مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

مسدود شدن کل موجودی کارت یارانه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:

بر اساس گزارش ها شمانیوز: با اعلام جایگزینی ارز 4200 با یارانه و واریز 2 مرحله یارانه با مبالغ مختلف، به سوالات و ابهامات پیرامون جزئیات این طرح پاسخ دادیم.

با ابلاغ دو شب پیش رئیس جمهور، بالاخره راه اندازی تدریجی «طرح هدفمندی یارانه ها» یعنی جایگزینی ارز 4200 یارانه ای سرنوشت ساز شد. اما درباره جزئیات این طرح ابهامات و سوالات زیادی برای مردم وجود داشت که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می شود.

1- پرداخت یارانه دو لایه با مبالغ مختلف

پس از مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، دو مرحله یارانه مادام العمر که مربوط به ماه های اردیبهشت و خرداد است، به حساب بیش از 23 میلیون و 600 هزار نفر از سرپرستان خانوار از جمله حدود 72 میلیون ایرانی واریز شد. مبلغ سپرده برای هر نفر از سه دهک کم درآمد شرکت 400 هزار تومان در ماه و برای 6 دهک با درآمد بالا به ازای هر نفر 300 هزار تومان در ماه بوده است.

به گفته مدیر عملیات پرداخت بانک مرکزی، این مبالغ تا زمان اعلام دولت روی حساب افراد مسدود شده باقی می ماند. البته شنیده های باشگاه خبرنگاران حاکی از آن است که احتمالا در ابتدای خردادماه با اجرای طرح اصلاح نحوه تخصیص یارانه به اقلام اساسی امکان برداشت این رقم وجود دارد.

2. یارانه ها یک لایه شده است

گزارش تسنیم نشان می دهد با یارانه اخیر موسوم به «یارانه مادام العمر»، یارانه پرداختی به مراقبان در روزهای دهم و بیستم ماه دیگر پرداخت نمی شود.

وزیر اقتصاد همچنین گفت: مبلغ واریزی مجموع یارانه قدیم و جدید است و تا زمانی که زیرساخت های موجودی الکترونیکی فراهم شود، پرداخت مستمر (ماهانه) نقدی خواهد بود. البته در صحبت های دو شب پیش رئیسی گفته شد که این دیه یک یا دو ماه نقدی است و پس از آن پرداخت ها به صورت کاربرگ الکترونیکی انجام می شود.

بیشتر بخوانید  افتتاح دومین بیمارستان تنفسی ارتش با 60 تختخواب

3- یارانه جداگانه نان

بر اساس برنامه دولت، یارانه اخیر مادام العمر به جایگزینی یارانه ارزی 4200 تومانی اشاره دارد. این بدان معناست که یارانه ای که قبلا با ارز 4200 برای واردات کالاهای اساسی داده می شد به اشخاص حقیقی تعلق می گیرد. ارز 4200 قبلا به طیف وسیعی از کالاها تعلق می گرفت، اما به مرور زمان این فهرست کوتاهتر شد تا اینکه به گزارش ایسنا در مهرماه سال گذشته، هفت کالا گندم، جو، دانه های روغنی، روغن خام، ذرت، کنجاله سویا و برخی داروها و … تجهیزات پزشکی محدود بود

طبق آمار سال گذشته 8 میلیارد دلار و امسال 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات این کالاها بوده که اکنون معادل ریالی یارانه خرید کالا بر اساس این نهاده ها به مردم است. اما یارانه نان جداست. پیش از این یارانه نان به طور مشخص در بودجه لحاظ شده بود. به گفته رئیسی، در میزان پرداختی های اخیر، وسیله امرار معاش از نان یا یارانه نان دیده نشده است. بر اساس برنامه دولت، یارانه نان در زمان پرداخت قیمت نان بدون افزایش قیمت نان مستقیماً به نانوا پرداخت می شود.

4- قیمت کالاهای مربوط به ارز 4200 تا اطلاع ثانوی رشد نخواهد داشت

همزمان با اعطای یارانه مستقیم محصولات اساسی به آحاد جامعه، پیش بینی می شود که قیمت آزاد کالاهای مربوط به ارز ۴۲۰۰ مانند شیر، لبنیات، مرغ، تخم مرغ، گوشت و … باشد. بنزین و دارو موجود نیست. زمان دقیق این افزایش قیمت که بستگی به اعمال چک لیست الکترونیکی (خرید یارانه افراد با توجه به سهمیه اختصاص یافته به آنها) دارد، هنوز اعلام نشده است.

