مسیر تحول بانک صنعت و معدن بر محور بانکداری دیجیتال



دکتر علی هورساندیان در گفتگو با خبرنگار ایبنا در خصوص اقدامات و دستاوردهای این بانک در حوزه بانکداری دیجیتال، بانکداری باز و اجرای حاکمیت شرکتی، اظهار کرد: در سال های گذشته سند تحول دیجیتال و چارچوب تحول دیجیتالی مورد توجه قرار گرفت. به بانک ها ابلاغ شده است و هر بانک باید با توجه به شرایط خود سند تحول دیجیتالی تهیه کند.

وی افزود: خوشبختانه سند دیجیتال بانک صنعت و معدن در سال گذشته پس از بررسی های فراوان و تشکیل کارگروه های لازم، به عنوان متولی ایجاد سند تحول دیجیتال به تصویب وزارت اقتصاد رسید. که در حال حاضر در چارچوب برنامه پنج ساله پیگیری می کنیم.»

هورساندیان تاکید کرد: بانک صنعت و معدن برخلاف سایر بانک ها شرکت فناوری اطلاعات نداشت که به تازگی آن را تشکیل داده ایم تا بتوانیم با کمک این شرکت تحولات دیجیتالی لازم را انجام دهیم.

به گفته مدیرعامل بانک صنعت و معدن، محصولات زیادی در حوزه تحول دیجیتال تولید شده است که همکاران ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری حوزه بازرگانی بانک، آن را اقتباس کرده‌اند. یک قسمت فاش شده و قسمت دیگر در آینده نزدیک فاش خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه حاکمیت شرکتی دقیقاً چارچوبی را که برایمان تعریف شده بود اجرا کردیم که در ابتدا جدایی هیات مدیره از هیات عامل و تشکیل هیات عامل بود. در عین حال کمیته های نظارتی مانند انطباق، ریسک، حسابرسی داخلی، تشخیص، جبران خسارت را تشکیل دادیم که شعبه های نظارتی هستند و به هیئت مدیره مشاوره می دهند و در همین چارچوب انجام می شود.

بیشتر بخوانید  فال تاروت | فال تاروت امروز | سرنوشت امروز برات چی رقم زده؟! + تفسیر دقیق

هورساندیان با بیان اینکه بانکداری شرکتی یکی از موضوعاتی است که به آن توجه داریم، تصریح کرد: وی بیان کرد: بانک صنعت و معدن یک بانک شرکتی است. اما به نظر می رسد با توجه به اندازه و خدمات و نیازهای شرکت های بزرگ ما; بر اساس نیازهای خاص آن مشتریان در فضای تحول دیجیتال، ما نیازها را ارزیابی می کنیم تا بتوانیم خدماتی متناسب با نیاز مشتری ارائه دهیم. ما با چند شرکت وارد این بخش شدیم که در ابتدای کار هستند و امیدواریم با توجه به چابکی بانک، این زمان به سرعت طی شود.

با قانون جدید مسیر چک های بلامحل بسته شده است

مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه قانون جدید چک آثار مثبتی دارد گفت: مهمترین اثر اجرای قانون جدید چک این است که راه های سوء استفاده و چک های مفقود بسته می شود و در در عین حال شخصی که چک را دریافت می کند از امنیت نسبی برخوردار خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس قانون، گیرنده چک می تواند از تمامی حساب های صادرکننده چک برای وصول آن استفاده کند و از امنیت نسبی برخوردار خواهد بود.

خرسندیان تصریح کرد: بانک ها باید با سیستم های جدید تمرین بیشتری داشته باشند تا امور مربوط به چک های جدید طبق برنامه باشد. همچنین ممکن است مدتی طول بکشد تا افراد از این چک ها برای ماهیگیری استفاده کنند، اما به نظر می رسد ارزش آن را داشته باشد زیرا خطر را بسیار کاهش می دهد و افراد می توانند با رغبت بیشتری چک ها را رد و بدل کنند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی اربعین چه روزی است ۱۴۰۱

مشارکت 90 درصدی بانک ها در تامین مالی

مدیر کل بانک صنعت و معدن در پایان به نقش موثر رسانه ها در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: نقش رسانه ها در کارآمدی بانک نقشی اجتناب ناپذیر و بی بدیل است که تاثیر خاص خود را دارد. جایگاه رسانه ها در جامعه امروزی در رساندن پیام ها بسیار حائز اهمیت است که حتی از اصطلاح امپراتوری برای رسانه ها استفاده می شود زیرا بر ذهن ها و افکار حاکمیت دارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه امروزی نگاه بانک از منظر اموال شهروندان و عموم مردم مثبت نیست، تاکید کرد: علیرغم اینکه در شبکه مالی کشور بانک ها حدود 90 درصد تامین مالی هستند، اما همچنان تحت بیشترین فشار هستند و انتقادها متوجه شبکه بانکی است.

خرسندیان تصریح کرد: منکر این نیستیم که گاهی بانک ها از نظر ساختاری یا مدیریتی مشکل دارند. اما معتقدم بخش بزرگی از انتقادات به بانک ها ناشی از فضاسازی و منطقی سازی است و باید ریشه آن را شناسایی کرد. رسانه ها به عنوان یک رسالت اجتماعی می توانند در شفاف سازی، شفاف سازی و پالایش برداشت مردم از بانک نقش داشته باشند.

ایبنا

دیدگاهتان را بنویسید