مشعل پرفروش ترین فیلم خارجی ایران است / سلیقه “هندی” برای بینندگان ایرانی + تصاویر


آژانس فارس – گروه سینما: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، 420 سالن سینما در کشور وجود داشت ، اما در سال 1979 تعداد آنها به 300 سالن سینما کاهش یافت. در روند آتش زدن سینماها ، 2000 نسخه از فیلم سوخته و 30 فیلم آماده اکران گیج شدند. در ماه مه اعلام شد که تمام پروانه های نمایشگر لغو می شوند و پروانه نمایش برای آثار متقاضی مطابق با معیارهای تعیین شده نمایش داده می شود. در همان زمان ، فیلم ها عالی ، عالی و خوب ارزیابی شده اند ، بنابراین میزان حمایت ، چه به صورت نقدی و چه به صورت غیرنفتی ، مانند کاهش مالیات و معافیت های مالیاتی بوده است.

با این حال ، سازندگان فیلم علاقه ای به نمایش فیلم های محلی نداشتند و تمایل داشتند آثار خارجی را به نمایش بگذارند ، به ویژه که دفتر فرهنگی سفارت شوروی نیز فیلم ها را با قیمت پایین در اختیار فیلم سازان قرار می داد. از طرف دیگر سینماگران با اکران فیلم های خارجی مخالفت کردند. این موضوع آنقدر مشهور شد که دولت تصمیم گرفت همه سینماها در شش ماه دوم هر سال برای یک دوره یک سال فیلم جدید ایرانی بسازند. نشان ماه دادن. با این حال ، شرایط به گونه ای پیش رفت که از 340 فیلم نمایش داده شده برای کمیته بررسی فیلم ، فقط 137 فیلم مجوز داشتند.

* پشتیبانی از فیلم های ایرانی در برابر آثار خارجی

با بازگشت به سال 62 و 62 ، رویارویی با فیلم های خارجی مهمترین دغدغه فیلمسازان ایرانی بود. آنها دلایل مختلفی را برای مخالفت با این آثار به کار بردند و دائماً به دنبال حمایت بودند. علی رغم ایجاد بنیاد سینمایی فارابی و توجه به موضوع فیلم های خارجی در روزهای ابتدایی ایجاد ، مشکلات زیادی وجود داشت. در همین حال ، صاحبان آثار خارجی با اعتراض و اجتماعات سعی در قانونی سازی و تسهیل فعالیت های خود داشتند. جلسات چندین ماه برگزار می شد ، اما در این مدت اتفاقات عجیبی نیز افتاد. یکی از این حوادث حمله به دفاتر مظنونان بود – کسانی که مجوزهای جعلی و غیره داشتند. و دستگیری هشت نفر از آنها در وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی وی به مدت 5 روز مداركی علیه آنها جمع كرد و آنها را به دادستان ارائه داد.

بیشتر بخوانید  ابراز احساسات مهراب قاسم خانی برای دخترش

به این ترتیب ، یک انبار فیلم غیرقانونی در یک حمله باز شد و برخی از دلالان و توزیع کنندگان آثار خارجی دستگیر شدند. البته در این بین افرادی که از نوار ویدیویی کپی برداری کرده اند نیز دستگیر شدند. پس از این حادثه ، 8 انبار بازرسی و 534 فیلم توقیف شد. تماشا کردن جشنواره فیلم فجر در سال 1963 او دائماً با حضور و اکران فیلم های خارجی در سینما مخالفت می کرد.