وزیر دادگستری روز گذشته در نشست رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با ستاد و مدیران اجرایی این سازمان تاکید کرد: هیچ واحد صنفی و تولیدی بدون اخذ سازمان حمایت حق افزایش قیمت کالا و خدمات را ندارد. مجوز جریمه عدم احتساب قیمت که تا امروز زیر 100 هزار تومان بود به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

وزیر صمت در حاشیه جلسه تنظیم بازار با تشریح برنامه های وزارت نظارت بر بازار از آغاز راه اندازی کد دوبعدی (کد KR) و شماره شناسه اتحادیه در فروشگاه ها برای اعلام تخلفات به صورت مستقیم از سوی فروشگاه ها خبر داد. مردم هفته آینده

بیشتر بخوانید  ۳۵ درصد اشتغال فارس در بخش کشاورزی است

5- علت دریافتی کمتر از مبالغ اعلام شده توسط برخی افراد

گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد افرادی که یارانه‌های جدید دریافت می‌کنند، به دلیل کسر یک میلیون وام مربوط به دوران کرونا که به یارانه بگیران پرداخت می‌شود، ممکن است با کمتر از 300 تا 400 هزار تومان در حساب خود مواجه شوند. صورتحساب یارانه آنها رد می شود و بازپرداخت می شود.

بر این اساس با توجه به اینکه یارانه 45 هزار تومانی دیگر پرداخت نمی شود و این رقم 300 تا 400 هزار تومان جایگزین شده است، بنابراین قسط وام تاج از این رقم کسر شد که تقریباً کمتر از 50 هزار تومان است. با این حال، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی این موضوع را متناقض تفسیر کرد و گفت: سخنگوی دولت همچنین به سازمان هدفمندی یارانه‌ها هشدار داد که هر چه سریع‌تر آنچه را که برای برخی از شهروندان رخ داده است، حل کند.

6- مبناي تضعيف

بررسی اسناد پایگاه بهزیستی ایران نشان می دهد که داده های مربوط به رفاه هر فرد در قالب شاخص های مختلفی در این پایگاه جمع آوری شده است و به نظر می رسد این موارد به صورت دهک در نظر گرفته شده است. با این حال، دنباله خراسان نشان می دهد که داشتن خانه و ماشین شخصی یکی از مهم ترین مولفه ها در تعیین طبقه بندی است. جزئیات بیشتر در این باره را می توانید در صفحه 4 روزنامه خراسان امروز ببینید.

7- دو دلیل عدم پرداخت یارانه معیشتی

اظهارات معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون نشان می دهد که افراد به دو دلیل معیشت نگرفته اند یا اینکه در دهک دهم قرار دارند یا اینکه در لیست 7 میلیونی بازمانده از یارانه قرار دارند. . وی در مورد گروه دوم نیز توضیح داد: به عنوان مثال در سال 93 ممکن است پدر خانواده به دلیل تمکن مالی از دریافت یارانه خودداری کرده باشد اما در سال های گذشته فرزندان وی ازدواج کرده و زندگی آنها از هم جدا شده است اما می توانند. این افراد مستحق دریافت یارانه هستند و عموماً جزء بازماندگان یارانه ای محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید  پاسخ ایران به مداخله آمریکا و غرب در واکنش به اعتراضات اخیر کوبا - اخبار مهر اخبار ایران و جهان

8- روند اعتراض دو گروه از افراد یارانه ای

کسانی که از یارانه مانده اند، یعنی آنهایی که ممکن است جزو دهک ها باشند اما در لیست سازمان های هدف برای دریافت یارانه نیستند، به گفته مسئولان وزارت رفاه اجتماعی باید به سامانه هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند که در سال جاری منتشر می شود. دوره آینده روز، اما آنهایی که در حال حاضر یارانه داده شده است. گرفتند اما حالا حذف شده اند و فکر می کنند اشتباهاً دهک های دهم یا دیگر دهک ها قرار گرفته اند باید به سامانه حمایتی وزارت کار (hemajat. Mcls. Gov.ir) مراجعه کنند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در اعتراض به عدم دریافت یارانه عجله ای وجود ندارد چرا که طبق دستور رئیس جمهور حتی اگر تا دو ماه دیگر مردم مشمول دریافت یارانه، یارانه و … شوند. کمک می شود.» معیشت آنها دقیقاً از روز شروع پروژه محاسبه و به آنها تعلق می گیرد.

مورد عجیب!

برخی از خوانندگان لیست گلایه داشتند که پس از پرداخت یارانه زندگی در حساب، با مسدود شدن کل موجودی کارت و نه فقط یارانه پرداختی مواجه شدند. بانک مرکزی یا بانک های عامل هنوز هیچ توضیحی ارائه نکرده اند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *