مشهد تعطیل شد | تعطیلی اجباری در مشهد



آنچه دیگران می خوانند:

گزارش کردن تو خبر: طرح شکست خورده پس از 10 سال با اجرای تعطیلی 24 ساعته برای برخی از صنایع در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتحادیه آب‌میوه‌ها، بستنی‌ها و قهوه‌خانه‌های مشهد از اعمال محدودیت در ساعات کاری و ممنوعیت فعالیت شعب این اتحادیه از جمله آبمیوه، بستنی، قهوه‌خانه، قهوه‌خانه سنتی، قهوه‌خانه خبر داد. مغازه ها، کافی شاپ ها و زمین های بازی بعد از نیمه شب.

البته اجرای چنین پروژه هایی در مشهد بی سابقه است. در سال 1390 کمیسیون نظارت بر اصناف استان این طرح را اجرا کرد که بر اساس آن کلیه اصناف مشهد باید از ساعت 24 تا 6 صبح تعطیل باشند و اجازه فعالیت ندارند.

البته در همان ابتدای اجرای طرح، اعتراضات جدی به خصوص از سوی مردم و اصناف به آن وارد شد و مخالفان معتقد بودند جدا از مسائل مربوط به کسب و کار و درآمد این اصناف، بزرگواران کلانشهر مشهد با توجه به اینکه گاهی زائران و مجاوران بعد از ساعت 12 در صورت ورود شبانه به شهر و یا قصد تشرف به حرم مطهر رضوی، اصناف خدمت رسانی باید بدون محدودیت فعال باشند تا مردم دچار مشکل نشوند. در نتیجه این مخالفت ها، این طرح پس از مدتی لغو شد.

تعیین ساعت کار واحدهای صنفی در مشهد

طرح فعلی با ترکیب همین ماده قانونی در نظر دارد ساعت کاری فعالیت واحدهای صنفی خاص را تعیین کند و مخالفان این طرح از جمله رئیس اتحادیه صنف آبمیوه، بستنی و کافی شاپ مشهد هستند. در برابر آن و معتقدند که «حداقل گروه‌هایی از آب میوه‌ها و بستنی‌ها در روزهای تابستان از این ساعت کاری حذف می‌شوند، زیرا هوای گرم تا حدود ساعت هشت شب است و بسیاری از خانواده‌ها می‌خواهند دور هم جمع شوند یا مغازه‌های خود را تعطیل کنند. و حدود ساعت 10 الی 11 شب با خانواده خود را ترک کنند و تعطیلی واحدهای آب میوه و بستنی فروشی در ساعت 12 شب غیر مجاز می باشد.

بیشتر بخوانید  آیا دولت سیزدهم به مطالبات مجلس پاسخ خواهد داد؟

شریف زاده، رئیس این اتحادیه گفت؛ درخواست ما از مسئولان این است که این مصوبه کمی بازنگری شود زیرا روزهای کرونا فشار بیشتری را بر اعضای اتحادیه ما وارد کرده است. درست مثل اغذیه فروشی ها یا اصناف طرقبه و شاندیز که چنین محدودیتی ندارند، داشتن چنین چیزی در شهر مشهد مناسب نیست.

رئیس اتحادیه صنف آب میوه، بستنی و کافی شاپ مشهد اعلام کرد؛ با تصویب کمیسیون نظارت، به عنوان مرجع قانونی زیر نظر سازمان صمت، آب میوه و بستنی های زنجیره ای، کافی شاپ ها، قهوه خانه های سنتی، قهوه خانه ها، قهوه خانه ها و خانه های بازی که زیر نظر سه اتحادیه صنفی می باشند. مشمول این قانون هستند و برای 6 ماه اول سال فقط تا ساعت 12 بعد از ظهر می توانند کار کنند.

مخملی نایب رئیس اتاق اصناف مشهد نیز با تایید این موضوع اظهار داشت: این ساعات کاری را با توجه به شرایطی که برای چند صنف وجود دارد به جز حرم که در بقیه 6 تای اول رایگان است تعیین کردیم. ماه های سال تا ساعت 24:00 و در ماه ششم در ماه دوم می توانند تا ساعت 23:00 کار کنند و ساعت کاری آنها از ساعت 6:00 صبح شروع می شود.

مخملی افزود: کسب و کارهایی که می خواهند پاتوق باشند 24 ساعته باز باشند منطقی نیست. ما با شهروندان و خانواده هایی سروکار داریم که مشکلاتی در کنار خود دارند. این قانونی است که مدتی است رعایت نشده و برای نظم اجتماعی باید اجرا شود.

دلداری بازرس اتاق اصناف نیز نحوه اقدام در مواردی که ساعت کاری اعلام شده رعایت نمی شود گفت: این مصوبه در واحدی مجزا و احتمالاً در بحث عفاف و حجاب و نظارت بر این پرونده است. تشکل های صنفی کار می کنند و با توجه به اینکه بر اساس قانون باید در صورت تایید کمیسیون نظارت، ساعت کار مشخص شود. 28 نظام صنفی.

بیشتر بخوانید  جزئیاتی از برگزاری دومین جلسه دادگاه میلاد حاتمی

در نهایت باید اذعان داشت که تعطیلی صنایع در شرایط سخت اقتصادی کنونی پس از بحران کرونا از یک سو و گشایش فعالیت اتحادیه‌های خدماتی مانند بستنی‌سازان، غذا و سرگرمی در پایان سال روز به دلیل خنکی هوا و استقبال مردم و شهروندان از یک سو و انتخاب بسیاری از افراد در ساعات پایانی شب برای استفاده از فضاهای خدماتی، این خود به حل مشکلات اقتصادی صنایع دستی کمک شایانی می کند. تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است.

علاوه بر این، تعطیلی شهر و کاهش فعالیت‌های صنفی، به گفته برخی کارشناسان، امنیت عمومی مردم را کاهش می‌دهد و هر چه شهر و بازار شلوغ‌تر و فعال‌تر شود، ایمنی نیز افزایش می‌یابد. اجرا شد و شکست خورد و انتظار می رود مسئولان با دقت بیشتری در این باره تصمیم گیری کنند.


دیدگاهتان را بنویسید