* زمانی که واردات فیلم های خارجی ممنوع شد

در سال 1967 ، به دلیل موشک تهران ، هر مجموعه ای ممنوع شد و سینماها تعطیل شدند. برخلاف انتظار فیلمسازان ، وقتی جو آرام شد و تنش ها فروکش کرد ، اتفاقی غیرمنتظره بود که اقتصاد سینما را تحت تأثیر قرار داد. بلافاصله پس از از سرگیری سینماها ، مدیران سینما سعی کردند جو را آرام کنند اما همه چیز سر جایش قرار گرفت. حالت خوبه جلو نرو حمایت بنیاد فیلم سینمایی فارابی جای خود را به رقابت با کارگردانان خصوصی داده است. برخی از تهیه کنندگان علاقه ای به حضور در گروه سینما و تفاوت بین آنها نداشتند بنیاد فارابی و معاون سینما به اوج روند سیاستگذاری رسیده بود. به عنوان مثال ، کارگردان سینمای عصر جدید به طور ضمنی اعلام کرده است که با نمایش فیلم ایرانی “هدایا” نمی خواهد زنان و کودکان وارد سینما شوند و درخواست نمایش یک فیلم خارجی و بنیاد فارابی را داده است. همچنین با او همکاری می کند.

از طرف دیگر ، به دلیل ممنوعیت واردات فیلم های خارجی ، معاون سینما دستبند زده شد که نمونه آن نامه مدیر کل نظارت و نمایش به معاون سینما بود ، مبنی بر اینکه: نه اعلام شده توسط فارابی. “ما اخیراً ترتیب اکران یک فیلم ایرانی و یک فیلم خارجی را دادیم ، اما آقای بانکی (تنها نویسنده متن خصوصی) از این کار امتناع کرد و فارابی نیز اعلام کرد هیچ فیلمی در دسترس نیست و ما باید سینماهای این گروه را پر از فیلم کنیم. وی افزود: اما طی این سالها دو اتفاق مهم رخ داده است ؛ یكی حمایت دولت از تشكیل اصناف و دیگری توزیع حمایت فقط برای فیلمهایی كه پروانه تولید دریافت كرده اند.

بیشتر بخوانید  صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.

مخالفت با اکران سینمای جهان هنوز در سینماهای بزرگ وجود دارد ، اما گاهی اوقات کاهش یافته است ، به عنوان مثال ، نمایش شبانه فیلم های فرهنگی در سینما فرهنگ با زیرنویس انگلیسی با تشکیل گروه هنر و تجربه بسیار محبوب بوده است ( موسسه هنر و تجربه). سینمای ایران) همچنین برای کارهای مختلف سینمای جهان جایگاه ویژه ای کسب کرد.

گروه هنر و تجربه موفق بود زیرا به بهانه “فروخته نشدن” آثار منتشر نشده و رد شده سینمای ایران توانست تعداد آثار منتشر نشده و مردود را کاهش دهد و در عین حال شکل دیگری از فیلم سازی را تحریک کند. ساخت یک فیلم به عنوان یک تجارت خرد تشکیل شود. این گروه به اختلاف بین سینماها و صاحبان فیلم پایان دادند ، زیرا قیمت سینما پرداخت شده بود و برای فیلمبردار فرقی نمی کرد که 2 نفر باشند یا 200 نفر در سالن!

البته در سال های اخیر نمایش فیلم های خارجی در گروه هنر و تجربه باعث ایجاد هفته های فیلم (مانند هفته فیلم اروپا ، هفته فیلم ایتالیا ، هفته فیلم برزیل و …) شده است.

* پرفروش ترین فیلم های خارجی در ایران

به دنبال احتمال اکران مجدد فیلم های خارجی در سینمای ایران ، آمار فروش این فیلم ها در گیشه نشان داد که مردم علاقه مند به تماشای فیلم های خارجی هستند. به عنوان مثال ، در سال 1997 ، آدم برفی با 4473 بلیط پرفروش ترین فیلم ایرانی سال شد. فیلم هندی Gayal 933000 بیننده در ایران داشت و در رده پرفروش ترین فیلم های خارجی قرار گرفت. سپس ، در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 ، این تعداد به کمتر از 100000 کاهش یافت.

یکی از دلایل این امر محبوبیت دستگاه “فیلم” در بین مردم بود. اگرچه استفاده از ویدئو تا اوایل دهه 1970 ممنوع بود ، اما فیلم های مختلف هندی ، هنگ کنگی (کاراته) و فارسی هنوز محبوب هستند. به گفته برخی از کارشناسان ، نمایش فیلم های بالیوود و هالیوود در سینما به سلیقه بصری آنها جهت داده است.

سال انتشار نام فیلم تعداد بلیط های فروخته شده
۱۳۶۴ فرار به مکزیک (محصول سوئدی) یک میلیون و 245 هزار
۱۳۶۵ کمیساریا 2 را متهم می کند (محصول رومانیایی) یک میلیون و 658 هزار
۱۳۶۶ کماندوهای خودکشی (محصول آمریکایی) یک میلیون و 313 هزار
۱۳۶۷ مشعل (ساخت هند) 2 میلیون و 438 هزار
۱۳۶۸ مشعل (ساخت هند) یک میلیون و 689 هزار
۱۳۶۹ صدیق خان (ایتالیا ، اسپانیا ، فرانسه) یک میلیون و 536 هزار
۱۳۷۰ بازگشت گودزیلا (محصول ایالات متحده و ژاپن) 828 هزار
۱۳۷۱ سایه های شوگان (محصول ژاپنی) یک میلیون و 296 هزار
۱۳۷۲ تنهایی (محصول آمریکایی) یک میلیون و 760 هزار
۱۳۷۳ تنهایی (محصول آمریکایی) 816 هزار
۱۳۷۴ اژدها (محصول آمریکایی) یک میلیون و 563 هزار
۱۳۷۵ گایال (ساخت هند) 833 هزار
۱۳۷۶ گایال (ساخت هند) 933 هزار
۱۳۷۷ داستان عاشقانه (ساخت هند) 269 ​​هزار
۱۳۷۸ گایال (ساخت هند) 156 هزار
۱۳۷۹ حمله کردن (محصول آمریکایی) 215 هزار
۱۳۸۰ خدا شاهد است (ساخت هند) 214 هزار
۱۳۸۱ بقیه (محصول آمریکا و اسپانیا) 60 هزار
بیشتر بخوانید  طراحی سایت ارزان و حرفه ای

جدول پرفروش ترین فیلم های خارجی سینمای ایران نشان می دهد علاقه مندان بیشتر به سینمای بالیوود علاقه مند هستند. به عنوان مثال ، فیلم “مشعل” طی سالهای اکران در سینماهای ایران با 5 میلیون و 614 هزار بلیط به عنوان اولین فیلم خارجی پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار گرفت.

* افول فیلم های خارجی در سینمای ایران

در سال های اخیر اما با وجود ملاک های نمایش فیلم های خارجی در “برنامه نمایش” که توسط سازمان سینمایی منتشر شده ، نمایش فیلم های خارجی با استقبال عمومی روبرو نشده است. حتی م Instituteسسه رسانه های تصویری که وظیفه تحویل و توزیع فیلم های خارجی را برای اکران دارد ، ادغام شده است – و تا حدودی منحل شده است.

اما پیش از آن حادثه ، دفتر آموزش و فرهنگ مرکز تحقیقات مجلس ، اکران فیلم های خارجی در سال 1397 و “افزایش فروش سینما و رونق اقتصادی” ، “بهبود کیفیت سلیقه سینمایی مردم” و “بهبود کیفیت تولید فیلم” را بررسی کرد. ملی “این یکی از دلایل طرفداران این نمایش بود. مخالفان نمایش فیلم های خارجی در سینماها همچنین استدلال می کردند که “ضربه ای به سینمای ملی به دلیل کمبود سالن نمایش” ، “تجربه ناموفق قبلی در نمایش فیلم های خارجی” و “آثار و پیامدهای منفی فرهنگی و اخلاقی در جامعه”.

انتهای پیام /


دیدگاهتان را بنویسید