسعه و تأمین بخشی از ثروت کشور را دارند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نهاد برای هماهنگی توزیع آب شورای عالی آب است ، افزود: این شورا وظیفه هماهنگی سیاست های توزیع و توزیع آب را دارد که کلیه ذینفعان در آن درگیر هستند. بنابراین ، فقط وزارت نیرو نباید مورد توجه قرار گیرد. برنامه و سازمان بودجه نیز باید در این فضا صحبت کنند.

ابراهیم نیا با اشاره به اینکه 90 میلیارد متر مکعب برداشت آب داریم ، گفت: “اگر به روش فعلی کشاورزی را ادامه دهیم ، منهای 40 میلیارد متر مکعب آب در حالت طبیعی داریم.”

وی تأكید كرد: باید توجه داشت كه سهم بخش كشاورزی از منابع آب زیاد است ، اما كشاورزی 9 درصد سهم خالص تولید داخلی ما را دارد.

مدیرکل شرکت مدیریت آب وزارت نیرو با تأکید بر اینکه به هیچ وجه مخالف کشاورزی نیست ، گفت: طبق آمار ما 2.8 میلیارد متر مکعب آب برای صنعت اختصاص می دهیم و سهم این قسمت از خالص تولید کشور 16٪ است. “هزینه های ما محاسبه نمی شود. ما نمی توانیم آب بنوشیم ، ما می توانیم کشاورزی با این سبک و صنعت داشته باشیم.

وی تأکید کرد که برای مدیریت بهینه لازم است 20 میلیارد متر مکعب از مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود. ابراهیم نیا گفت: سرانجام اگر آب از سد خارج شود ، به مردم کنار رودخانه نمی گوییم آب بگیرند. “همه بلند می شوند و سرانجام اجازه نمی دهند چیزی به انتهای استخر که یک تالاب یا دریاچه است برسد.

وی گفت: ساختار حوضه های آب شکل گرفته و بنابراین تشکیل بازیگران سیاسی در بالادست ضروری است. اما همه گفتگوها در تهران در حال انجام است.

وی در توضیح این موضوع افزود: کارشناسان همچنین باید در جریان پایین و حوزه کارون صحبت کنند. باید بپذیریم که ساختار اداری ایران برای علمی که از خارج می آوریم آماده نیست. در گذشته ما فقط چشم انداز توسعه داشتیم. به عنوان مثال ، وزارت نیرو تا 10 سال پیش جامعه شناس در بدن خود نداشت اما در 10 سال گذشته حدود 10 تا 15 جامعه شناس استخدام کرده است.

بیشتر بخوانید  حدود ۴۰ درصد از شالیزار های رضوانشهر دچار ورس و خوابیدگی شده است

این مقام مسئول گفت: در پایان بحث باید بگویم که ما نیاز به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بدون رو در رو داریم. وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو مسئولیتی در قبال مصرف ندارد ، افزود: البته برای جدا کردن مردم از کشاورزی ، باید شرایط خاصی را داشته باشیم ، به عنوان مثال باید معیشت جایگزین به کشاورز بدهیم.

بودجه وزارت نیرو 10٪ احداث سد

وی گفت: “وزارت انرژی به تنهایی نمی تواند مشکل آب را حل کند.” لازم به ذکر است مصوبات شورای عالی آب در سال 1994 مربوط به کارون بود. در آن زمان موضوع فاضلاب شهری در اهواز مطرح شد. برای فاضلاب روستایی ، صنعت کاغذ سازی و سایر موارد تصمیم گرفته شد. اجرای این پروژه ها به بودجه ای بالغ بر 8000 میلیارد تن نیاز دارد که برای 5 سال باید اختصاص می یافت.

وی گفت: امروز وزارت نیرو 200000 میلیارد تن محصول نیمه تمام دارد ، فقط سد و نیروگاه بختیاری 60 هزار میلیارد تن بودجه می خواهند اما کل بودجه وزارت نیرو 6200 میلیارد تن است. این بدان معناست که کل بودجه وزارت نیرو 10 درصد بودجه ساخت سد نیست.

وی گفت: “سنگ بنای مدیریت آب اعتماد بین حاکم و مصرف کنندگان است.” طبق مطالعات آب در کشور در شرایط مطلوبی در سال 1420 ، ایران حدود 106 میلیون نفر جمعیت دارد و برای تأمین آب این جمعیت می خواهیم حدود 12 میلیارد متر مکعب آب بنوشیم.

وی گفت: آب مورد نیاز صنعت در این مدت حدود 5.5 میلیارد متر مکعب و آب مورد نیاز بخش کشاورزی حدود 11 میلیارد متر مکعب است.

مسئله آب پیچیده است

ابراهیم نیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مسئله آب با تمام مسائل سیاسی ، ایمن ، حقوقی ، اجتماعی و زیست محیطی در هم آمیخته است ، گفت: “مشکلات آب و برق ، همراه با محرومیت نسبی که مردم تجربه می کنند ، باعث شود مردم در خیابان باشند. “در حقیقت ، آب بهانه ای برای اعتراض شده است.

بیشتر بخوانید  چهار مرکز درمانی در غرب قشم آماده پذیرش بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کشورهای پیشرفته نیز با همین مشکلات روبرو شده اند ، افزود: این مرکز یک بار اختراع شد و نیازی به کشف مجدد آن نیست. همه کشورها منابع خاص خودشان را دارند و در ایران نیز همه اقشار باید وارد گفتگو شوند و باید چشم اندازها را ترسیم کرد و صداهای اصلی را شنید ، زیرا راه دیگری نداریم.

وی ادامه داد: هر منطقه دارایی های منحصر به فرد خود را دارد. اگر خوزستانی ها تصور کنند آبی که در اهواز است و در کارون جاری است فقط مربوط به استان خوزستان است ، با مشکل روبرو خواهیم شد زیرا قطعاً مدیریت این مدل امکان پذیر نیست.

ابراهیم نیا گفت: “برای مدل میان مدت و بلند مدت ، ما باید ساختار حوزه را تلفیق دهیم و به تصمیم گیری در سطح پایین اعتقاد داشته باشیم.” بیشتر وزرا و سیاستمداران دور هم نشسته و تصمیم می گیرند که این یک اشتباه بزرگ است. خارجی ها می گویند حقیقت باید توسط قاضی محلی کشف شود. چقدر آب داریم؟ پول کجا می رود؟ و همه این س questionsالات حرکت ما را روشن می کند.

وی تأکید کرد: دولت های یازدهم و دوازدهم 8 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اهداف آب برداشت کرده اند که اکنون طی هشت سال گذشته بخشی از اهداف خود را محقق کرده و پروژه های مهم تأمین آب را اجرا کرده ایم ، اما امیدوارم همه دولت های بعدی پروژه های آبرسانی و فاضلاب را فراهم کنید. شمال و خوزستان را در اولویت قرار دهید ، زیرا ما بیش از این نیازی نداریم.

وی اظهار داشت: در مناطقی که آب زیاد است باید پروژه های فاضلاب به سرعت اجرا شود تا منابع آب به خطر نیفتد و مهم این است که همه کارشناسان و متخصصان از دولت سیزدهم بخواهند اولویت این موضوع را در نظر بگیرد.

۲۲۳۲۲۳

دیدگاهتان را بنویسید