مشکلات خاتمی ، هاشمی و احمدی نژاد در ابتدای دولت / اولویت اصلی در ابتدای دولت چیست؟


اکنون بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی می گذرد. انقلاب تاکنون شاهد هشت رئیس جمهور ، رهبر با شعارها ، برنامه ها و نگرانی های مختلف برای کشور بوده است که در هر یک از این نگرانی ها و برنامه ها بحث خواهیم کرد.

جنگ تحمیلی مهمترین نگرانی دولت محمدعلی رجایی است

شهید رجایی در نخستین روزهای دولت خود با امام خمینی (ره) دیدار و با وی در مورد اعضای کابینه مشورت کرد و در پایان جلسه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری پارس گفت که اعضای کابینه به یکدیگر نزدیک هستند و می تواند استفاده شود برای آنها “این کابینه ای است که من به آن اعتماد دارم و امیدوارم و هرگز ناامید نخواهم شد و فقط یک گلوله می تواند مانع شروع کار من شود. این کابینه مردم نیست ، بلکه کابینه مردم است.”

صادق نوروزی ، یکی از مشاوران شهید رجایی ، درباره خصوصیات وی گفت: “آقای رجایی بسیار مشورت می کرد. چه در طی چند ماه که وی به عنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس اول شد و چه در زمان وزارت و نخست وزیری خود ، از گروهها و افراد خاص ، از جمله مهندس محددین انقلاب اسلامی و انجمن اسلامی و معلمان ، خواست که نظر. وی گفت: “در ارتباط با مسائل سیاسی و اجرایی کشور ، در جلساتی که با حضور نمایندگان این انجمن ها و گروه ها و خودشان برگزار شد.”

برخی از استراتژی های محمد علی رجایی برای به حداقل رساندن خسارات جنگ ، تدارکات و پشتیبانی ، اقدامات پرسنلی ، بودجه بندی نظامی ، بودجه و هزینه ها ، رسیدگی به تأثیرات جنگ مانند بیکاری ، اسکان مجدد پناهندگان و مهاجران و مراقبت بود. با توجه به مشکلات و مشکلات مختلف آنها ، جمع آوری و ارسال کمک های مردمی در جبهه های جنگ ، مسائل مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده ، سیاست خارجی جنگ ، تشکیل 888 حساب دولت برای حمایت از جنگ زده و شکل گیری ستاد بسیج اقتصادی کشور.

پس از شهادت محمدعلی رجایی (دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران) ، شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اتفاق آرا آیت الله خامنه ای را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری و امام خمینی را که قبلاً مخالف بود انتخاب کردند. با روحانیون ، نامزدی او برای ریاست جمهوری و موافقت با نامزدی او.

ریاست آیت الله خامنه ای و دوره تثبیت نظام

به دنبال شهادت شهید رجا elections ، انتخابات ریاست جمهوری در اول مهر 1360 برگزار شد و رهبر معظم انقلاب با کسب 95٪ آرا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدند. وی معتقد بود که جمهوری اسلامی ، نظام و انقلاب متعلق به مردم است و باید از کوچکترین جزئیات آگاه باشند. مراقبت از امرار معاش مردم مهمترین دغدغه آنها بود و حضور در جلسات شورای اقتصاد در آن زمان ، بدون غیبت ، گواه خوبی بر این امر است.

بیشتر بخوانید  آقای صدیقی! چه کسی در ساعت 10:30 صبح در دفترخانه، سند انتقال باغ را امضا کرد؟ خودتان نبودید؟!

جواد منصوری ، سفیر کشورمان در چین ، به تاسیس جمهوری اسلامی در دوران ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: “تا سپتامبر و اکتبر 1960 ، ما با ریاست آیت الله خامنه ای و وی وضعیت بسیار ناپایداری داشتیم. اقدامات را یک دوره تثبیت نامیدند.

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد مجلس ، نهادهای انقلابی و دادگستری در این چهار سال غیر معمول بود ، همانطور که یک رسانه آمریکایی در آن زمان نوشت: “ما هرگز تصور نمی کردیم که یک روحانی بتواند در این شرایط بر جمهوری اسلامی حکومت کند.”

سفیر پیشین ایران در چین همچنین برای دوره دوم ریاست جمهوری توضیح داد که وقتی به انتخابات جدید رسیدیم ، چون آیت الله خامنه ای عملکرد و موفقیت خوبی داشت ، برخی از آنها فکر می کردند که نباید انتخابات برگزار شود و وی باید دوباره انتخاب شود. خمینی غرق نشد.

یکی از مهمترین اقداماتی که حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به آن توجه ویژه داشتند ، شکل گیری سیاست خارجی متناسب با آرمانهای جمهوری اسلامی ایران بود. وی گفت: “در این دوره ، من 185 جلسه با شخصیت ها و نمایندگان سیاسی خارجی داشتم و در این مدت حدود 1300 نامه و پیام برای سران کشورها و روسای جمهور ارسال کردم.”

یکی از مهمترین سفرهای وی در زمینه روابط دو کشور سفر به کره شمالی بود که توسط حضرت امام خمینی (ره) بررسی شد. حاج احمد آقا خمینی (ره) در این ارتباط گفته بود که امام منتظر این سفر از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است. از این منظر ، سفر به کره ، استقبال مردم و سخنرانی ها و گفتگوهای آنها در این سفر بسیار جالب بود و امام فرموده بودند (الحق ، لایق رهبر بودن است).

همانطور که جواد منصوری گفت ، با توجه به تجربه رهبر معظم انقلاب در زمینه مشکلات و اختلاف نظر با برخی از اعضای کابینه خود ، وی نمی خواست دوباره در پست ریاست جمهوری بنشیند ، اما امام خمینی (ره) آن را وظیفه شرعی خود دانست.

حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه کشورمان درباره اقدامات مهم مقام معظم رهبری در دوره دوم ریاست جمهوری گفت که سه واقعه مهم انقلاب در دوره دوم ریاست جمهوری این کشور اتفاق افتاد مقام معظم رهبری یکی از آنها سفر به چین در سال 1968 بود که فکر می کردم باید 40 سال تأخیر در آن زمان با چین امضا شود. موضوع دیگر حضور وی در سازمان ملل در سال 1966 و سخنرانی بسیار جالب وی بود ، همانطور که سفیر کشورمان در کوبا گفت: من سخنرانی های رهبر را چندین بار خواندم.

بیشتر بخوانید  کرملین: یک اراده سیاسی قوی برای توسعه روابط با ژاپن وجود دارد

وی همچنین تأکید کرد که نکته سوم مسئله شناخت صدام به عنوان متجاوز در قطعنامه است که اگر این اقدام انجام نشود ، مسیر تاریخی کشور تغییر می کند و جهان جبران ما می کند. مهمترین دستاوردی که از ابتدای انقلاب در صحنه سیاسی داشته ایم ، اثبات تجاوزات صدام بود که در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به دست آمد.

مشکلات خاتمی ، هاشمی و احمدی نژاد در ابتدای دولت / اولویت اصلی در ابتدای دولت چیست؟

ریاست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و دولت ساختمان

مرحوم هاشمی هاشمی رفسنجانی از سال 1989 تا 1997 رئیس جمهور کشورمان بود و مهمترین دغدغه دولت وی احیای کشور پس از جنگ هشت ساله بود که ویرانه های زیادی به جا گذاشت و بعداً بعداً دولت وی بعنوان یک دولت سازندگی باقی ماند. تعمید گرفت.

محمدرضا باهنر ، قانونگذار سابق ، به ریاست جمهوری هاشمی گفت که در دوره ساخت و ساز ، با رسیدن درآمد نفت به 6 میلیارد دلار در سال ، بنادر ، پالایشگاه ها و مناطق نظامی در پنج استان احیا شد. از طرف دیگر ، عقب ماندگی های زیادی در دوران تاگوت وجود داشت. در آن زمان ، هشت سال بعد ، ما توانستیم ویرانه های جنگ ، کشتی ها و بنادر و … را از نو بسازیم. در طول دوره ساخت و ساز ، کارهای زیادی در کشور انجام شد.

ابوالقاسم حکیمی پور ، استاد دانشگاه ، در زمان ریاست جمهوری خود به سیاست های هاشمی گفت که آقای هاشمی معتقد است که باید دروازه های کشور باز شود ، بنابراین مسئله اقتصاد آزاد در آن سال ها مطرح شد که کاملاً در تضاد با اقتصاد اسلامی بود. به گفته این اقتصاددان ، در سال های پس از جنگ ، با روی کار آمدن هاشمی رفسنجانی ، سیاست های اقتصادی از ریاضت اقتصادی به سیاست های اقتصادی آزاد تغییر یافت ، که در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم سیاست های ریاضت اقتصادی برای تقویت اقتصاد ادامه یافت ؛ در طول جنگ در ایران ، سیاست ریاضت اقتصادی باید ادامه می یافت.

سید محمد خاتمی و گفتگوی تمدن ها

در 2 ژوئن 1997 ، رئیس دولت اصلاحات به قدرت رسید و خود را به عنوان بازتاب صدای جدیدی در حوزه سیاسی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد. وی علی اکبر ولایتی وزیر امور خارجه 16 ساله را مهمترین شعار سیاست خارجی خود دانست و کمال هرازی را به عنوان وزیر خارجه جدید معرفی کرد.

بیشتر بخوانید  دستور فوری ابراهیم رئیسی به بانک ها

در اوایل کار خود در سال 1976 ، رئیس دولت اصلاحات اقتصاد کشور را اقتصادی بیمار توصیف کرد زیرا فکر کرد اتکا به اقتصاد نفتی برای اقتصاد تک محصولی اشتباه است. خاتمی در دوران ریاست جمهوری خود گامهایی در جهت ایجاد تنوع اقتصادی برداشت و بیشتر به تولیدات صنعتی ، به ویژه گسترش صنایع گاز و پتروشیمی از طریق سرمایه گذاری خارجی تکیه کرد.

مشکلات خاتمی ، هاشمی و احمدی نژاد در ابتدای دولت / اولویت اصلی در ابتدای دولت چیست؟

عدالت و دولت محمود احمدی نژاد

در تاریخ 3 آگوست 2005 ، محمود احمدی نژاد ، شهردار تهران ، به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران وارد کشیش شد. شعار وی آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و تحول اقتصادی ، احداث بنگاه های اقتصادی پردرآمد ، پروژه مسکن مهر ، طرح یارانه و صندوق امام رضا مهر از اقدامات مهم دولت احمدی نژاد است.

حسن روحانی و دولتی به رنگ برجام

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سال 1392 و با استناد به شعار احتیاط و امید توانست خود را به کشیش برساند. وی گفته بود که مشکلات و رنجهای ایران ، به ویژه در زمینه اقتصادی ، بیشتر به دلیل ضعف حاکمیت دولت وقت است.

شاید بتوان مهمترین اقدام دولت روحانی را طرحی جامع برای اقدام مشترک یا برجام دانست که البته طرفداران و مخالفان بسیاری داشت.

دولت سید ابراهیم رئیسی ، دولت سیزدهم

و اکنون ، این روزها ، دولت اصلی ، هشتمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ، به قدرت می رسد.

سید کمال سجادی ، دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان در پاسخ به س ourال ما ، پرسیدیم مهمترین اولویت دولت سیزدهم چیست؟ وی گفت: مهمترین اولویت اقتصادی دولت رئیسی انتخاب مدیران مناسب برای شورای دولت و بخشهای اقتصادی مانند وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی ، وزارت صمت ، وزارت کار ، وزارت تعاون و سایر نهادهای اقتصادی است. .

الهام امین زاده ، مشاور حقوقی دولت یازدهم ، شخص دیگری بود که در پاسخ به ما ، به شعار سال اشاره کرد و گفت رفع موانع تجارت ، تولید و صادرات باید در دستور کار فوری دولت قرار گیرد ؛ این موانع می تواند هم موانع قانونی و قانونی باشد و هم راه حل مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی.

باید دید در پایان چهار سال دولت حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی چگونه خواهد بود که با شعار از بین بردن فساد به قدرت رسید و البته با مشکلات زیادی روبرو شد.

27215

دیدگاهتان را بنویسید