مسمومیت اهالی روستایی در استان همدان؛ آیا غذای نذری آلوده به سم بود؟!



به گزارش سلام نو و به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان همدان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مخلوط کردن سم با غذا و نوشیدنی مردم چنارعلی اسدآباد سالم نیست.

استاندار همدان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی از کودکان بیمار روستای چنارعلی اسدآباد که در بیمارستان بعات بستری شده اند عیادت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در حاشیه عیادت از این کودکان گفت: خوشبختانه درمان و معاینه وضعیت این کودکان که مشکلات گوارشی و اسهال عفونی دارند مساعد بوده و حال بیماران رو به بهبود است. ، هیچ بیمار بدحالی در بین این افراد وجود ندارد.

محمدمهدی مجذوبی اظهار داشت: بررسی آزمایشات، علائم و شواهد این بیماری و مبتلایان تایید می کند که منشاء این اپیدمی محدود یک عفونت میکروبی است که ممکن است از یک فرد آلوده وارد غذا یا نوشیدنی مبتلایان شده باشد که حتی ممکن است به این بیماری مبتلا شده باشد. کودک و بهداشت فردی در این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در این اسهال عفونی معمولاً کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند که خوشبختانه با تشخیص به موقع در بیمارستان های اسدآباد و بعث به بهترین نحو تجویز و درمان می شود و مشکلی در روند کار وجود دارد. ارائه خدمات و شرایط هیچ بیمار عمومی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه از بیماران آزمایش مسمومیت نیز انجام شده است، گفت: نتایج این بررسی ها نشان می دهد که شایعات در مورد مخلوط کردن سم با شربت یا غذا صحت ندارد، مگر عامل میکروبی که حتی از طریق دست های آلوده نیز قابل انتقال است. یکی دیگر از عوامل دخیل در این بیماری اگر وارد غذا یا نوشیدنی شود.

بیشتر بخوانید  سیب زمینی های عجیب و غریب با وزن 8 کیلوگرم را در عکس کشف کنید

باید با رعایت بهداشت فردی به قطع زنجیره انتقال بیماری توجه شود

مجذوبی با اشاره به ادامه روند تحقیقات و آزمایشات به منظور اطمینان از سلامت بیماران، تصریح کرد: در مورد آب روستا نیز تحقیقاتی انجام شد و پس از چندین بار بررسی و آزمایش آب شرب روستا، آمدیم. به این نتیجه رسیدند که آب روستا از وضعیت بهداشتی کاملی برخوردار است و میزان کلر آن نیز مناسب و سالم است.

وی از اعزام بیش از 260 نفر با علائم این بیماری به مراکز درمانی خبر داد و افزود: از این تعداد حدود 55 نفر در بیمارستان های اسدآباد و بساط بستری شدند که تعدادی از این افراد پس از بهبودی ترخیص شدند و بقیه افراد نیز هستند. هم اکنون به لطف خداوند رو به بهبودی است و در این عیادت هیچ بیمار یا مشکل خاصی مشاهده نشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان تاکید کرد: این بیماری مسری است و از طریق وسایل آلوده، دست های آلوده و حتی توالت آلوده قابل انتقال است و اگر بهداشت فردی و شستن مرتب دست ها در این زمینه نادیده گرفته شود، بیماری ایجاد می شود. گسترش خواهد یافت و در بین دیگر مردم، سلامت نیز گسترش یافته و ادامه دارد، لذا از اهالی منطقه، دهیاری و دهیاران تقاضا داریم با اطلاع رسانی دقیق و مناسب برای قطع زنجیره انتقال بیماری تلاش کنند.

حال بیماران روستای چنارعلی اسدآباد چگونه است؟

استاندار همدان با اشاره به رصد میدانی مدیر دانشگاه علوم پزشکی همدان از ساعات اولیه شیوع بیماری در روستای چنارعلی اظهار داشت: از ساعات اولیه و طی گزارشات روزانه دانشگاه تا بنده تا امروز وضعیت بیماران و سیر بیماری به دقت مورد بررسی و انعکاس قرار گرفت و در دانشگاه اقدامات لازم برای تنویر افکار عمومی در صدا و سیما انجام شد.

بیشتر بخوانید  دکتر انصاری‌نیک: «هوشیاری» بصیرت وجودی آتش‌نشانان است

علیرضا قاسمی فرزاد عامل میکروبی و عفونی را عامل شیوع این بیماری عنوان کرد و افزود: با سرمایه گذاری متخصصان عفونی و متخصصان اطفال، حال 17 نفر از بیماران بستری در بیمارستان بعات رو به بهبود است و دو نفر نیز از بیمارستان ترخیص شده اند. . .

وی ادامه داد: بازدید امروز با هدف تحقیقات میدانی و مشاهده دقیق بیماران و روند درمان انجام شد و مشکل خاصی یا مشکل جدی در این زمینه مشاهده نشد و می توان امیدوار بود که سایر بیماران نیز از بیمارستان ترخیص شوند. بیمارستان بیمارستان به زودی

لازم به ذکر است در این بازدید با اهدای اسباب بازی و هدایایی به کودکان بیمار در گفتگو با خانواده و همراهان آنان دلداری داده و روند درمان را مورد ارزیابی قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید